Skip to main content

Ik heb sinds vanmorgen het probleem dat steeds mijn internet en bellen steeds met tussenpozen uitvalt.

De power en wifi lampjes op mijn modem blijven branden, maar het internet en het bellen lampje gaan dan helemaal uit. Deze blijven dan zo'n 10 seconden uit, dan flits het internet lampje een fractie van seconde rood en dan groen, en 3 seconden later is ook het bellen lampje weer groen. Dit is vanmorgen nu zo'n 20-30 keer gebeurd, soms is het een half uurtje goed, soms maar een paar minuten voordat het weer gebeurt.

 

Modem reset is gedaan en bekabeling gecontroleerd. Kan iemand van tele2 een blik werpen? Bellen is ondoenlijk omdat de telefoon ook steeds mee uitvalt.

Of misschien juist wel. Zo zou het andere Engelstalige topic hier wel eens een vergelijkbaar probleem kunnen zijn. Of ziet iemand een overeenkomst met de tijd waarop een reconnect plaats vindt.

Zo'n eens in de paar dagen reconnect is nou typisch iets waar mensen niet snel over bellen omdat het iets is wat maar seconden downtijd geeft en je net in de gaten moet hebben. En als je dan bij bellen ook nog 40 wachtenden voor je vindt typisch iets waar niet snel over geklaagd zal worden, maar wat wel juist kan wijzen op een onderliggend probleem wat misschien wel opgelost kan worden.

Dat zag je bij mijn mailprobleem wel. 4300 mensen met hetzelfde probleem(pje), maar alleen ik en een andere klant meldt het.

Het steeds opnieuw posten wordt trouwens veroorzaakt door het sluiten van de edit mogelijkheid na een uur. Anders zou ik wel een postje met tijden maken en daar langzamerhand een steeds langer lijstje van maken.

Als je het echt irritant vindt kan ik de tijden wel opsparen en er een wekelijkse update van maken :)


Misschien handiger dat je met Cas een prive chat hierover onderhoud? Het is voor overige forumleden niet echt intressant om elke keer een post met een tijd te zien..

Nog beter, vraag een directe lijn met de technische dienst. Cas geeft het natuurlijk ook alleen maar door.


ok, net weer een tijd geprobeerd te posten, maar deze post gaat in moderation queue in plaats van dat ie gepost wordt?

 

Ma 18-01-21 om 10.48u weer een down en reconnect in ieder geval. 


KPN. 


Wie legt er glasvezel aan, KPN of T-Mobile?


Zo 17-01-21 om 20.09u


za 09-01-21 om 18.02u

zo 10-01-21 rond 18.50u

za 16-01-21 om 13.28u

za 16-01-21 om 14.20u

 

Iemand enig idee wat dit soort reconnects forceert? Het lijkt niet op een firmware push want dan blijft het internet lampje meestal langer rood terwijl de firmware gedownload wordt. Het is echt alleen maar iets van een reconnect. Het is echt iets van de afgelopen maanden.

 


En wederom 5-1-2021 om 19.28u


Ja het is een raar probleem. De hele kerstvakantietijd geen problemen gehad, nu steeds weer zo eens per dag. Voorheen had ik het ook wel eens, maar dat was dan eens in de paar weken, meestal op de zaterdag aan het begin van de avond. ik ging er toen van uit dat het om firmware updates ging. 

 

Zou het ook gewoon drukte kunnen zijn, nu met de lockdown en thuisstudie en zo? Dat het zo druk wordt dat sommige routes overbelast worden, waardoor sommige connecties gereroute worden, wat dan voor een reconnect van het modem zorgt? Zoiets? Ik heb er niet veel verstand van, maar dit zijn de dingen die door mijn hoofd gaan bij een reconnect, want meer dan dat lijkt het ook niet te zijn.

Dit ook, omdat het toen op die bewuste dinsdag (mijn OP) wel 20-30 keer gebeurde. Dat was de dag dat verschillende banken hun betaalverkeer zagen uitvallen, waarbij aan een hack of ddos aanval gedacht werd. Later bleek het gewoon veroorzaakt door een enorm hoog aantal pin betalingen wat voor overbelasting van het internet zorgde.

