Skip to main content
beantwoord

Internet en bellen valt steeds uit

• 21 december 2020
  • 85 reacties
  • 1466 x bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

85 reacties

• 0 reacties
  • 4 februari 2021

Oh, dus ook bij jou gaat het opeens beter? Hmm, misschien dat er dan toch ergens iets door iemand is aangepast ...

• 0 reacties
  • 5 februari 2021

Ik hoop dat ze iets kunnen vinden @Fais , het is gewoon niet leuk meer zo. Na mijn rampavond van gisteren is nu mijn modem nog steeds probleemloos online. Krijg nu wel wat CRC errors, maar dat blijft beperkt tot zo'n 30 per uur. Ik ga het gewoon maar aankijken de komende week. Blijft alles de hele week zonder enkele reconnect online dan annuleer ik guidion. Ben nou wel eens klaar met trouble shooten...

• 0 reacties
  • 4 februari 2021

Helaas toch weer een reconnect hier vanmorgen  (04-02-21 om 8.56u), natuurlijk net tijdens een super belangrijk telefoongesprek met mijn interniste… dan ben ik echt even niet blij hoor zacht gezegd… arf. Maar goed, hier maar even stoom afblazen.

Wel weer op donderdag ochtend voor mij op bijna dezelfde tijd als vorige week. Ik blijf maar de weekcijfers bijhouden om te zien of er overeenkomsten in de tijden te ontdekken zijn. Mocht dat blijken, dan zijn de connectie interrupts eerder te wijten aan een actie , dan aan random interrupts die je aan een slechte kabel of zoiets kunt wijten.

• 0 reacties
  • 4 februari 2021

Waah, het gaat hier goed mis nu;

Do 04-02-2021:

8.56u reconnect

10.48u reconnect

18.10 t/m 18.34 Na reconnect 24 minuten lang wel bellen, maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

18.35 reconnect

18.39 reconnect

18.42 t/m 18.46 Na reconnect 4 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

18.56 reconnect

18.59 t/m 19.03 Na reconnect 4 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

19.04 t/m 19.06 Na reconnect 2 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

heb tussendoor zo nu en dan een speedtestje gedaan, zat iets van een dipje in het verloop; (deze grafiek loopt van 18.35 tot 19.08 u)

Helpdesk gebeld, wacht nu op smsje om guidion afspraak te maken...

• 0 reacties
  • 5 februari 2021

Ok, gisteravond verder continu herstartend modem, dan weer wel, dan weer niet met internet. Telefoon kwam wel steeds online. Op de momenten dat er wel internet connectie was vele honderden CRC errors per minuut op de downloadzijde. Ben toen maar op bed gegaan…

Om 4.30 uur weer opgestaan en gekeken. Modem was online en liet zien vanaf middernacht online te zijn geweest. Ik heb toen het modem opnieuw laten opstarten voor een verse meting, en heb youtube op autoplay aangezet om een continue download te creëren. Download snelheid van 18.35u gisteren tot vanmorgen 4.30 uur zag er toen zo uit:

Net weer opgestaan, modem is nog online, en de verbinding ziet er opeens veel stabieler uit dan deze in de laatste maanden geweest is:

Er vallen een aantal dingen op. Ondanks continu video stream in bijna 3 uur tijd opeens 0/0 CRC errors!

Ook de FEC errors zijn gehalveerd. De attainable uprate is opeens ook met 2200 Kbps toegenomen.

Ik ga het eens even aankijken, maar het lijkt er dus sterk op dat er buitenshuis iets is stukgegaan, dat het waarschijnlijk problemen heeft veroorzaakt bij meer mensen dan alleen mij waardoor er ergens een reparatie of fix heeft plaatsgevonden, want mijn lijn is nu hij weer werkt opeens een stuk helderder dan de afgelopen maanden. En laat het duidelijk zijn dat ik in huis niets heb aangeraakt of veranderd.

Mocht de komende week opeens probleemloos verlopen dan annuleer ik de monteur van Guidion.

