beantwoord

Problemen met binnenkomende mail zonnet

  • 27 August 2020
  • 16 reacties
  • 974 x bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Op dit moment weer flinke vertraging in binnenkomende mail op mijn zonnet. (had eens even getest ivm de recente meldingen op het forum)

Vanaf 2 test adressen een testmail naar mijn zonnet gestuurd.

 

Vanaf adres A komt de mail na 10 minuten pas binnen. Vervolgens komt 2 uur later precies dezelfde mail NOG een keer binnen.

 

Testmail van adres B is nu na 5 uren nog steeds niet binnen.

 

(p.s. Dit allemaal gechecked direct op webmail, ik gebruik geen client die mijn zonnet mail voor mij ophaalt)

icon

Beste antwoord door Anonymous 31 August 2020, 10:33

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Weer een email topic. Zie opmerking van Pippo.

Dit werkte een paar dagen terug nog prima. Dit is dus een nieuw probleem.

Waarom zou ik daar geen nieuw topic over moeten maken? @eric 

 

Ik dacht dat ik me hier welkom moest voelen. De technische dienst had me gevraagd bij nieuwe problemen dat vooral weer te melden op het forum. Maar het lijkt wel of het je hier kwalijk genomen wordt als je een probleem meld. Als ik geen problemen heb hoef ik hier ook geen topics te maken, daar zit ik helemaal niet op te wachten.

 

Edit: test mail van adres B komt nu net binnen, 5 uur en 36 minuten na verzending.

Lijkt wat verbetering in te komen, password reset van bibliotheek deed er bijna 8 minuten over om binnen te komen, maar een reserveringsbevestiging van dezelfde bibliotheek daarna maar 3 minuten. 

 

Ook weer 2 testmails verzonden. Tweede  komt aan in 3 minuten, eerste is na een kwartier nog niet binnen.

 

Wordt zoiets nu veroorzaakt doordat binnenkomende spambulk op de servers die de rest van legitieme binnenkomende mails vertragen? Ik heb dit wel eens als oorzaak genoemd zien worden toen begin dit jaar mails er langer dan een dag over deden om aan te komen.

Als dat zo is ben ik nog steeds wel bereid om dit te melden zodat dit wel steeds aan mailafhandeling gemeld kan worden, maar ga ik er niet meer uren aan besteden om het probleem te blijven monitoren en te wachten op een oplossingen. Krijgen ik en Eric alleen maar stress van. Voor zo'n melding als hierboven zit ik wel 5 uur lang m’n mail realtime te monitoren om een zo compleet mogelijke melding te maken.

 

Edit: andere testmail binnen in 22 minuten

 

Edit2: en laat ik duidelijk zijn, Dinsdag werkte de mail perfect. Toen heb ik een nieuwe telefoon voor m’n zoontje ingesteld, en notificaties van app installs op zijn telefoon kwamen echt binnen 3 seconden op mijn zonnet mail aan. Over het internet van Tele2 ben ik ook super tevreden. Goede constante snelheid, en veel minder storingen dan de concurrentie. Geloof me, als ik geen problemen heb meld ik me niet hier.

Lijkt wat verbetering in te komen, password reset van bibliotheek deed er bijna 8 minuten over om binnen te komen, maar een reserveringsbevestiging van dezelfde bibliotheek daarna maar 3 minuten. 

 

Ook weer 2 testmails verzonden. Tweede  komt aan in 3 minuten, eerste is na een kwartier nog niet binnen.

 

Wordt zoiets nu veroorzaakt doordat binnenkomende spambulk op de servers die de rest van legitieme binnenkomende mails vertragen? Ik heb dit wel eens als oorzaak genoemd zien worden toen begin dit jaar mails er langer dan een dag over deden om aan te komen.

Als dat zo is ben ik nog steeds wel bereid om dit te melden zodat dit wel steeds aan mailafhandeling gemeld kan worden, maar ga ik er niet meer uren aan besteden om het probleem te blijven monitoren en te wachten op een oplossingen. Krijgen ik en Eric alleen maar stress van. Voor zo'n melding als hierboven zit ik wel 5 uur lang m’n mail realtime te monitoren om een zo compleet mogelijke melding te maken.

