Ik heb sinds vanmorgen het probleem dat steeds mijn internet en bellen steeds met tussenpozen uitvalt.
De power en wifi lampjes op mijn modem blijven branden, maar het internet en het bellen lampje gaan dan helemaal uit. Deze blijven dan zo'n 10 seconden uit, dan flits het internet lampje een fractie van seconde rood en dan groen, en 3 seconden later is ook het bellen lampje weer groen. Dit is vanmorgen nu zo'n 20-30 keer gebeurd, soms is het een half uurtje goed, soms maar een paar minuten voordat het weer gebeurt.
Modem reset is gedaan en bekabeling gecontroleerd. Kan iemand van tele2 een blik werpen? Bellen is ondoenlijk omdat de telefoon ook steeds mee uitvalt.
Bladzijde 2 / 4
OK, aangezien ik super opgefokt was over het nieuws dat mijn e-mail account weer eens niet veilig blijkt te zijn voor afschaffing en ik weer uit internet werd geknikkerd heb ik maar besloten niet meer op een monteur te willen wachten en heb zelf de schroevendraaier ter hand genomen, aangezien fais toch positieve berichten had nadat er iemand aan zijn aansluitingen had zitten rommelen, en ik redelijk kookte van binnen en zoiets had van we zien wel of alles het blijft doen....
Ik heb een soort combinatie van type 2 en type 3 aansluiting, waarbij een draad, aangesloten in de meterkast naar het oude type 2 stekkerdoos is aangesloten. Ik heb de telefoonaansluiting in mijn woonkamermuur opengemaakt. Het is een dubbele telefoonaansluiting, met boven de 4 pins stekker aansluiting, en onder een soort blokje met een stel schroefjes op een rij, genummerd 1 tot 6.
Er vielen me 3 dingen op;
Van de vier pins stekker aansluiting zag het metaal er flink wit geoxideerd uit.
Op het onderste blokje zaten allemaal grijze, witte, doorzichtige en gestreepte draadjes aangesloten. Deze draadjes waren allemaal afkomstig van schijnbaar een oude binnenkomende in de muur aanwezige oude ptt kabel, met een enorme kluwen losse draadjes nog die allemaal achter de aansluiting zaten gepropt. Een hele hoop kale kabel uiteindes overal in de doos, maar niets zat daadwerkelijk op de bovenste stekker aansluiting aangesloten.
De kabel uit mijn meterkast afkomstig zat met een blauwe en een rode draad aan de stekker aansluiting aangesloten; rood op linksboven (a), blauw op rechtsboven (b) Toen ik echter de stekkeraansluiting uit de doos losmaakte zag ik een kort blauw draadje dat de pin rechtsboven (b) langs de achterkant van het stekkerblok met de pin rechtsonder (eb) verbond.
Ik heb toen de volgende dingen gedaan:
ik heb alles gedemonteerd en losgehaald
ik heb alle draden van het onderste blokje met nr. 1 t/m 6 losgehaald
aangezien ik bang was dat alle kale eindes sluiting zouden kunnen maken met het bovenste stekkerblok, heb ik alle kale draden afgeknipt en de oude ptt bundel goed verdraaid en weggeduwd naar de onderste helft van de aansluitdoos, ver weg van het bovenste stekkerblok
Ik heb alle draden van het stekkerblok afgehaald, alle onderdelen gedemonteerd, alle geoxideerde delen schoongemaakt met schuurpapier.
Ik heb alleen de rode draad van de kabel uit mijn meterkast aan linksboven (a) vastgemaakt, en alleen de blauwe draad op rechtsboven (b). De grijze en witte draad heb ik nergens aan verbonden en kortgeknipt.
ik heb de verbindende korte blauwe draad tussen rechtsboven (a) en rechtsonder (eb) verwijderd en niet meer teruggeplaatst.
ik heb alles weer gemonteerd, daarna weer mijn modem aangesloten
En toen deed het modem en mijn telefoon het in ieder geval weer!
Ik heb het modem, onder gebruik, 40 minuten laten lopen, en dit zijn mijn, zeg maar gerust, nieuwe, modemwaardes:
Een enorm verschil! Ten eerste; CRC errors 0/0 , maar ja, dat had ik wel eens vaker.
