beantwoord

Fritzbox aansluiten op ADSL lijn

  • 29 October 2022
  • 25 reacties
  • 516 x bekeken

Ik wil mijn fritzbox aansluiten op de ADSL 2+ lijn van Tele2 (geen vdsl dus).

Ik krijg hem niet werkend. Wel de DSL verbinding maar geen internet toegang.

VPI/VCI: 0/32  , PPPoE  en geen Vlan. Gebruikers naam en paswoord heb ik van tele2. (dubbel gecontroleerd. dus neem aan dat die goed zijn.

 

iemand een fritzbox aan adsl hangen zonder probleem?

icon

Beste antwoord door Floor109 31 October 2022, 22:54

Bekijk origineel bericht

25 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Hey Frederik, heb je toevallig al contact gehad met een van mijn collega's? Zo niet, dan helpen we je hier graag verder! @Des2000 @Floor109 @eric jullie enig idee wat hier aan de hand kan zijn en hoe dit werkend te krijgen? 😊

Reputatie 4
Badge +3

Hi,

Sorry maar bij dit onderwerp moet ik helaas afhaken.

Des

 

Reputatie 6
Badge +7

“Gebruikers naam en paswoord heb ik van tele2. (dubbel gecontroleerd. dus neem aan dat die goed zijn.” , heb je die van een tele2 medewerker gekregen? Dit zijn namelijk niet de inloggegevens van Mijn Tele2 of het wifi wachtwoord

 

Verder is het enige wat ik kan doen je wijzen op dit topic, maar ik neem aan dat je die al zorgvuldig hebt doorgelezen.

 

Dank voor je reactie. Ik heb van tele2 een inlog naam en paswoord gekregen. de eerste werkte niet. van een andere medewerker een andere inlognaam en paswoord gekregen. (voor dsl en inderdaad niet voor wifi of de inloggegevens) . Beide werkte niet. Ik ga er van uit dat een van de 2 sets zou moeten werken.

Volgens AVM (fritzbox) zou het met Tele2 moeten werken. Echter ik krijg wel adsl maar geen internet.

Ik hen nu nog die oude technicolour router er alleen voor modem tussen zitten. Echter ivm energie besparing is het wel zinvol om de dubbele router er tussen uit te halen…..

Er moeten vast toch wel mensen zijn die een fritzbox aan adsl gekoppeld hebben (internet light. geen vdsl)

Reputatie 5

Hi Frederik,

Misschien kun je een screenshot van de FRITZ!Box instellingen meesturen? Ik heb zelf ook een FRITZ!Box modem en deze destijds ook aan de praat gekregen bij een andere provider.

Zie het graag tegemoet zodat ik je wellicht verder kan helpen.

Hallo,

ik ervaar hetzelfde probleem met een FRITZ!Box 7590 en Tele2 'Internet Light' abonnement (ADSL2+ over POTS).

Het FRITZ!Box modem heb ik ge-reset en ge-flashed naar firmware 7.50 (nieuwste op dit moment).

Alle instellingen gedaan zoals aangegeven, dus in de fritz op 'andere provider' (o.i.d.) geklikt en dan VPI/VCI op 0/32 en geen VLAN (staat uit). Verder het PPP username/password ingevuld zoals opgevraagd; ook dubbel gecontroleerd, verschillende Tele2-medewerkers bevestigen dat het klopt. Transfer type op PPPoE ingesteld.

In de fritzbox event log zie ik telkens 'Request Denied'. Volledige bericht: 'Log in with internet service provider failed. Request Denied'.

Als ik expres dingen verkeerd ging instellen zag ik dat bericht niet, maar dan faalde de DSL-synchronisatie (logisch) omdat de fritz dan niks op de lijn zag (logisch). Daaruit concludeer ik dat ik dus wel alles goed had ingesteld, gezien er dan wel DSL-synchronisatie plaatsvindt en het bericht 'Request Denied' te zien was in de event log.

