Skip to main content

Beste allemaal,

Pasgeleden heb ik de nieuwe T2 mediabox van Tele2 ontvangen. De fabrikant van deze T2 Mediabox is volgens de sticker aan de onderkant Shenzhen SEl Robotics en het modelnummer is SEI800TEL2.

De mediabox van Tele2 die ik voorheen had, bediende ik met de afstandsbediening die hoort bij mijn Samsung UE55MU8000 televisie uit 2018. Deze koppeling tussen de TV afstandsbediening en de mediabox is destijds soepel verlopen bij de installatie. Op deze manier had ik maar één afstandsbediening nodig voor de bediening van alle hardware, wat wel zo prettig is.

De afstandsbediening die bij de nieuwe T2 Mediabox hoort heb ik wel kunnen koppelen met de televisie, maar hiermee kan ik niet alle functies van de televisie bedienen. Daarom wil ik gewoon weer de afstandsbediening van mijn televisie gebruiken voor alle hardware zoals ik gewend ben.

Via de optie 'afstandsbediening instellen' in het TV menu kan ik de Samsung televisie afstandsbediening niet gekoppeld krijgen. Als ik voor settopbox kies en serviceprovider Tele2, lukt het bij de 'zap-test' niet om van kanaal te wisselen. De tv is duidelijk nog niet bekend met de moderne mediabox. Ook in de lange lijst met fabrikanten komt Shenzhen SEl Robotics of modelnummer SEI800TEL2 niet voor. Hier kom ik dus helaaas niet verder.

Wat wel gelukt is, is om de Samsung afstandsbediening via het instellingenmenu van de T2 Mediabox te koppelen (via Bluetooth). Nu kan ik met mijn televisie afstandsbediening ook allerlei functies van de mediabox besturen, maar één essentieel ding gaat mis. Een zender kiezen door direct het nummer in te toetsen werkt, maar bij het zappen met + en - (zoals ik altijd doe) komt er opeens een zender van de tv app 'Samsung TV Plus' in beeld. Ik word dus plotseling uit de T2 Mediabox geknikkerd en kom terecht in een Samsung app waarvan ik het bestaan niet eens kende.

Batterijen langere tijd uit de afstandsbediening halen, de afstandsbediening volledig resetten en opnieuw koppelen lost het probleem niet op. Dit is namelijk de oplossing die Samsung biedt.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen zodat ik weer ouderwets alles met de Samsung afstandsbediening kan doen, dus ook het (nogal essentiële) zappen?

Geen reactie

Reageer