 

Affijn, ik hoop dat je begrijpt dat ik de tijden niet post ‘om maar zoveel mogelijk klaagmomentjes op te sparen’ of zo, maar in de hoop dat er iemand reageert met, hey, om die tijd had ik dat ook, of in de hoop dat er zich misschien een patroon aftekent.

Hiervoor waren de doordeweekse reconnects voor 95% tussen 17.00 en 19.00u, en die in het weekend meestal ook in het begin van de avond. In die zin is de reconnect van vandaag best wel afwijkend, voor het eerst dat de thuisscholing er plat door komt te liggen.

Het is dan ook niet meer dan een licht ongemak, alhoewel we nu wel al een paar keer gehad hebben dat het midden in een telefoongesprek gebeurd, of midden in een stream (waarbij ik de streamende host ben).

Ik sta open voor een theoretische discussie in ieder geval :)

 


Dank je wel @Cas van Tele2 

 

Dan kun je meteen aan mijn case toevoegen dat vandaag (24ste) rond 18.50 uur wéér mijn internet en telefoon uitviel en 20 seconden later weer online kwam zoals beschreven in de eerste post. Het probleem speelt dus nog steeds. 


Hoi @Shilka,

Bedankt voor jouw updates en fijn om te horen dat het probleem is verholpen! 

Mocht er nog iets zijn met jouw verbinding geef het dan hier door, dan zorg ik ervoor dat jouw case een update krijgt. Alvast fijne feestdagen toegewenst! :evergreen_tree:


Ja ik ben ook benieuwd. Vanmiddag heb ik heel de middag online kunnen zijn maar nu in het laatste uur weer 2 keer verbinding verlies.

Ik heb 1 keer eerder kabel issues gehad. Toen bleek volgens de kpn monteur dat “iemand mijn aansluiting in een straat kast met geweld had losgetrokken.” KPN heeft toen gewoon de aansluiting in de kast opnieuw gemaakt en was het geheel in 5 minuten opgelost. Ik hoop dat het nu weer wat simpels is.


Heel vervelend @Shilka . Ja, dan wil je niet met deze zaken bezig zijn. Hoewel kabel issues ook nog wel eens wat doorloop en onderzoek tijd kan kosten. Zeker met de feestdagen nu. Maar laten we het eerste bezoek eens afwachten.


De glasvezel verbinding zit hier inmiddels in de meterkast. Dat zal er vast wel eens een keer van komen, maar we zitten echter in het midden van het regelen van een uitvaart en de nasleep er van, dus wil net nu even niet met dat soort omzettingen bezig gaan met toch altijd een risico dat het net even niet goed gaat om de een of andere reden. Het is nogal stressen hier dus kan er even geen verbindingsproblemen bij hebben nu… maar ja, die komen nooit gelegen...


Tja, het is te hopen dat ze het dan kunnen vinden. KPN kan met dezelfde lijnmeting ook vaststellen op hoeveel meter van de centrale de verstoring zich bevind. Hopenlijk is het op een soort verbindingspunt, dan is het snel te verhelpen. Een “verzopen kabel” vinden is veel lastiger. 

Maar jij gaat dus nog niet aan de glasvezel, of is dat ook in aantocht?


Inderdaad eric, keurig geregeld door tele2!

 

Op dit moment blijft het modem wel online, maar zie nog wel instabiliteit in de snelheidsmetingen (bij sommige metingen halveren opeens de down of upload snelheid, of zie je tijdens de meting opeens de snelheid naar beneden vallen), en ook de helpdesk medewerker gaf aan nog steeds instabiliteit in de lijnmeting te zien, ook na een harde reset.

Ik wacht de sms voor het afspraak maken met (kpn) monteur af :)

Er wordt behoorlijk aan het netwerk gewerkt hier aangezien mijn hele woonplaats op dit moment op glasvezel wordt aangelegd, dus ik denk dat dat er eventueel iets mee te maken kan hebben.


Inmiddels al een uur aan de lijn met helpdesk, harde reset gedaan en alles, lijn blijft instabiel, we gaan een monteursafspraak maken. Helpdesk heeft me teruggebeld op mijn mobiel zodat ik geen uur aan belkosten heb, prima.


@Fais Ik heb zelf wel alle aansluiting nagekeken, aan alles getrokken gedraaid en bewogen om te zien of er sprake was van losse contacten, stekkers of iets dergelijks, maar dat doorstaat mijn modem allemaal met glans. Voor de rest is geen andere manier van aansluiten voor mij mogelijk.

