beantwoord

BTW op factuur (met onderbouwing)

  • 17 February 2021
  • 9 reacties
  • 3379 x bekeken

  • Aan het warmlopen
  • 3 reacties

De vraag naar BTW op de factuur is al meerdere keren gesteld, echter nooit met de juiste argumentatie. Vandaar dit nieuwe topic. 

 

Volgens de belastingdienst is Tele2 verplicht om BTW op de factuur te zetten, tenzij er aan een particulier verkocht wordt. Tele2 geeft echter nergens aan dat het voor een eenmanszaak (ZZP) verboden is om een “particulier abonnement” af te sluiten. Ik heb alle voorwaarden door gelezen, en dit telefonisch gecheckt. Tele2 noemt het een “particulier abonnement” maar dit sluit zakelijke gebruikers niet uit om dit af te sluiten. 

Wanneer een particulier abonnement aan een eenmanszaak verkocht wordt, is Tele2 dus verplicht om BTW op de factuur te specificeren.

 

Vrijwel alle andere aanbieders geven op verzoek wel een BTW specificatie. Door dit op verzoek te doen wordt de factuur niet onnodig ingewikkeld voor mensen die hem niet nodig hebben. 

 

Graag ontvang ik daarom alsnog een BTW specificatie van mijn facturen. 

 

icon

Beste antwoord door thedoctor 18 February 2021, 00:30

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Tele2 verkoopt alleen aan de consumentenmarkt. Dat staat ook prominent in hun algemene voorwaarden waarmee jij akkoord bent gegaan. Bij consumenten producten is de eis dat  BTW is inbegrepen. niet dat dit nader gespecificeerd wordt.

 

Ik begrijp dat vanuit Tele2 een consumenten abonnement bedoeld is voor consumenten en niet voor bedrijven. Vandaar dat ze het een consumenten abonnement noemen. 

Mijn standpunt is dat Tele2 nergens aangeeft dat een eenmanszaak geen consumenten abonnement mag afsluiten. Ook niet in het stuk dat @eric stuurt. Aan de telefoon wordt trouwens ook aangegeven dat ik zelf mag inschatten wat ik prettiger vind. 

Het is overigens heel gebruikelijk om als eenmanszaak (ZZP) een particulier abonnement af te sluiten, omdat een eenmanszaak direct verbonden is aan een natuurlijk persoon.

 

Op het moment dat een eenmanszaak er voor kiest om een abonnement af te sluiten, dat Tele2 een “consumenten abonnement” noemt, is er weldegelijk een transactie tussen Tele2 en een bedrijf. Daarom is Tele2 alsnog verplicht om BTW op de factuur te zetten. 

Reputatie 7
Badge +12

Je mag ook als bedrijf een consumenten abonnement afsluiten. Consumenten producten zijn ook vaak goedkoper door het ontbreken van een hele goede klantenservice, of alleen een betaal aanbod via automatische incasso etc. Dat hoeft allemaal niet uitdrukkelijk verboden te worden. Tele2 doet een aanbod in de markt en jij accepteert dat aanbod door ondertekening van een contract met bijbehorende voorwaarden. Als jij akkoord gaat met een ' abonnement consument' dan kun je alleen niet verwachten dat er iets anders dan voor de consumentenmarkt geleverd wordt. Het is dan de keus van de zzp'er , b.v. of VOF.

Die systemen gaan ze niet voor je aanpassen. Als dit belangrijk voor je is, dan kun je beter overstappen.

Fijn dat we het er over eens zijn dat bedrijven vrij zijn om te kiezen voor een particulier abonnement. Ik begrijp ook dat je zegt dat het bedrijf dan geen gebruik kan maken van voordelen die een zakelijk abonnement zou hebben (klantenservice, achteraf betalen enz). Tot zo ver zijn we het met elkaar eens. 

 

We verschillen van mening over dat BTW op de factuur ook zo'n soort voordeel is. Het is namelijk een wettelijke verplichting. 

 

Reputatie 7
Badge +12

Ok, standpunten uitgewisseld. Verder veranderd er niets, net zoals het topic van 10 maanden geleden. Dus wat wil jij verder doen?

Ik hoopte eigenlijk op reactie van Tele2 zelf. Maar als dat er niet komt zal ik het via een andere route gaan proberen. 

Reputatie 7
Badge +12

Je praat hier op het forum met andere klanten. Directe klantenservice is er alleen telefonisch. Misschien kunnen ze een btw bonnetje voor je schrijven?

Reputatie 7

Staat het contract op je bedrijf (dus KVK nummer) of op jou als natuurlijke persoon? Waarschijnlijk het laatste, omdat consumenten abonnementen alleen door een natuurlijke persoon kunnen worden afgesloten. Je hebt tijdens afsluiten nooit een KVK uittreksel hoeven overleggen om aan te tonen dat jij gemachtigd bent namens de rechtspersoon een verplichting aan te gaan. Als jij als natuurlijke persoon een abonnement afsluit en deze zakelijk wil verwerken, is een ander verhaal.

Los van dat ik het zelf ook vrij apart vind dat er, ook niet op verzoek, een btw factuur gemaakt kan worden sluit je op je eigen naam, en niet je bedrijfsnaam, een abonnement af. Ook staat er op de website van Tele2 bovenaan een linkje naar de zakelijke producten van Tele2/T-mobile, inclusief een kopje voor zzpers op deze pagina, ik verwacht dat daar een btw factuur de standaard is ;)