beantwoord

Vaste telefonie werkt niet sinds installatie nieuwe modem


Sinds vorige week begon ons modem kuren te vertonen door zich regelmatig op een dag te resetten. Gevolg: geen constante Internet- of telefoon verbinding. Contact opgenomen met Tele2 en een nieuw modem aangevraagd (vorige was al 11 jaar oud!) Een paar dagen geleden nieuwe modem in ontvangst genomen en geïnstalleerd. Internet doet het beter dan ooit. Maar: vaste telefoon verbinding doet niets meer.

Ik heb de instructies van deze pagina gevolgd, zonder succes. Graag hulp van een medewerker. Eventueel mij bellen op mobiel nummer.

De situatie

  • Wanneer ik met mijn mobiel naar mijn vaste nummer probeer te bellen wordt de verbinding onmiddelijk verbroken. Ik hoor geen bericht als: “Dit nummer is niet bereikbaar” o.i.d. Ik kom ook niet uit bij de voice mail.
  • Wanneer ik met mijn vaste telefoon een nummer intoets brandt wel het groene lampje van Tel1 op het modem, maar er komt geen toon en geen verbinding tot stand.
  • Ook wanneer ik het modem loskoppel en de telefoon direct verbind aan de stekker die uit de muur komt krijg ik geen gehoor. Dit doet mij vermoeden dat het niet per se een probleem met het modem is (of zit ik nu onzin te verkopen?)
  • Andere kabels proberen heeft geen effect. Voor en tijdens de storing van het vorige modem deed de telefoon het prima.
  • Er was en is geen storing bij Tele2 bekend.

Bij het aanvragen van het nieuwe modem is ook mijn abonnement verlengd. Misschien is er iets misgegaan van de kant van Tele2?

NB: het nieuwe modem is zo'n mooie witte Comtrend.

Ik hoop dat iemand kan helpen bij het herstellen van de telefoon verbinding. Zie profiel voor klantnummer. Ik heb al geprobeerd met mijn mobiel naar de klantenservice te bellen, maar heb bijna al mijn beltegoed verloren aan het wachten tot er iemand beschikbaar was (heb na 10 minuten maar opgehangen.) Helaas kan ik niet mailen met de klantenservice, dus ik dacht: ik probeer het forum.

Met vriendelijke groet,

--René Mulder

icon

Beste antwoord door Floor109 15 June 2022, 10:51

Bekijk origineel bericht

14 reacties

Op de pagina van de link die je noemt, staat hoe de modemlampjes moeten branden. Doen ze dat?

Heb je geprobeerd de modem ter resetten?

Reputatie 6
Badge +7

Hoi René,

Gebeld worden door een medewerker word het niet via het forum helaas, maar ik kan je wel proberen te helpen.

Eerst voor de duidelijkheid, had je hiervoor ook een comtrend? Of had je een (zwarte) davolink?

En zou je eens willen inloggen op je modem door naar deze website te gaan: 192.168.1.1 , naam én wachtwoord zijn user. Bij de hoofdpagina (Device info) zie je onderaan wat de status van de telefonie is. “Registered” is goed, “MGCP stopped”, “disabled” of “registering…” is niet goed.

Hoi René,

Gebeld worden door een medewerker word het niet via het forum helaas, maar ik kan je wel proberen te helpen.

Eerst voor de duidelijkheid, had je hiervoor ook een comtrend? Of had je een (zwarte) davolink?

En zou je eens willen inloggen op je modem door naar deze website te gaan: 192.168.1.1 , naam én wachtwoord zijn user. Bij de hoofdpagina (Device info) zie je onderaan wat de status van de telefonie is. “Registered” is goed, “MGCP stopped”, “disabled” of “registering…” is niet goed.

 

Dag Floor,

hopelijk komen we er op deze manier uit dan :)

Hiervoor had ik de Davolink. Zou ik nog iets moeten doen in het oude modem?

Wanneer ik inlog op het nieuwe modem en kijk bij Device info zie ik de volgende gegevens:

  • xDSL Link status
  • WAN IP Address
  • LAN IP Address
  • Primary DNS Server
  • Secondary DNS Server
  • Line Rate - Upstream
  • Line rate - Downstream

Ik zie verder niets over een telefoon. De woorden die je noemt (“registered” etc.) kom ik daar niet tegen. Overal staan getallen achter, behalve bij xDSL Link status, waar UP achter staat.

In antwoord op WhTurner: de  genoemde lampjes branden (Power, DSL). De Comtrend heeft geen lampje met het label status. Aangezien het net een nieuw modem is heb ik geen reset gedaan, nee.

 

EDIT:

Als ik even het oude modem weer aansluit werkt de telefoon wel weer. Zodra ik het nieuwe weer in gebruik neem doet de telefoon het niet. Probleem lijkt dan toch in nieuwe modem te zitten?