 

Ik had net als jou hiervoor wel eens zo ééns in de drie/vier weken dat het modem uitviel en opnieuw verbinding maakte, maar dat was anders. Dan bleef het internet lampje een stuk langer rood voordat de verbinding weer terug kwam. Naar ik begrepen heb zijn dat gepushte firmware updates. Daarom blijft het lampje langer rood omdat dat de tijd is die het modem nodig heeft om de nieuwe firmware te downloaden en installeren voor het de verbinding weer hersteld en open zet. (correct me if I'm wrong @eric of andere experts). Dat beschouwde ik altijd als normaal. Bovendien kon je dat voorkomen door zo nu en dan je modem zelf een soft reset te geven op een moment dat het jezelf uitkomt, dan wordt eventuele nieuw beschikbare firmware meteen gedownload en geïnstalleerd zonder dat je tot het moment komt waarop het echt gedwongen gepushed word. (again correct me if I'm wrong) Bovendien is een korte uitval zo ééns in de maand nog wel iets waar mee te leven valt in mijn optiek.

 

Nu zijn het echt gewoon korte reconnects waarbij ik niet het idee heb dat er sprake is van een firmware download; het internet en bellen lampje floepen uit terwijl het power en wifi lampje groen blijven branden. Tien tot 20 seconden later gaat het internet lampje héél eventjes rood aan (amper een halve seconde misschien) en wordt dan meteen groen, enkele seconden later wordt het bellen lampje dan ook weer groen. Voor mijn gevoel wordt er dan dus niet firmware gedownload, maar is er echt puur alleen sprake van een ‘reconnect’.

 

Op zich iets wat je niet snel zult merken tijdens gewoon internet browsen bijvoorbeeld (tenzij je net tijdens die 30 seconden een nieuwe pagina aanklikt) maar dus wel als je net in een telefoon gesprek zit, of tijdens online game, of, zoals meestal bij mij, terwijl ik zelf aan het streamen ben. iedereen die mijn stream bekijkt verliest dan verbinding met de stream. Mijn streaming software doet wel aan automatisch her-verbinden, maar dan is de helft van mijn viewers wel vertrokken, als ze niet allemaal vertrekken. Afgelopen maandag viel hierdoor mijn stream nog 5 keer uit binnen anderhalf uur tijd. Ik krijg dan een seintje van stream-manager software die ik op een apart device heb lopen en dan kijk ik meteen naar mijn modem en zie dat de lampjes weer uit zijn dan. Begint nu best wel erg irritant te worden...

 


Hier is het vanaf vorige week donderdag verrassend goed gegaan, tot vanavond. Vanavond viel mijn stream weer eens weg, maar ik zag dat dit keer het modem wel online bleef. Toen ik in mijn modem informatie keek zag ik dit;

Zoals je ziet is de verbinding inderdaad weer weggevallen, maar het heeft maar zo miniem kort geduurd dat het modem gewoon door is blijven lopen en niet opnieuw gereconnect heeft.

Volgens mij kan ik nu wel concluderen dat de voeding van het modem in ieder geval niet het probleem is, anders was deze immers ook offline gegaan en gaan reconnecten. Het lijkt erop dat een connectie verlies van mini duur inderdaad de oorzaak is van de reconnects in ieder geval.

 

Waarom het nu bij mij opeens zo veel beter gaat (eerste keer dat  mijn stream onderbroken wordt in 157 uur) is mij overigens een raadsel. Ik heb thuis in ieder geval niets veranderd, ik heb mijn modem of bekabeling niet eens aangeraakt.

Misschien dat er toch iets aan de hand was in een straat of wijk kast en dat er ook van andere partijen klachten zijn geweest waardoor er iets gemaakt is. Misschien dat kpn of zelfs tele2 ergens iets gewijzigd heeft. Of misschien houdt het bij mij toch alsnog verband met de werkzaamheden ivm de aanleg van het glasvezel netwerk in mijn woonplaats, wat zich langzamerhand steeds verder van mijn woning af beweegt.

 

Hoe gaat het bij jou @Fais heeft de monteur nog iets kunnen ontdekken? Gaat het bij jou plotseling ook beter, of gaan bij jou de connectie onderbrekingen nog onverminderd voort?


