Skip to main content

Ik heb sinds vanmorgen het probleem dat steeds mijn internet en bellen steeds met tussenpozen uitvalt.

De power en wifi lampjes op mijn modem blijven branden, maar het internet en het bellen lampje gaan dan helemaal uit. Deze blijven dan zo'n 10 seconden uit, dan flits het internet lampje een fractie van seconde rood en dan groen, en 3 seconden later is ook het bellen lampje weer groen. Dit is vanmorgen nu zo'n 20-30 keer gebeurd, soms is het een half uurtje goed, soms maar een paar minuten voordat het weer gebeurt.

 

Modem reset is gedaan en bekabeling gecontroleerd. Kan iemand van tele2 een blik werpen? Bellen is ondoenlijk omdat de telefoon ook steeds mee uitvalt.

Wow dat is best wel vaak inderdaad, nog vaker dan bij mij zo te zien. Geen overeenkomst in tijden in ieder geval, wel beiden internet met bellen op het ZTE modem als overeenkomst.

Mocht er al een oplossing komen voor je via de helpdesk, dan hoor ik graag wat het probleem en oplossing zijn geweest. Andersom zal ik dit natuurlijk ook melden :)


Ik had 3 dagen geen last maar het begint nu weer, dit zijn mijn tijden waarop ik disconnect. De telefoon doet het ook niet, het is hinderlijk voor meerdere mensen in mijn huishouden..

16:04 18-1-2021
16:12 18-1-2021
16:42 18-1-2021

00:54 19-1-2021

07:43 20-1-2021

06:49 21-1-2021
12:55 21-1-2021
13:06 21-1-2021

16:03 24-1-2021
16:20 24-1-2021

Ik ga maandag weer met tele2 bellen.


Hier zijn de momenten van de afgelopen week waarop ik de connectie verloor en het modem een reconnect deed (en dit zijn natuurlijk alleen de tijden waarop ik het gemerkt heb doordat het een telefoongesprek onderbrak, of de stream die ik host plat ging, mijn zoontje uit zijn teams gegooid werd tijdens thuisscholing etc, het kan natuurlijk vaker voorgekomen zijn). 

 

zo 17-1 om 20.09u

ma 18-1 om 10.48u

ma 18-1 om 19.52u

ma 18-1 om 21.38u

di 19-1 om 20.26u

za 23-1 om 20.41u

 

Ik vind het wel jammer dat ik niet meer op mijn internet en telefoon connectie kan vertrouwen. We hangen hier nog wel eens met de spoeddienst of 112 aan de lijn en dan zou het fijn zijn dat een vaste connectie (op een zeldzame sporadische storing na) te vertrouwen is en je niet het gevoel hebt dat elk moment je connectie verbroken kan worden.


Mijn ping is redelijk stabiel (heb vandaag niet echt gecontroleerd), mijn snelheden zijn niet altijd even stabiel de laatste maanden. Ik doe niet zo veel online gaming meer de laatste tijd, wel stream ik nog wel eens (singleplayer) games op twitch, en dan zijn die disconnect/reconnect momenten vervelend omdat de stream dan gewoon ophoudt en kijkers naar groenere weides vertrekken voordat de stream weer het weer doet.

Dit zijn mijn down en upload van de laatste tijd (21 december tot nu), je ziet dat het niet zo stabiel is als DSL hoort te zijn;

 


@Shilka 

Voor zover ik het weet zijn er geen grote verbouwingen aan de hand in mijn omgeving, er is wel een straat verderop een planning om glasvezel te leggen volgens KPNnetwerk.nl. Ik heb dit probleem al een paar maanden en vandaag duikt weer een probleem op, en dat is een instabiele connectie. Het is geen volle disconnectie maar als ik online games speel valt mijn ping naar 0 of stijgt het naar 60+. Heb jij daar ook last van gehad vandaag op 21 januari? Ik gebruik een CAT6 netwerkkabel. Ben nu gestopt met gamen en kijk later of het probleem er nog is.

 

Verder heb ik ook niets van KPN gehoord, ze zouden nog buiten kijken of er wat aan de hand is. Ik zal tele2 binnenkort bellen of hun nieuws hebben gekregen van wat er aan de hand kan zijn.

 


KPN. 

Ja als het KPN glasvezel is en de KPN koper lijn, dan zou het zo maar eens met elkaar te maken kunnen hebben.

Ik hoop het van harte, want dat zou betekenen dat er uiteindelijk een einde zou komen aan deze onderbrekingen in connectie van zowel internet als telefoon…

 

@Shilka Hey,

Ik heb inderdaad ook een ZTE modem sinds vorig jaar, mijn problemen zijn ook meestal in de middag en in de avond. Vaker in de avond. Heel af en toe in de ochtend.

Rond de kerstvakantie was het wel wat minder als ik me dat goed herinner.

