Geen data of netwerk toegang? Volg deze tips om je verbinding te herstellen.

  • 6 August 2018
  • 7 reacties
  • 18605 x bekeken

Reputatie 7
Als je geen of beperkte verbinding hebt in het buitenland of juist bij terugkomst naar Nederland, hier volgt een paar stappen om jou instellingen na te lopen.

Loop alle stappen door zoals beschreven, ook heb je al eerder je instellingen al gecontroleerd.

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

7 reacties

Reputatie 7
Instellingen controleren

We gaan hier alle instellingen doornemen om te zorgen dat alles goed staat.

1- Roaming
Zet roaming aan voor het gebruiken van mobiele data in het buitenland. (*Voor meer informatie over tarieven en wat binnen de EU valt, kijk dan hier)

Android: Instellingen > Netwerk en Internet > Mobiele Netwerk > Roaming

iPhone: Instellingen > Mobiel Netwerk / Mobiel Data > Opties Mobiel data > Roaming

2- Simkaart instellingen
Zorg dat je SIMkaart goed ingesteld is om verbinding in het buitenland en in Nederland te krijgen, dat gaat automatisch, maar soms gaat het fout.

Android: Zoek tussen je applicaties een applicatie met naam "Tele2 sim menu" of "Sim toolkit", selecteer SIM Selectie > Automatisch sim selectie >

iPhone: Instellingen > Telefoon > SIM applicaties > Tele2 SIM menu > SIM Selectie > Automatisch sim selectie


3- APN / Toegangspunten
Als je mobiel gegevens niet werkt, is het handig om je APN of Toegangspunt te checken.

Dat kun je doen via de Toestel hulp pagina. Staat je toestel niet tussen? Geen paniek, gebruik andere met een vergelijkbare software, zoals Honor toestellen gebruiken het zelfde software als toestellen van Huawei.

Tijdens de storing hebben we gezien dat bij sommige gebruikers de apn van internet.tele2.nl naar internet.tele2.se is gewijzigd, dit kun je snel handmatig terug zetten op internet.tele2.nl


4- Provider Selectie op automatisch zetten

Op deze manier gaat je telefoon opzoek naar de beste verbinding.

Android: Instellingen > Netwerk en Internet > Mobiele Netwerk > Netwerk > Mobiele netwerk automatisch selecteren

iPhone: Instellingen > Aanbieder > Automatisch

5- Telefoon opnieuw starten

Typisch IT ding, maar werkt soms wel hoor 😉
Reputatie 7
Werkt het nog niet? Kijken we verder.

Heb je alle stappen boven gevold, alles goed ingesteld maar heb je nog geen verbinding? Kunnen we dan samen kijken wat precies fout is.


Ik kan niet bellen, gebeld worden of internetten:
Ben je verbonden met een provider?

Bij Android kun je het zien door de vergrendel scherm, links boven te kijken je zou de naam van een provider moeten zien, dat zou zo uitzien als je in Italië bent bijvoorbeeld en verbonden bent met TIM: TIM | Tele2 NL

Als je "Alleen nood oproep" ziet staan betekent dat je geen verbinding hebt, probeer dan

Als je "Geen bereik" ziet, betekent dat je in een plek bent waar helemaal geen bereik is, dat staat los van de storing.

Bij iPhone is dat altijd zichtbaar links boven m.u.v. de iPhone X, daar kun je in de control center kijken.


Ik kan niet bellen maar wel internetten


Voor bellenhet buitenland moet je een +(landcode) voor de nummer toetsen, dus wil je vanuit Spanje naar Nederland bekend, ipv 0611223344 moet je +31611223344 bellen

Lukt dat niet? Neem dan contact met de klantenservice, probeer alvast de volgende beantwoord te hebben:

Kun je wel gebeld worden?
Kun je een sms naar je eigen nummer sturen? Komt deze aan?

Ik kan wel bellen maar niet internetten

Welke verbinding heb je? Is dat een 2G, E of 3G? (Te zien boven rechts aan de signaal indicatie)

Staat je roaming aan?

Check opnieuw de APN Instellingen

Op sommige plekken kan de internet verbinding minder goed zijn, in het buitenland heb je voornamelijk met 3G te maken, en de bereik is niet altijd best.

