beantwoord

Voorwaarden garantie

  • 23 January 2020
  • 10 reacties
  • 1963 x bekeken

Hi,

28 december 2017 heb ik via tele2 een iPhone X aangeschaft. Na bijna 2 jaar trouwe dienst begaf de face ID het op 17 november van dit jaar, dus binnen de garantie. Dit is op 23 november gemeld bij tele2 en is een reparatieverzoek ingediend. Omdat ik de telefoon ook voor het werk gebruik en geen vervangend toestel kreeg, heb ik even gewacht met opsturen tot ik een nieuwe telefoon had en is de defecte iPhone vorige week opgehaald. 

De Face ID is inderdaad kapot. Echter zegt men nu dat de garantie verlopen is en zouden de kosten (€650!) voor mij zijn. Men gaat uit van de dag waarop de telefoon bij de reparateur binnen is en niet het moment van melden. Kan iemand dit verhaal verifiëren of heeft iemand iets soortgelijk meegemaakt? 

Hoor het graag!

icon

Beste antwoord door eric 23 January 2020, 14:11

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Tja, klinkt toch alsof de dag van binnenkomst telt. Anders meldt iedereen alvast een probleem aan ook al is er niets kapot.  Mocht het na de garantie toch stuk gaan sturen ze het toestel alsnog in. Tussen 23 november en 28 december zit al ruim een maand! Als je hem daarna pas instuurt is dat blijkbaar echt te laat. Maar je zou Apple nog eens om coulance kunnen vragen. 650 euro is nogal wat..

Reputatie 1

Wat een rare reactie van Eric, alsof iedereen binnen garantie termijn gaat melden dat toestel kapot is terwijl dit niet het geval is, gaat nergens over.…

garantie periode gaat er over wanneer iets kapot gaat en bij jou was dat binnen die periode, je hebt het ook nog eens tijdig gemeld. Je zou de Consumentenbond om advies kunnen vragen, of de geschillencommissie…. 

in ieder geval niet klantvriendelijk van Tele2

succes en sterkte 

Reputatie 1

Daarnaast heb je recht op ‘wettelijke garantie’ onafhankelijk van wat provider / leverancier zegt; en daar staat in de wet geen algemene termijn bij, dit is per product anders. Bij een dure telefoon zou een rechter wel eens kunnen uitgaan van een periode langer dan 2 jaar. In ieder geval gezien het bedrag dat je noemt interessant om na te vragen (bij iemand onafhankelijk van Tele2)

Reputatie 7
Badge +8

Het lijkt me dat je volledig gelijk hebt met je garantie termijn. Geschillencommissie is het goedkoopste en snelste, maar als je geen gelijk krijgt kun je niet meer naar de rechtbank geloof ik. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Anders naar het juridisch loket. 

Reputatie 7

Apple gaf eerst 1 jaar garantie en heeft dat van de rechter moeten aanpassen naar 2 jaar garantie. Ik vermoed dat een rechter dan niet ineens een langere termijn gaat toewijzen. Binnen de garantietermijn kan je aanspraak maken op die garantie en de verkopende partij in de gelegenheid stellen een reparatie uit te voeren. In jouw geval zat er 2 maanden tussen het aanmelden en het aanbieden van je telefoon. Ik vermoed dat dit niet valt onder ‘een redelijke termijn’ en dat je daardoor weinig kans maakt, maar ik ben geen jurist. Je krijgt inderdaad geen vervangend toestel, daarvoor zijn soms aparte verzekeringen af te sluiten. Dat staat echter allemaal los van de garantieregeling. Wel balen dat het toestel stuk is.

Reputatie 1

Er zijn altijd een paar members die het kromme van Tele2 recht praten en hier ook nog even voor eigen rechter spelen. Daar hebben andere members niks aan. Ik zou in deze maar naar Theo luisteren, was ook mijn tip, dit is wrsch makkelijkste en goedkoopste route 

Dank voor jullie reacties. Heb gisteren even overlegd met het juridisch loket en ACM Consuwijzer en volgens hen is de discussie of het binnen of net buiten de 2 jaar is onnodig. 