Maar kijk eens naar de FEC errors! Waar ik eerst in 40 minuten gemiddeld zon 1.700.000 FEC errors had, heb ik er nu in 40 minuten maar 203!
En mijn attainable rate is van 63-69.000 naar boven de 90.000 gestegen!
Nu heb ik 2 vragen:
zou dit kunnen betekenen dat ik mijn aansluiting net gerepareerd heb?
moet ik het blauwe draadje dat van (b) naar (eb) liep inderdaad weglaten? Ik heb zowel met als zonder draadje getest en het leek niet veel uit te maken.
Ik ben nu wel benieuwd of ik nu een stabiele lijnmeting krijg. Ik zal eens kijken wat er gebeurd komende week. Of misschien als @Cas van Tele2 nog eens tijd heeft om een lijnmeting te doen.
Ik ben benieuwd.
Kijk, je huisvlijt heeft een mooi resultaat!
Toppie en respect, @Shilka om zo minutieus je aansluiting door te lopen. Dat heeft ook ooit (bij een andere provider) mijn tv storing opgelost. Het is een dagje investeren, maar dan heb je ook wat! Ik ben heel benieuwd of het probleem nu opgelost is, ik hoop het voor je!
Hoi @Shilka, Je hebt al een heleboel zelf onderzocht zo te zien en als jouw meting beter is dan lijkt het erop dat je iets hebt gefixt. Ik heb meteen een uitgebreide lijnmeting bij je uitgevoerd met handmatige checks. De uitkomst is dat er kans is dat de lijn instabiel is.
Oh @Cas van Tele2 ik had je bericht helemaal gemist, tegelijk gepost. Hmm, ik wacht nog maar even af dan, Guidion staat voor volgende week donderdag ingepland, als het nog doorgaat na deze winterse week in ieder geval, de afspraak is al eens verzet door Guidion. Alle vorige keren was de lijn sowieso instabiel. Kans op instabiel klinkt dan al ietsje beter. We gaan het zien, ik kan komende dinsdagochtend nog beslissen of ik de monteur kan annuleren of niet. Zou zonde zijn als hij voor niks komt, want ze lijken wel heel druk bezet.
Zo 17-01-21 om 20.09u
Inderdaad eric, keurig geregeld door tele2!
Op dit moment blijft het modem wel online, maar zie nog wel instabiliteit in de snelheidsmetingen (bij sommige metingen halveren opeens de down of upload snelheid, of zie je tijdens de meting opeens de snelheid naar beneden vallen), en ook de helpdesk medewerker gaf aan nog steeds instabiliteit in de lijnmeting te zien, ook na een harde reset.
Ik wacht de sms voor het afspraak maken met (kpn) monteur af :)
Er wordt behoorlijk aan het netwerk gewerkt hier aangezien mijn hele woonplaats op dit moment op glasvezel wordt aangelegd, dus ik denk dat dat er eventueel iets mee te maken kan hebben.
Tja, het is te hopen dat ze het dan kunnen vinden. KPN kan met dezelfde lijnmeting ook vaststellen op hoeveel meter van de centrale de verstoring zich bevind. Hopenlijk is het op een soort verbindingspunt, dan is het snel te verhelpen. Een “verzopen kabel” vinden is veel lastiger.
Maar jij gaat dus nog niet aan de glasvezel, of is dat ook in aantocht?
Wie legt er glasvezel aan, KPN of T-Mobile?
Hier is het vanaf vorige week donderdag verrassend goed gegaan, tot vanavond. Vanavond viel mijn stream weer eens weg, maar ik zag dat dit keer het modem wel online bleef. Toen ik in mijn modem informatie keek zag ik dit;
Zoals je ziet is de verbinding inderdaad weer weggevallen, maar het heeft maar zo miniem kort geduurd dat het modem gewoon door is blijven lopen en niet opnieuw gereconnect heeft.
Volgens mij kan ik nu wel concluderen dat de voeding van het modem in ieder geval niet het probleem is, anders was deze immers ook offline gegaan en gaan reconnecten. Het lijkt erop dat een connectie verlies van mini duur inderdaad de oorzaak is van de reconnects in ieder geval.
