beantwoord

Internet en bellen valt steeds uit

  • 21 December 2020
  • 85 reacties
  • 1447 x bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

85 reacties

Reputatie 2

@Shilka 

Een monteur van Guidion is net langs geweest, heeft mijn kabels gechecked en heeft tele2 een meting laten doen. Volgens de monteur is in huis alles in orde en volgens de meting is er ook niks aan de hand behalve een hoge aantal CRC errors. Hij heeft het probleem niet kunnen vinden in huis en heeft gevraagd aan tele2 voor een KPN monteur om buiten weer eens te checken aangezien de monteur van Guidion dat zelf niet mag.

Ik heb zelf geen ideeën meer wat het probleem zou kunnen zijn, bij mij thuis is er ook helemaal niks veranderend qua bekabeling/apparatuur.

Ok, gisteravond verder continu herstartend modem, dan weer wel, dan weer niet met internet. Telefoon kwam wel steeds online. Op de momenten dat er wel internet connectie was vele honderden CRC errors per minuut op de downloadzijde. Ben toen maar op bed gegaan…

 

Om 4.30 uur weer opgestaan en gekeken. Modem was online en liet zien vanaf middernacht online te zijn geweest. Ik heb toen het modem opnieuw laten opstarten voor een verse meting, en heb youtube op autoplay aangezet om een continue download te creëren. Download snelheid van 18.35u gisteren tot vanmorgen 4.30 uur zag er toen zo uit:

 

Net weer opgestaan, modem is nog online, en de verbinding ziet er opeens veel stabieler uit dan deze in de laatste maanden geweest is:

 

Er vallen een aantal dingen op. Ondanks continu video stream in bijna 3 uur tijd opeens 0/0 CRC errors!

Ook de FEC errors zijn gehalveerd. De attainable uprate is opeens ook met 2200 Kbps toegenomen.

 

Ik ga het eens even aankijken, maar het lijkt er dus sterk op dat er buitenshuis iets is stukgegaan, dat het waarschijnlijk problemen heeft veroorzaakt bij meer mensen dan alleen mij waardoor er ergens een reparatie of fix heeft plaatsgevonden, want mijn lijn is nu hij weer werkt opeens een stuk helderder dan de afgelopen maanden. En laat het duidelijk zijn dat ik in huis niets heb aangeraakt of veranderd.

Mocht de komende week opeens probleemloos verlopen dan annuleer ik de monteur van Guidion.

 

(Ik ben overigens niet bekend met guidion, maar ik kon voor de eerstkomende 3 weken geen monteur krijgen... pas nadat ik de planner een keer of 50 verzocht had om opnieuw een datum te zoeken vond ik een slot voor over 2 weken. Niet echt lekker als je internet er uit ligt. Dit voldoet niet echt aan het streven om eventuele downtijd van een internetconnectie tot maximaal 1 dag te beperken. Maar laat ik hopen dat ik geen monteur meer nodig zal hebben… )

Nu vanaf  21.10 tot 21.51 wel telefoon, maar internet lampje rood gebrand en dus geen internet. Elke paar minuten reconnecte het modem met steeds hetzelfde resultaat. Na 21.51 dus wel weer internet. Zo ziet mijn modemstatus er uit terwijl het rode lampje brandt, geen IPv4 connectie, maar link status is up en geeft wel bandbreedte weer;

Als het modem reconnect geeft deze als reden aan:

Disconnect reason No Carrier

 

Ook zoals je ziet nu opeens veel meer CRC errors in korte tijd terwijl thuis hier niets veranderd is.

Iemand enig idee?

Hier bijft t modem nu vooralsnog online, wel slechts een download snelheid die een stuk  lager is dan normaal nog steeds (onder de 50 nu ipv rond de 57 Mbps)

Ben benieuwd of de monteur morgen nog iets voor je kan betekenen… succes in ieder geval!

Reputatie 2

@Shilka klopt, dat heb ik ook gemerkt en volgens allestoringen.nl zijn er niet veel meldingen van een storing tussen 17:00-20:00

4 minuten geleden weer een reconnect.

 

Pfff, eerstvolgend beschikbare tijdslot voor monteur, over 2 weken…

Edit, nagenoeg identieke tijden nu  bij jou en mij zie ik?

Reputatie 2

@Shilka 

17:47 4-2-2021
18:14 4-2-2021
18:33 4-2-2021
18:55 4-2-2021
18:58 4-2-2021
19:05 4-2-2021

Vandaag gaat het ook niet zo lekker hier. Ik heb afgelopen 2 weken ook paar speedtests gedaan maar bij mij geen dipjes raar genoeg. Wilde er net nog eentje doen maar toen viel mijn internet uit, haha. Morgen zien wat de monteur zal zeggen, ik heb alleen nog geen toestemming gehad van de woningbouw of er nou wel een stopcontact in de meterkast mag… maar ik betwijfel of dat het probleem zal fixen sinds ik in 10+ jaar dat er internet hier in huis is dit nog nooit mee heb gemaakt.