Wat wel een curieus feit is: de fritz geeft weer dat de DSL-lijn in principe circa 16 Mbit is (normaal), en ook dat de lijncapaciteit slechts 6 Mbit is (raar), en niet de circa 14 Mbit die ik zag met de Thomson (Technicolor) TG789bvn internetmodem van Tele2. In de fritzbox zie ik bij DSL-informatie dat het verbindingstype 'ADSL 2 (ITU G.992.3) Annex M' is. Dit wijkt af van wat ik in de Tele2-modem zag; die gaf het DSL-type weer als 'ITU-T G.992.5 Annex A (ADSL2+ over POTS)'. (Ter info, want wellicht is dit geen probleem.)

Verder geeft de fritzbox je geen mogelijkheid andere parameters zoals modulatie-parameters in te stellen.

Wat ik ook nog heb geprobeerd is om alle andere ISP-profielen een-voor-een te testen, dus van bijv. KPN etc.
Maar als je dat doet, geeft de fritzbox in veel gevallen je niet de optie om PPP-credentials in te vullen (natuurlijk omdat dit bij de ene provider niet hoeft en bij de andere wel).
Hoe dan ook, niks werkte.
Ook 'T-Mobile Thuis' werkte niet, dus het lijkt erop dat de netwerken van Tele2 en T-Mobile Thuis op dit moment nog gescheiden zijn, ondanks de fusering.

Met AVM (fabrikant fritzbox) heb ik ook contact gehad. (Nederlandse afdeling gebeld.) De heer aan de lijn gaf aan niet op afstand te mogen inloggen (vanuit wetgeving/privacy) en niet te kunnen helpen. Hij gaf aan dat Tele2 waarschijnlijk toch de aangewezen partij is die wel kan helpen.

Een Tele2-medewerker gaf aan verder niet te kunnen helpen, en ze konden er ook geen 'case' of iets voor aanmaken. Helaas.

Toch vind ik dit een vreemde gang van zaken, en het stelt me teleur.

De vrije modemkeuze is ondertussen toch al bijna een jaar een feit.

Misschien dat ik van de week nog eens probeer te bellen met Tele2.
Of misschien een klacht indienen bij Tele2 en/of bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM)? Ik weet het nog niet. Het liefste word ik gewoon geholpen.

De FRITZ!Box 7590 is een mooie internetmodem en is zeker geschikt voor DSL-verbindingen, dus ik zie het probleem niet. Jammer dit.

Graag zou ik alsnog toch de fritzbox gebruiken, zodat ik slechts 1 apparaat nodig heb (denk aan onnodig stroomverbruik verminderen).

Reputatie 7
Badge +12

De vrije modemkeuze wordt zeker gerespecteerd door T-mobile en Tele2, maar zij zijn niet verantwoordelijk voor support en instellingen op die modems. Daar zul je zelf of met de fabrikant moeten uitkomen. Bij eventuele problemen met de lijn zal Tele2 altijd vragen om het provider modem terug te plaatsen. Alleen dat wat end to end gesupport,  mede omdat de technische dienst van Tele2 daarop kan inloggen en juist niet op een 'eigen modem'.

Een klacht bij de ACM indienen heeft dus totaal geen zin. Je moet dit zelf, of met behulp van enthousiaste andere klanten, forumleden, oplossen.

Beste Eric, ik heb alle begrip voor Tele2 en ook voor AVM.

Ik ben slechts consument en voel mij van het kastje naar de muur gestuurd. Dan wil ik graag mijn 'ei' kwijt en een klacht bij Tele2 of ACM zou daarbij voor mij kunnen helpen, los van of het 'echt' helpt natuurlijk. :-)

Verder misschien goed om te vermelden: ik ben vriendelijk behandeld, zowel door AVM als ook door Tele2. Geen zorgen daarover.

Alleen jammer dat ze elkaar tegenspreken. Ik post enkel op dit forum omdat het mogelijk leidt tot een oplossing; en omdat het nuttige informatie kan zijn voor andere gebruikers; en om mijn eitje kwijt te kunnen.

