beantwoord

BBC met audio description

  • 25 July 2021
  • 22 reacties
  • 1008 x bekeken

sinds een maand of zo krijg ik bij BBC1 audio description (dat is voor blinden en slechtzienden uitleg wat er gebeurt). Uitgelegd aan tele2 klantenservice die duidelijk niet begrepen wat dit is, gingen dan wat collega’s kijken op hun tv omdat ze thuis werken en niet op kantoor, ze konden het niet horen. Maar dan moet je weten wat het is om mee te beginnen. Zoals altijd als ze het niet snappen een nieuwe kastje gestuurd, en zoals altijd maakt dit geen moer uit, want het probleem ligt er immers in dat het signaal met audio description wordt ontvangen en dat heeft niets met het kastje, modem of wat dan ook aan mijn eind te maken, maar het signaal wat ze van de BBC krijgen en doorsturen via tele2. En daarbij komt nu dat ik geen geluid heb voor CNN, maar dat blijkt vaker te gebeuren bij tele2 (meerdere hits met google), zou toch ook niet meer moeten gebeuren, maar verbaast met niets, altijd wel iets met tele2 producten, is het niet de tv signaal die steeds wegvalt, is het weer het internet wat uitvalt. Al jaren, en nooit een cent compensatie voor al die slechte connecties, maar dat is weer een ander verhaal.

Nou kan ik niets hierover vinden dat anderen daar last van hebben in de forum of ergens anders online, maar als je niet weet wat het is, valt het ook niet op en denk je dat het deel is van het programma. Zou fijn zijn als er anderen dit ook hebben opgemerkt, want kan niet zijn dat ik de enige ben, dit signaal is voor andere tele2 gebruikers

icon

Beste antwoord door Marciano van Tele2 23 August 2021, 09:55

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

22 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hallo @ajsiedenburg,

Welkom op de Community en de duidelijke uitleg!

HIer ga ik intern een melding van maken. Op de de BBC website heb ik dit gevonden over audio description: 

Audio description makes television services more accessible to blind and visually impaired people by explaining what is happening on screen using the gaps in dialogue. ... Audio Description is available on 20% of our programmes on BBC One, BBC Two, BBC Four, CBBC and CBeebies and longform programmes on BBC Three.

Om Audio description uit te schakelen, gaat u naar uw TV-instellingen door op MENU te drukken op uw afstandsbediening, en selecteert u vervolgens Toegankelijkheid, en dan Videobeschrijving. U kunt deze optie instellen op Aan of Uit. Meer informatie vindt u in de TV-gebruiksaanwijzing.


Ik hoor graag of het lukt om de audio description uit te zetten via de instellingen. Het probleem met CNN is bekend inderdaad, dit wordt nog opgelost.

dat kan niet via afstandsbediening in NL, werkt alleen in UK. Iedere BBC kanaal heeft 2 audio sporen, een met en een zonder dit, in NL krijgen we maar een audio spoor per kanaal, en ik krijg het signaal met, dus kan het sowieso niet uitzetten, ligt aan tele2/BBC, niet aan mij(n instellingen)

Reputatie 6
Badge +2

Hallo @ajsiedenburg,

Ik heb een melding gemaakt intern en wij gaan het uitzoeken. 

Heb je al geprobeerd om jouw tv ontvanger te resetten? Ik heb hier een handig artikel erbij gezocht waar staat beschreven hoe je dit het beste doet.

Kijk dan bij de kopjes: 

  • Reset je TV-ontvanger
  • Werkt je internetverbinding? Doe een modemreset

Op deze manier reset je de instellingen hopelijk ook het signaal van BBC.

Hallo @ajsiedenburg,

Ik heb een melding gemaakt intern en wij gaan het uitzoeken. 

Heb je al geprobeerd om jouw tv ontvanger te resetten? Ik heb hier een handig artikel erbij gezocht waar staat beschreven hoe je dit het beste doet.

Kijk dan bij de kopjes: 

  • Reset je TV-ontvanger
  • Werkt je internetverbinding? Doe een modemreset

Op deze manier reset je de instellingen hopelijk ook het signaal van BBC.

 

denk je echt dat ze een nieuw kastje gestuurd hadden als ik dat al niet tig keer geprobeerd had? Zie, dit is de level van kunnen van de mensen die ik bel bij tele2, restart je apparaat, maar met een echt oplossing komen, ho maar. Leuk dat je een melding hebt gemaakt, maar dat zei je verleden keer ook al, schiet ik niets mee op. En dit weten ze al bij tele2 als je mijn eerst post goed had gelezen.

en ook weer eens een typisch voorbeeld van hoe slecht tele2 naar je luistert, in dit geval leest. Ik heb duidelijk uitgelegd hoe het probleem niet aan mijn kant ligt maar aan jullie kant, maar zoals altijd krijg ik weer een standaard autorespons van iemand die er duidelijk niets van of weet, anders had ik niet zo’n antwoord gehad.

