beantwoord

Bellen en data werken niet na overzetten 4G netwerk - pocophone F1

  • 21 August 2020
  • 21 reacties
  • 855 x bekeken

  • Is lekker bezig
  • 6 reacties

Vandaag per mail en sms bericht ontvangen dat ik ben overgezet naar het nieuwe netwerk. Ook de nieuwe tele2 app geïnstalleerd (via wifi).

Sinds ik ben overgezet heb kan ik niet meer bellen of data gebruiken. Mijn telefoon is een Pocophone F1 (die staat dus ook niet in toestelhulp). Klantenservice chatbot geeft aan dat ik moet bellen, dat kan dus even niet! Wat te doen? 

icon

Beste antwoord door eric 21 August 2020, 15:33

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

21 reacties

Zie het beste antwoord in dit topic voor de manier van instellen.

Zie het beste antwoord in dit topic voor de manier van instellen.

Dankjewel voor je antwoord. Ik kan dus mijn toestel niet kiezen en loop daarom vast...

Reputatie 7
Badge +12

Voor Android: Ga “gewoon” naar instellingen / netwerken en zoek naar internet access point.

Daar staat nu of niets, of internet.tele2.nl.  Via de hierboven aangegeven link vind je de juiste instellingen voor het nieuwe netwerk van T-Mobile.

Reputatie 7
Badge +8

 

Reputatie 7
Badge +8

Hopelijk lukt het! 

Hopelijk lukt het! 

Nee, nog niet helaas

Voor Android: Ga “gewoon” naar instellingen / netwerken en zoek naar internet access point.

Daar staat nu of niets, of internet.tele2.nl.  Via de hierboven aangegeven link vind je de juiste instellingen voor het nieuwe netwerk van T-Mobile.

Ik heb de APN gemaakt zoals beschreven (al vraagt ie bij mij wel naar meer gegevens, zoals bijvoorbeeld proxy, port, server...), maar het werkt daarna niet. 

Reputatie 7
Badge +8

Hoog tijd dat tele2 zijn technische mensen in stelling brengt. Het begint nu pas, waar eindigt dat! 

Reputatie 7
Badge +12

Het is echt een kwestie van de juiste APN. Als je een gecertificeerd toestel hebt wordt de APN meegeladen uit de ROM van het toestel als de Imsi wordt omgezet naar T-mobile. Anders moet je dat zelf doen. Dit lijkt niet te worden gecommuniceerd en leidt tot veel vragen hier op het forum. Als zelfs de toestelhulp bepaalde merken niet kent zie je dat zo'n import toestelmerk ook nadelen kent naast een positieve lage prijs.

Reputatie 7

Voor Android: Ga “gewoon” naar instellingen / netwerken en zoek naar internet access point.

Daar staat nu of niets, of internet.tele2.nl.  Via de hierboven aangegeven link vind je de juiste instellingen voor het nieuwe netwerk van T-Mobile.

Ik heb de APN gemaakt zoals beschreven (al vraagt ie bij mij wel naar meer gegevens, zoals bijvoorbeeld proxy, port, server...), maar het werkt daarna niet. 

Heb je daarna je toestel opnieuw opgestart? Dat is nodig om de nieuwe instellingen te kunnen gebruiken.

Voor Android: Ga “gewoon” naar instellingen / netwerken en zoek naar internet access point.

Daar staat nu of niets, of internet.tele2.nl.  Via de hierboven aangegeven link vind je de juiste instellingen voor het nieuwe netwerk van T-Mobile.

Ik heb de APN gemaakt zoals beschreven (al vraagt ie bij mij wel naar meer gegevens, zoals bijvoorbeeld proxy, port, server...), maar het werkt daarna niet. 

Heb je daarna je toestel opnieuw opgestart? Dat is nodig om de nieuwe instellingen te kunnen gebruiken.

Ja dat heb ik ook een aantal keer geprobeerd.

Reputatie 7

Voor Android: Ga “gewoon” naar instellingen / netwerken en zoek naar internet access point.

Daar staat nu of niets, of internet.tele2.nl.  Via de hierboven aangegeven link vind je de juiste instellingen voor het nieuwe netwerk van T-Mobile.

Ik heb de APN gemaakt zoals beschreven (al vraagt ie bij mij wel naar meer gegevens, zoals bijvoorbeeld proxy, port, server...), maar het werkt daarna niet. 