(Ik ben overigens niet bekend met guidion, maar ik kon voor de eerstkomende 3 weken geen monteur krijgen... pas nadat ik de planner een keer of 50 verzocht had om opnieuw een datum te zoeken vond ik een slot voor over 2 weken. Niet echt lekker als je internet er uit ligt. Dit voldoet niet echt aan het streven om eventuele downtijd van een internetconnectie tot maximaal 1 dag te beperken. Maar laat ik hopen dat ik geen monteur meer nodig zal hebben… )

• 0 reacties
  • 4 februari 2021

Nu vanaf  21.10 tot 21.51 wel telefoon, maar internet lampje rood gebrand en dus geen internet. Elke paar minuten reconnecte het modem met steeds hetzelfde resultaat. Na 21.51 dus wel weer internet. Zo ziet mijn modemstatus er uit terwijl het rode lampje brandt, geen IPv4 connectie, maar link status is up en geeft wel bandbreedte weer;

Als het modem reconnect geeft deze als reden aan:

Disconnect reason No Carrier

Ook zoals je ziet nu opeens veel meer CRC errors in korte tijd terwijl thuis hier niets veranderd is.

Iemand enig idee?

• 0 reacties
  • 4 februari 2021

Hier bijft t modem nu vooralsnog online, wel slechts een download snelheid die een stuk  lager is dan normaal nog steeds (onder de 50 nu ipv rond de 57 Mbps)

Ben benieuwd of de monteur morgen nog iets voor je kan betekenen… succes in ieder geval!

• 0 reacties
  • 4 februari 2021

Pfff, eerstvolgend beschikbare tijdslot voor monteur, over 2 weken…

Edit, nagenoeg identieke tijden nu  bij jou en mij zie ik?

eric
Ere-member
Forum|alt.badge.img+12
  • Ere-member
  • 7115 reacties
  • 5 februari 2021

Crc errors kunnen alleen optreden tussen Dslam in de wijkcentrale en jouw modem. KPN gaat niet zoeken zolang er geen thuischeck door de provider is gedaan. Dus dat is inderdaad stap 1.

• 0 reacties
  • 5 februari 2021

Dank je wel eric! Kan zo'n monteur gewoon de lijn tussen aansluitpunt en modem doormeten bij zo'n bezoek?

Ik heb geen idee hoe dat gaat.

En vind je het waarschijnlijk dat het probleem hier bij mij thuis ligt na zo'n avond als gisteren waar het internet er langdurig uitligt, en daarna opeens weer een halve dag zonder probleem functioneert zonder dat ik de bekabeling ook maar aanraak? Zegt het feit dat telefoon wel terug kwam maar internet niet iets?

Nu net had ik net in de modem gegevens gekeken en zag geen CRC errors, toch herverbond het modem weer nog geen halve minuut daarna. Duid herverbinden ook zonder CRC errors ergens op?

• 0 reacties
  • 6 februari 2021

@eric overigens moet ik er nog bij vermelden dat alle lijnmetingen nog steeds instabiel zijn. Dat was de reden dat de eerste keer meteen KPN werd ingeschakeld. Ook de laatste keer dat ik belde was de lijnmeting instabiel. De reden dat ze toch guidion ipv kpn aansturen sturen was omdat de kpn monteur vorige keer was geweest en had gemeld dat de aansluiting in orde was. Dat was hij thuis ook wel, maar in de wijkkast zeker niet. Daar liet de kabel los van mijn aansluiting toen hij hem beetpakte immers. De aansluiting heeft hij opnieuw gesoldeerd, en hij is er toen van uitgegaan dat dat het probleem was en heeft verder daar geen controles uitgevoerd. Toch waren de problemen toen niet over. Ik vind dus de reden om kpn nu niet aan te sturen omdat de vorige keer 'alles’ in orde was niet helemaal steekhouden.

Ik heb ook momenten dat ik na een modem reset vele uren lang geen enkele crc error heb, met name tijdens de rustige internet momenten (midden in de nacht bijv, terwijl ik dan wel actief van mijn verbinding gebruik maak). Dat zou je niet verwachten bij een probleem thuis met verkeerde bekabeling of manier van aansluiten, Dan zou je de crc errors dan toch ook moeten zien? Of redeneer ik nu verkeerd?