Waah, het gaat hier goed mis nu;

Do 04-02-2021:

8.56u reconnect

10.48u reconnect

18.10 t/m 18.34 Na reconnect 24 minuten lang wel bellen, maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

18.35 reconnect

18.39 reconnect

18.42 t/m 18.46 Na reconnect 4 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

18.56 reconnect

18.59 t/m 19.03 Na reconnect 4 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

19.04 t/m 19.06 Na reconnect 2 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

 

heb tussendoor zo nu en dan een speedtestje gedaan, zat iets van een dipje in het verloop; (deze grafiek loopt van 18.35 tot 19.08 u)

 

 

Helpdesk gebeld, wacht nu op smsje om guidion afspraak te maken...

Helaas toch weer een reconnect hier vanmorgen  (04-02-21 om 8.56u), natuurlijk net tijdens een super belangrijk telefoongesprek met mijn interniste… dan ben ik echt even niet blij hoor zacht gezegd… arf. Maar goed, hier maar even stoom afblazen.

Wel weer op donderdag ochtend voor mij op bijna dezelfde tijd als vorige week. Ik blijf maar de weekcijfers bijhouden om te zien of er overeenkomsten in de tijden te ontdekken zijn. Mocht dat blijken, dan zijn de connectie interrupts eerder te wijten aan een actie , dan aan random interrupts die je aan een slechte kabel of zoiets kunt wijten.

Oh, dus ook bij jou gaat het opeens beter? Hmm, misschien dat er dan toch ergens iets door iemand is aangepast ...

Reputatie 2

@Shilka Ik heb dat ook een paar keer gehad waar mijn modem gewoon zijn uptime behield maar er geen internet was. Ik kan niet concluderen of dat nou een storing was vanuit hun kant. Sinds 1 februari is mijn internet maar 3x uitgevallen. 2x in de avond en 1x in de middag. Verder heb ik niets veranderd aan mijn setup/bekabeling.

De monteur komt pas op vrijdag. 

Hier is het vanaf vorige week donderdag verrassend goed gegaan, tot vanavond. Vanavond viel mijn stream weer eens weg, maar ik zag dat dit keer het modem wel online bleef. Toen ik in mijn modem informatie keek zag ik dit;

Zoals je ziet is de verbinding inderdaad weer weggevallen, maar het heeft maar zo miniem kort geduurd dat het modem gewoon door is blijven lopen en niet opnieuw gereconnect heeft.

Volgens mij kan ik nu wel concluderen dat de voeding van het modem in ieder geval niet het probleem is, anders was deze immers ook offline gegaan en gaan reconnecten. Het lijkt erop dat een connectie verlies van mini duur inderdaad de oorzaak is van de reconnects in ieder geval.

 

Waarom het nu bij mij opeens zo veel beter gaat (eerste keer dat  mijn stream onderbroken wordt in 157 uur) is mij overigens een raadsel. Ik heb thuis in ieder geval niets veranderd, ik heb mijn modem of bekabeling niet eens aangeraakt.

Misschien dat er toch iets aan de hand was in een straat of wijk kast en dat er ook van andere partijen klachten zijn geweest waardoor er iets gemaakt is. Misschien dat kpn of zelfs tele2 ergens iets gewijzigd heeft. Of misschien houdt het bij mij toch alsnog verband met de werkzaamheden ivm de aanleg van het glasvezel netwerk in mijn woonplaats, wat zich langzamerhand steeds verder van mijn woning af beweegt.

 

Hoe gaat het bij jou @Fais heeft de monteur nog iets kunnen ontdekken? Gaat het bij jou plotseling ook beter, of gaan bij jou de connectie onderbrekingen nog onverminderd voort?

Reputatie 2

@Shilka KPN heeft alleen een paar keer gemeten op afstand, ik heb al een paar keer gevraagd of ze buiten kunnen kijken maar volgens hun ligt het probleem thuis. Ook hebben tele2 en KPN al een discussie met elkaar gehad over waar het kan liggen, en volgens mij hebben zij helemaal niet buiten gekeken. Ik heb tenminste niks over van gehoord als ze dat wel of niet hebben gedaan.

Het is nu even afwachten op de (derde) monteur en daarna kijken we weer. 

Tjemig @Fais , dat is gewoon echt niet leuk meer zeg! Wat een gigantische sloot aan disconnects. Heeft er bij jou al eens iemand in de straat of wijkkast gekeken?

Geen idee ook waar je de oorzaak van zoiets moet zoeken. Ben zelfs al met het weer aan het vergelijken… Ik heb ook even gegoogled naar mensen met soortgelijke klachten maar niet echt veel kunnen vinden tot nu toe...

