beantwoord

GHOST PRT record door migratie Tele2 naar T-Mobile

  • 2 April 2021
  • 12 reacties
  • 162 x bekeken

Crosspost van GHOST PRT record door migratie Tele2 naar T-Mobile | T-Mobile Community (t-mobile.nl)

 

Als gevolg van de overname van Tele2 door T-Mobile is mijn IP adres veranderd.

was eerder: 87.209.241.3 (vast!)

is nu: aangepast door moderator i.v.m. privacy (dynamisch, is mij verteld)

 

Alleen is het PTR record in de reverse zone niet aangepast bij de migratie. Er hangt dus nu een ghost record en dat vinden spam filters niet leuk.

ns4.versatel.net 62.58.126.130 (T-mobile Netherlands bv. AS13127)

PTR aangepast door auteur i.v.m. privacy (T-mobile Netherlands bv. AS13127) aangepast door auteur i.v.m. privacy

 

Het vaste IP en PTR record in jaren geleden als onderdeel van de hosting door InterNLnet ingesteld, quote: “door de unix mensen”. 

Nu heb ik net vier uur lang aan de lijn gehangen met diverse mensen van de helpdesk, zowel 1e als 2e lijn, maar - een P T R R E C O R D zegt u? - komt niet in hun beslisboom voor. Er werd mij geadviseerd hier een post te doen, omdat er hier mensen zijn die contact hebben met technical support een lijntje of wat verder.

Ja, ik had echt een vast IP, ongeacht wat er in welke contractvoorwaarden ook stond

Ja, ik heb echt een PTR record

Nee, die kun je niet zelf instellen

Nee, Dyn-DNS scripts instellen is niet de vraag en ook niet de oplossing

Nee, een reset van mijn modem helpt niet

 

Ik wil graag in contact komen met iemand die dit kan herstellen. Best typisch dat iets wat 5 jaar geleden in 5 minuten geregeld was nu uren kost zonder dat er uitzicht is op een oplossing.

Wie kan mij helpen?

Arjan

icon

Beste antwoord door pipodeclown 3 April 2021, 00:13

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

12 reacties

Reputatie 5

Hoi Arjan,

Met welke mailserver mail jij nu uit (of host jij deze lokaal)? Vroeger was het inderdaad normaal dat je de mailserver van je internet leverancier gebruikt, tegenwoordig is dat af te raden (vanwege o.a. SPF records waar je mail dan door tegen gehouden wordt).

PS: misschien handig om je IP-adressen even weg te halen.

Hoor graag van je!

Reputatie 7
Badge +12

Op een consumenten internetlijnen is geen vast IP adres. Staat ook niet in de voorwaarden. Daar zijn inderdaad diensten als DynDNS voor uitgevonden.

Bij T-Mobile thuis heb je ook geen vast IP adres, op mobiele 4G aansluitingen ook niet.

De enigste waar je als onderdeel van het aanbod een vast IP adres krijgt zijn internet lijnen van Tele2 zakelijk of T-Mobile ondernemen. Of heb je die al, en gaat daar je vraag over?

Mocht het een consumentenlijn zijn, dan heb je nu een ander IP adres gekregen door verschuivingen van de beschikbare IP V4 adressen. (schaarste). Maar dan heb je weer geen garantie dat dit zo blijft of bij werkzaamheden of verdere verschuivingen van IP blokken weer wordt aangepast.

Ik draai een eigen mailserver. SPF, DKIM en DMARC volledig ingericht, PTR record keurig naar MX record, EHLO/HELO message in overeenstemming, prioriteiten netjes ingesteld.

Alles volgens het boekje .

 

Tot de migratie kwam...

Reputatie 7
Badge +12

Is inderdaad wel heel vervelend. Maar de reden dat je daar/hier niet echt geholpen kan worden is dat er geen proces is om consumenten internetlijnen een vast IP adres te geven. Daar kan ook een moderator niets aan veranderen. De tips die je hier krijgt gaan inderdaad over het meedenken van hoe je jouw gebruik kan aanpassen zodat je dit wel over zo'n standaard lijntje kunt doen. Dus Dyndns en je mail niet lokaal maar bij een emailprovider stallen.

 

Op een consumenten internetlijnen is geen vast IP adres. Staat ook niet in de voorwaarden. Daar zijn inderdaad diensten als DynDNS voor uitgevonden.

Bij T-Mobile thuis heb je ook geen vast IP adres, op mobiele 4G aansluitingen ook niet.

De enigste waar je als onderdeel van het aanbod een vast IP adres krijgt zijn internet lijnen van Tele2 zakelijk of T-Mobile ondernemen. Of heb je die al, en gaat daar je vraag over?

Mocht het een consumentenlijn zijn, dan heb je nu een ander IP adres gekregen door verschuivingen van de beschikbare IP V4 adressen. (schaarste). Maar dan heb je weer geen garantie dat dit zo blijft of bij werkzaamheden of verdere verschuivingen van IP blokken weer wordt aangepast.

Wat er nu in de voorwaarden van consumenten internetlijnen staat is niet relevant. In de voorwaarden van de bundel die ik met InterNLnet/Tele2 heb afgesloten was sprake van een vast IP en een PTR record. Dit is toen ook keurig geïmplementeerd.

DynDNS is ook geen oplossing voor mail servers aangezien het hele spam verificatieproces van A-record/MX-record/EHLO/HELO/SPF/DKIM/DMARC  ervan uitgaat dat er een kloppend PTR record is.

en ip122-26-173-82.dyndsl.versatel.nl is niet het antwoord van mijn email server waardoor dat verificatieproces nu verbroken is.

