SMS van T-mobile ontvangen over data gebruik in de EU

  • 2 February 2021
  • 3 reacties
  • 568 x bekeken

Sms in kwestie

Ik leef de afgelopen 4 maanden in Frankrijk en ik kan op het moment niet terug naar nederland vanwege persoonlijke redenen. Maar ik hoop naar nederland terug te keren als eenmaal de Covid crisis gekalmeert is. Ik heb nu deze SMS ontvangen, maar sinds het van T-mobile komt weet ik niet of ik het serieus moet nemen of niet. 


Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Tele2 is een merk van t-mobile. Je maakt bij roaming gebruik van de overeenkomsten van deze moedermaatschappij.

Het is in de roam like home wetgeving vastgelegd dat gebruik binnen de EU uit je Nederlandse bundels moet gaan, maar omdat dit voor een provider veel duurder is dan op het eigen netwerk zijn er wel restricties. O.a. dat de verhouding EU en NL en elke 4 maanden ook thuis komen.

Dat hoeft natuurlijk niet, de dienst blijft ook gewoon werken, maar dan mag er een toeslag in rekening worden gebracht. Daarvan wordt je hier op de hoogte gesteld.

Reputatie 5

Tele2 is een merk van t-mobile. Je maakt bij roaming gebruik van de overeenkomsten van deze moedermaatschappij.

Het is in de roam like home wetgeving vastgelegd dat gebruik binnen de EU uit je Nederlandse bundels moet gaan, maar omdat dit voor een provider veel duurder is dan op het eigen netwerk zijn er wel restricties. O.a. dat de verhouding EU en NL en elke 4 maanden ook thuis komen.

Dat hoeft natuurlijk niet, de dienst blijft ook gewoon werken, maar dan mag er een toeslag in rekening worden gebracht. Daarvan wordt je hier op de hoogte gesteld.


Is niet echt veel duurder, de prijzen in het verleden voordat de EU dit opnam in de wetgeving waren gewoon natte vinger werk. Landen/providers vroegen gewoon wat ze wouden en bepaalde zelf de prijzen onderling of de prijzen ook echt reëel waren ga je nooit achter komen. Wel dat er sinds de wetgeving in kracht is (2017), hebben providers in het algemeen minder winst gemaakt.

 

Dat terzijde klopt het dat je een sms van T-Mobile kan krijgen @MartinY, dit komt omdat Tele2 van T-Mobile is. Misschien is dit in het nieuwe systeem niet aangepast naar Tele2 @Cas van Tele2 ?

Dit zijn die voorwaarden:

Vanaf 13 juni 2017 worden er door T-Mobile in de EU geen extra roamingkosten meer in rekening gebracht en zijn de kosten gelijk aan het nationale tarief. Het uitgangspunt van de roaming regulering is om periodiek reizen te ondersteunen maar niet om permanent roaming mogelijk te maken. De Europese Commissie heeft daarom voorzorgsmaatregelen opgesteld voor mobiele operators om onredelijk gebruik te voorkomen. T-Mobile kan onredelijk gebruik vaststellen op basis van de verhouding tussen nationaal- en internationaal (roaming) aanwezigheid en verbruik. Het uitgangspunt is dat je meer tijd in Nederland moet besteden dan in het buitenland, of je de dienst(en) meer in Nederland moet gebruiken dan in het buitenland. In dit geval is er sprake van redelijk gebruik. Er is sprake van onredelijk gebruik van de dienst(en) als je gedurende een periode van minimaal vier maanden méér tijd buiten Nederland, maar in de EU doorbrengt en méér verbruik vertoont in de EU dan in Nederland. Elke dag waarop je je aanmeldt op het netwerk van T-Mobile in Nederland geldt als een dag in Nederland.

 

Theoretisch gezien zou Tele2 je extra kunnen gaan belasten, dus voor elke mb die je gaat verbruiken komt er een toeslag van 0,0036 euro. Wat neer komt op 3,60 euro per 1000mb (1Gb).

Ik zou als ik jou was contact opnemen met Tele2, je situatie uitleggen en samen een oplossing zoeken.

Reputatie 7
Badge +12

Dat soort processen zijn geautomatiseerd. Klantenservice medewerkers kunnen niet zomaar de prijzen en toeslagen aanpassen. Je kunt ook b.v. minder mobiele data via je Tele2 kaart  gaan gebruiken of een lokale simkaart kopen. 

Dit zijn de tarieven die operators betalen voor het gebruik tijdens roaming.

Let op  dit zijn de whosale bedragen en zijn Ex. BTW. Je ziet dat de genoemde toeslag van € 3,60 dit jaar net niet kostendekkend is voor Tele2.