Tele2 kan helpen, vanuit technisch oogpunt althans, gezien de mogelijkheden in het modem. Denk daarbij aan het TR-369 protocol ofwel USP.

Los daarvan, er zijn kennelijk meerdere klanten (zie hierboven) die niet kunnen inloggen terwijl de PPP username + password goed geconfigureerd staan.

Beide klanten (waarvan ik er 1 ben) ervaren dat probleem met een fritzbox modem.
Dan kan je denken dat het aan het modem ligt, of aan AVM.
Of wellicht toch aan Tele2. Wie het weet mag het zeggen.

Hoe dan ook, graag gebruik ik het modem en onderzoek ik samen met Tele2 of dit toch mogelijk is. Daar heeft iedereen wat aan, toch.

Reputatie 7
Badge +12

Je kunt hier zeker je verhaal kwijt, maar dreigen met acm klachten o.i.d. heeft dus geen zin. Wat is de formele ingebrekestelling dan? De aansluiting werkt met het provider modem en ze geveb technische info over de aansluiting. Heb je al op de eigen modem pagina gekeken? Daar staan bij de FAQ voldoende informatie waar een modemleverancier je mee zou moeten kunnen helpen. Tele2 klantenservice heeft echt geen kennis van instellingen van alle mogelijke modems die je aan kunt sluiten. En de technische dienst is hier dus niet verantwoordelijk voor, alleen als het technocolor modem het niet zou doen.

Wacht gewoon even af, misschien dat @ItsNaud je nog een beetje op gang kan helpen. Hij is ook een forumlid op dit klant helpt klant forum. En anders je Fritzbox modem achter de technocolor aansluiten in een DMZ.

@a2095422 

Ga er maar vanuit dat de inlog gegevens die je van Tele2 gekregen hebt niet juist zijn!

Welk modem heb je van Tele2 (een comtrend II) ?

Wat voor gegevens heb je gekregen user name iets van Gebruikersnaam@3p.versatel.nl en een password van 12 tekens ?

Ik heb ongeveer 5 jaar een Fritzbox op een “Tele2 'Internet Light' abonnement” gehad , helaas moest ik naar glas ± 50% duurder.

 

P.S als je van Tele2 een comtrend II hebt:

 

http://192.168.1.1/backupsettings.cmd?action=view
De config komt op het scherm, rechtsklikken, bron weergeven en in kladblok is het xml bestand te zien.

Hier kun je altijd nog de inloggegevens voor internet uithalen om in een eigen modem te gebruiken.

 

Password is base64 gecodeerd en dient omgezet te worden  b.v.b via “https://www.base64decode.org/” 

Reputatie 5

@a2095422 die “Request Denied” lijkt inderdaad vanuit de ISP (in dit geval Tele2) afkomstig te zijn als response op je verbindingspoging. Zeker ook omdat je deze info niet krijgt als je bewust verbindingsinstellingen onjuist invoert. Wellicht kan een Tele2 moderator controleren of de gecommuniceerde gebruikersnamen en wachtwoorden wel juist zijn en of het ook vanuit Tele2 wordt toegestaan om verbinding te maken met jullie modems. Er lijkt namelijk ergens een blokkade op te treden…

@a2095422 

Ga er maar vanuit dat de inlog gegevens die je van Tele2 gekregen hebt niet juist zijn!

Welk modem heb je van Tele2 (een comtrend II) ?

Wat voor gegevens heb je gekregen user name iets van Gebruikersnaam@3p.versatel.nl en een password van 12 tekens ?

Ik heb ongeveer 5 jaar een Fritzbox op een “Tele2 'Internet Light' abonnement” gehad , helaas moest ik naar glas ± 50% duurder.

 

Het lijkt er inderdaad op dat de gegevens niet juist zijn. Zou wel moeten kloppen echter, dubbel gecontroleerd, en volgens mij ook door meerdere medewerkers geverifieerd ondertussen.