 

Het heeft 5 jaar gewerkt en nu door een migratie waar ik niet om heb gevraagd, werkt het niet meer. Ik wil gewoon dat het wordt gerepareerd en dat wordt geleverd wat was overeengekomen. Als het daarvoor nodig is dat ik wordt overgezet naar zakelijk, mogen jullie best een ander label aan mijn account hangen. Als het maar wordt gerepareerd.

 

 

Reputatie 7
Badge +12

een contract van internlnet? Consumenten internetlijnen worden door Tele2 aangeboden, niet door internlnet. Wie stuurt jou de factuur? Is dat Tele2 en heb je die contractbevestiging nog beschikbaar? Misschien ben je nu bij het verkeerde loket en moet je internlnet bellen als die de lijn levert en factureert.  Dan zal interNLnet je een andere lijn moeten leveren. Tele2 consumenten kan een vast adres niet garanderen, hoewel het, zeker in net verleden dus door de DHCP best lang elke keer hetzelfde adres werd uitgegeven.

Beste @eric ,

 

We kunnen heen en weer blijven schermen met SLA en contracten, dat lost niets op. We hebben het over 5 jaar oude contracten met hyperlinks voor bijlagen naar sites die nu niet meer bestaan. Dan nog de updates in gebruikersvoorwaarden die er in de tussentijd zijn geweest met ongetwijfeld hele goede juridische clausules. Ik zoek geen juridisch gelijk, ik zoek geen ontbinding van mijn contract, ik zoek een oplossing.

Ik heb hier niet om gevraagd, het werkte. Ik had een vast IP (of een IP met een HEEEEEEEEEL erg lange lease tijd zo jij wilt) met een goed geconfigureerd PRT record en nu heb ik dat niet meer. Dat er een krapte is met IP4 adressen en het Tele2/T-Mobile efficiënter is om blokken samen te voegen, zou niet mijn probleem hoeven zijn.

Ik wijs jullie erop dat nu een ghost PTR record zit in jullie DNS en ik stel als klant een vraag: hoe lossen we dit op zodat ik weer een vast IP en een juiste geconfigureerd PTR record krijg? Of een IP met een HEEEEEEEEEL erg lange lease tijd met een goed geconfigureerd PRT record?

Daar moet toch een oplossing voor zijn?

Reputatie 7
Badge +12

Dit is een klant helpt klant omgeving. Er is dus geen JULLIE. We denken/praten als klanten onder elkaar. Klanten kunnen niet in systemen kijken. Er is ook een moderator, die herken je aan NAAM + <van Tele2>.

Toch goede paasdagen gewenst!

Beste @eric 

Ik heb vandaag 5 uur aan de lijn gehangen en ben twee uur aan het mailen en chatten geweest. Ik heb Tele2 consument en zakelijk, T-Mobile consument en zakelijk als interNLnet gesproken, Ik heb zowel 1e als 2e lijns medewerkers aan de lijn gehad. Niemand van die medewerkers had een oplossing voor de vraag “fix PTR en vast/heeeeeel lange lease IP” in zijn beslisboom.

Dan wordt ik teruggebeld door iemand van T-Mobile die het erg vind dat hij het antwoord niet weet maar mij de tip geeft om op het forum te posten, want daar zitten mensen die connecties hebben met 3e lijn die zelfs de helpdesk niet heeft.

Ik stel daar de vraag wie kan mij helpen met “fix PTR en vast/heeeeeel lange lease IP”. En dan krijg ik nu na heel wat berichten heen en weer over wel/niet SLA wel/niet vast of heeeel lang ip dit bericht:

Dit is een klant helpt klant omgeving. Er is dus geen JULLIE. We denken/praten als klanten onder elkaar. Klanten kunnen niet in systemen kijken. Er is ook een moderator, die herken je aan NAAM + <van Tele2>. 

Met alle respect, waarom deze discussie als je geen antwoord kunt verschaffen. Wees daar dan gewoon gelijk duidelijk in?

Ik ben op zoek naar oplossingen...

 

@Mark van Tele2 , @Petra van Tele2 , @Emiel van Tele2 , @Heidy van Tele2 , @Arjan van Tele2 , @Rox van Tele2 , @Cas van Tele2 

Op voorhand excuses voor het stalken en misschien het overtreden van forum regels.

Zelfs de helpdesk heeft zijn hoop op jullie gevestigd. Heeft iemand een lijntje met 3e lijns support?

Mijn probleem schijnt nogal lastig bij het juiste loket te krijgen.

groeten, Arjan

Reputatie 7
Badge +8

Alle tele2 medewerkers zijn normaal gezien niet in het weekend hier aanwezig.

Dus reken niet op een reactie voor dinsdag.

Als je dat zwart op wit hebt van die vaste IP adres dan heb je genoeg om een rechtszaak te beginnen. Succes. 

Reputatie 7

Voorwaarden kunnen in de loop der tijd gewijzigd worden, zeker als het een overname betreft. Dat maakt het abonnement direct opzegbaar, maar levering van een vast ip afdwingen gaat niet lukken. Het consumenten product biedt geen vast ip en ook met een lange leasetijd kan een ip wijzigen.Als het bij een zakelijke verbinding wel wordt geleverd, dan verkoopt alleen (het merk) T-Mobile zakelijke abonnementen, Tele2 biedt deze niet aan.