Ik wil daarom een eigen modem plaatsen voor de Tele2 verbinding, helaas heb ik nog geen gegevens kunnen krijgen van Tele2.
Volgens de wet op "Besluit eindapparaten", ingetreden op 28.12.2016 (zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0038908/2016-12-28), moet elke provider medewerking verlenen voor het gebruik van een eigen eindapparaat (bv. modem), sterker nog volgens artikel 2 van dit besluit moet de provider de technische gegevens op internet publiceren en zorgen dat andere eindapparaten (bv. modem) werken en blijven werken op hun netwerk (artikel 3).
Kortom Tele2, maar ook andere providers moeten de alle informatie leveren om je eigen modem op hun netwerk aan te sluiten.
Dit geldt dus niet alleen voor je internet verbinding, maar ook voor je internet TV-signaal en eventuele instellingen om met VOIP te bellen als bv. alles in 1 heb.
Heeft iemand deze gegevens al via Tele2 kunnen krijgen?
Zijn maar een beperkte aantaal ISPs die volledig mee werken met eigen modem, en soms is dat alleen voor internet en niet TV.
Ik vermoed dat het nog een lange strijd wordt, om ISPs te forceren om eigen apparatuur toe te laten.
Edit
Maar dat je verbinding uitvalt is niet een normale gedrag, vul je klant gegevens in je profiel zodat een moderator kan kijken wat fout gaat.
Trouwens de ISPs zijn bij wet verplicht om de gegevens te verstrekken. Iedereen die de gegevens niet krijgt van zijn ISP, kan volgens dezelfde wet bij de ACM (https://www.acm.nl/nl/contact) een klacht indienen.
De ACM is namelijk aangesteld als handhaver van dit besluit en kan waarschijnlijk boetes geven om de wet af te dwingen!
Onder: 'Internet | Account Information' heb ik ingevuld:
Mijn tele2.nl username + password.
Onder Connection settings:
Use Vlan for Internet access: 32.
De DSL ATM (VPI/VCI) instellingen zijn voor VDSL2+ niet meer van toepassing. Je kunt een willekeurige waarde opgeven. Bij mij staat er 1/32
Encapsulation: PPPoE
Thanks voor de extra info, ik heb begrepen dat Tele2 in ieder geval 2 type VDSL verbinding heeft.
1. Direct op centrale
2. Via een wijkkast
En allebei hebben een andere manier van inloggen, 1 daarvan schijnt de gebruikersnaam en wachtwoord als "dummy" te gebruiken (je kan dus alles invullen!).
Artikel 2 van "Besluit Eindapparaat" aangrijpend, moet de klant NIKS uitvinden!
De provider in dit geval Tele2 MOET de gegevens overleggen wanneer de klant erom vraagt.
Dus verwijzen naar "ergens op het forum" of "doen we niet", mag gewoon niet.
Dan overtreden ze namelijk gewoon de wet!
Daarom zeg ik dat nog een lange strijd gaat woorden, voor dat de ACM gaat handhaven, dan een termijn geven voor ISPs om zich aan de wetgeving te houden, en dan wordt zeker een verlenging gevraag wegens "technische reden"en zo... Zij we misschien wel haren verder.
Als consument enige wat jij kunt doen is inderdaad melden bij de ACM. Klantenservice kan weinig voor je betekenen.
Misschien hebben andere gebruikers naast
Lees deze ook maar eens, is inmiddels 11 pagina’s lang en ruim 270 reacties.
https://forum.kpn.com/internet-9/vrije-router-keuze-nu-wettelijk-vastgelegd-429248/index11.html
Ik zal even kijken of ik meer informatie over het onderwerp heb.. Op dit moment heb ik geen direct antwoord!
Mario van Tele2
Hoe staat het met de informatie?
Mvg,
Marcin
Na 8 mensen bij Tele2 Klantenservice te hebben gesproken om deze info boven water te krijgen, werd ik naar dit forum verwezen. Vandaag stond er een heel artikel in het AD:
https://www.ad.nl/tech/waarom-je-straks-bij-ziggo-je-eigen-modem-mag-kiezen~a13d827a/
Dus Tele2, stop met traineren!
“Geschillencommissie
In oktober stapte een klant van VodafoneZiggo naar de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten, om af te dwingen dat hij zelf kon kiezen welke modem hij precies aansloot. Die commissie gaf hem gelijk: de provider moet voor het einde van de maand klanten in staat stellen zelf een modem te kopen en te verbinden. Dat is namelijk in lijn met Europese regelgeving.
Dat terwijl VodafoneZiggo daar tijdenlang tegen was. ,,De door Ziggo geleverde modem heeft een essentiële functie in het Ziggo-netwerk. Over de modem gaat namelijk een continue stroom van informatie die nodig is om het Ziggonetwerk te laten functioneren en onze diensten aan te kunnen bieden”, vertelde een woordvoerder van het bedrijf in 2020.
Het zat er wel al even aan te komen, schreef Tweakers al: ‘Eerder had ook de Autoriteit Consument en Markt zich uitgesproken over de vrije modemkeuze in Nederland. De ACM zei vorig jaar zomer dat Nederlandse telecomklanten ‘waarschijnlijk in 2021' al definitief gebruik zouden kunnen maken van die regel.’”
Ik zou dus graag in dit forum de benodigde instellingen ontvangen van Tele2 ….. KPN doet het al, en nu Ziggo dus ook.
Anders moet ik kennelijk ook naar de geschillencommissie Telecommunicatiediensten.
Tele2 is al meer dan een half jaar geledengestopt met nieuwe aansluitingen. Nieuwe klanten, of klanten die snellere producten nodig hebben worden verwezen naar T-Mobile thuis. Er zullen dus geen nieuwe ontwikkelingen meer plaatsvinden bij Tele2. Op het T-Mobile forum zie je wel klanten die eigen modems / routers gebruiken.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.