Skip to main content

Een van de beste netwerken van Nederland! Toch kan het gebeuren dat er iets met jouw verbinding is. 

 

Zit je net lekker in de trein op Instagram en ineens laden de video’s en foto’s niet meer. Je ziet het gelijk, een slechte internetverbinding is de oorzaak. Het overkomt ons allemaal wel eens. Het kan aan verschillende dingen liggen, je kan zelf al een hoop dingen checken en mogelijk snel oplossen. Als je het zelf kan fixen is dat natuurlijk het snelst. Hieronder een aantal tips, wat je het beste kunt doen op het moment dat je internet wegvalt.

 


 

Ik kan helemaal niets en ik heb helemaal nergens een netwerkverbinding?

Start allereerst je toestel opnieuw op, dit zorgt ervoor dat je toestel zich opnieuw verbind met het netwerk en dat is soms al de oplossing.

Check altijd eerst de dekkingskaart om te controleren of er misschien een netwerkprobleem is of er werkzaamheden zijn.
 
Check daarna of je misschien een betalingsachterstand hebt. Bij openstaande betalingen kan het zijn dat er een blokkade wordt geplaatst op het gebruik van jouw toestel. Zodra je je betalingsachterstand hebt betaald, dan heft de blokkade automatisch op.

 

Doe een kruistest

Als het qua netwerk en facturen allemaal in orde is, doe dan een kruistest.​​​​​ Je plaatst dan jouw simkaart in een andere telefoon en een andere sim in jouw telefoon. Er kunnen dan 2 dingen gebeuren:

De andere telefoon heeft met jouw simkaart wél netwerk, maar de andere simkaart geeft ook geen netwerkverbinding in jouw telefoon
In dat geval ligt het aan het toestel. Kijk in dat geval of je wel de laatste versie software hebt geïnstalleerd. Je kunt ook thuis nog het toestel terugzetten naar de fabrieksinstellingen, door middel van een reset. Zorg er dan wel voor dat je eerst een goede back-up maakt. In onze Toestelhulp vind je voor de reset en back-up instructies.

Als de nieuwste software en reset geen effect hebben, dan kun je het toestel ter reparatie aanmelden, zodat de reparatieservice dit verder kan onderzoeken.

De andere telefoon geeft met jouw simkaart ook géén netwerkverbinding, maar jij hebt wel een verbinding op jouw telefoon met de andere simkaart
Dan ligt de oorzaak bij de simkaart. Dit kan zijn doordat de simkaart vuil, beschadigd of verouderd is. Met een droge doek kun je de simkaart voorzichtig schoonmaken om te kijken of dit al effect heeft.

Je kunt via MijnTele2 snel en gemakkelijk een nieuwe simkaart bestellen. Op die manier ben je snel weer bereikbaar!

 

Thuis heb ik geen netwerkverbinding, maar als ik de deur uit stap, dan ineens weer wel. Hoe kan dit?

Dit klinkt als een probleem met de dekking op jouw thuislocatie. Het kan zijn dat je precies ongunstig ten opzichte van de mast zit en daardoor een verminderde dekking ervaart.

Op de
 dekkingskaart kun je jouw postcode intikken en kijken of er misschien een netwerkprobleem is of werkzaamheden zijn. Zo niet, dan kun je klikken op 'Meld een probleem'. Je vult daar de benodigde gegevens in, onze netwerkspecialisten gaan er gelijk mee aan de slag en je ontvangt snel bericht over het probleem en de oplossing.

Let op! Houd er rekening mee dat de specialisten bellen met een afgeschermd nummer, dan weet je dat zij het zijn die bellen.

 

Ik heb op dit moment geen 4G of 5G verbinding. Hoe kan dat?

Wanneer je geen 4G of 5G verbinding hebt is het altijd handig om de dekkingskaart te controleren. De dekkingskaart is een handige tool om te controleren op storingen én om te bekijken hoe goed jouw bereik zou moeten zijn.

  1. Typ jouw postcode of adres in op de dekkingskaart
  2. Of kies ervoor om toestelspecifiek te zoeken als je denkt dat het daaraan kan liggen
  3. Controleer nu heel gemakkelijk of er een netwerkstoring is op jouw adres of toestel
  4. Zo niet, kijk dan welk bereik je zou moeten hebben op jouw adres
  5. Komt dit niet overeen met het bereik wat je ervaart? Lees dan hieronder verder!

Vervolgstappen

  1. Controleer of je de laatste softwareversie hebt. Raadpleeg eventueel onze Toestelhulp voor de juiste instructies.
  2. Controleer de netwerkmodus (Instellingen – Mobiele netwerken) en zet deze zo nodig op GSM/UMTS/LTE automatisch. Bij Windows Phone of iOS dien je de netwerkmodus op ‘4G’ of '5G' te zetten. Raadpleeg Toestelhulp voor de juiste instructies.
  3. Plaats je simkaart in een ander 4G/5G toestel, ervaar je dan wel 4G/5G? Zo ja, dan lijkt het probleem in jouw toestel te zitten. Check dan vooral eens het topic 'Toestel mogelijk defect: hoe kan ik een reparatie voorkomen?'.
  4. Doet 4G/5G het met deze simkaart ook niet in een ander toestel en zou dit wel moeten volgens de dekkingskaart? Dan kun je via diezelfde dekkingskaart een probleem melden. Vink je aan dat je teruggebeld wilt worden, dan nemen onze netwerkspecialisten contact met je op.

 

Ik zit in het buitenland, maar ik heb geen netwerkverbinding. Waarom niet?

Lees de tips in dit artikel voor een goede netwerkverbinding in het buitenland!

 

Heb je nog vragen over jouw netwerkverbinding? Start een nieuw topic, plaats deze in de subcategorie 'Mobiele abonnementen' en vraag het de Community of laat hieronder een reactie achter!

 

Relevante kennisartikelen

 

Geen reactie

Reageer