beantwoord

Waarom afronden?

  • 14 January 2020
  • 17 reacties
  • 363 x bekeken

Vandaag werd ik onaangenaam verrast met een Tele2 “inflatiecorrectie”, hoe komt men er op?

Het stuitendste vind ik echter dat men hier meent te moeten afronden.

Wettelijk mag er alleen worden afgerond bij contante betalingen en dat vind ik al meer dan absurd. Bij pinbetalingen mag het bijvoorbeeld niet.

Waarom moet het dan bij een online betaling? En, baseert men zich volgend jaar dan weer op het nu afgeronde bedrag?

Mijn maandelijkse energievoorschot bij Powerpeers is €41,16 en daar is helemaal niets mis mee.

Waarom dan dit afronden door Tele2?

icon

Beste antwoord door Ericavdm 16 January 2020, 08:13

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Doe eens het voorbeeld uitwerken hier? Mijn nieuwe factuur bedrag is nu 19,22 euro in de maand.

Hallo eric,

Het basisbedrag waar de inflatiecorrectie nu in verwerkt is, is €22,06.

Daar komt dan 21% BTW bovenop en dat geeft €26,69.

Maar dit verhoogt men dan, geheel onnodig, naar €26,70.

 

 

Reputatie 7
Badge +8

Hier wordt niets afgerond, € 11,19, € 18,00 en € 47,03

Reputatie 7
Badge +12

Hallo eric,

Het basisbedrag waar de inflatiecorrectie nu in verwerkt is, is €22,06.

Daar komt dan 21% BTW bovenop en dat geeft €26,69.

Maar dit verhoogt men dan, geheel onnodig, naar €26,70.

 

 

Ik vermoed dat hun systemen intern met meer cijfers achter de komma rekenen.

Reputatie 7

Hallo eric,

Het basisbedrag waar de inflatiecorrectie nu in verwerkt is, is €22,06.

Daar komt dan 21% BTW bovenop en dat geeft €26,69.

Maar dit verhoogt men dan, geheel onnodig, naar €26,70.

 

 

Ik vermoed dat hun systemen intern met meer cijfers achter de komma rekenen.

Yep, die 22,06 euro is in de weergave een afgerond bedrag, mogelijk zelfs teruggerekend vanuit het bedrag inclusief BTW. Als je het inflatie percentage over het oude bedrag inclusief BTW berekent, klopt het nieuwe bedrag inclusief BTW dan wel? Met welk percentage wordt er gerekend?

Zowel Tele2 als ikzelf komen uit bij €26,69. Men rondt de factuur daarna af naar €26,70.

Zie de afbeelding.

Met cijfers achter de komma heeft het volgens mij niets te maken.

 

5e1ed6a522341-Tele2.JPG

 

 

Reputatie 2

Bij mij komt er ook een cent bij.

 

 

Reputatie 5

Het lijkt er op dat de totale abonnementskosten niet goed vermeld worden maar totaal bedrag wel. Als je de beschrijving van de berekening van je abonnementskosten bekijkt zul je ook zien dat het overeenkomt met het bedrag in Euro's maar bji totaal abonnementskosten mist 1 euro. Ik heb dit doorgegeven aan de financiële afdeling. 

 

 

Hallo Jasper,

“De beschrijving van de berekening van je abonnementskosten”, waar vind ik die?

Bij mij is daar niets van te zien.

Of heb jij die nu zelf tevoorschijn getoverd?

En hoe zit het dan bij Ries hierboven?

Ik heb hetzelfde als Léonz. En het heeft te maken met het derde cijfer achter de komma:

  • oude tarief was 26 euro (incl btw) = 21,487 euro (excl. btw)
  • verhoging is 2,7% = 0,58
  • Nieuw totaalbedrag wordt dus 22,067 (excl. btw) = 26,702 (incl. btw)

Maw het totaalbedrag (26,70) klopt wel , maar de eerste 2 bedragen op de factuur (26,69 en 22,06) zijn onjuist, dwz hadden beide 1 cent hoger moeten zijn.

 

Bij Ries is het trouwens anders: daar is het bedrag excl. btw wel juist, maar is het btwbedrag (5,347) onjuist afgerond en weergegeven als 5,34 ipv 5,35.

Hallo Ericavdm,

Zoals u het heeft berekend, heb ik het kunnen navolgen. Dank daarvoor. Ik ben in elk geval blij dat men niet onnodig afrondt.

Nu was die €26 waarschijnlijk bij u bekend, maar hoe weet u nu de uitgangspositie bij Ries?

 

Reputatie 5

Hallo Jasper,

“De beschrijving van de berekening van je abonnementskosten”, waar vind ik die?

 

Als je kijkt op je factuur bij het kopje Kostenoverzicht staat het beschreven. Je kan je factuur ook terug vinden op je 'mijn Tele2’ pagina en daar staan deze kosten dus netjes vermeld. 

Reputatie 5

Ik heb hetzelfde als Léonz. En het heeft te maken met het derde cijfer achter de komma:

 

Ik heb het na laten kijken en het komt inderdaad vanwege de systemen die met meer cijfers achter de komma werken. 

Okidoki, Jasper, we zijn er uit. Dank je wel.

Als nu ook nog die vreemde “inflatiecorrectie” wordt afgeschaft, zijn we weer helemaal blij.

Nu werkt Tele2 zelf mee aan een hoger inflatiecijfer. Winstgevend businessmodel!

Aan wie moeten wij de vele prijsverhogingen doorberekenen?

Hallo Ericavdm,

Zoals u het heeft berekend, heb ik het kunnen navolgen. Dank daarvoor. Ik ben in elk geval blij dat men niet onnodig afrondt.

Nu was die €26 waarschijnlijk bij u bekend, maar hoe weet u nu de uitgangspositie bij Ries?

 

Ik ben uitgegaan van 30 euro, maar dat was een gok.

Van de ene kant vind ik het raar dat ik een contract aanga voor 12 maanden voor een bepaalde prijs en dat die prijs dan binnen die 12 maanden aangepast wordt. 
 

Maar gelukkig kan ik het betalen omdat lonen ook stijgen. Mijn loon zelfs 2 keer 3,25% in 1 jaar (sept 2019 en juni 2020).