In Nederland geldt een andere wettelijke garantie dan in veel andere Europese landen, waar het inderdaad 2 jaar is. In Nederland heb je recht op een goed product en moet dat product een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken. De verkoper is volgens de wet verplicht daarvoor te zorgen. Of dit 2 of 4 jaar is, dat is niet vastgelegd. Van een nieuwe iPhone van meer dan €1.000,- mag je verwachten dat deze langer mee gaat dan 2 jaar en dus zou Tele2 ervoor moeten zorgen dat deze kosteloos gemaakt wordt.

Ben dus benieuwd hoe Tele2 dit gaat oplossen. Mochten ze dat niet doen dan hebben we inderdaad een mooie case voor de geschillencommissie:wink:

Reputatie 1

Precies. we moeten elkaar als members van dit forum helpen.  Jammer voor eric en pipo, maar goed voor jou. Ben ook benieuwd of Tele2 je dan nu wel gaat helpen.

De geschillencommissie moeten ze beantwoorden en is onafhankelijk en als de geschillencommissie jou in het gelijk stelt dan zijn partijen daar ook aangebonden!! 

Slechte service van Tele2 dat je zoveel moeite moet doen om je recht te halen. Succes er mee!! 

Reputatie 7

Precies. we moeten elkaar als members van dit forum helpen.  Jammer voor eric en pipo, maar goed voor jou. Ben ook benieuwd of Tele2 je dan nu wel gaat helpen.

De geschillencommissie moeten ze beantwoorden en is onafhankelijk en als de geschillencommissie jou in het gelijk stelt dan zijn partijen daar ook aangebonden!! 

Slechte service van Tele2 dat je zoveel moeite moet doen om je recht te halen. Succes er mee!! 

Het gaat er juist om dat een topicstarter zelf zijn keuze kan bepalen op basis van de verschillende meningen, tips en (relativerende) uitleg van andere klanten.

Inhoudelijk: de verwachte levensduur van een smartphone is inderdaad nergens vastgelegd, dat maakt het juist moeilijk en betekent dat je zou moeten proberen om je recht te halen. Bij telefoons is dat heel lastig, wat als bij onderzoek aangetoond kan worden dat het toestel een keer is gevallen? (dat gebeurt iedereen wel eens) Dan wordt het erg lastig. De wijzigvan de garantie termijn naar 2 jaar is juist bedoeld om deze aan te passen op de gemiddelde levensduur van een smartphone. Mijn inschatting is gewoon dat het een lastige opgave is om in het gelijk te worden gesteld. Dat heeft helemaal niets te maken met partij kiezen. De topicstarter kan op basis van alle informatie gewoon zijn eigen keuze maken. 

Reputatie 1

Precies. we moeten elkaar als members van dit forum helpen.  Jammer voor eric en pipo, maar goed voor jou. Ben ook benieuwd of Tele2 je dan nu wel gaat helpen.

De geschillencommissie moeten ze beantwoorden en is onafhankelijk en als de geschillencommissie jou in het gelijk stelt dan zijn partijen daar ook aangebonden!! 

Slechte service van Tele2 dat je zoveel moeite moet doen om je recht te halen. Succes er mee!! 

Het gaat er juist om dat een topicstarter zelf zijn keuze kan bepalen op basis van de verschillende meningen, tips en (relativerende) uitleg van andere klanten.

Inhoudelijk: de verwachte levensduur van een smartphone is inderdaad nergens vastgelegd, dat maakt het juist moeilijk en betekent dat je zou moeten proberen om je recht te halen. Bij telefoons is dat heel lastig, wat als bij onderzoek aangetoond kan worden dat het toestel een keer is gevallen? (dat gebeurt iedereen wel eens) Dan wordt het erg lastig. De wijzigvan de garantie termijn naar 2 jaar is juist bedoeld om deze aan te passen op de gemiddelde levensduur van een smartphone. Mijn inschatting is gewoon dat het een lastige opgave is om in het gelijk te worden gesteld. Dat heeft helemaal niets te maken met partij kiezen. De topicstarter kan op basis van alle informatie gewoon zijn eigen keuze maken. 

Gelukkig heeft topic starter naar Theo en mij geluisterd en gaat hij het voorleggen aan geschillen commissie als Tele2 haar verantwoordelijkheid niet neemt! 

Succes Tijs, laat je niet van de wijs brengen.