De laatste persoon die ik aan de lijn had bij tele2 was wat ouder en snapte het probleem eindelijk wel en zei ook dat het niet aan het kastje of mijn tv lag. Ik heb hier alleen gepost om te zien of anderen ook dit probleem hadden, niet om herkauwde afgezaagde auto antwoorden te krijgen van iemand die er duidelijk niets van af weet.

Reputatie 6
Badge +7

Er wordt op deze manier antwoord gegeven zodat als iemand anders een soortgelijk probleem heeft, er in ieder geval aangegeven is in de topic dat een soft/harde reset van de decoder geprobeerd moet worden.

In jouw geval is dat al gedaan en kunnen we uitsluiten dat het niet aan de instellingen ligt (aangezien de decoder ook al is vervangen).

Tevens snap ik ook de reactie van Tele2 medewerkers, het aantal keren dat ik dit voorbij heb zien komen lag dit aan de TV instellingen, niet aan de TV-datastream die Tele2 jouw kant op stuurt, maar dat laatste is in onderzoek genomen zoals Cas zegt, dus dit is even afwachten om te kijken wat de technische dienst hierover te zeggen heeft.

wat ook weer typisch is van tele2 is dat ik dit bij ze gemeld heb en dan weer niets meer hoor. Altijd ik die erachteraan moet gaan in plaats van dat ze contact opnemen van we zijn er mee bezig of het lukt ons niet, of wat dan ook. Dit is niet ingewikkeld, dus waarom het dan ook weer zo lang moet nemen slaat ook nergens op. Maar dat is tele2 nu eenmaal, goedkoop met producten en personeel

3 weken verder, nog steeds geen piep van tele2, maar wat had ik anders verwacht, klantenservice is toch echt niet hun sterkste kant, oftewel ze zijn compleet bagger. Moet ik er weer achteraan gaan, en al die tijd nog steeds niet fatsoenlijk naar BBC kunnen kijken. Tele2 is goedkoper dan de anderen, maar dan ook een stuk waardelozer in kwaliteit, altijd wel iets wat niet werkt. Maar dat is nogal wiedes als je slechte producten inkoopt van mindere kwaliteit, en mensen in dienst nemen die “don’t know their arse from their elbows”.

Reputatie 7
Badge +12

Hoi ajsiedenburg, ik wil even voorop stellen dat we hier op de Community met respect met elkaar omgaan. Dit betekent niet alleen naar alle Community-leden en moderators die hier actief zijn, maar ook richting mijn collega’s van de klantenservice. Iedereen wil je met alle plezier te helpen, maar dan verwacht ik wel dat we op een normale toon communiceren.

Dat gezegd hebbende. Het onderzoek duurde even, maar mijn collega’s van de technische dienst hebben hun best gedaan dit uit te zoeken. Echter hebben zij het probleem niet kunnen reproduceren wat betekent dat dit een lokaal probleem is. Ik raad je aan om contact op te nemen met (de klantenservice van) de TV-fabrikant, zodat zij je kunnen helpen met de instellingen.

Ik raad je aan om contact op te nemen met (de klantenservice van) de TV-fabrikant, zodat zij je kunnen helpen met de instellingen.

ik heb niets gedaan aan de instellingen, dit is door jullie signaal. En waarom moet ik het dat zo horen en is er geen contact met mij opgenomen? Respect verdien je, en niet door zo met klanten om te gaan. Compleet waardeloos, zoals altijd. Met andere problemen lag het ook altijd zogenaamd aan mijn instellingen toen het om internet en telefonie ging, toen konden ze zogenaamd ook niets vinden aan hun kant, en na steeds weer contact op te nemen en onderzoeken en eindelijk dat jullie deskundigen inschakelden van KPN bleek het toch niet aan mijn kant te liggen. Zal deze keer ook niet anders zijn. Cheap, cheaper, cheapest = your customer service

Reputatie 6
Badge +7

De instellingen zijn dus nog niet eens gecontroleerd op de TV? Dubblecheck die toch nog even, ondanks dat je daar niks hebt veranderd

Afhankelijk van het merk: TV > Systeem > Toegankelijkheid > Spraakgids

jawel, ze zijn allang gecontroleerd, er is geen optie om deze aan of uit te zetten. En nu heeft LG het ook bevestigd, het ligt aan tele2 signaal, niet mijn instellingen, zoals ik al tig keer gezegd heb

Reputatie 6
Badge +7

Wat voor LG TV is het? Bij mijn LG smart TV is dit gewoon mogelijk in/uit te schakelen

Ook wij ontvangen sinds een maand of wat alleen nog maar het NAR (Narative Audio Description) kanaal op BBC1. Op BBC4 is dat al langere tijd het geval.