 

Edit: andere testmail binnen in 22 minuten

 

Edit2: en laat ik duidelijk zijn, Dinsdag werkte de mail perfect. Toen heb ik een nieuwe telefoon voor m’n zoontje ingesteld, en notificaties van app installs op zijn telefoon kwamen echt binnen 3 seconden op mijn zonnet mail aan. Over het internet van Tele2 ben ik ook super tevreden. Goede constante snelheid, en veel minder storingen dan de concurrentie. Geloof me, als ik geen problemen heb meld ik me niet hier.

 

Klopt, een spamrun zorgt voor de vertraging. Dit is niet nieuw, en helaas gebruikelijk bij @zonnet.nl email adressen. Gewoon even afwachten, dan gaat het daarna weer snel.. Laat binnenkomende email is dat tegenwoordig al een probleem? Wat is de norm? Hoelang mag de postbode er over doen?

Reputatie 7

Dit werkte een paar dagen terug nog prima. Dit is dus een nieuw probleem.

Waarom zou ik daar geen nieuw topic over moeten maken? @eric 

 

Ik dacht dat ik me hier welkom moest voelen. De technische dienst had me gevraagd bij nieuwe problemen dat vooral weer te melden op het forum. Maar het lijkt wel of het je hier kwalijk genomen wordt als je een probleem meld. Als ik geen problemen heb hoef ik hier ook geen topics te maken, daar zit ik helemaal niet op te wachten.

 

Edit: test mail van adres B komt nu net binnen, 5 uur en 36 minuten na verzending.

Melden is prima, de boodschap is dat het overzichtelijker is als je e-mail problemen bij elkaar staan, het is tenslotte hetzelfde product.

...

 

Klopt, een spamrun zorgt voor de vertraging. Dit is niet nieuw, en helaas gebruikelijk bij @zonnet.nl email adressen. Gewoon even afwachten, dan gaat het daarna weer snel.. Laat binnenkomende email is dat tegenwoordig al een probleem? Wat is de norm? Hoelang mag de postbode er over doen?

 

Wat de technische dienst van tele2 mij uitgelegd heeft is dat het criterium voor tele2 zelf is dat een mail binnen 2 minuten hoort binnen te komen. Om die reden zal de helpdesk je bij mail problemen dan ook een testmail sturen en na 2 minuten nog binnen hetzelfde gesprek vragen of deze is aangekomen. Is dit niet zo, dan wordt de melding aan de technische dienst doorgezet als een een klacht-waardige storing. Dit is niet iets wat ik zelf verzin maar hoe het mij door tele2 zelf is uitgelegd.

 

Ik kan je wel even een paar voorbeelden geven waarom laat binnenkomende mail een probleem is.

  • het aanschaffen van een betaalde download waar je een download link voor in je mail krijgt die slechts 1 uur geldig is. 
  • Het ontvangen van een 2-staps verificatienummer die slechts 10 minuten geldig is
  • het doen van een password reset waarvan de reset link die je per mail ontvangt slechts een uur geldig is
  • Een waarschuwingsmail voor het verlopen van je parkeer e-ticket die 10 minuten voor verlopen verzonden word
  • Een bericht van mijn apotheek dat de medicijnen klaarliggen die ik met spoed besteld heb die ik een half uur voor sluitingstijd van de apotheek krijg.

Dit zijn zomaar eens wat voorbeelden die ik uit eigen ervaring al zo kan bedenken, waarbij ik de mails niet op tijd kreeg en daar dus ook nog eens de financiële en medische gevolgen voor de kiezen kreeg. Duidelijk?

Dit werkte een paar dagen terug nog prima. Dit is dus een nieuw probleem.

Waarom zou ik daar geen nieuw topic over moeten maken? @eric 

 

Ik dacht dat ik me hier welkom moest voelen. De technische dienst had me gevraagd bij nieuwe problemen dat vooral weer te melden op het forum. Maar het lijkt wel of het je hier kwalijk genomen wordt als je een probleem meld. Als ik geen problemen heb hoef ik hier ook geen topics te maken, daar zit ik helemaal niet op te wachten.

 

Edit: test mail van adres B komt nu net binnen, 5 uur en 36 minuten na verzending.

Melden is prima, de boodschap is dat het overzichtelijker is als je e-mail problemen bij elkaar staan, het is tenslotte hetzelfde product.