• 0 reacties
  • 6 februari 2021

Ik zat even cijfertjes te vergelijken in de modem data, en wat me opvalt is dat vooral Noise Margin (down) aan het dalen is;

Zoals je ziet is hij nu 4.6, vanmorgen nog 5.2 en gisteravond nog 6.3

Ik heb het opgezocht, en google verteld mij dat noise margin aangeeft hoeveel sterker het signaal is dan de ruis op de lijn (hoe hoger, hoe beter). Is het juist om de conclusie te trekken dat het downloadsignaal steeds zwakker aan het worden is? De noise margin voor upload blijft wel stabiel hierbij op 5.1 Of is de noise hoger aan het worden. Dat kon o.a. veroorzaakt worden door drukte op de DSLAM. Is het gewoon te druk en zorgt dat voor de heel lage noise margin? Dat zou verklaren waarom ik op de rustige momenten geen CRC errors heb, en bij drukte wel. Ik las recentelijk ook dat KPN erg veel druk op hun systemen zag in de lockdown, maar dat die systemen het wel aankonden. Kan het zijn dat mijn verouderde wijkcentrale (soldeerstrookaansluitingen) gewoon de drukte niet aan kan, waardoor de ruis te erg wordt, waardoor het modem zo nu en dan het signaal even kwijtraakt en moet herverbinden?

Is jouw noise margin ook erg laag @Fais ?

Hierbij ook, kan iemand uitleggen hoe mijn actual rate groter kan zijn dan de attainable rate? Ik dacht dat attainable rate het maximum was?

Ik wou dat ik hier verstand van had. Hoop nog steeds op een tech wonder die iets met die cijfertjes kan…

• Rijzende ster
  • 19 reacties
  • 30 januari 2021

@Shilka Ik heb zitten kijken naar mijn modem en het lijkt erop dat de CRC errors iets te maken heeft met het resetten van mijn internetverbinding. Wanneer er teveel CRC errors achter elkaar zijn dan reset mijn verbinding . Niet elke keer, soms blijft mijn verbinding intact maar heb ik wel dat websites slomer laden of een hogere ping in online games.

5 Feb. komt een monteur bij mij langs.

• 0 reacties
  • 7 februari 2021

Ok hier is de hele weekoogst op een rijtje:

Do 04-02-2021 om 8.56u reconnect

Do 04-02-2021 om 10.48u reconnect

Do 04-02-2021 vanaf 18.10u t/m 18.34u Na reconnect 24 minuten lang wel bellen, maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

Do 04-02-2021 om 18.35u reconnect

Do 04-02-2021 om 18.39u reconnect

Do 04-02-2021 vanaf 18.42u t/m 18.46u Na reconnect 4 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

Do 04-02-2021 om 18.56u reconnect

Do 04-02-2021 vanaf 18.59u t/m 19.03u Na reconnect 4 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

Do 04-02-2021 vanaf 19.04u t/m 19.06u Na reconnect 2 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

Do 04-02-2021 om 20.16u reconnect

Do 04-02-2021 om 20.21u reconnect

Do 04-02-2021 vanaf 21.10 t/m 21.51 Na reconnect wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), vervolgens reconnect het modem elke 2 minuten met hetzelfde resultaat totdat om 21.51 ook internet weer online komt. Gedurende de online tijden in de voorgaande uren laat modem honderden CRC errors per minuut zien en tijdens de disconnects disconnect reason: no carrier.

Vr 05-02-2021 Modem info laat zien dat het modem om 0.00u  weer gelopen heeft, IPv4 geeft aan vanaf 4.24u weer online te zijn. Vervolgens vandaag tot aan de reconnect van 18.15u laat het modem 0 CRC errors zien

Vr 05-02-2021 om 18.15u reconnect vanaf nu weer een klein aantal CRC errors zichtbaar (enkele tientallen per uur)

Vr 05-02-2021 om 18.21u reconnect

Vr 05-02-2021 om 19.23u reconnect

Za 06-02-2021 om 13.38u reconnect

Za 06-02-2021 om 20.26u reconnect

Za 06-02-2021 om 20.33u reconnect

Vanaf de laatste reconnect 13+ uur online met slechts 1 CRC, go figure;

Oftewel, donderdagavond had ik 258.000 keer zoveel CRC errors per uur dan dat ik nu heb. Een absurd verschil.

• 0 reacties
  • 8 februari 2021

Ik had gisteravond nog 1 reconnect (terwijl ik mn modem aan t monitoren was en maar 22 CRC errors had in 25 uur), dit is hoe het er bij mij uitziet nu:

Er valt echt geen lijn op te trekken… 

Wat me nu ook opviel is dat bij speedtests m'n IP niet meer als tele2 IP herkend wordt maar als t-mobile IP. Gaat de KPN nu ook nog weer bij jou kijken of weten ze het nu bij jou ook niet meer.. @Fais 

• 0 reacties
  • 9 februari 2021

Ja ik zat er aan te denken wat er nu eigenlijk voor ons veranderd is, want de modem gegevens gaan ons niet helpen volgens mij. Het enige wat er is veranderd is de overgang naar t-mobile. Misschien moet tele2 maar eens gaan kijken naar wat er toen veranderd is aan vast internet met het ZTE modem en of dat eventueel oorzaak is van onze reconnects. (andere carrier?)

