beantwoord

Extreem traag internet / Bekabeling binnen vervangen / DLM reset ?

  • 10 December 2023
  • 6 reacties
  • 68 x bekeken

Hallo ,

Ik probeer vrienden van mij te helpen, via deze weg.
Gegevens kan ik op aanvraag doorgeven.

Zij hebben een Tele2 abonnement, maar extreem traag internet.

De reden werd mij vrij snel duidelijk :
De bekabeling binnenshuis was zeer slecht.
Lange kabel van ISRA naar modem, met zeer veel beschadigingen en vele overgangen
(kroonsteentjes / varkenssnuit / doorverbind-terminals)...

Ik heb alles binnenshuis vervangen voor een goede kabel uit 1 stuk.
Rechtstreeks en fatsoenlijk gesoldeerd aan het ISRA punt.
Direct naar de RJ11 van het modem.

Nieuwe modem is eveneens onlangs door mij geplaatst.

De verbinding die gehaald wordt is echter ver beneden verwachting.
(waarschijnlijk door de vele jaren slechte bekabeling).
Ik zal hier beneden een screenshot toevoegen van de modem waardes.

Er wordt zelfs ADSL aangeduidt , ipv VDSL..

Ik vermoed dat deze lijn geheel opnieuw ingeregeld dient te worden.
En ik begrijp dat hiervoor een DLM reset wellicht de uitkomst is?

 

 
 
icon

Beste antwoord door Des2000 11 December 2023, 09:34

Bekijk origineel bericht

6 reacties

 

Reputatie 7
Badge +12

Hoe weet je dat het VDSL moet zijn? Tele2 verkoopt al jaren geen nieuwe aansluitingen meer en heeft nog heel veel oude aansluitingen met ADSL2, dus tot 20Mb down/ 1mb up. Dat past helemaal bij wat jij in het modem ziet.

Check eens op de postcode checker van Odido wat er nu voor mogelijkheden zijn op dat adres?

Ah kijk... Dat is heel dom van mij.

Ik zal eerst eens gaan controleren wat het abonnement is.

Ik ging er per abuis van uit dat het minimum altijd 50 Mbit VDSL2 zou moeten zijn. 

De postcode check helpt weinig. Deze geeft enkel aan dat er ook Glasvezel beschikbaar is, maar niet welke DSL verbindingen op de lijn mogelijk zijn.

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @vincent_s 

Koper gaat uit in Nederland. Dus zodra er ergens glasvezel beschikbaar komt wordt er geen DSL verbinding meer geleverd. Als er meer snelheid gewenst is bij deze vrienden kun je ze echt helpen door over te stappen naar Glasvezel. De koper uitfasering neemt voor heel Nederland nog wel tijd in beslag, ze krijgen vanzelf bericht als er een datum bij hen bekend wordt. Maar overstappen naar Glasvezel kan nu dus al.

Reputatie 4
Badge +3

Hoi 

Als ik naar je snelheid kijk zou je max 14 mb kunnen halen onder de meest ideale omstandigheden. Als je op de factuur kijkt dan kun je zien dat dit een adsl light abonement betreft.

Je hebt een vervangend modem ontvangen van tele2 dus wat je kan proberen en wat ook vaak helpt is een fabrieks reset van het modem. 

Je bent blijkbaar ook een van de klanten waar we de oude modem ( davolink, comtrent2, technicolor ) hebben omgeruild voor de ZTE

Je zou kunne bellen met de klanten service van tele2 indien het nog mogelijk is om te upgraden naar internet basis ( vdsl ) ook dan is het de vraag welke snelheid je kan behalen afhankelijk van de afstand tussen wijkcentrale en aansluiting in huis. Indien er bij de klanten service nog geen datum bekend is kun je mischien binnen tele2 nog upgraden. 

Glasvezel is uiteraard de beste optie.

Greetzz 

 

Des

Vriendelijk dank allen. Het is me duidelijk!

Reageer