Laatst heb ik de OnePlus 8 Pro gekocht. Sinds ik in het bezit ben van deze telefoon ondervind ik veel problemen met de samenwerking tussen Tele2 en OnePlus.
Zodra ik een internetverbinding over het 4G netwerk heb, ben ik niet meer telefonisch bereikbaar. Zodra ik een Wi-Fi verbinding heb ben ik wel bereikbaar en zodra ik in mijn instellingen de 4G verbinding uitzet zodat ik alleen nog maar gebruik kan maken van 2G en 3G ben ik ook wel telefonisch bereikbaar.
Wat het erg bijzonder maakt is dat als ik gebeld word, de persoon die mij belt geen overgangstoon hoort en ook niet de melding krijgt dat dit nummer niet bereikbaar is. Hij hoort gewoon helemaal niks. Nadat ik meerdere keren met Tele2 telefonisch contact heb gehad, beweren zij dat deze telefoon niet in hun netwerk ondersteunt word. Dit lijkt mij erg belachelijk, aangezien zij deze telefoon ook zelf verkopen met een duur abonnement. Vandaar dat ik toch nog eens op deze manier probeer om een oplossing te vinden en vooral ook tegen iedereen die deze telefoon wil kopen wil zeggen koop deze NIET bij Tele2.
Beste antwoord door JasperD
eric schreef:
De simkaart komt uit je oude telefoon en werkt goed. Dat je niet kan bellen met een toestel ligt dus niet aan het netwerk. Met dat het toestel niet goed werkt bedoelt de klantenservice dat de Oneplus niet VoLTE gecertificeerd is. Dus bellen over 4G ondersteund het niet. Data wel en het toestel zal dus zodra je wilt bellen terugstappen naar 2G/3G en daar het gesprek voeren. Dan moet er natuurlijk wel 3G dekking zijn. Dat kun je checken door het toestel te forceren naar 3G.
Open 'Instellingen' en ga naar 'Draadloos en netwerken';
Kies 'Mobiele netwerken'. Dit kan per Android-toestel verschillen;
Druk op 'Voorkeursnetwerktype' en kies voor '2G/3G/' of GSM/HSDPA only afhankelijk van je telefoon;
Je kunt ook nog even proberen of het “hard uitzetten van 4G bellen” een verbetering geeft.
Ga naar ‘Toestelinstellingen’ > ‘Verbindingen’ > ‘Mobiele Netwerken’.
Schakel de optie ‘Bellen via 4G’ uit.
Als je wel op 3G een verbinding hebt maar nog steeds niet kan bellen dan is het toch zaak je te melden bij de verkoper van het toestel. Misschien is je toestel wel kapot?
Het zelf bellen van mensen gaat goed. Ook als ik 4G verbinding heb. Het gaat specifiek om wanneer ik gebeld word op het moment dat ik een 4G verbinding heb. De optie bellen over 4G is niet standaard zichtbaar in de instellingen, maar ik heb het uiteindelijk opgelost door deze stappen te volgen.
Als Oneplus de settings voor 4G bellen niet goed heeft staan is 3G bellen inderdaad een prima alternatief. Je hebt al uitgebonden hoe je het toestel op 3G kunt zetten onder instellingen/verbindingen/ mobiele netwerken en daar de netwerkmodus op 2g/3g only zetten. Onder datzelfde menu staat op mijn Samsung met android ook een knop 4G bellen.
Oorzaak ligt bij OnePlus, blijkbaar staat VolTE niet ingeschakeld en kun je dit ook niet inschakelen. Met een oude versie van de logkit app kun je dit weer activeren en daarna kun je de oorspronkelijke Logkit app weer terugzetten. Dit heeft bij mij het probleem opgelost. Op het XDA forum kun je hier meer over lezen: https://forum.xda-developers.com/oneplus-8-pro/how-to/guide-enable-volte-vowifi-devices-root-t4105723
Dit geldt dus voor ALLE Oneplus 8 (Pro) toestellen, ook die bij Tele2 zelf worden verkocht. Het is nu aan Tele2 om Oneplus hier op aan te spreken, als provider sta je een stuk sterker dan een eenvoudige consument.
Thanks, zat met exact hetzelfde probleem en bellen met de klantenservice bood ook geen oplossing. De medewerker gaf overigens aan dat dit toestel geen 4G bellen zou ondersteunen, wat raar is voor een nieuwe flagship telefoon.
Kan het dus Tele2 niet helemaal kwalijk nemen want het probleem ligt niet direct bij hun. Overigens is het inderdaad niet echt handig om een telefoon te verkopen waarvan bekend is dat er issues mee zijn…
Anyway, voor nu lijkt het te werken dus hoop dat het hiermee ook daadwerkelijk is opgelost. In ieder geval een bookmark aangemaakt voor deze thread en die op XDA, just in case.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.