Goedemiddag,
In de afgelopen maanden heb ik veel problemen met mijn internetverbinding en het lijkt steeds erger te worden, op dit moment valt mijn internet een keer of 2 tot 5 per dag uit. Een modem herstart (vaak meerdere) is dan nodig om het internet weer aan de praat te krijgen. Mijn vermoeden is dat het modem (deels) de oorzaak is van de problemen, want zodra het internet uitvalt is het modem ook op het locale netwerk niet meer te bereiken. Na een herstart komt het modem op het lokale netwerk weer online en met wat geluk wordt de internetverbinding dan weer hersteld, maar steeds vaker zijn meerdere herstarts (of meer tijd?) nodig om weer internet te krijgen.
Symptomen:
- regelmatige uitval van de internetverbinding, ongeveer 2 tot 5 keer per dag, herstart nodig
- bij uitval is het modem op het lokale netwerk onbereikbaar
- na uitval moet ik meestal inloggen op het modem en meerdere malen op "Connect" drukken om de verbinding te herstellen, maar ook dit werkt niet altijd
- regelmatig zijn meerdere herstarts nodig, langer wachten lijkt niet altijd te werken (al ben ik vaak natuurlijk ietwat ongeduldig)
- na herstart vaak de foutmelding: "Connection could not be established: Concentrator not reachable"
- soms ook de foutmelding: "Your DSL connection is down. Verify that your MediaAccess Gateway is correctly connected to your phone line. If the problem persists, check your documentation"
Verdere informatie
- Type modem: Technicolor TG789bvn
- Het modem staat in bridge modus, met daarachter mijn eigen router
- Bij problemen blijft het thuisnetwerk gewoon werken, dus mijn eigen router lijkt niet de oorzaak
- Het modem is geplaatst in de meterkast, met een korte kabel rechtstreeks verbonden met het kpn punt
- Het modem is meerdere malen herstart en gedurende een aantal minuten van de stroom afgeweest
Het lijkt mij dus aannemelijk dat het modem de voornaamste oorzaak is van de problemen, is deze wellicht aan vervanging toe?
Een alternatieve verklaring zou zijn dat de internetverbinding zelf onbetrouwbaar is en dat het modem daardoor crasht, maar daar zou het modem eigenlijk wel mee om moeten kunnen gaan.
beantwoord
Regelmatig internet uitval, modem onbereikbaar, restart nodig
Beste antwoord door Michiel van Tele2
JeroenKr schreef:
De verbinding is nu wel wat stabieler, maar het internet via Wifi is nu erg langzaam, het is regelmatig niet of nauwelijks mogelijk om video te streamen). Dat was eerder ook de reden om een eigen router te gebruiken. Via ethernet heb ik het niet geprobeerd, maar daar heb ik ook weinig aan.
Fijn dat we de reden hebben kunnen achterhalen voor de instabiele verbinding.
JeroenKr schreef:
Hoe kan het zo zijn dat het modem zo van slag gebracht wordt door de router erachter, terwijl de router zelf nergens last van heeft?
De huidige situatie is voor mij niet acceptabel. Ik zou mijn router kunnen vervangen, maar ik wil ook geen andere router kopen zonder te weten of het modem daar wel goed mee samen werkt.
Wij hebben geen informatie over het aansluiten en de werking van externe apparaten ook bieden wij hier geen ondersteuning voor. Ik raad je aan om een nieuwe post te maken bij 'tips vanuit de community'. Als je hierin vermeld welk type modem je hebt en welk type router je gebruikt dan is er een kans dat iemand vanuit de community je verder kan helpen met de instellingen, of een suggestie kan doen voor een ander type router.
Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.