@Shilka KPN heeft alleen een paar keer gemeten op afstand, ik heb al een paar keer gevraagd of ze buiten kunnen kijken maar volgens hun ligt het probleem thuis. Ook hebben tele2 en KPN al een discussie met elkaar gehad over waar het kan liggen, en volgens mij hebben zij helemaal niet buiten gekeken. Ik heb tenminste niks over van gehoord als ze dat wel of niet hebben gedaan.

Het is nu even afwachten op de (derde) monteur en daarna kijken we weer. 


Tjemig @Fais , dat is gewoon echt niet leuk meer zeg! Wat een gigantische sloot aan disconnects. Heeft er bij jou al eens iemand in de straat of wijkkast gekeken?

Geen idee ook waar je de oorzaak van zoiets moet zoeken. Ben zelfs al met het weer aan het vergelijken… Ik heb ook even gegoogled naar mensen met soortgelijke klachten maar niet echt veel kunnen vinden tot nu toe...


16:03 24-1-2021
16:20 24-1-2021
16:29 24-1-2021
16:53 24-1-2021

 

00:41 26-1-2021
01:29 26-1-2021
01:35 26-1-2021
15:46 26-1-2021
18:20 26-1-2021
18:45 26-1-2021
19:18 26-1-2021

20:00 26-1-2021

 

00:12 27-1-2021
00:14 27-1-2021
00:45 27-1-2021
00:50 27-1-2021
00:51 27-1-2021
13:40 27-1-2021
13:46 27-1-2021
13:54 27-1-2021
14:11 27-1-2021
15:14 27-1-2021
15:21 27-1-2021

 

00:56 28-1-2021
01:03 28-1-2021
16:37 28-1-2021
16:55 28-1-2021
17:00 28-1-2021
17:02 28-1-2021

 

01:38 29-1-2021
01:50 29-1-2021
01:57 29-1-2021

 

15:14 30-1-2021
15:25 30-1-2021
16:38 30-1-2021
17:22 30-1-2021
19:14 30-1-2021
22:35 30-1-2021
22:36 30-1-2021
22:38 30-1-2021
22:51 30-1-2021

 

10:51 31-1-2021

 

Dit zijn de momenten wanneer ik geen internet had/router resette van de afgelopen week. Ik had op de 25ste juist helemaal geen problemen maar zoals je ziet zijn de andere dagen afschuwelijk. Het langste dat mijn modem niet gereset heeft van de afgelopen 2 weken is 60 uur.

Hopelijk is het voor jou gefixed! 


Hier is mijn weekoogst van modem reconnects die me opgevallen zijn doordat telefoongesprekken onderbroken werden of mijn stream, thuisscholing etc. down ging;

ma 25-01 om 18.41u

ma 25-01 om 18.50u

ma 25-01 om 19.02u

ma 25-01 om 19.25u

ma 25-01 om 19.44u

ma 25-01 om 20.01u

wo 27-01 om 13.46u

wo 27-01 om 18.22u

do 28-01 om 08.51u

 

Zoals je ziet was maandag een slechte dag. Om één of andere reden sinds donderdagochtend helemaal geen disconnect meer gehad (modem laat nu 75+ uur uptime zien).

Ik begin zowaar stille hoop te krijgen dat iemand ergens iets veranderd of gemaakt heeft, alhoewel het wel eens vaker opeens een paar dagen goed gaat voordat het opeens een periode weer slecht is, ik ben benieuwd. Eerst maandag maar weer eens afwachten.

 


Vraag me toch af hoe het komt. Mijn modem is nu 56 uur zonder probleem online, terwijl ie maandag in anderhalf uur tijd 6 uur down ging. Je verwacht dat het dan niet aan bekabeling ligt, die verbeterd toch niet van de ene op de andere dag.  Ik ga toch eens langere tijd alles wekelijks bijhouden en zien of ik een overeenkomst zie. Ik zal binnenkort mijn weekoogst weer posten.

Bedankt voor het op de hoogte houden @Fais 


@ Fais Hier is mijn data:

 

Lijkt er p dat jij in 12 minuten net zoveel CRC errors hebt als ik in 25 uur tijd (of zijn dat errors per uur of zo, heb er niet veel verstand van)...

Voor de rest zijn de versie nummers bij mij hetzelfde als die van jou.