Heb je daarna je toestel opnieuw opgestart? Dat is nodig om de nieuwe instellingen te kunnen gebruiken.

Ja dat heb ik ook een aantal keer geprobeerd.

Post hier eens een screenshot van je instellingen, wie weet ziet iemand wat er mis is.

Hier hetzelfde probleem. Om precies te zijn heb ik mijn Pocophone F1 geroot en zelf LinageOS geflashed.  Daarbij heb ik meerdere problemen

  1. Als ik zelf de juiste gegevens probeer in te voeren via de interface, dan lijkt het alsof mijn entry niet wordt opgeslagen. In werkelijkheid wordt het wel opgeslagen, maar is het niet zichtbaar. Dat komt omdat alleen MCC's van 240 getoond worden.
  2. Als ik de apn's reset naar default, dan komen er alleen de Zweedse en Noorse APNs van Tele2 naar voren, omdat die wel een MCC van 240 gebruiken.
  3. Als ik een van die (op dat moment zichtbare entries (NO/SE) via ADB wijzig naar de juiste APN (internet.tele2.nl) en de juiste MCC, dan is die entry opnieuw niet zichtbaar in de interface.
  4. Tot slot kun je in /etc/ een lijst van alle APNs vinden die geladen worden als je reset naar default doet. In die lijst heb ik de juiste data toegevoegd en toen weer reset naar default, maar ook dan wordt de juiste APN niet geladen.

Morgen ga ik de SIM in een andere telefoon proberen, maar verder zou ik echt niet weten wat ik kan doen. Zomaar even het OS opnieuw flashen is geen optie. Dat kost heel veel tijd om apps te back-uppen.

Zou een nieuwe SIM kunnen werken in dit geval? Hoewel bovenstaand heel technisch klinkt en ik me qua Android aardig kan redden, weet ik niet precies hoe Android weet welke APN hij moet gebruiken. Dat lijkt me afhankelijk van de SIM, toch? 

Reputatie 7
Badge +12

Welke apn je moet gebruiken is afhankelijk van welk core netwerk je gebruik maakt. Ben je Tele2 klant van voor 6 mei 2020 en nog niet overgezet naar het nieuwe netwerk , dan gebruik je internet.tele2.nl In de andere gevallen is het de smartsites apn van T-mobile.

Hey Eric, dat weet ik uiteraard, maar die kan ik niet invoeren of selecteren. Hij hoort automatisch Tele2 NL te laden, maar sinds de update laadt hij alleen No en Se zien, zonder dat te kunnen wijzigen..

 

Reputatie 7

Tja als je een exotisch toestel gebruikt dat de provider zelf niet verkoopt en dan ook nog aan het OS gaat rommelen dan is de kans groter dat het niet gaat werken. Misschien zijn er gebruikersgroepen voor dat type toestel waar die specifieke kennis is te halen.

Hier hetzelfde probleem. Om precies te zijn heb ik mijn Pocophone F1 geroot en zelf LinageOS geflashed.  Daarbij heb ik meerdere problemen

  1. Als ik zelf de juiste gegevens probeer in te voeren via de interface, dan lijkt het alsof mijn entry niet wordt opgeslagen. In werkelijkheid wordt het wel opgeslagen, maar is het niet zichtbaar. Dat komt omdat alleen MCC's van 240 getoond worden.
  2. Als ik de apn's reset naar default, dan komen er alleen de Zweedse en Noorse APNs van Tele2 naar voren, omdat die wel een MCC van 240 gebruiken.
  3. Als ik een van die (op dat moment zichtbare entries (NO/SE) via ADB wijzig naar de juiste APN (internet.tele2.nl) en de juiste MCC, dan is die entry opnieuw niet zichtbaar in de interface.
  4. Tot slot kun je in /etc/ een lijst van alle APNs vinden die geladen worden als je reset naar default doet. In die lijst heb ik de juiste data toegevoegd en toen weer reset naar default, maar ook dan wordt de juiste APN niet geladen.

Morgen ga ik de SIM in een andere telefoon proberen, maar verder zou ik echt niet weten wat ik kan doen. Zomaar even het OS opnieuw flashen is geen optie. Dat kost heel veel tijd om apps te back-uppen.

Zou een nieuwe SIM kunnen werken in dit geval? Hoewel bovenstaand heel technisch klinkt en ik me qua Android aardig kan redden, weet ik niet precies hoe Android weet welke APN hij moet gebruiken. Dat lijkt me afhankelijk van de SIM, toch? 