Ik bevestig de bevindingen van de (boze) klant die deze topic gestart is. Dit heeft niets met de instellingen van de tv, decoder of het modem te maken.

BBC zendt het tv signaal uit met twee geluidskanalen - naast het gewone geluidskanaal wordt een tweede audiosignaal - het zogenaamde NAR signaal uitgezonden. ‘Kijkers’ op de Britse eilanden hebben de mogelijkheid om tussen de geluidskanalen te kiezen. Waarbij de ‘kijkers’ met een visuele beperking voor het NAR signaal zullen kiezen - het is speciaal voor hen bedoeld. 
 

Het NAR (Narative Audio Description signaal) heeft naast het geluid van het programma, een verteller die - tussen de dialogen door - voor de visueel gehandicapte medemens uitlegt wat er op het scherm gebeurt.

In Nederland - en op het gehele Europese vasteland vermoed ik - wordt slechts één signaal doorgegeven, waarbij de signaalkeuze door de provider gemaakt wordt. 

Tele2 geeft het ‘verkeerde’ - te weten het NAR kanaal door.

Voor de kijker zonder visuele beperking is dit niet alleen storend, het maakt het onmogelijk om nog normaal naar BBC1 en BBC4 te kijken. 
In een eerdere reactie op dit topic wordt gemeld dat de technische dienst het probleem niet kan ontdekken of reproduceren. Dit heeft er ongetwijfeld mee te maken dat er niet de juiste aandacht aan gegeven wordt. Jullie moeten toch echt iets verder kijken dan je neus lang is.
Narative Audio Description is niet bij alle programmas aanwezig. Je zult het met name merken bij dramaseries en documentaires. Waarbij het gesproken commentaar te horen is tussen de dialogen door. Bij nieuws- en sportuitzendingen zul je het niet ‘horen’ - hopelijk om begrijpelijke redenen.

Kijk bijvoorbeeld eens naar Eastenders. Dat programma komt alle dagen voorbij en heeft altijd Narative Audio Description - gesproken toelichting. Dan zul je meteen merken wat ik - en de overige melders - bedoelen.

Ook ik heb dit via de klantenservice proberen te melden. Ook ik heb geconstateerd dat niet begrepen wordt dat er überhaupt een probleem is. Wel heb ik vernomen dat het tv pakket dat Tele2 doorgeeft van Ziggo komt. Mogelijk dat de bron van het probleem daar is. Ook iets om eens te onderzoeken lijkt me.
 

Mijn vrouw en ik hebben voor tv van Tele2 gekozen omdat Tele2 op dat moment de enige provider was die alle BBC zenders in het pakket had. Het zijn de zenders waar wij vrijwel uitsluitend nar kijken. Nu we hiervan niet kunnen genieten, verdwijnt de reden om in de toekomst bij Tele2 te blijven voor ons. Zoals ik het zie, betaal ik voor een duurder pakket maar krijg ik niet waarvoor ik iedere maand betaal.

 

Ik hoop echt dat dit opgelost gaat worden. Ons kijkplezier lijdt hieronder...

 

Wat voor LG TV is het? Bij mijn LG smart TV is dit gewoon mogelijk in/uit te schakelen


niet een waar dat ingesteld kan worden in ieder geval. En wat voor een TV ik dan ook mag hebben, het ligt aan het foute signaal dat tele2 mij stuurt, niet aan mijn tv, zoals al bevestigd was door LG en zelfs door een tele2 medewerker die wel wist waar het over ging (niet zoals de andere medewerkers die dat heel duidelijk niet eens begrijpen dat er 2 verschillende signalen zijn)

Ook ik heb dit via de klantenservice proberen te melden. Ook ik heb geconstateerd dat niet begrepen wordt dat er überhaupt een probleem is.

 

meld dit svp dan nog een keer bij ze, want ze doen alsof ik gek ben daaro.

 

Al had ik eindelijk vandaag iemand aan de lijn die ook eerlijk zei dat er kans is dat er geen oplossing voor is, of als er wel een is dat het dan heel lang nog kan duren voor dit opgelost is.

 

En dan nog zoiets achterlijks: tele2 koppelt niet terug als iets wel of niet opgelost is. Technische afdeling die doet hun ding, maar laat dan verder niemand weten of iets wel of niet is opgelost. Klant moet dat maar zelf weer gaan uitzoeken. Dat is toch niet normaal? De afdelingen onderling moeten gewoon contact met elkaar hebben, en tele2 het basis fatsoen moet hebben om in ieder geval contact te hebben over resultaat met de klant, en niet dat de klant er zelf achteraan moet gaan. Nederlandse bedrijven hebben nog heel wat te leren van andere lander als het om klantenservice gaat, want hier begrijpen ze duidelijk niet wat de service in klantenservice inhoud

kost me ook nog weer mijn belminuten want je bent altijd een half uur of langer verder voor je zover bent dat iemand je snapt en alles goed heeft genoteerd.

