beantwoord

2FA sms & gesprekken komen niet binnen

  • 12 October 2019
  • 7 reacties
  • 481 x bekeken

Goedemiddag iedereen.

Ik heb sinds de afgelopen drie dagen het probleem dat geautomatiseerde sms berichten voor 2FA niet binnen komen. Dit betreft welke website of dienst ik ook maar probeer; Google, PayPal, Discord Sony en nog een paar anderen. Ik heb mijn instellingen gecontroleerd (ook m.b.v. toestelhulp op deze website) en ik kan nog steeds gewone berichten ontvangen. Hetzelfde voor de geautomatiseerde gesprekken, deze worden ook niet ontvangen.
Ik heb (vanzelfsprekend) ook op het forum rondgekeken of er mensen met hetzelfde probleem waren / een oplossing was voor dit probleem en zag dat er vooral werd aangeraden om bij de desbetreffende website het probleem aan te kaarten. In mijn geval lijkt het me een beetje vreemd / onhandig om bij elke website of dienst individueel te gaan klagen wanneer er twee overeenkomende factoren zijn; de service van Tele2 en dezelfde telefoon die ik gebruik (Samsung A7 2018).

Ik hoop dat iemand me hier verder mee kan helpen, ik heb nl. deze telefoon en de desbetreffende websites nodig voor mijn werk.

Gr.
Sander
icon

Beste antwoord door pipodeclown 14 October 2019, 11:44

Bekijk origineel bericht

7 reacties

Reputatie 7
Badge +12
Een provider kan niet reversed engineering trouble shooten. Als je normale sms wel binnenkomt, dan is het aan de verzendende partij om te bekijken waar hun sms naar jou vastloopt. Er zitten namelijk veel schakels tussen zo'n internet sms gateway en het SS7 netwerk van een provider.
Reputatie 7
Als je ‘normale’ sms berichten wel ontvangt, dan bevestigt dat alleen maar dat het probleem zit bij de verzender(s) die deze buitenlandse partijen gebruiken en dat die het bericht niet correct op het Tele2 netwerk afleveren.
Allebei bedankt voor de reactie!

Een provider kan niet reversed engineering trouble shooten. Als je normale sms wel binnenkomt, dan is het aan de verzendende partij om te bekijken waar hun sms naar jou vastloopt. Er zitten namelijk veel schakels tussen zo'n internet sms gateway en het SS7 netwerk van een provider.
Dit was in principe mijn aanname, ik ben geen expert maar ik heb tijdens mijn studie wat globale lesstof gehad over hoe SMS werkt. Ik vind het alleen zo ontzettend vreemd dat welke website ik probeer, de SMS & calls komen niet door. Ik kon me niet voorstellen dat ze allemaal dezelfde gateway gebruiken, daarom hoopte ik dat ik bij het Tele2-forum een oplossing zou kunnen vinden.

Als je ‘normale’ sms berichten wel ontvangt, dan bevestigt dat alleen maar dat het probleem zit bij de verzender(s) die deze buitenlandse partijen gebruiken en dat die het bericht niet correct op het Tele2 netwerk afleveren.
Hier was ik al bang voor, het feit dat alles normaal werkt behalve dit specifieke probleem gaf mij al het vermoeden dat het niet aan Tele2 zelf kon liggen. Maar nogmaals, ik vind het zo bizar dat het van alle kanten niet werkt, normaliter zou ik het dan bij de overeenkomende factor zoeken...

Anyway, beiden nogmaals bedankt voor de respons, ik ga een begin maken met alle websites los aan te schrijven. (🤢)
Reputatie 7
Als die verzenders allemaal één bepaalde schakel in de route hebben dan heb je hetzelfde effect. Zou best eens kunnen dat als één partij het onderzoekt en oplost, dat het dan bij de andere partijen ook ineens werkt.
Reputatie 7
Badge +12
Een gemeenschappelijke factor kan ook nog zijn de "oude provider' indien je geen Tele2 nummer hebt. SMS binnen NL wordt namelijk door de verzendende operator op nummer portabiliteit gecheckt. Buitenlandse internet/sms gateway partijen hebben die koppeling met stichting COIN niet en sturen dus alles op originele nummer basis naar de Nederlandse providers. Als jouw nummer ooit is geporteerd hoort het originele nummer nog steeds thuis bij de operator waar de ACM hem aan heeft uitgegeven. Die moet op zijn beurt bij het ontvangen van een sms die niet bij hem thuis hoort de SMS doorsturen naar de nieuwe provider.

Een eenvoudige test of daar iets mis is kan zijn, laat iemand met een sim van de originele operator eens een sms naar jou sturen. Als die niet aankomt kan hij een klacht indienen dat hij jou per sms niet kan bereiken (en wellicht ook niet als hij je belt?). Zodra dat is opgelost is de kans dat de buitenlandse / internet smsjes aankomen aanwezig.
Als die verzenders allemaal één bepaalde schakel in de route hebben dan heb je hetzelfde effect. Zou best eens kunnen dat als één partij het onderzoekt en oplost, dat het dan bij de andere partijen ook ineens werkt.

Ik heb bij verschillende websites ‘geklaagd’ en na een boel standaard suggesties (i.e. telefoon opnieuw opstarten) werkt alles sinds gisteren ineens weer. Geen idee of het klagen ook daadwerkelijk een rol heeft gespeeld, maar ik ben in ieder geval blij dat het weer werkt.

Btw, mooiste respons was van PayPal: 

It's not possible to confirm a telephone number with a Dutch PayPal account. Don't worry however, it will have no influence on the use of your PayPal account and will still be fully operational.

Wel frappant dat het een paar weken geleden nog wel mogelijk was.

Anyway, bedankt voor de hulp!

 

Reputatie 7

Fijn dat het weer werkt!

Reageer