Ik heb slecht of geen beeld op tv. Wat te doen?

  • 8 July 2021
  • 0 reacties
  • 5997 x bekeken
Ik heb slecht of geen beeld op tv. Wat te doen?
Reputatie 6
Badge +8

Het is vrijdagavond en je zit helemaal klaar voor je lievelingsprogramma op tv. Ja hoor, zal je net zien… Het beeld staat stil. Of heb je zwart beeld of andere problemen met je televisie? Je bent in dit artikel aan het juiste adres. We gaan ervoor zorgen dat je zo snel mogelijk verder tv kan kijken.


 

Is er een algemene storing?

Wanneer er sprake is van een algemene storing staat dat hier 👇.

Als er geen algemene storing is, dan gaan we door naar het volgende punt.

 

Reset je TV-ontvanger

  • Vaak helpt het om de TV-ontvanger te resetten.
  • Dit doe je door de stekker van de TV-ontvanger uit het stopcontact te halen.
  • Na 30 seconden wachten kan je de stroom weer aansluiten.
  • Je televisie maakt dan opnieuw verbinding.
  • Dit kan enkele minuten duren. Werkt deze reset niet? Geen zorgen! We gaan door.

 

Werkt je internetverbinding? Doe een modemreset

  • Het signaal van je TV komt binnen via de internetverbinding.
  • Het is daarom handig om te controleren of je ook met internet problemen hebt. 
  • Geef het modem een reset door 30 seconden de stekker uit het stopcontact te halen.
  • Doe de stekker weer in je stopcontact en het modem gaat opnieuw opstarten.
  • Houd er rekening mee dat dit even kan duren.
  • Er zullen verschillende lampjes gaan knipperen en veranderen van kleur. 
  • Wacht ongeveer 10 minuten, tot zowel het DSL- als het Powerlampje op het modem minimaal 1 minuut aaneengesloten branden.

 

Check of je TV-ontvanger aan staat en niet in standby-stand is

  • Branden er geen lampjes?
  • Controleer of de stekker goed in het stopcontact zit.
  • Brandt er alleen een rood lampje? Dan staat de TV-ontvanger op standby.
  • Met de powerknop van de afstandsbediening gaat de tv weer aan.
  • Reageert de TV-ontvanger niet op de afstandsbediening?
  • Check dan deze pagina om de stappen te volgen. 
  • Branden alle lampjes? Ga dan naar het volgende punt. 

 

 

Zijn alle kabels en aansluitingen goed aangesloten?

  • Om de TV aan te sluiten op de TV-ontvanger gebruik je een HDMI-kabel of een Scartkabel. Je gebruikt deze nooit tegelijk.
  • Het liefst gebruik je de HDMI-kabel als beide kabels mogelijk zijn. 
  • Controleer of de kabel die je gebruikt goed is aangesloten, soms zit deze er namelijk nét niet goed in.
  • Je kan ook de HDMI-kabel of Scartkabel vervangen voor een andere, daarmee check je gelijk of het wel of niet aan de bekabeling ligt.
  • Als je over een andere TV beschikt, kan je deze er ook op aansluiten.
  • Dan sluit je uit dat het aan je TV ligt. 
  • Controleer ook of de netwerkkabel tussen de TV-ontvanger en het modem in poort LAN1 of LAN2 van het modem is aangesloten. Gebruik hiervoor onze handleiding

 

De verbindingsset en/of netwerkkabel 

  

  • Gebruik je een verbindingsset (powerplug), plaats dan de stekker van je verbinddingsset direct in een stopcontact.
  • Doe dat net als bovenstaande afbeelding. Je kan eventuele stekkerdozen en/of verlengsnoeren plaatsen na de verbinddingsset-stekker. 

 

  • Sluit geen ander apparaat aan wanneer je de verbindingsset hebt aangesloten op een dubbel stopcontact. Gebruik bij voorkeur een enkelvoudig stopcontact.
  • Branden de lampjes niet zoals het hoort, check dan of het apparaat en de verbinddingsset correct zijn aangesloten op elkaar.
  • Hiervoor kan je onze handleiding voor de verbinddingsset gebruiken. 

 

Controleer de bron of het kanaal  

  • Staat de TV ingesteld op de juiste input? Dit check je met je afstandsbediening door op de knop AV/Source Select te drukken.
  • Zoek naar het juiste inputkanaal. Dit is afhankelijk van hoe je TV is aangesloten op de TV-ontvanger, met de HDMI-kabel of de Scartkabel.
  • Veel moderne TV's hebben meerdere HDMI-poorten, controleer dan of de poort waarin de TV-ontvanger aangesloten matcht met de input waarop de TV ingesteld staat.

 

Meer artikelen over ‘TV’ vind je in 👉de Wiki

 

Kun je nog geen TV kijken? Bekijk hier of er algemene problemen bekend zijn.


Heb je na het volgen van bovenstaande stappen nog vragen? Start een nieuw topic, plaats deze in het subforum ‘TV’ en vraag het de Community of laat hieronder een reactie achter!


0 reacties

Geen reactie

Reageer