beantwoord

Snelheid plots geknepen

  • 19 August 2022
  • 7 reacties
  • 169 x bekeken

  • Aan het warmlopen
  • 3 reacties

Mijn downloadsnelheid is sinds kort minder dan normaal, de speedtest haalt steeds zo 11 Mbps, hetgeen zich vertaalt naar ongeveer 1 mb per seconde; tot voor kort haalde ik zo'n 4 mb per seconde.

Het gaat om een bedrade verbinding, al meerdere malen het modem gereset op verschillende tijden, maar op één moment een aantal dagen eerder na toen de snelheid weer kort normaal was, blijft het nu steken bij die 11 Mbps. Steeds precies dat, daarom neem ik aan dat die snelheid van ‘boven’ is opgelegd. In het PDFje van de rekening staat alleen dat het gaat om ‘Tele2 Thuis’, eerlijk gezegd weet ik niet eens welke snelheid ik zou moeten halen, zeker niet na de fusie met T-Mobile. :-)

 

Internet doet het wel, alleen hapert het wat als je een paar dingen tegelijk doet, dus het probleem is niet acuut, maar toch, heeft iemand een idee waarom? Ik was jaren tevreden, met name vanwege de stabiliteit die de verbinding heeft/had, jarenlang dus. :-)

icon

Beste antwoord door fmeij 14 September 2022, 19:44

Bekijk origineel bericht

7 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Wat vaak gebeurt bij een VDSL verbinding zonder vectoring (hier ga ik van uit aangezien je zegt dat je eerder 4 mb/s snelheid haalde) is dat de netwerkkaart in de wijkcentrale de snelheid omlaag geschakelt heeft ivm instabiliteit op de lijn, je kunt kijken hoeveel snelheid er momenteel binnenkomt op het modem door in te loggen op je modem, ga naar: 192.168.1.1 , log in met naam/ww: user

Afhankelijk van welk modem je hebt staat de snelheid op een andere plek in de interface.

ZTE (wit modem): Klik bovenaan op internet, hier staan je actuele en haalbare snelheden. De haalbare snelheid kan foutief zijn, dit kan ik helaas niet voor je controleren, KPN heeft hun postcodecheck offline gehaald. Je zou op https://www.t-mobile.nl/thuis/shop/product/zelf-samenstellen kunnen kijken welke snelheid hier wordt aangegeven, dit hoort dezelfde DSL verbinding te zijn die Tele2 gebruikt, deze truc werkt alleen niet als er glasvezel beschikbaar is op jouw adres.

Technicolor (zwart modem): Klik op broadband connection, hier staat alleen je actuele snelheid onder DSL connection.

Mocht deze snelheid inderdaad omlaag geschakelt zijn dan moet er een KPN escalatie aangemaakt worden door de technische dienst.


Het probleem kan ook door de binnenbekabeling komen (DSL kabel tussen modem en ISRA-punt). Maar dit zijn speculaties, als een medeklant op het forum kan ik dit niet voor je vaststellen. Als je de klantenservice belt kunnen ze wat metingen uitvoeren en hier actie op ondernemen, via het forum is dit helaas niet mogelijk (Moderatoren hebben geen toegang tot de Tele2 thuis troubleshoot systemen).

Vriendelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb inmiddels gebeld, de jongeman heeft wat ‘tests’ gedaan, en constateerde dat de downloadsnelheid inderdaad te laag was met zo'n 10mbit/s. Volgens jouw link is de maximum haalbare snelheid hier 40mbit/s, en zo was het inderdaad ook altijd.

Enfin, er wordt iemand langsgestuurd komende week, en hij had het ook over een nieuw modem. Dus ik wacht af. :-)

 

Ook heb ik ingelogd op 192.168.1.1, met onderstaande resultaten:

Actual Rate(Up/Down) 10111/12287 kbps

Attainable Rate(Up/Down) 14188/30724 kbps

 

Ik weet niet helemaal hoe deze cijfers te interpreteren, maar goed, ik wacht zoals gezegd komende week even af. Gelukkig zit ik niet zonder internet, dat zou een stuk vervelender zijn. Het zou wel interessant zijn om te weten wat de oorzaak is, maar wat je zei over de wijkcentrale lijkt me aannemelijk, omdat de snelheid ook precies die 10mbit/s is plotseling, toch vermoedde de klantenservice een probleem hier. Nou ja, ik zie wel.

Nogmaals bedankt en groet, Frits

Reputatie 6
Badge +7

De cijfers kun je interpreteren als volgt, met de huidige verbinding kan het modem 30Mbit down en 14Mbit up halen, waar momenteel slechts 12Mbit down en 10Mbit up worden gehaald.

Dit bedoelde ik eerder met “de haalbare snelheid kan foutief zijn", want ik weet zeker dat je 40Mbit kunt halen, waarschijnlijk nog wat hoger.

Ik neem aan dat de medewerker een guidion monteur heeft langgestuurd? Deze zal alle lokale problemen onderzoeken, het kan zijn dat hierna nog KPN moet komen (hopelijk niet natuurlijk), maar dat komt ook omdat Tele2 zich moet verantwoorden als “huurder van het netwerk” door eerst alle provider-eigen oorzaken uit te sluiten, alvorens ze de netwerkbeheerder inschakelen.

Maar goed dat is afwachten natuurlijk, het kan ook net zo goed aan het modem liggen hoor. Hopelijk kun je zo snel mogelijk weer gebruik maken van wat sneller internet. 😀

Ik zal laten weten hoe dit afloopt voor wie het interesseert. Inmiddels na de nodige moeite is er een afspraak gemaakt, dat kon pas op 6 september. Wel heb ik gisteren het nieuwe modem opgehaald, ik verwachtte iets anders (omdat het nu T-Mobile is geloof ik, en een paar jaar later), maar het modem was exact hetzelfde als het vorige modem. Helaas niet alleen in uiterlijk, maar ook in prestaties. Het modem geeft PRECIES dezelfde resultaten als het oude: 11 mbit/s.

Aangezien er hier in huis niets is veranderd, denk ik dat het bezoek van de monteur niks zal uithalen, er kan toch in huis buiten het modem niks zijn dat de snelheid plots op precies 11 afgeknepen heeft? Dus in mijn logica zit het ergens anders, kan het mishebben natuurlijk.

Dus, zal ik dan nog maar een keer bellen met de informatie dat het nieuwe modem geen verandering brengt? 🙄

Reputatie 6
Badge +7

Ik stuur je even een privébericht

Als afsluiting van dit onderwerp nog even hoe het is afgelopen. Er is een nieuw modem gekomen, en de monteur is langsgeweest, maar voordat dit gebeurde is de verbinding weer sneller geworden, ongeveer zoals het was, ik weet niet precies waarom. De monteur wist het ook niet. Hoe dan ook, de snelheid die ik heb is volgens de monteur ook zo'n beetje het maximaal haalbare hier.

Dus dat is het, in feite waren het bezoek en het nieuwe modem niet nodig. Floor bedankt voor de hulp, en tot het volgende probleem!  ;-)

Reputatie 6
Badge +7

Dan vermoed ik dat de handelingen van mijn oud collega het hebben opgelost, hij zag niet direct verbetering, maar wellicht was hij te ongeduldig en was het 10 minuten later al weer sneller

Reageer