Ik had overigens afgelopen nacht weer een reconnect volgens mijn modem stats, terwijl ik maar op gemiddeld 3 CRC errors per uur zat.

• 0 reacties
  • 10 februari 2021

Hoe gaat het bij jou @Fais ? Hier valt het modem, ondanks het lage aantal CRC errors toch nog wel eens uit (tot nu toe 3 keer deze week).

En ik eens even op het t-mobile forum gekeken, en als je daar leest zie je nog veel meer meldingen van mensen die hier ook last van hebben, reconnectende modems; https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-489

We zijn duidelijk niet alleen!

• Rijzende ster
  • 19 reacties
  • 10 februari 2021

@Shilka ik had vorig week ook even een kijkje genomen op het t-mobile forum, daar zijn zo ook wat actiever.

Mijn modem is nu al 127 uur online met geen inkomende CRC errors, snap nog steeds niet wat er veranderd zou kunnen zijn… op de ochtend wanneer de monteur kwam had ik nog 7000 CRC errors.

• 0 reacties
  • 10 februari 2021

OK, aangezien ik super opgefokt was over het nieuws dat mijn e-mail account weer eens niet veilig blijkt te zijn voor afschaffing en ik weer uit internet werd geknikkerd heb ik maar besloten niet meer op een monteur te willen wachten en heb zelf de schroevendraaier ter hand genomen, aangezien fais toch positieve berichten had nadat er iemand aan zijn aansluitingen had zitten rommelen, en ik redelijk kookte van binnen en zoiets had van we zien wel of alles het blijft doen....

Ik heb een soort combinatie van type 2 en type 3 aansluiting, waarbij een draad, aangesloten in de meterkast naar het oude type 2 stekkerdoos is aangesloten. Ik heb de telefoonaansluiting in mijn woonkamermuur opengemaakt. Het is een dubbele telefoonaansluiting, met boven de 4 pins stekker aansluiting, en onder een soort blokje met een stel schroefjes op een rij, genummerd 1 tot 6.

Er vielen me 3 dingen op;

1. Van de  vier pins stekker aansluiting zag het metaal er flink wit geoxideerd uit.
  2. Op het onderste blokje zaten allemaal grijze, witte, doorzichtige en gestreepte draadjes aangesloten. Deze draadjes waren allemaal afkomstig van schijnbaar een oude binnenkomende in de muur aanwezige oude ptt kabel, met een enorme kluwen losse draadjes nog die allemaal achter de aansluiting zaten gepropt. Een hele hoop kale kabel uiteindes overal in de doos, maar niets zat daadwerkelijk op de bovenste stekker aansluiting aangesloten.
  3. De kabel uit mijn meterkast afkomstig zat met een blauwe en een rode draad aan de stekker aansluiting aangesloten; rood op linksboven (a), blauw op rechtsboven (b) Toen ik echter de stekkeraansluiting uit de doos losmaakte zag ik een kort blauw draadje dat de pin rechtsboven (b) langs de achterkant  van het stekkerblok met de pin rechtsonder (eb) verbond.

Ik heb toen de volgende dingen gedaan:

• ik heb alles gedemonteerd en losgehaald
  • ik heb alle draden van het onderste blokje met nr. 1 t/m 6 losgehaald
  • aangezien ik bang was dat alle kale eindes sluiting zouden kunnen maken met het bovenste stekkerblok, heb ik alle kale draden afgeknipt en de oude ptt bundel goed verdraaid en weggeduwd naar de onderste helft van de aansluitdoos, ver weg van het bovenste stekkerblok
  • Ik heb alle draden van het stekkerblok afgehaald, alle onderdelen gedemonteerd, alle geoxideerde delen schoongemaakt met schuurpapier.
  • Ik heb alleen de rode draad van de kabel uit mijn meterkast aan linksboven (a) vastgemaakt, en alleen de blauwe draad op rechtsboven (b). De grijze en witte draad heb ik nergens aan verbonden en kortgeknipt.
  • ik heb de verbindende korte blauwe draad tussen rechtsboven (a) en rechtsonder (eb) verwijderd en niet meer teruggeplaatst.
  • ik heb alles weer gemonteerd, daarna weer mijn modem aangesloten

En toen deed het modem en mijn telefoon het in ieder geval weer!

