Topic Tuesday

Top 6 nieuwe features IOS 15

  • 17 August 2021
  • 4 reacties
  • 156 x bekeken
Top 6 nieuwe features IOS 15
Reputatie 7
Badge +12

Vanaf dit najaar is het eindelijk zover, de release van IOS 15! Deze update zit bomvol nieuwe features die jou helpen in contact te blijven met je vrienden en familie en de wereld te ontdekken. Met deze nieuwe software update haal je meer uit je iPhone dan ooit.

 

Er zijn veel te veel mooie features in IOS 15 dat ze niet allemaal in dit ene artikel passen, dus hieronder mijn top 6 waar ik persoonlijk erg naar uitkijk!

De eerste drie kennen we allemaal, omdat dit standaard functies en apps van Apple zijn. Alleen hebben ze nu een flinke redesign gehad en als er iets is waar ik van houd, dan is het een mooie redesign van wat ik al ken.


 

#1 Meldingen

Laten we beginnen bij de meldingen. De nieuwe meldingen bevatten nu foto’s van je contactpersonen of grotere appsymbolen. Dit is gelijk een groot visueel verschil ten opzichte van IOS 14 and I like it! Ook krijgen we ‘Notification summary’. Als je bijvoorbeeld een tijdje niet op je telefoon hebt gekeken, omdat je bijvoorbeeld lekker aan het sporten of slapen bent, dan worden je meldingen gegroepeerd en bepaalt je iPhone dat de apps met een lagere prioriteit onderaan komen te staan. Waarschijnlijk heb ik hele andere prioriteiten dan Apple denkt, maar we gaan het zien!

Vernieuwde meldingen met foto’s en grote appsymbolen in IOS15

‘’It’s all about the visuals.’’

#2 Weer

Ik gebruik de Weer-app dagelijks! Aangezien ik elke dag wel buiten loop, moet ik weten of het bijvoorbeeld droog blijft. De app zal een stuk uitgebreider en vollediger worden met extra informatie en ook visueel zal het er stukken beter uit gaan zien. For me it’s all about the visuals. :heart_eyes:

 

#3 Kaarten

Kaarten gebruik ik ook regelmatig. Als ik mezelf weer eens ga volproppen tijdens een lekkere lunch of avondmaaltijd buiten de deur en ik geen idee heb waar het restaurant zit, bijvoorbeeld. Apple heeft nieuwe features toegevoegd en ook visueel ziet het er weer een stuk smoother uit met meer details en nieuwe 3D-modellen van gebouwen en herkenningspunten. In ieder geval in de grotere steden.

Vernieuwde Apple Kaarten

#4 Focus

Toen ik laatst op het terras zat met mijn collega’s, keken we naar hoeveel schermtijd iedereen per dag heeft. Ik durfde bijna niet te kijken, aangezien mijn schermtijd altijd best wel hoog is. Ik probeer al flink te minderen en hier heb ik ook een app voor (Flora), zodat ik een tijd kan instellen, dat ik me even kan focussen op iets anders, zoals een vergadering of een maaltijd. Over focussen gesproken, de nieuwe functie in IOS 15 heeft Focus. Er zijn een aantal Focus-modes die je kunt kiezen, zoals

  • Do not disturb
  • Personal
  • RED Shoot
  • Sleep
  • Work

Elke modes zorgt ervoor dat er alleen meldingen binnenkomen van specifieke apps en personen. Kies je bijvoorbeeld voor Personal, dan zal je geen meldingen krijgen van je werk-apps. Kies je voor Work, dan zal je geen meldingen van ‘fun-apps’ ontvangen. Tip: om 17:00 uur standaard op Personal dus. :wink:

 

#5 Widgets

Wie houdt er niet van Widgets? In IOS 15 krijgen we veel nieuwe opties voor widgets. Onder andere widgets voor Game Center en App Store. Een handige nieuwe widget is ‘Contacten’. Hierin zie je de vrienden waarmee je het meest recent contact hebt gehad en hiermee kun je dus snel weer contact met deze persoon opnemen d.m.v. een belletje, een SMS en hopelijk ook Whatsapp.

Op dit moment gebruik ik al de Batterij-widget. Op de iPhone 12 Pro Max zie je namelijk alleen het batterij icoontje, maar kun je niet direct zien hoeveel % je precies hebt. Met deze nieuwe widget zie je niet alleen je batterijpercentage, maar ook je opslag, helderheid en de huidige tijd en datum.

‘’Wat een luilakken!’’

#6 Live tekst in photo

Dit is een hele mooie toevoeging! Maak jij wel eens een foto van informatie? Tijdens mijn HBO-opleiding maakten klasgenoten vaak genoeg foto’s van informatie die op het bord stond, omdat ze geen zin hadden om het over te schrijven. Wat een luilakken! Met deze functie kun je teksten uit de foto halen om er vervolgens alles mee te kunnen wat je normaal met teksten kunt doen. Zo kun je de tekst kopiëren en plakken in je zoekbrowser, notities of Whatsapp-gesprekken.

Selecteer en kopieer teksten uit een foto in IOS15

 

In totaal zijn er wel honderden nieuwe features en veranderingen. Op Youtube zijn er genoeg kanalen die wel 500 features en veranderingen bespreken. Waar kijk jij het meest naar uit in IOS 15? Laat het ons weten! :point_down_tone2:


4 reacties

Reputatie 7
Badge +12

@ItsNaud @pipodeclown Na alle opmerkingen over Samsung / iPhone ben ik heel benieuwd waar jullie naar uitkijken in IOS 15! :smirk:

Reputatie 5

Hey @Marciano van Tele2, mij lijkt voornamelijk 1, 3 en 6 heel interessant! De Weer app van Apple vind ik zelf niet zo sterk (klopt vaak niet en komt niet overeen met de Nederlandse apps: “Weeronline” of “Buienradar”). Maar misschien gaan ze daar toch iets in verbeteren, ik ga het zeker een kans geven!!

De kaarten app ziet er wel cool uit, ben erg benieuwd naar de werking!

Wanneer komt iOS 15 uit?

Reputatie 7
Badge +12

Hey @Marciano van Tele2, mij lijkt voornamelijk 1, 3 en 6 heel interessant! De Weer app van Apple vind ik zelf niet zo sterk (klopt vaak niet en komt niet overeen met de Nederlandse apps: “Weeronline” of “Buienradar”). Maar misschien gaan ze daar toch iets in verbeteren, ik ga het zeker een kans geven!!

De kaarten app ziet er wel cool uit, ben erg benieuwd naar de werking!

Wanneer komt iOS 15 uit?

De Weer app is inderdaad niet altijd even betrouwbaar, maar voor mijn gevoel is die de laatste tijd al wel verbeterd! Wanneer IOS 15 uitkomt is nog niet bekend. Ben heel benieuwd! :smile:

Reputatie 7

Ik ben zeker benieuwd! Heb ook nog weinig beta reviews gekeken. naar 1 en 4 ben ik in ieder geval nieuwsgierig, zeker omdat ik dual sim gebruik, werk en privé. Google maps is natuurlijk onverslaanbaar, maar ben wel benieuwd naar de nieuwe kaarten app. Van de weer app ben ik benieuwd naar de visuele nieuwtjes. 

Reageer