beantwoord

IP adres gewijzigd - Waarom wordt dit niet gecommuniceerd ?

  • 8 March 2021
  • 2 reacties
  • 2711 x bekeken

Voor de tweede keer in relatief korte tijd word ik plotseling geconfronteerd met een wijziging van mijn IP adres.

Omdat mijn IP adres wordt gebruikt voor toegang tot enkele toepassingen, is dat heel lastig. Zeker als je het niet van te voren weet.

Een vorige keer heb ik dit ook gemeld.

icon

Beste antwoord door eric 8 March 2021, 14:53

Bekijk origineel bericht

2 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Bij zakelijke internetlijnen kun je vaste IP adressen krijgen.

Bij consumentenproducten is het IP adres altijd dynamisch. Vaak wel voor langere tijd hetzelfde, maar bij onderhoud of restart van systemen kan het gewoon veranderen. Daarom is er een mechanisme uitgevonden, dat heet “DynDNS” . In b.v. je router of je NAS, of je applicatie waar je jouw huidige IP adres voor nodig hebt, update dan de DNS servers.

Er zijn diverse diensten voor op de markt. Sommige betaal je wat voor, andere zijn gratis.

 

 

Beste Eric,

Er zijn wel degelijk consumentenproducten die een vast IP adres hadden. Bijvoorbeeld als je net zo als ik in het verleden via webhosting van InterNLnet voor een gebundeld tele2 thuis abo hebt gekozen. Ik heb die combi toen speciaal aangevraagd vanwege het vaste IP.

Dus zo stellig als jij het zegt is gewoon niet de waarheid, ten minste niet voor iedereen. Ik had tot drie dagen geleden een vast IP met een DNS PTR record (door InterNLnet ingesteld), dat laatste is met een dynamisch IP niet mogelijk.

Er zijn in het verleden ook fusies geweest waardoor mensen onder overgenomen contractvoorwaarden een vast IP hadden.

Waarschijnlijk in de fusie met T-Mobile gemakshalve over het hoofd gezien of in de aangepaste kleine lettertjes opgenomen.

 

Morgen maar eens bellen met Tele2 om te vragen hoe nu verder, het PTR record wijst nog steeds naar het oude adres.

Reageer