 

Het zou geweldig zijn als dit zo zou werken, helaas ontvang ik in de praktijk geen reactie meer als ik in hetzelfde topic verder post, als je wilt kan ik je hier wel even tientallen voorbeelden van aanwijzen in zowel topics van mezelf als die van anderen, helaas heb ik deze weken weer volop ziekenhuis afspraken en heb ik nu geen tijd.

En ja, ook de corona vragenlijsten voor het ziekenhuis die ik via de mail krijg en de MRSA vragenlijst voor het ziekenhuis die ik via de mail krijg en het controleverzoek van de persoonsgegevens van het ziekenhuis die ik via de mail krijg en de afspraakbevestiging van het ziekenhuis die ik via de mail krijg en de afspraakherinnering van het ziekenhuis die ik via de mail krijg zijn belangrijk om op tijd te ontvangen, want zonder deze kom ik het ziekenhuis niet eens in wat directe gevolgen heeft voor mijn gezondheid.

Reputatie 7
Badge +12

@Shilka Je bent nu al een tijdje voorvechter op dit forum voor alle email problemen. Ik heb je daar eerder voor geprezen en ook al eerder een advies voor email gegeven.

Dat advies is gebaseerd op het jarenlange lidmaatschap hier en alles wat ik voorbij heb zien komen. Tele2 is een internet access provider. Als je af wilt van elke keer afvragen of je email wel verzonden is of wanneer deze aankomt en helemaal als je zulke belangrijke zaken wilt ontvangen, neem een mailadres van een email provider zoals gmail of Outlook en ga je oude contacten /webportals langzaam maar zeker omzetten. 

Zo weer terug van het ziekenhuis. Het was geen goed nieuws, dus wie weet komt er dan via alternatieve weg toch nog een oplossing voor mijn vermelde probleem. :)

 

Laat ik als laatste zeggen dat zonnet mail natuurlijk normaal gesproken (op storingen na die iedere mail kunnen overkomen) net zo zou moeten werken als iedere andere mail. Als tele2 mail adressen goed kunnen werken, dan moet dit ook voor zonnet adressen kunnen. Bij overbelasting van servers kan tegenwoordig gewoon volledig geautomatiseerd bijgeschakeld worden met extra servers, iets wat ik de experts hier verder helemaal niet uit hoef te leggen.

Er is geen reden waarom zonnet en versatel mails van betalende tele 2 klanten niet net zo goed zouden kunnen werken als tele2 mail. En zoals al door pipo of eric aangegeven (sorry, vergeten wie het was), kan het aan je betaal account gekoppelde mail adres niet veranderd worden, daar zit je ook als betalende klant aan vast. De uitspraak, ja maar voor zonnet moet het maar normaal zijn dat daar continu problemen mee zijn, daar zal ik me nooit bij neerleggen. (Wat niet persé betekend dat ik hier nog veel meer tijd zal doorbrengen trouwens)

 

Ik wens een ieder hier het beste voor nu.

 

Edit, sorry eric, we hebben precies gelijk gepost en ik had je reactie niet gezien. Beschouw dit dan ook niet als persoonlijke reactie op jou. In directe reactie op jou, ik ben inmiddels er mee bezig zoveel mogelijk terug naar post te zetten zelfs. Ik begrijp je reactie vanwege je ervaring, toch ben ik nog steeds van mening dat dit niet zo zou moeten zijn. Het hoort gewoon te werken (op een enkele storing / werkzaamheden na)

 

 

 

Reputatie 7

Dit werkte een paar dagen terug nog prima. Dit is dus een nieuw probleem.

Waarom zou ik daar geen nieuw topic over moeten maken? @eric 

 

Ik dacht dat ik me hier welkom moest voelen. De technische dienst had me gevraagd bij nieuwe problemen dat vooral weer te melden op het forum. Maar het lijkt wel of het je hier kwalijk genomen wordt als je een probleem meld. Als ik geen problemen heb hoef ik hier ook geen topics te maken, daar zit ik helemaal niet op te wachten.

 

Edit: test mail van adres B komt nu net binnen, 5 uur en 36 minuten na verzending.

Melden is prima, de boodschap is dat het overzichtelijker is als je e-mail problemen bij elkaar staan, het is tenslotte hetzelfde product.