Hmm, vandaag heb ik ook precies 3 uitvallen gehad en dat was rond 16:00-17:00

@Fais mijn uitvallen op Maandag waren rond andere tijden (10:48, 19:52 en 21:38)  dus het lijkt er op dat we daar geen exacte overeenkomst in gaan vinden. Maar wel hetzelfde modem dus. 

Zijn er bij jou in de omgeving ook werkzaamheden die van invloed zouden kunnen zijn (aanleg glasvezel, aanbouw complete wijk in oplever fase etc?) waardoor er veel veranderingen zouden kunnen zijn aan het lokale netwerk, wijkkast (aan en afsluitingen van andere connecties) etc?

Voel je niet verplicht tot antwoorden, maar ik heb het gevoel dat we zelf op onderzoek uit zullen moeten. Ik hoop nog steeds op iemand met expertise die eventuele oorzaken nog zou kunnen aandragen, misschien een foutje in de laatste firmware voor het ZTE modem, waardoor een bewerking die normaalgesproken geen her-connectie zou moeten veroorzaken dit nu toch per ongeluk doet, of zoiets…

Wellicht melden zich nog meer mensen met hetzelfde probleem waardoor we dit toch nog aangekaart kunnen krijgen op een ander niveau bij de technische dienst. 

 


KPN. 

Ja als het KPN glasvezel is en de KPN koper lijn, dan zou het zo maar eens met elkaar te maken kunnen hebben.


@Shilka Hey,

Ik heb inderdaad ook een ZTE modem sinds vorig jaar, mijn problemen zijn ook meestal in de middag en in de avond. Vaker in de avond. Heel af en toe in de ochtend.

Rond de kerstvakantie was het wel wat minder als ik me dat goed herinner.

Hmm, vandaag heb ik ook precies 3 uitvallen gehad en dat was rond 16:00-17:00


Hallo @Fais , als je dat zou willen doen graag!

 

Heb je ook een ZTE modem? En normaliter ook vooral last op doordeweekse dagen rond einde middag / begin van de avond?, Soms in het weekend idem? En had je ook tijdens de kerstvakantie tijd weinig tot geen last, maar daarna weer wel? Ik ben benieuwd of we overeenkomsten vinden…

Vandaag was het al weer 3 x mis trouwens :(


Ik heb dit zelfde probleem al een paar maanden en probeer het met tele2 op te lossen, er zijn al twee verschillende monteurs thuis komen kijken. 1 van KPN en 1 van Guidion. Ook heb ik een nieuwe modem gekregen en nu is KPN bezig met te kijken of er buiten iets mis is. Dus het is weer afwachten voor mij.

 

@Shilka Na het lezen van jouw forum post ben ik begonnen met het bijhouden van wanneer het disconnect. Ik ga het een paar dagen bijhouden en zal mijn resultaten hier posten.


Ja het is een raar probleem. De hele kerstvakantietijd geen problemen gehad, nu steeds weer zo eens per dag. Voorheen had ik het ook wel eens, maar dat was dan eens in de paar weken, meestal op de zaterdag aan het begin van de avond. ik ging er toen van uit dat het om firmware updates ging. 

 

Zou het ook gewoon drukte kunnen zijn, nu met de lockdown en thuisstudie en zo? Dat het zo druk wordt dat sommige routes overbelast worden, waardoor sommige connecties gereroute worden, wat dan voor een reconnect van het modem zorgt? Zoiets? Ik heb er niet veel verstand van, maar dit zijn de dingen die door mijn hoofd gaan bij een reconnect, want meer dan dat lijkt het ook niet te zijn.

Dit ook, omdat het toen op die bewuste dinsdag (mijn OP) wel 20-30 keer gebeurde. Dat was de dag dat verschillende banken hun betaalverkeer zagen uitvallen, waarbij aan een hack of ddos aanval gedacht werd. Later bleek het gewoon veroorzaakt door een enorm hoog aantal pin betalingen wat voor overbelasting van het internet zorgde.

 

Affijn, ik hoop dat je begrijpt dat ik de tijden niet post ‘om maar zoveel mogelijk klaagmomentjes op te sparen’ of zo, maar in de hoop dat er iemand reageert met, hey, om die tijd had ik dat ook, of in de hoop dat er zich misschien een patroon aftekent.

Hiervoor waren de doordeweekse reconnects voor 95% tussen 17.00 en 19.00u, en die in het weekend meestal ook in het begin van de avond. In die zin is de reconnect van vandaag best wel afwijkend, voor het eerst dat de thuisscholing er plat door komt te liggen.

Het is dan ook niet meer dan een licht ongemak, alhoewel we nu wel al een paar keer gehad hebben dat het midden in een telefoongesprek gebeurd, of midden in een stream (waarbij ik de streamende host ben).