Reputatie 2

16:03 24-1-2021
16:20 24-1-2021
16:29 24-1-2021
16:53 24-1-2021

 

00:41 26-1-2021
01:29 26-1-2021
01:35 26-1-2021
15:46 26-1-2021
18:20 26-1-2021
18:45 26-1-2021
19:18 26-1-2021

20:00 26-1-2021

 

00:12 27-1-2021
00:14 27-1-2021
00:45 27-1-2021
00:50 27-1-2021
00:51 27-1-2021
13:40 27-1-2021
13:46 27-1-2021
13:54 27-1-2021
14:11 27-1-2021
15:14 27-1-2021
15:21 27-1-2021

 

00:56 28-1-2021
01:03 28-1-2021
16:37 28-1-2021
16:55 28-1-2021
17:00 28-1-2021
17:02 28-1-2021

 

01:38 29-1-2021
01:50 29-1-2021
01:57 29-1-2021

 

15:14 30-1-2021
15:25 30-1-2021
16:38 30-1-2021
17:22 30-1-2021
19:14 30-1-2021
22:35 30-1-2021
22:36 30-1-2021
22:38 30-1-2021
22:51 30-1-2021

 

10:51 31-1-2021

 

Dit zijn de momenten wanneer ik geen internet had/router resette van de afgelopen week. Ik had op de 25ste juist helemaal geen problemen maar zoals je ziet zijn de andere dagen afschuwelijk. Het langste dat mijn modem niet gereset heeft van de afgelopen 2 weken is 60 uur.

Hopelijk is het voor jou gefixed! 

Hier is mijn weekoogst van modem reconnects die me opgevallen zijn doordat telefoongesprekken onderbroken werden of mijn stream, thuisscholing etc. down ging;

ma 25-01 om 18.41u

ma 25-01 om 18.50u

ma 25-01 om 19.02u

ma 25-01 om 19.25u

ma 25-01 om 19.44u

ma 25-01 om 20.01u

wo 27-01 om 13.46u

wo 27-01 om 18.22u

do 28-01 om 08.51u

 

Zoals je ziet was maandag een slechte dag. Om één of andere reden sinds donderdagochtend helemaal geen disconnect meer gehad (modem laat nu 75+ uur uptime zien).

Ik begin zowaar stille hoop te krijgen dat iemand ergens iets veranderd of gemaakt heeft, alhoewel het wel eens vaker opeens een paar dagen goed gaat voordat het opeens een periode weer slecht is, ik ben benieuwd. Eerst maandag maar weer eens afwachten.

 

Vraag me toch af hoe het komt. Mijn modem is nu 56 uur zonder probleem online, terwijl ie maandag in anderhalf uur tijd 6 uur down ging. Je verwacht dat het dan niet aan bekabeling ligt, die verbeterd toch niet van de ene op de andere dag.  Ik ga toch eens langere tijd alles wekelijks bijhouden en zien of ik een overeenkomst zie. Ik zal binnenkort mijn weekoogst weer posten.

Bedankt voor het op de hoogte houden @Fais 

Reputatie 2

@Shilka Ik heb zitten kijken naar mijn modem en het lijkt erop dat de CRC errors iets te maken heeft met het resetten van mijn internetverbinding. Wanneer er teveel CRC errors achter elkaar zijn dan reset mijn verbinding . Niet elke keer, soms blijft mijn verbinding intact maar heb ik wel dat websites slomer laden of een hogere ping in online games.

5 Feb. komt een monteur bij mij langs.

@ Fais Hier is mijn data:

 

Lijkt er p dat jij in 12 minuten net zoveel CRC errors hebt als ik in 25 uur tijd (of zijn dat errors per uur of zo, heb er niet veel verstand van)...

Voor de rest zijn de versie nummers bij mij hetzelfde als die van jou.

Reputatie 2

@Shilka Krijg jij ook veel CRC errors?

En misschien niet dat het veel uitmaakt maar dit is mijn software versie:

 

@Fais Ik heb zelf wel alle aansluiting nagekeken, aan alles getrokken gedraaid en bewogen om te zien of er sprake was van losse contacten, stekkers of iets dergelijks, maar dat doorstaat mijn modem allemaal met glans. Voor de rest is geen andere manier van aansluiten voor mij mogelijk.