 

Het zou geweldig zijn als dit zo zou werken, helaas ontvang ik in de praktijk geen reactie meer als ik in hetzelfde topic verder post, als je wilt kan ik je hier wel even tientallen voorbeelden van aanwijzen in zowel topics van mezelf als die van anderen, helaas heb ik deze weken weer volop ziekenhuis afspraken en heb ik nu geen tijd.

En ja, ook de corona vragenlijsten voor het ziekenhuis die ik via de mail krijg en de MRSA vragenlijst voor het ziekenhuis die ik via de mail krijg en het controleverzoek van de persoonsgegevens van het ziekenhuis die ik via de mail krijg en de afspraakbevestiging van het ziekenhuis die ik via de mail krijg en de afspraakherinnering van het ziekenhuis die ik via de mail krijg zijn belangrijk om op tijd te ontvangen, want zonder deze kom ik het ziekenhuis niet eens in wat directe gevolgen heeft voor mijn gezondheid.

Tja dat krijg je dan weer als je zelf een post als antwoord markeert, ik had je al aangegeven dat je topic dan minder opvalt, één nieuw topic openen volstaat dan.

Ja de dienst zou goed moeten werken, nee dat werkt het bij jou niet. Dat is niet goed en heel vervelend, of dat nu vanwege ziekenhuizen of om andere redenen is. Elke klant heeft zijn eigen redenen, het forum daarmee vol zetten heeft niet veel zin. Hopelijk wordt het voor je opgelost. Je kunt nu hopen/gokken dat het wordt opgelost of een (eventueel tijdelijke) oplossing creëren (Gmail/Outlook) en dat e-mailadres bij het ziekenhuis/artsen doorgeven. Wat niet helpt is om meerdere topics te blijven openen. Concentreer alle issues van één dienst in één topic en ga dan niet gelijk antwoorden markeren voordat het is opgelost. Dan blijft het overzichtelijk, ook voor de moderators. Hoe meer topics je opent, hoe langer het duurt voordat ze allemaal doorgenomen kunnen worden.

Ja daar heb je grotendeels gelijk in @pipo.

 

Of een reply nu in topic a of topic b staat zou niet uit moeten maken natuurlijk. Als je de lijst ‘nieuwe posts’ doorgaat blijven dat evenveel posts ongeacht de locatie. Soms markeer je ook iets als beantwoord als het opgelost is, en krijg je 4 weken later opeens hetzelfde probleem, dan kun je zelf de opgeloste status ook niet meer verwijderen. Soms wordt een probleem door een moderator als beantwoord gemarkeerd, terwijl het probleem alleen maar voor één of twee klanten is opgelost en voor de rest nog niet (bijv het 550 probleem). Ik begrijp dat ik dat in 1 van mijn topics niet goed gedaan heb, tegelijkertijd is het ook wel een inherent probleem van iets beantwoord markeren, wat soms wrijft met alles het liefst in hetzelfde topic behandeld zien, ook als het 3 weken later pas wordt toegevoegd. Ik denk dat we elkaar wel begrijpen wat dat betreft.

 

Ik weet dat ik kritisch en soms fel uit de hoek kom, een eigenschap waar ik zelf niet erg ervaren in ben, dus ja, ik stommel soms nogal eens als een olifant door de porseleinkast, daar ben ik me bewust van.

Ook weet ik dat o.a. jij en eric veel energie steken in het helpen van mensen hier, jullie zijn goede gasten. En op het functioneren van zonnet in dit jaar na, ben ik altijd zeer tevreden geweest met mijn tele 2 diensten :)

Ik begrijp dat jullie mensen liever naar een beter werkende e-mail dienst doorverwijzen, omdat jullie uit ervaring weten dat dat misschien wel de kortste klap is. Toch zou ik het liefst zonnet / versatel / tele2 mail soepel werkend zien, en ik weet dat ze dat bij tele2 en zonnet natuurlijk ook het liefst zouden zien. En soms botst dat een beetje. Als klein voorbeeldje, mensen hier continu doorverwijzen naar g-mail strookt niet altijd met de wens van de technische dienst om zoveel mogelijk feedback uit de community over mail problemen te krijgen waardoor ze een completer beeld van eventuele storingen kunnen krijgen. In mijn visie is overstappen naar g-mail een goede work-around, maar het correct werken van zonnet/versatel/tele2 mail een oplossing. Ik denk dat we samen dan ook niet verder kunnen komen dan die conclusie, we weten van elkaar wel waar we staan nu :P