De gebruikersnaam is: <jouw_tele2_username>    (voorbeeld: stel je mail is johndoe@tele2.nl dan is je username dus johndoe in dit geval)

Het wachtwoord lijkt willekeurig te zijn gegenereerd per gebruiker, maar wel 12 tekens inderdaad.

(Vervelend dat je moest overstappen. Internet is sowieso duur in Nederland vind ik.)

P.S.: Ik heb de Thomson (Technicolor) MediaAccess TG789bvn

Misschien een idee voor Tele2: een tool gebruiken (of laten ontwikkelen) om via het zogenaamde TR-369 (ofwel USP) protocol op afstand instellingen goed te kunnen zetten als gebruikers daarom vragen.

 

En hee, als het gebruik van een FRITZ!Box onmogelijk is (lijkt me niet), dan zou ik er vrede mee hebben, maar ik zou zo graag willen weten waarom het precies fout gaat in mijn geval (en ook bij FrederikB).

Die tool is er al lang maar gebruiken ze alleen voor de eigen modems via scripts en zullen ze wel te moeilijk vinden om voor andere modems met de hand te doen (bijna alle modems kun je configureren met het TR-69 protocol).

TG789bvn , mogelijk over kpn apparatuur, probeer eens te verbinden via vlan32 !!

gebruikersnaam b.v.b johndoe@3p.versatel.nl & pw is ook een poging waard !

Die tool is er al lang maar gebruiken ze alleen voor de eigen modems via scripts en zullen ze wel te moeilijk vinden om voor andere modems met de hand te doen (bijna alle modems kun je configureren met het TR-69 protocol).

TG789bvn , mogelijk over kpn apparatuur, probeer eens te verbinden via vlan32 !!

gebruikersnaam b.v.b johndoe@3p.versatel.nl & pw is ook een poging waard !

Nou, je raadt het nooit. Die variant werkt dus inderdaad bij mij met mijn ‘Internet Light’ abonnement. Wel nog 1 probleem (zie verder hieronder).

Dit werkt dus:

<jouw user>@3p.versatel.nl

<wachtwoord dat je van tele2 hebt gehad>

Verder alles hetzelfde volgens de Tele2-instructies. Dus VLAN uit en VPI/VCI op 0/32 en PPPoE-encapsulatie.

Wat betreft de username vind ik het vreemd dat het wel werkt met 3p.versatel.nl erachter, want aan de telefoon heb ik gevraagd ‘moet er nog iets achter de username?’ en men antwoordde ‘nee’ (tot 2x toe). Geen ramp verder, maar wel vervelend. (Misschien dat dit verschilt per type abonnement en de verwarring daaruit is ontstaan?)

 

Voor mij is er nu nog 1 probleem: de snelheid is verre van optimaal. Mijn downloadsnelheid is nu gehalveerd. Ik haal ~5 Mbit of ~6 Mbit, circa 663 kb/s, terwijl ik voorheen ~14 Mbit download had.

 

Heeft waarschijnlijk te maken met het detecteren van het verbindingstype, zoals ik eerder hierboven aangaf. De fritzbox geeft aan: ADSL 2 (ITU G.992.3) Annex M, terwijl dat in het Tele2 modem werd gedetecteerd als ITU-T G.992.5 Annex A

In fritzbox zie ik: DSLAM-gegevenssnelheid max. 16000 kbit/s maar daaronder staat lijncapaciteit 6564 kbit/s.

Voor de volledigheid, dit zie ik in de fritzbox (bij Internet > DSL-informatie):

DSLAM-gegevenssnelheid max.: 16000 / 1024

DSLAM-gegevenssnelheid min.: 64 / 64

Lijncapaciteit: 6564 / 2128

Huidige gegevenssnelheid: 6178 / 1020

 

Als dit nog op te krikken is naar de gebruikelijke circa 14 Mbit die ik gewend was vind ik het super. Wellicht dat dit mogelijk is?

Dat is inderdaad vreemd ,je moet een DSLAM max 20000 /1024 zien.