Ik sta open voor een theoretische discussie in ieder geval :)

 


 

Als je het echt irritant vindt kan ik de tijden wel opsparen en er een wekelijkse update van maken :)

Top idee. Kan me ook voorstellen dat dit beter werkbaar is voor Cas. Die zal ook jouw meldingen moeten doorzetten.


Of misschien juist wel. Zo zou het andere Engelstalige topic hier wel eens een vergelijkbaar probleem kunnen zijn. Of ziet iemand een overeenkomst met de tijd waarop een reconnect plaats vindt.

Zo'n eens in de paar dagen reconnect is nou typisch iets waar mensen niet snel over bellen omdat het iets is wat maar seconden downtijd geeft en je net in de gaten moet hebben. En als je dan bij bellen ook nog 40 wachtenden voor je vindt typisch iets waar niet snel over geklaagd zal worden, maar wat wel juist kan wijzen op een onderliggend probleem wat misschien wel opgelost kan worden.

Dat zag je bij mijn mailprobleem wel. 4300 mensen met hetzelfde probleem(pje), maar alleen ik en een andere klant meldt het.

Het steeds opnieuw posten wordt trouwens veroorzaakt door het sluiten van de edit mogelijkheid na een uur. Anders zou ik wel een postje met tijden maken en daar langzamerhand een steeds langer lijstje van maken.

Als je het echt irritant vindt kan ik de tijden wel opsparen en er een wekelijkse update van maken :)


Misschien handiger dat je met Cas een prive chat hierover onderhoud? Het is voor overige forumleden niet echt intressant om elke keer een post met een tijd te zien..

Nog beter, vraag een directe lijn met de technische dienst. Cas geeft het natuurlijk ook alleen maar door.


ok, net weer een tijd geprobeerd te posten, maar deze post gaat in moderation queue in plaats van dat ie gepost wordt?

 

Ma 18-01-21 om 10.48u weer een down en reconnect in ieder geval. 


KPN. 


Wie legt er glasvezel aan, KPN of T-Mobile?


Zo 17-01-21 om 20.09u


za 09-01-21 om 18.02u

zo 10-01-21 rond 18.50u

za 16-01-21 om 13.28u

za 16-01-21 om 14.20u

 

Iemand enig idee wat dit soort reconnects forceert? Het lijkt niet op een firmware push want dan blijft het internet lampje meestal langer rood terwijl de firmware gedownload wordt. Het is echt alleen maar iets van een reconnect. Het is echt iets van de afgelopen maanden.

 


Hallo @Shilka,

Bedankt voor je duidelijke update! Ik heb jou dossier een update gegeven met deze informatie. Als de korte uitval aanhoudt tot een langere disconnectie dan weet je ons te vinden!


En wederom 5-1-2021 om 19.28u


De hele vakantieperiode mijn modem niet op uitval kunnen betrappen, maar nu de werkzaamheden met aanleg van glasvezel in mijn woonplaats weer hervat is vandaag 5 januari om 15.41 weer een korte uitval (30 seconden) van internet en telefoon.

Aangezien er geen uitval was toen de glasvezelwerkzaamheden in mijn woonplaats stil lagen vermoed ik nog steeds een samenhang met die werkzaamheden. (Alsof er aan het eind van de dag van de werkzaamheden een hele cluster nieuwe connecties wordt aangesloten waardoor er even een piek belasting op het net is die voor kortstondige uitval/connectie reset leidt of zo). Ook voordat ik mijn OP had gepost had ik regelmatig aan het eind van de dag last van een eenmalige korte uitval (Het is meer een her-connectie). Toen niet over geklaagd aangezien ik verband vermoedde met de werkzaamheden en door medische en familie omstandigheden wat anders aan mijn hoofd had.

Nah ja, als het bij eens per 1 a 3 dagen blijft en ook uiteindelijk ook weer ophoudt als het glasvezel circus hier vertrekt valt er mee te leven in ieder geval.


Dank je wel @Cas van Tele2 

 

Dan kun je meteen aan mijn case toevoegen dat vandaag (24ste) rond 18.50 uur wéér mijn internet en telefoon uitviel en 20 seconden later weer online kwam zoals beschreven in de eerste post. Het probleem speelt dus nog steeds. 


Hoi @Shilka,

Bedankt voor jouw updates en fijn om te horen dat het probleem is verholpen! 

Mocht er nog iets zijn met jouw verbinding geef het dan hier door, dan zorg ik ervoor dat jouw case een update krijgt. Alvast fijne feestdagen toegewenst! :evergreen_tree:


Beetje jammer dat KPN na alle wijkcentrale upgrades nog steeds die oude, kwetsbare soldeer aansluiting laat zitten, maar verder wel goed opgelost. Voordeel voor KPN is natuurlijk wel dat zij als aangewezen beheerder van het netwerk zelf wel de wijkcentrale in mogen. Dit in tegenstelling tot de andere providers.