En niemand kan zeggen dat jullie me niet hebben geprobeerd te overtuigen, ! :yum:

 

Edit: En terzijde, ik zal deze topics voorlopig even laten rusten. De hele overstap van niet betalende klanten naar zonnet, de omschakeling naar t-mobile signaal, er speelt wel even genoeg op het moment om iedereen bezig te houden. Ook in mijn eigen leven vragen recente ontwikkelingen om mijn aandacht, dus, we laten he eerst even zo. Een goede dag allen.

<insert Arnold quote>

 

 

Nu cas in dit topic het volgende had gepost:

 

  • Issue met de interne spamfilter: deze heeft woensdag een vertraging opgeleverd van 5-6 uur (vanaf een uur of 16u) waardoor het mailproces niet goed verloop: de filtering is nu anders ingesteld waardoor dit probleem verholpen is. Hierdoor heeft het afhandelen van mail een vertraging opgelopen.

 

heb ik weer een keer getest.

 

Mails naar mijn zonnet komen nu letterlijk binnen 3 seconden binnen. Sneller dan ooit in het afgelopen half jaar.

 

Hetgeen maar weer eens bewijst dat er inderdaad sprake was van een (reeds sinds half februari bestaand) probleem wat, bij juiste doorzetting naar zonnet, dus gewoon allang opgelost had kunnen worden. Nu moest blijkbaar eerst zonnet zelf last krijgen van door hun eigen interne spamfilter instellingen vertraagde mail om dit opgelost te krijgen. Jammer, maar wel degelijk een oplossing van dit probleem.

Kortom, als we hier niet hadden gedaan van “zonnet, daar kun je niet veel van verwachten, ga maar naar een ander”, maar gewoon consequent klachten serieus hadden genomen en doorgezet hadden naar technische dienst die een veel directere lijn met zonnet hebben, dan had dit allang opgelost kunnen zijn en niet meer voor hoeven komen, en had tele2 en zonnet zelf nu veel minder problemen gehad met hun eigen -behoud je e-mail actie voor niet betalende klanten-.  Ik hoop dat er door alle partijen van geleerd kan worden. ;)

 

Opgelost, het kan dus wel!

 

 

Reputatie 7

Niemand zei dat je geen gelijk had. En inderdaad blijkt maar weer dat de e-mail dienst beter kan. Fijn dat het weer werkt, maar ik blijf vooral adviseren om een dienst te gebruiken waarop 24/7 monitoring plaatsvindt.

Ja dat begrijp ik pipo, ik doelde met mijn opmerking meer op mijn topic in februari waarbij er door de toenmalige medewerker van tele2 alleen maar op gehamerd werd dat de mail voor de toegang in de mijn tele2 omgeving was en dat we niet meer konden verwachten dan het ontvangen van de factuur. Dat terwijl zonnet van nog voor (mijn) tele2 stamt, en de voorwaarden van tele2 hele andere dingen zeggen over de mail. 

Ik mag nu trouwens ook aannemen dat er 24/7 monitoring plaatsvind. Zonnet is nu naar eigen zeggen immers onderdeel van 1 van de grootste hostingpartijen in Nederland, mag aannemen dat ze daar ook aan monitoring doen. 

 

Wel fijn dat het opgelost is inderdaad! Er wordt nu tenminste doorgepakt met oplossen van de problemen, en ik heb nog steeds het geloof dat zowel tele2 als zonnet als een ieder hier het liefst alles gewoon soepel zien werken!:thumbsup_tone2:

 

Reputatie 7

Assumption is the mother of all f…...

Rofl pipo, ja dat is waar. Bij google is inderdaad zeker geen 24/7 monitoring, daar gaat pas iemand naar een klacht of storingsmelding kijken als er zich minimaal 500 mensen met dezelfde klacht hebben gemeld :P

Maar alle gekheid op een stokje. Ook ik probeer gewoon alles opgelost te krijgen zodat jullie hier een hoop klagers minder hebben. Inclusief mezelf. Dat zou toch een mooie bonus zijn bovenop het goed functioneren van de mail toch? :D