Waarom het nu bij mij opeens zo veel beter gaat (eerste keer dat mijn stream onderbroken wordt in 157 uur) is mij overigens een raadsel. Ik heb thuis in ieder geval niets veranderd, ik heb mijn modem of bekabeling niet eens aangeraakt.
Misschien dat er toch iets aan de hand was in een straat of wijk kast en dat er ook van andere partijen klachten zijn geweest waardoor er iets gemaakt is. Misschien dat kpn of zelfs tele2 ergens iets gewijzigd heeft. Of misschien houdt het bij mij toch alsnog verband met de werkzaamheden ivm de aanleg van het glasvezel netwerk in mijn woonplaats, wat zich langzamerhand steeds verder van mijn woning af beweegt.
Hoe gaat het bij jou @Fais heeft de monteur nog iets kunnen ontdekken? Gaat het bij jou plotseling ook beter, of gaan bij jou de connectie onderbrekingen nog onverminderd voort?
Hier zijn de momenten van de afgelopen week waarop ik de connectie verloor en het modem een reconnect deed (en dit zijn natuurlijk alleen de tijden waarop ik het gemerkt heb doordat het een telefoongesprek onderbrak, of de stream die ik host plat ging, mijn zoontje uit zijn teams gegooid werd tijdens thuisscholing etc, het kan natuurlijk vaker voorgekomen zijn).
zo 17-1 om 20.09u
ma 18-1 om 10.48u
ma 18-1 om 19.52u
ma 18-1 om 21.38u
di 19-1 om 20.26u
za 23-1 om 20.41u
Ik vind het wel jammer dat ik niet meer op mijn internet en telefoon connectie kan vertrouwen. We hangen hier nog wel eens met de spoeddienst of 112 aan de lijn en dan zou het fijn zijn dat een vaste connectie (op een zeldzame sporadische storing na) te vertrouwen is en je niet het gevoel hebt dat elk moment je connectie verbroken kan worden.
De glasvezel verbinding zit hier inmiddels in de meterkast. Dat zal er vast wel eens een keer van komen, maar we zitten echter in het midden van het regelen van een uitvaart en de nasleep er van, dus wil net nu even niet met dat soort omzettingen bezig gaan met toch altijd een risico dat het net even niet goed gaat om de een of andere reden. Het is nogal stressen hier dus kan er even geen verbindingsproblemen bij hebben nu… maar ja, die komen nooit gelegen...
@Shilka Ik heb dat ook een paar keer gehad waar mijn modem gewoon zijn uptime behield maar er geen internet was. Ik kan niet concluderen of dat nou een storing was vanuit hun kant. Sinds 1 februari is mijn internet maar 3x uitgevallen. 2x in de avond en 1x in de middag. Verder heb ik niets veranderd aan mijn setup/bekabeling.
De monteur komt pas op vrijdag.
Heel vervelend @Shilka . Ja, dan wil je niet met deze zaken bezig zijn. Hoewel kabel issues ook nog wel eens wat doorloop en onderzoek tijd kan kosten. Zeker met de feestdagen nu. Maar laten we het eerste bezoek eens afwachten.
Ja ik ben ook benieuwd. Vanmiddag heb ik heel de middag online kunnen zijn maar nu in het laatste uur weer 2 keer verbinding verlies.
Ik heb 1 keer eerder kabel issues gehad. Toen bleek volgens de kpn monteur dat “iemand mijn aansluiting in een straat kast met geweld had losgetrokken.” KPN heeft toen gewoon de aansluiting in de kast opnieuw gemaakt en was het geheel in 5 minuten opgelost. Ik hoop dat het nu weer wat simpels is.
@Shilka Ik heb zitten kijken naar mijn modem en het lijkt erop dat de CRC errors iets te maken heeft met het resetten van mijn internetverbinding. Wanneer er teveel CRC errors achter elkaar zijn dan reset mijn verbinding . Niet elke keer, soms blijft mijn verbinding intact maar heb ik wel dat websites slomer laden of een hogere ping in online games.
5 Feb. komt een monteur bij mij langs.
Oh, dus ook bij jou gaat het opeens beter? Hmm, misschien dat er dan toch ergens iets door iemand is aangepast ...