Probeer eens een reset , daarna alleen DSL other provider tele2  en username en pw invullen , laat modem de rest maar automatisch invullen , hopelijk gaat hij dan wel naar ADSL-Annex A .

Lukt dit niet dan vrees ik dat AVM de aangewezene is om het probleem op te lossen.

Heb zelf met mijn 7340 & 7360 geen problemen gehad met de DSL .

De “FRITZ!Box 7590” is nog vrij nieuw , dus ik zou wel support verwachten + het is niet de eerste keer dat AVM met nieuwere firmware support voor oude techniek om zeep helpt !

 

P.S simpel downgrade gaat helaas niet meer , moet nu met recovery image maar misschien kan AVM met config bestand wel ANNEX A vast zetten.

Nou @T2user99 ik ben je heel erg dankbaar. We zijn er samen uitgekomen. (Voor zoekers op het web, de oplossing om de bandbreedte optimaal te benutten zat in de Annex-instelling, zie hieronder.)

Je vroeg om de instellingen te resetten. Nu had ik het modem al via de recovery tool geflashed naar versie 7.50. Maar toch nog een keertje gewoon instellingen gereset via de web UI, maar dat mocht niet baten; de DSL-synchronisatie bleef rond de 6 Mbit/s. En als ik het modem zelf de instellingen liet detecteren dan lukte het niet om een internetverbinding tot stand te brengen, al lukte de DSL-synchronisatie wel gewoon (wederom 6 Mbit/s).

Er zijn wel wat DSL-instellingen die je kan doen in de fritzbox, maar die hebben meer met de stabiliteit te maken lijkt het.

De enige opties die ik verder vond zijn:

  - Bij DSL-informatie > Lijninstellingen stond Annex A

  - Ook heb ik de optie 'Vorige DSL-versie gebruiken' geprobeerd, maar dat hielp niet. De DSL-synchronisatie bleef hetzelfde, dus slechts 6 Mbit.

Puur als experiment even Annex B geprobeerd, en warempel, ineens wel gewoon ~11 Mbit downstream zoals het hoort.

Nu staat er "Verbindingstype: ADSL 2+ (ITU G.992.5) Annex B". Grappig: het oude Tele2 Technicolor modem gaf hetzelfde aan maar dan Annex A, vandaar dat ik Annex B nog niet geprobeerd had.

De fritzbox laat nu netjes dit zien:

DSLAM-gegevenssnelheid max. kbit/s: 24000 / 1024
DSLAM-gegevenssnelheid min. kbit/s: 64 / 64
Lijncapaciteit kbit/s: 11540 / 1173
Huidige gegevenssnelheid kbit/s: 11509 / 1020

Stukken beter. Zo hoort het :-)

Nog even samenvattend de instellingen, voor degene die een fritzbox willen gebruiken met een ADSL2+ over POTS verbinding.

Probeer altijd eerst de officiële instructies van Tele2 uiteraard (zie de 'Eigen modem' pagina op de website).
Onderstaande werkte voor mij met mijn 'Internet Light' abonnement:

PPPoE user: <bel Tele2 en vraag user> (als het niet werkt, plak er dan @3p.versatel.nl achter, bijv. johndoe@3p.versatel.nl)
PPPoE pass: <bel Tele2 en vraag wachtwoord>

Encapsulation type: PPPoE
VPI/VCI op 0/32 zetten
VLAN: uit
Annex: B

Dat was alles om de FRITZ!Box 7590 werkend te krijgen met de Tele2 'Internet Light' verbinding en de gehele bandbreedte te benutten.

@FrederikB ping :-) Zie hierboven, hopelijk heb je er wat aan, mocht je nog interesse hebben.

@a2095422 

Graag gedaan!

P.S het gaat noch steeds niet goed Annex M ??? en Annex B zijn niet correct!!

Bij Annex B (voor ISDN ) mis je een stuk bandbreedte , je snelheid zal achter blijven T.O.V een goed werkende Annex A ! 