Hoor graag hoe het SIM experiment heeft uitgepakt… 

 

Tja als je een exotisch toestel gebruikt dat de provider zelf niet verkoopt ...

Heb er nooit bij stilgestaan dat Tele2 dit toestel niet verkoopt en dat dat problemen zou kunnen geven met het netwerk. (Ik heb mijn oude abonnement nooit gewijzigd, maar gewoon zelf een nieuw toestel gekocht, was tot nu toe altijd tevreden over gebruik van Tele2)

Het is jammer dat er geen terugzet optie is, ofzo. Kan al twee dagen niet bellen en Tele2 zegt ‘bel de klantenservice’ :(

Reputatie 7

 

Tja als je een exotisch toestel gebruikt dat de provider zelf niet verkoopt ...

Heb er nooit bij stilgestaan dat Tele2 dit toestel niet verkoopt en dat dat problemen zou kunnen geven met het netwerk. (Ik heb mijn oude abonnement nooit gewijzigd, maar gewoon zelf een nieuw toestel gekocht, was tot nu toe altijd tevreden over gebruik van Tele2)

Het is jammer dat er geen terugzet optie is, ofzo. Kan al twee dagen niet bellen en Tele2 zegt ‘bel de klantenservice’ :(

Op de T-Mobile website vond ik deze instellingen, mogelijk zijn er kleine verschillen?

Je zou ook de toestel hulp kunnen volgen van een ander Android toestel https://www.t-mobile.nl/toestelhulp?pagina=device/sony/xperia-1/topic/internet/handmatig-instellen/1

 

[...]

Hoor graag hoe het SIM experiment heeft uitgepakt… 

Ben bang dat ik daar slecht nieuws over heb.

Hier eerst nog wel wat andere testresultaten:

  1. SIM in de Huawei P30 Lite van m’n vriendin: geen signaal
  2. SIM in m’n oude Pocofone F1 met onaangetast OS: geen signaal

Gelukkig heb ik via de zaak een tweede SIM, maar dat is prepaid. Daar belde ik de klantenservice mee. (vandaag)

Poging 1: 11 minuten in de wacht, daarna was m’n beltegoed op en werd m’n verbinding verbroken. Enerzijds mijn fout, anderzijds hoort die wachttijd ook niet zo lang te zijn

Poging 2: 13 minuten wachten en toen ik iemand aan de lijn leek te krijgen, werd de verbinding verbroken..

Toen was ik dermate ontstemd dat ik gekozen heb voor de optie Opzeggen in het menu. Na 15 minuten iemand aan de lijn, om te controleren of mijn abo opgezegd kon worden. Dat kon, maar dan moest ik wel een afkoopsom van 30 euro betalen.. Dat is het mij inmiddels dubbel en dwars waard, maar het porteren van mijn nummer naar een andere provider gaat ook weer even duren, dus ik wilde alsnog een nieuwe SIM. Dat kon niet via hem, hij verbond me door naar de klantenservice op een manier waarbij ik niet achteraan de wachtrij gezet werd.. toen heb ik nog 5 minuten gewacht, maar er nam niemand op..

Kortom, ik heb inmiddels een SIM Only bij de concurrent afgesloten.

Om jou toch wat verder te helpen: Volgens de website van Belsimpel (https://www.belsimpel.nl/tele2/t2-200-minuten-7000-mb-4g-sim-only-2-jaar-verlenging) opereert Tele2 voor 4G+ op de 800 Mhz & 2600 Mhz frequenties. De 2600 Mhz wordt echter niet officieel ondersteund op de Poco F1. Zie https://tweakers.net/pricewatch/1236315/xiaomi-pocophone-f1-8gb-ram-128gb-opslag-blauw/specificaties/.

Toch werkte het gewoon prima voordat Tele2 de boel omzette. Dus ik zou technisch gezien wel willen weten wat die omzetting precies inhoudt en waarom daar niet over geinformeerd is. Blijkbaar gaan ze er vanuit dat iedereen dummy is en hun telefoon braaf bij Tele2 koopt..

Reputatie 7

Dat houdt in dat je simkaart een update krijgt, zodat je technisch gezien herkend wordt als T-Mobile en daardoor 4G in het buitenland krijgt. Ook wordt je overgezet naar het andere klanten systeem.

Wat betreft het samenvoegen van de netwerken staan nog niet op alle T-Mobile masten alle frequenties aan. Dat zal komende tijd gebeuren.