 

Reputatie 6
Badge +7

Ah check, ik heb een referentie beeld in mijn hoofd van de medewerkers-inlog, dan kan de klant niet de telefonie statussen inzien, excuus.

Maar daar gaat het wel fout in ieder geval, telefonie registreert niet in het nieuwe modem. Dit is vaak een configuratie probleem. Je kunt proberen de comtrend2 weer aan te sluiten en hem een fabrieksreset te geven aan de achterkant (tandenstoker in kleine reset gaatje), dan word de configuratie opnieuw ingeladen. Werkt dat ook niet dan ben ik bang dat je opnieuw contact moet opzoeken met de klantenservice voor verder onderzoek/escalatie.

Ah check, ik heb een referentie beeld in mijn hoofd van de medewerkers-inlog, dan kan de klant niet de telefonie statussen inzien, excuus.

Maar daar gaat het wel fout in ieder geval, telefonie registreert niet in het nieuwe modem. Dit is vaak een configuratie probleem. Je kunt proberen de comtrend2 weer aan te sluiten en hem een fabrieksreset te geven aan de achterkant (tandenstoker in kleine reset gaatje), dan word de configuratie opnieuw ingeladen. Werkt dat ook niet dan ben ik bang dat je opnieuw contact moet opzoeken met de klantenservice voor verder onderzoek/escalatie.

Ik heb inmiddels contact gehad met iemand van de klantenservice. Die kreeg de telefoon ook niet aan de praat. Hij concludeerde dat het een probleem met het modem is en heeft meteen geregeld dat er een vervanging voor komt. Die verwacht ik vanmiddag in ontvangst te nemen. Dus even afwachten nog.

Oké, hier is de laatste update:

Het vervangende modem (ook een Comtrend) vertoonde hetzelfde probleem. Ik heb het voor elkaar gekregen om iemand van de klantenservice terug te laten bellen op mijn mobiel zodat we naar eventuele problemen met het nieuwe modem konden kijken. Conclusie: het is een bekend probleem dat de Comtrend modems niet goed werken met de vaste telefoon. Meer klanten hebben hier gedoe mee. Het is nu wachten op óf een firmware update die het probleem verhelpt, of op een vervangend modem van een ander type dat wel werkt.

Hoe dan ook: ik zal moeten wachten en zolang dat duurt heb ik geen vaste telefoon tot mijn beschikking (waar ik overigens wel voor betaal.) Steeds het oude Davolink model installeren om hopelijk even te kunnen bellen is ook niks. Die blijft maar resetten en de verbinding verbreken.

Best wel balen dus. Hopelijk komt er snel een oplossing.

Reputatie 6
Badge +7

Dat zou niet moeten kloppen, het probleem met de comtrend2 is dat de vaste telefonie af en toe wegvalt/slecht is, dat het helemaal niet werkt is een ander probleem. Tevens zou de firmware update voor iedereen al aanwezig moeten zijn.

Zou je me je klantnummer in een privébericht willen sturen? Dan ga ik even met een oud collega van de technische dienst hier naar kijken.

Reputatie 6
Badge +7

Ik begrijp dat het is opgelost! 😀

Ik begrijp dat het is opgelost! 😀

Correct! Heel fijn dat het op deze manier is opgelost. Anders zat ik natuurlijk voor niets te wachten.

Leuk dat je nog een beetje “rondspookt” bij je voormalige werkplek 😛 Door jouw initiatief is er toch nog wat tot stand gekomen.

Bedankt!

EDIT: ik was wat te haastig met het markeren van mijn eigen post als “beste antwoord”. Het lijkt erop dat ik dit niet ongedaan kan maken. Maar goed, het probleem is dus opgelost.

Elke keer als ik mijn Comtrend modem opstart moet ik controleren of de vaste telefoon het doet. Zo neen, modem opnieuw opstarten.

Ik ben er inmiddels aan gewend.

Reputatie 6
Badge +7

Ik neem aan dat je de nieuwe firmware hebt @Léonz ? Als het echt heel storend is kun je een davolink modem aanvragen, maar ze zijn ook bezig met een permanente oplossing.

Hallo Floor109,

Hoe weet ik of ik de nieuwe firmware heb?

Het modem zelf is nog niet erg oud, ik denk uit najaar 2020. Of toch iets ouder, waarschijnlijk.

Erg storend is het niet, want je went er aan. Op een gegeven moment is het een ritueel.

Reputatie 6
Badge +7

Ik denk niet dat je dat zelf kunt inzien, dus dat zal een medewerker voor je moeten checken (chat of telefonisch)

Oké, dank u, Floor109.

Reageer