Probeer om een andere netwerk te selecteren door het automatisch netwerk zoeken uit te schakelen en handmatig met een provider te verbinden. (Zie punt 4 van vorige post)

Let op! Zodra je geen bereik meer heb van de geselecteerde provider, gaat je telefoon niet meer van zelf opzoek naar andere netwerken, schakel daarvoor Automatisch netwerk selectie weer aan, of kies handmatig een andere provider.

het lukt nog steeds niet! Ik krijg geen verbinding met een provider in het buitenland

Als je geen verbinding kunt krijgen met een buitenlandse provider (zie je dus "Alleen nood oproep" in plaats van de provider naam), probeer nogmaals de SIMkaart instellingen te checken (punt 2 vorige post) Gaat het nog steeds niet? Probeer deze op handmatig binnenland te zetten.
Reputatie 7
Ik heb alles gedaan en gecheckt, maar ik ervaar nog steeds problemen!?

Je kunt via de volgende manieren contact komen met de klantenservice:

Een post hier in de forum open

Via Facebook
Twitter

Telefonisch via 003120-754 4444 of 1200 vanuit je Tele2 telefoon.


Probeer zo specifiek mogelijk te zijn met wat niet werkt:

Geef gelijk door als de volgende wel of niet lukt.
Kun je verbinding maken met provider?

Kun je bellen?

Gebeld worden?

Internetten?


Ik heb alles gedaan en gecheckt, maar ik ervaar nog steeds problemen!?

Je kunt via de volgende manieren contact komen met de klantenservice:

Een post hier in de forum open

Via Facebook
Twitter

Telefonisch via 003120-754 4444 of 1200 vanuit je Tele2 telefoon.


Probeer zo specifiek mogelijk te zijn met wat niet werkt:

Geef gelijk door als de volgende wel of niet lukt.
Kun je verbinding maken met provider?

Kun je bellen?

Gebeld worden?

Internetten?


Dank voor alle reacties. Alle stappen hadden we doorgenomen, klantenservice en ik. Ik durf niet meer te bellen met " 003120-754 4444" nu dat ik door het bellen met klantenservice heeft tot de afsluiting geleid. Net heb ik die 70 euro betaald, en het heeft toch ook niet geholpen! Al met al een gedoe waar ik niks aan heb behalve ergernis.
Ik heb alles gedaan en gecheckt, maar ik ervaar nog steeds problemen!?

Je kunt via de volgende manieren contact komen met de klantenservice:

Een post hier in de forum open

Via Facebook
Twitter En nee, ik kan niet internetten! Voorheen kon ik bellen en smsen. Niet internetten.

Telefonisch via 003120-754 4444 of 1200 vanuit je Tele2 telefoon.


Probeer zo specifiek mogelijk te zijn met wat niet werkt:

Geef gelijk door als de volgende wel of niet lukt.
Kun je verbinding maken met provider?

Kun je bellen?

Gebeld worden?

Internetten?


Dank voor alle reacties. Alle stappen hadden we doorgenomen, klantenservice en ik. Ik durf niet meer te bellen met " 003120-754 4444" nu dat ik door het bellen met klantenservice heeft tot de afsluiting geleid. Net heb ik die 70 euro betaald, en het heeft toch ook niet geholpen! Al met al een gedoe waar ik niks aan heb behalve ergernis.
Ik heb alles gedaan en gecheckt, maar ik ervaar nog steeds problemen!?

Je kunt via de volgende manieren contact komen met de klantenservice:

Een post hier in de forum open

Via Facebook
Twitter

Telefonisch via 003120-754 4444 of 1200 vanuit je Tele2 telefoon.


Probeer zo specifiek mogelijk te zijn met wat niet werkt:

Geef gelijk door als de volgende wel of niet lukt.
Kun je verbinding maken met provider?

Kun je bellen?

Gebeld worden?

Internetten?



Ik kan verbinding maken met provider (movistar) in spanje.
Ik kan bellen en gebeld worden.
Ik kan sms verzenden en ontvangen.
Kan alleen niet internetten.
Reputatie 7
Kun je kijken naar stap 3? Check alle apn instellingen, of maak een nieuwe apn aan.

Werkt her niet, dan kijk naar stap 2, probeer met de simkaart selectie op de volgende volgorde...
Automatisch
Handmatig binnenland
En als laatste als niks meer werkt, handmatig buitenland.

Check wel elke keer als de apn goed staat.