Reputatie 7
Badge +12

Hey @ajsiedenburg @Rob Hatzopoulos ,

Ik heb zojuist weer contact gehad met mijn collega’s van de technische dienst, die ditzelfde probleem toch hebben kunnen lokaliseren en fixen voor een klant, nadat deze klant specifieke voorbeelden had gegeven. Voor mijn collega’s zijn deze voorbeelden erg belangrijk, dus dat wil ik jullie ook graag vragen.

Mocht het voor jullie nog niet zijn opgelost, dan ontvang ik graag via mijn privéberichten de volgende informatie:

3 voorbeelden waar deze problemen voorkomen: (Zorg echt voor 3 verschillende tijdstippen, etc. waar dit voorkomt)

  • Klantnummer
  • Datum
  • Tijdstip
  • Kanaal
  • Programma

We gaan weer hard voor jullie aan de slag en ik hoop dat het hiermee toch z.s.m. wordt opgelost. Ik kijk uit naar jullie berichten! :smile:

dus weer teveel moeite om contact met me op te nemen, het blijkt niet door te dringen bij jullie dat jullie klantenservice skills stink to high heaven. Hoe moeilijk is het toch om het fatsoen te hebben om die via normale kanalen te doen en niet via een publieke forum? Neem contact met mij op, dan leg ik voor de zoveelste keer uit wat en wanneer. Ik heb alhele specifieke voorbeelden doorgeven, toen ik live aan de lijn zat, en daar konden jullie blijkbaar niets mee, dus wat heeft het voor zin dit weer te herhalen? Als jullie weten hoe het bij een andere te fixen, dan kunnen hetzelfde bij mij toepassen. Dus via telefoon of email, niet via de forum. Doe voor een keer jullie werk en doe klantenservice.

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @ajsiedenburg , zoals ik aangaf heb ik contact gehad met de technische dienst en willen zij (en ik) dit opnieuw voor je uitzoeken en voor je oplossen. Dat is toch juist positief? Ik verwacht daarom wel een beetje medewerking. Dit is een klant-helpt-klant Community, maar als er andere afdelingen nodig zijn voor het oplossen van een probleem, dan werk ik daar uiteraard graag aan mee. Dit is geen standaard klantenservice-kanaal. 

Als je niet op deze manier (en op dit kanaal) naar een oplossing wil werken, dan kun je contact opnemen met mijn collega’s van de klantenservice op 020-7544444 en vragen naar de technische dienst. Als je de oudere voorbeelden nog hebt, dan hoop ik van harte dat ze hier toch iets aan hebben. Al raad ik wel aan om 3 nieuwe voorbeelden te verzamelen, zoals ze hebben gevraagd. Succes!

Ongeveer een week geleden heb ik via chat met de klantenservice ook dit probleem gemeld. Er werd gezegd “Mijn collega geeft aan dat hij hier maandag mee aan de slag gaat.” (maandag is 23-8) en  “Zodra er uitkomst is van het onderzoek ontvang je van ons bericht, dat zal zijn via het bij ons bekende e-mail adres.”. Via e-mail heb ik niks gehoord en nu lees ik hier de terugkoppeling. Dit is blijkbaar het standaard klantenservice-kanaal van de klantenservice naar de klant. Ik wil best meewerken maar ik wist niet dat ik daarvoor dit topic in de gaten moet houden.

Reputatie 6
Badge +7

Ongeveer een week geleden heb ik via chat met de klantenservice ook dit probleem gemeld. Er werd gezegd “Mijn collega geeft aan dat hij hier maandag mee aan de slag gaat.” (maandag is 23-8) en  “Zodra er uitkomst is van het onderzoek ontvang je van ons bericht, dat zal zijn via het bij ons bekende e-mail adres.”. Via e-mail heb ik niks gehoord en nu lees ik hier de terugkoppeling. Dit is blijkbaar het standaard klantenservice-kanaal van de klantenservice naar de klant. Ik wil best meewerken maar ik wist niet dat ik daarvoor dit topic in de gaten moet houden.

Klopt, collega had dit bij mij gemeld, ik heb nog geen mail gestuurd omdat er nog wat dingen getest/besproken moesten worden. Bij andere klanten was het sinds vrijdag de 20e opgelost, wanneer is de laatste keer dat je het hebt geconstateerd? Verder is het niet noodzakelijk dat je dit topic volgt, vragen laten we liefst ook gesplitst staan, anders gaan er 2 discussies langs elkaar heen.