Ik heb het modem, onder gebruik, 40 minuten laten lopen, en dit zijn mijn, zeg maar gerust, nieuwe, modemwaardes:

Een enorm verschil! Ten eerste; CRC errors 0/0 , maar ja, dat had ik wel eens vaker.

Maar kijk eens naar de FEC errors! Waar ik eerst in 40 minuten gemiddeld zon 1.700.000 FEC errors had, heb ik er nu in 40 minuten maar 203!

En mijn attainable rate is van 63-69.000 naar boven de 90.000 gestegen!

Nu heb ik 2 vragen:

• zou dit kunnen betekenen dat ik mijn aansluiting net gerepareerd heb?
  • moet ik het blauwe draadje dat van (b) naar (eb) liep inderdaad weglaten? Ik heb zowel met als zonder draadje getest en het leek niet veel uit te maken.

Ik ben nu wel benieuwd of ik nu een stabiele lijnmeting krijg. Ik zal eens kijken wat er gebeurd komende week. Of misschien als @Cas van Tele2 nog eens tijd heeft om een lijnmeting te doen.

Ik ben benieuwd.

eric
Ere-member
Forum|alt.badge.img+12
  • Ere-member
  • 7115 reacties
  • 10 februari 2021

Kijk, je huisvlijt heeft een mooi resultaat!

pipodeclown
Goldmember
  • Superuser
  • 1780 reacties
  • 10 februari 2021

Toppie en respect, @Shilka om zo minutieus je aansluiting door te lopen. Dat heeft ook ooit (bij een andere provider) mijn tv storing opgelost. Het is een dagje investeren, maar dan heb je ook wat! Ik ben heel benieuwd of het probleem nu opgelost is, ik hoop het voor je!

Forum|alt.badge.img+2
  • Oud Moderator
  • 870 reacties
  • 10 februari 2021

Hoi @Shilka,
Je hebt al een heleboel zelf onderzocht zo te zien en als jouw meting beter is dan lijkt het erop dat je iets hebt gefixt. Ik heb meteen een uitgebreide lijnmeting bij je uitgevoerd met handmatige checks. De uitkomst is dat er kans is dat de lijn instabiel is. 

• 0 reacties
  • 10 februari 2021

Oh @Cas van Tele2  ik had je bericht helemaal gemist, tegelijk gepost. Hmm, ik wacht nog maar even af dan, Guidion staat voor volgende week donderdag ingepland, als het nog doorgaat na deze winterse week in ieder geval, de afspraak is al eens verzet door Guidion. Alle vorige keren was de lijn sowieso instabiel. Kans op instabiel klinkt dan al ietsje beter. We gaan het zien, ik kan komende dinsdagochtend nog beslissen of ik de monteur kan annuleren of niet. Zou zonde zijn als hij voor niks komt, want ze lijken wel heel druk bezet.

Forum|alt.badge.img+2
  • Oud Moderator
  • 870 reacties
  • 16 februari 2021

Goed om te lezen dat het gelukt is @Shilka en dat de lijn stabiel is.

Dat is echt een hele prestatie! :grin:

• 0 reacties
  • 5 januari 2021

De hele vakantieperiode mijn modem niet op uitval kunnen betrappen, maar nu de werkzaamheden met aanleg van glasvezel in mijn woonplaats weer hervat is vandaag 5 januari om 15.41 weer een korte uitval (30 seconden) van internet en telefoon.

Aangezien er geen uitval was toen de glasvezelwerkzaamheden in mijn woonplaats stil lagen vermoed ik nog steeds een samenhang met die werkzaamheden. (Alsof er aan het eind van de dag van de werkzaamheden een hele cluster nieuwe connecties wordt aangesloten waardoor er even een piek belasting op het net is die voor kortstondige uitval/connectie reset leidt of zo). Ook voordat ik mijn OP had gepost had ik regelmatig aan het eind van de dag last van een eenmalige korte uitval (Het is meer een her-connectie). Toen niet over geklaagd aangezien ik verband vermoedde met de werkzaamheden en door medische en familie omstandigheden wat anders aan mijn hoofd had.

Nah ja, als het bij eens per 1 a 3 dagen blijft en ook uiteindelijk ook weer ophoudt als het glasvezel circus hier vertrekt valt er mee te leven in ieder geval.