Vraag me toch af hoe het komt. Mijn modem is nu 56 uur zonder probleem online, terwijl ie maandag in anderhalf uur tijd 6 uur down ging. Je verwacht dat het dan niet aan bekabeling ligt, die verbeterd toch niet van de ene op de andere dag. Ik ga toch eens langere tijd alles wekelijks bijhouden en zien of ik een overeenkomst zie. Ik zal binnenkort mijn weekoogst weer posten.
Bedankt voor het op de hoogte houden @Fais
Wow dat is best wel vaak inderdaad, nog vaker dan bij mij zo te zien. Geen overeenkomst in tijden in ieder geval, wel beiden internet met bellen op het ZTE modem als overeenkomst.
Mocht er al een oplossing komen voor je via de helpdesk, dan hoor ik graag wat het probleem en oplossing zijn geweest. Andersom zal ik dit natuurlijk ook melden :)
Helaas toch weer een reconnect hier vanmorgen (04-02-21 om 8.56u), natuurlijk net tijdens een super belangrijk telefoongesprek met mijn interniste… dan ben ik echt even niet blij hoor zacht gezegd… arf. Maar goed, hier maar even stoom afblazen.
Wel weer op donderdag ochtend voor mij op bijna dezelfde tijd als vorige week. Ik blijf maar de weekcijfers bijhouden om te zien of er overeenkomsten in de tijden te ontdekken zijn. Mocht dat blijken, dan zijn de connectie interrupts eerder te wijten aan een actie , dan aan random interrupts die je aan een slechte kabel of zoiets kunt wijten.
KPN.
ok, net weer een tijd geprobeerd te posten, maar deze post gaat in moderation queue in plaats van dat ie gepost wordt?
Ma 18-01-21 om 10.48u weer een down en reconnect in ieder geval.
Misschien handiger dat je met Cas een prive chat hierover onderhoud? Het is voor overige forumleden niet echt intressant om elke keer een post met een tijd te zien..
Nog beter, vraag een directe lijn met de technische dienst. Cas geeft het natuurlijk ook alleen maar door.
Hier is mijn weekoogst van modem reconnects die me opgevallen zijn doordat telefoongesprekken onderbroken werden of mijn stream, thuisscholing etc. down ging;
ma 25-01 om 18.41u
ma 25-01 om 18.50u
ma 25-01 om 19.02u
ma 25-01 om 19.25u
ma 25-01 om 19.44u
ma 25-01 om 20.01u
wo 27-01 om 13.46u
wo 27-01 om 18.22u
do 28-01 om 08.51u
Zoals je ziet was maandag een slechte dag. Om één of andere reden sinds donderdagochtend helemaal geen disconnect meer gehad (modem laat nu 75+ uur uptime zien).
Ik begin zowaar stille hoop te krijgen dat iemand ergens iets veranderd of gemaakt heeft, alhoewel het wel eens vaker opeens een paar dagen goed gaat voordat het opeens een periode weer slecht is, ik ben benieuwd. Eerst maandag maar weer eens afwachten.
Of misschien juist wel. Zo zou het andere Engelstalige topic hier wel eens een vergelijkbaar probleem kunnen zijn. Of ziet iemand een overeenkomst met de tijd waarop een reconnect plaats vindt.
Zo'n eens in de paar dagen reconnect is nou typisch iets waar mensen niet snel over bellen omdat het iets is wat maar seconden downtijd geeft en je net in de gaten moet hebben. En als je dan bij bellen ook nog 40 wachtenden voor je vindt typisch iets waar niet snel over geklaagd zal worden, maar wat wel juist kan wijzen op een onderliggend probleem wat misschien wel opgelost kan worden.
Dat zag je bij mijn mailprobleem wel. 4300 mensen met hetzelfde probleem(pje), maar alleen ik en een andere klant meldt het.
Het steeds opnieuw posten wordt trouwens veroorzaakt door het sluiten van de edit mogelijkheid na een uur. Anders zou ik wel een postje met tijden maken en daar langzamerhand een steeds langer lijstje van maken.
Als je het echt irritant vindt kan ik de tijden wel opsparen en er een wekelijkse update van maken :)
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.