beantwoord

Vreemde sms vanuit het VK na nieuwe sim.

  • 21 October 2020
  • 8 reacties
  • 150 x bekeken

Reputatie 7
Badge +8

Gisteren dan mijn nieuwe simkaart ontvangen. Eigenlijk alles ok, niets beter maar vooral niet slechter! Wifi bellen gaat nog steeds via de app. En de zogenaamde blokkade op roaming bellen blijft ook bestaan maar bellen gaat wel. 

Maar nadat de nieuwe simkaart in gebruik is genomen krijg ik drie keer een sms uit het VK, landnummer 00447xxxxxxxxxx, met een getal van zes cijfers. Verschillende nummers. Zou ik ze hier neerzetten?

Misschien iets van Google, Facebook of Huawei? 

icon

Beste antwoord door Anonymous 23 October 2020, 08:10

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

8 reacties

Reputatie 5

Hoi Theo fijn dat je goed bereikbaar bent met de nieuwe simkaart. De zogenaamde blokkade nemen we voor lief. En wat goed dat je dit doorgeeft! Het is een beetje mysterieus… Ik heb dit niet eerder voorbij zien komen. Je zou bijna weer denken dat het met Huawei te maken heeft. Maar jij bent onze Huawei expert inmiddels, dus laat maar zien! Je kan de nummers hieronder plaatsen. En wat staat er in de smsjes? Daar ben ik ook erg benieuwd naar. 

Reputatie 7
Badge +8

Oké, dus gisteren na de sim wisseling drie sms met alleen zes cijfers. Hebben sms ook een soort header zoals bij mail? 

Om 15:41 +447435518325 "356450"

Om 16:06 +447385235478 "399484"

Om 16:46 +447775631547 "667092"

Wangirifraude? 

Reputatie 7

Als er 6 cijfers in staan, dan zijn het activering codes. Mijn ervaring was dat in ieder geval Whatsapp ziet dat je op een ander netwerk zit en uit veiligheid wil dat je een controle code invoert die ze per sms toesturen. Mogelijk is dat bij jou voor meer apps het geval.

Ik neem aan dat bij Theo niet door whatsapp of andere apps om activeringscodes gevraagd is anders had hij dit topic niet gemaakt en wel geweten waar de codes voor waren. ik kan zo ettelijke voorbeelden geven waarbij gewaarschuwd wordt dat dit ook wangirifraude kan zijn, maar moet nu eerst te boodschappen. Goed weekend alvast allen.

Reputatie 7
Badge +8

Per ongeluk het beantwoord knopje ingedrukt met mijn dikke vinger! 

Niemand heeft naar activeringscodes gevraagd. 

ING heeft wel ook direct na de sim wisseling een sms gestuurd. 

"Beste ING klant, er is een wijziging in uw mobiele telefoon. Over 12 uur kunt u weer betalingen doen in Mijn ING. Kijk voor meer informatie op ing.nl/12uur" 

Twaalf uur later. 

"U kunt weer betalingen doen in Mijn ING. Onze excuses voor het ongemak. Kijk voor meer informatie op ing.nl/12uur"

Op die vermelde site stond erg veel, maar letterlijk over sim wisseling vond ik niet. 

 

Maar de grote 5 hebben nergens naar gevraagd. Dus dan kan er ook geen activeringscode ingevuld worden. 

​​​​​​Google, Facebook, WhatsApp, Huawei en Microsoft zijn de grote jongens waar een account bij zit. 

Ik zal nooit een nummer terugbellen. Microsoft helpdesk uit India vertel ik dat ik een appel computer heb. Misschien kom ik dan eens op de zwarte lijst. 

Maar een sms heeft alleen de tekst en het nummer vanwaar verzonden is, geen achtergrondgegevens zoals bij email? 

Reputatie 7

Precies, het kan zelfs zo zijn dat apps op de achtergrond het sms bericht hebben uitgelezen en de betreffende app reeds al hebben geactiveerd. Je ziet dan als gebruiker wel de sms, maar er wordt niets gevraagd.

Reputatie 7
Badge +8

Ja, pipo, zo zal het wel zijn. Anders zou die sms zinloos zijn. Er gebeuren op de achtergrond allemaal zaken die we wel toegestaan hebben maar toch niet begrijpen!