 

Ik had net als jou hiervoor wel eens zo ééns in de drie/vier weken dat het modem uitviel en opnieuw verbinding maakte, maar dat was anders. Dan bleef het internet lampje een stuk langer rood voordat de verbinding weer terug kwam. Naar ik begrepen heb zijn dat gepushte firmware updates. Daarom blijft het lampje langer rood omdat dat de tijd is die het modem nodig heeft om de nieuwe firmware te downloaden en installeren voor het de verbinding weer hersteld en open zet. (correct me if I'm wrong @eric of andere experts). Dat beschouwde ik altijd als normaal. Bovendien kon je dat voorkomen door zo nu en dan je modem zelf een soft reset te geven op een moment dat het jezelf uitkomt, dan wordt eventuele nieuw beschikbare firmware meteen gedownload en geïnstalleerd zonder dat je tot het moment komt waarop het echt gedwongen gepushed word. (again correct me if I'm wrong) Bovendien is een korte uitval zo ééns in de maand nog wel iets waar mee te leven valt in mijn optiek.

 

Nu zijn het echt gewoon korte reconnects waarbij ik niet het idee heb dat er sprake is van een firmware download; het internet en bellen lampje floepen uit terwijl het power en wifi lampje groen blijven branden. Tien tot 20 seconden later gaat het internet lampje héél eventjes rood aan (amper een halve seconde misschien) en wordt dan meteen groen, enkele seconden later wordt het bellen lampje dan ook weer groen. Voor mijn gevoel wordt er dan dus niet firmware gedownload, maar is er echt puur alleen sprake van een ‘reconnect’.

 

Op zich iets wat je niet snel zult merken tijdens gewoon internet browsen bijvoorbeeld (tenzij je net tijdens die 30 seconden een nieuwe pagina aanklikt) maar dus wel als je net in een telefoon gesprek zit, of tijdens online game, of, zoals meestal bij mij, terwijl ik zelf aan het streamen ben. iedereen die mijn stream bekijkt verliest dan verbinding met de stream. Mijn streaming software doet wel aan automatisch her-verbinden, maar dan is de helft van mijn viewers wel vertrokken, als ze niet allemaal vertrekken. Afgelopen maandag viel hierdoor mijn stream nog 5 keer uit binnen anderhalf uur tijd. Ik krijg dan een seintje van stream-manager software die ik op een apart device heb lopen en dan kijk ik meteen naar mijn modem en zie dat de lampjes weer uit zijn dan. Begint nu best wel erg irritant te worden...

 

Reputatie 2

Dit speelt alleen de pas afgelopen maanden, ik zou zeggen nu zo een 4 maanden. Daarvoor was het nooit zo erg, misschien één in de maand dat mijn internet uitviel voor een paar minuten. En toen zat het modem nog verder van het ISRA punt met een lange DSL kabel. Zonder problemen. Modem verplaatst naar de woonkamer met een kortere DSL kabel en nog steeds hetzelfde probleem.

Ik heb nu een afspraak ingepland staan met een monteur van Guidion over een weekje om te kijken of het modem in de meterkast kan. Ook is het nog afwachten op de woningbouw hun antwoord.

@Shilka ik betwijfel of dit het probleem zal fixen maar ik probeer alle opties. Heb jij nog dingen geprobeerd?

Mijn modem staat met een 1 meter snoer aangesloten op het isra punt. Ik heb geen ptt doosje in de meterkast, bij mij zit gewoon een stekker aansluiting in de muur op 10cm naast mijn pc. Laten we ook niet vergeten dat mijn modem het 2 jaar lang prima gedaan heeft zonder dit reconnect gedrag, wat een paar maanden geleden begonnen is. Heeft bij jou het modem het eerst ook gewoon goed gedaan totdat dit gereconnect een paar maanden geleden begon @Fais ?

KPN heeft tegen mij gezegd dat er niks mis ws met de aansluiting binnenshuis. Die zag er prima uit, en bovendien heeft de KPN monteur de aansluiting binnenshuis ook nog eens opnieuw gemaakt.

De telefonische helpdesk medewerker van tele2 neem ik altijd met een korreltje zout, die vroeg me de gegevens van de voedingsstekker (hoeveel volt staat er op) op te lezen en beweerde dat het aan de voeding lag, terwijl ik gewoon de door tele2 bij het modem meegeleverde voeding gebruik...

 

Reputatie 7
Badge +12

@Fais  Probeer eerst eens even met een verlengsnoer of de verbinding inderdaad stabieler wordt. De verwachting is er zeker. Een modem moet je eigenlijk binnen 1.5 meter van het ISRA punt plaatsen voor het beste resultaat.

Reputatie 2

@Shilka 

Ik heb met tele2 gesproken gistermiddag en volgens hem moet ik mijn modem verplaatsen. Op dit moment staat mijn modem in de woonkamer, en zou volgens hem in de meterkast horen te staan maar dit gaat nu niet omdat er geen stopcontact in de meterkast zit. Dus moest ik de woningbouw bellen om te vragen of hun eentje kunnen plaatsen. Bij ons in de meterkast is er een oud PTT doosje.

Waar heb je jouw modem staan?