Kun je waar je voor Annex B gekozen hebt voor Annex A kiezen?

Neem contact op met AVM en vraag wat zij er aan kunnen doen!!

Dag a2095422. Goed werk met een oplossing. Ik had het zelf op een laag pitje gezet (blijf niet tobben met onjuiste info). Ben aardig bekend met telecom. Toveren is het niet. De box werkt ook met andere providers op de kpn infrastructuur. De dsl kwam keurig op en werkt. Het was het aanloggen voor internet. Van tele2 heb je de inloggegevens nodig. 2 x verschillende ontvangen met toevoeging dat ze echt goed waren……

Grappig te zien dat ze de oude versatel inlog nog gebruiken. (misschien heeft de helpdesk nog nooit van versatel gehoord. is denk ik al sinds 2005 verdwenen in NL)

Ik heb de friyzbox tijdelijk maar achter de technicolour gezet. Maar die staat voor niets stroom te trekken. En dat in deze barre tijd. Ook nog een losse tv box . dus 3 apparaten met 3 adopters.

Ik zie net hierboven de issue over bandbreedte. Heb je de internationale box van Fritz of de Duitse. Ik heb ooit begrepen dat annex a in Duitsland niet bestaat. De Duitse boxen zijn alleen annex B. (en ja dit kost je een stukje bandbreedte. met name in de lage frequenties, Zit je ver van de wijkcentrale dan merk je dit.

nog een opmerking over de oude analoog aansluiting (elke dus) dan is deze annex A , Koos je in het verleden voor ISDN dan werd de lijn omgezet naar annex B. Nu komt het leuke. KPN zet dit NIET meer terug. Deze lijnen bleven annex B. Ik heb ooit geprobeerd bij kpn een annnex b lijn terug om te zetten naar annex a maar dit werd niet meer gedaan (je kreeg ook geen analoog aansluiting maar een isdn 1 (1 aansluiting).

mocht je lijn hebben waar ooit isdn opgezeten heeft dan is deze annex B. Deze kan dan een snelheidsverlies geven. Maar dan heeft je oude technicolour modem ook lagere snelheid.

Ik ga het komende weken nog een keer proberen om hem aan te sluiten.

 

nog een opmerking ik denk dat je box moet resetten om de keuze te maken maar annex a of annex b. (fabrieksinstelingen) . omschakelen gaat niet.

en na het wisselen van zoveel parameters is het niet verkeerd om de fritzbox zo wie zo te resetten. Er vallen wel eens ombedoeld bitjes om. dan krijg je de gekste dingen. Die niet meer goedkomen. gewoon reset en opnieuw de gewenste parameters ingeven

@a2095422 

Graag gedaan!

P.S het gaat noch steeds niet goed Annex M ??? en Annex B zijn niet correct!!

Bij Annex B (voor ISDN ) mis je een stuk bandbreedte , je snelheid zal achter blijven T.O.V een goed werkende Annex A ! 

[...]

Neem contact op met AVM en vraag wat zij er aan kunnen doen!!

Oef, je zou best eens gelijk kunnen hebben. Bij speed tests in het verleden haalde ik 11,07 Mbps download en 0,84 Mbps upload. Maar nu haal ik gemiddeld 9,68 Mbps download en 0,65 Mbps upload.

Voor nu vind ik het een acceptabele concessie, gezien mijn Wi-Fi nu een stuk beter is dankzij de fritzbox (met 5 GHz), en ik minder stroom verbruik met maar 1 apparaat (alleen fritz) i.p.v. 2 apparaten (fritz + modem).

Maar het lijkt er dus inderdaad op dat ik zo’n 10% tot 20% aan bandbreedte nog niet kan benutten.

Misschien toch nog eens AVM contacteren hierover, wie weet kunnen ze er wat mee.

@a2095422 

[...]

Kun je waar je voor Annex B gekozen hebt voor Annex A kiezen?

[...]

Jazeker. Hij stond altijd op Annex A. Wanneer ik hem daarop zet krijg ik dus maar slechts 6 Mbps lijncapaciteit met effectief circa 5,13 Mbps downloadsnelheid ofwel 657 kb/s.

nog een opmerking ik denk dat je box moet resetten om de keuze te maken maar annex a of annex b. (fabrieksinstelingen) . omschakelen gaat niet.

en na het wisselen van zoveel parameters is het niet verkeerd om de fritzbox zo wie zo te resetten. Er vallen wel eens ombedoeld bitjes om. dan krijg je de gekste dingen. Die niet meer goedkomen. gewoon reset en opnieuw de gewenste parameters ingeven

Bij de fritzbox 7590 kan je bij DSL-informatie gaan naar Lijninstellingen, en onderaan de pagina kiezen tussen Annex A of B. Ook staat er een vinkje “Vorige DSL-versie gebruiken”, maar dat had bij mij weinig/geen merkbaar effect.

De instellingen waar ik uiteindelijk op uit kwam waren het ‘schoonste’ zeg maar, dus vanaf factory reset zo min mogelijk instellen, en dan kwam je op de genoemde instellingen uit.

[...]

Ik zie net hierboven de issue over bandbreedte. Heb je de internationale box van Fritz of de Duitse. Ik heb ooit begrepen dat annex a in Duitsland niet bestaat. De Duitse boxen zijn alleen annex B. (en ja dit kost je een stukje bandbreedte. met name in de lage frequenties, Zit je ver van de wijkcentrale dan merk je dit.

[...]

Het is de internationale versie. Ik kan kiezen tussen Annex A en B in de instellingen (hoewel dat natuurlijk niks verandert aan de fysieke lijn). Het lijkt inderdaad wel een stukje bandbreedte te kosten om Annex B te gebruiken terwijl de lijn Annex A is.

Maar ach, met Annex A kreeg ik op de fritzbox een 6 Mbps lijn (terwijl met tele2-modem 11 Mbps), maar met Annex B krijg ik op de fritzbox ook 11 Mbps, waarvan dan helaas een stukje onbenut lijkt te blijven inderdaad.

Maar bij jou gaat de DSL-synchronisatie dus goed, ook qua bandbreedte?

Ik ben benieuwd welke DSL-versie de fritzbox bij jou aangeeft, welk ‘verbindingstype’ (denk aan ITU G.992.5, dat stukje), en welke DSLAM-snelheden je ziet in de fritzbox. Mocht je er aan toekomen en het willen delen natuurlijk. Geniet ook vooral van de feestdagen. :-)

ik moet nog een keer testen komenden weken. Maar volgens mij gaf de dsl verbinding de juiste snelheden. Ik zou me er ook niet druk over maken. Als je annex a lijn hebt (had je isdn dan is het B) dan annex a instellen. Je snelheid is ook afhankelijk van de afstand tot de centrale en wat je wijkgenoten over de kabel sturen. Bij veel verkeer veel overspraak en loopt de snelheid terug. Ook bij veel testen en aan uit zetten loopt de snelheid terug. Geen Fritzbox of tele2 probleem.

Ik zou voor de zekerheid de fritzbox resetten en handmatig de nieuwe instellingen er weer in zetten.  Dan de lijn met rust laten en een tijdje gebruiken. kijk dan nog eens naar je snelheid

 

Update na 2 maanden:

Het probleem met de snelheid lijkt uit zichzelf opgelost te zijn, ik heb niets meer gewijzigd. Het zal wel te maken hebben met wijzigingen aan de kant van Tele2 vermoed ik.

Sinds gisteren merk ik de volgende snelheden:

Circa 12,4 Mbps download en 0,89 Mbps upload, zelfs beter dan voorheen.

Bij DSL-informatie geeft het FRITZ!Box modem dit weer:
Ontvangstrichting 13,75 Mbit/s
Zendrichting: 1020 kbit/s
Verbindingstype: ADSL 2+ (ITU G.992.5) Annex B

Reageer