Sticky

Overlast buitenlandse nummers (Wangirifraude)

  • 14 March 2017
  • 455 reacties
  • 167927 x bekeken


Toon eerste bericht

455 reacties

Ook deze maand door buitenlandse nummers gebeld 1e keer ook terug gebeld kosten 1.33 euro
Door +5399985022
Later die dag ook gebeld door +8818370291
En +34958608060
Gisteren was het ook weer zo ver
Eerst door+878107001011119 Deze ook ook teruggebeld maar niet overgegaan toen zag ik dat ik een raar nr terugbelde.
Vervolgens werd ik ieder uur door de volgende nummers gebeld
+2482655613
+2482655612
+2482655614
+2482655615
+2482655616
Gaat telkens maar heel kort over.
Heb alle nummers inmiddels ook gerapporteerd en geblokkeerd.
Reputatie 5
Dank voor het doorgeven, we gaan kijken of we deze telefoonnummers kunnen blokkeren!
Dank voor het doorgeven, we gaan kijken of we deze telefoonnummers kunnen blokkeren!
Bedankt
net gebeld door +5339884202
Ook gebeld door cubaans nummer:

+53 39 884202
..Ik ben al meerdere keren door meerdere verschillende nummers gebeld .. ik heb ze geblokkeerd en de ene keer 1 of 2 opgegeven als fraude .. maar dan wordt je gewoon weer gebeld door een ander nummer .. ik ben wel bang dat er kosten zijn gemaakt bij de eerste keer want die heb ik terug gebeld (onwetendheid) ..want ik bel bijna nooit en toch zit ik 1,57 boven mijn bundel met nog bijna 2weken te gaan voor nieuw factuur. .. nou valt dat nog mee .. maar toch .. ik ga er van de week achteraan om te zorgen dat ik geen extra kosten hoeft te betalen ....!! ?
Weet alleen de nummers niet meer .. maar ze zijn gewoon opvolgend .. eindnummers 12-13-14-15 .. word er een beetje moe van nu... !
Reputatie 5
@Riyaz & @Irsjaad jullie ook bedankt voor het doorgeven!

@denfic75 ik hoop dat je de de ''verdachte'' nummers nog kunt achterhalen, wij gaan ons best doen om deze te blokkeren!
Ik heb vanmiddag een Whatsapp bericht ontvangen van +229 60 10 18 09 met alleen het woord 'Salut' erin (geen foto's, afbeeldingen of iets. Godzijdank!).
Een klein beetje google werk leverde mij op dat het waarschijnlijk een nummer uit Benin of Cuba is. Is dat een nieuwe manier van Wangirifraude dat ze gaan appen en dan hopen dat je terugbelt om te achterhalen wie het is?

Tegenwoordig zie je bij iedere nieuwe app die je start met een bepaald persoon in het geel erboven staan 'Berichten en oproepen in deze chat zijn nu beveiligd met end-to-end encryptie. Tik voor meer informatie.
Dat staat echter niet bij de app met bovenstaand nummer die ik ontvangen heb. Daar staat in een blauwe balk onder het bericht 'Deze chat is mogelijk met een bedrijfsaccount. Tik voor meer informatie.'

Kan ik deze app 'gewoon' verwijderen en voor de rest niet op reageren?
Of gaan ze nu ze gezien hebben dat ik het gelezen heb (2 blauwe vinkjes) vanuit mijn nummer sms'en, bellen en dus ook op mijn kosten?
@Riyaz & @Irsjaad jullie ook bedankt voor het doorgeven!

@denfic75 ik hoop dat je de de ''verdachte'' nummers nog kunt achterhalen, wij gaan ons best doen om deze te blokkeren!

Ik ga mijn best doen ... ben nu al ff niet meer gebeld .. door die onozelen ..!! Maar ja je weet maar nooit ..!
Ik heb vanmiddag een Whatsapp bericht ontvangen van +229 60 10 18 09 met alleen het woord 'Salut' erin (geen foto's, afbeeldingen of iets. Godzijdank!).
Een klein beetje google werk leverde mij op dat het waarschijnlijk een nummer uit Benin of Cuba is. Is dat een nieuwe manier van Wangirifraude dat ze gaan appen en dan hopen dat je terugbelt om te achterhalen wie het is?

Tegenwoordig zie je bij iedere nieuwe app die je start met een bepaald persoon in het geel erboven staan 'Berichten en oproepen in deze chat zijn nu beveiligd met end-to-end encryptie. Tik voor meer informatie.
Dat staat echter niet bij de app met bovenstaand nummer die ik ontvangen heb. Daar staat in een blauwe balk onder het bericht 'Deze chat is mogelijk met een bedrijfsaccount. Tik voor meer informatie.'

Kan ik deze app 'gewoon' verwijderen en voor de rest niet op reageren?
Of gaan ze nu ze gezien hebben dat ik het gelezen heb (2 blauwe vinkjes) vanuit mijn nummer sms'en, bellen en dus ook op mijn kosten?


En inmiddels alweer 2 nieuwe Whatsapp berichten van het nummer binnen. BTW: een huisgenoot had de appjes ook alle 3 gehad.
Zoals gebruikelijk zitten er wel spelfouten in zoals je hieronder kunt zien:

1e bericht: Ik ben in Benin ben een meester, ik ben in het veld in de gezondheid van genegenheid en vele andere dingen

2e bericht: als ik contact met je opneem, komt dat omdat ik dingen zie die niet bij je passen dat ik contact met je opneem

Berichten heb ik inmiddels verwijderd en in Whatsapp afzender geblokkeerd.
Tevens heb ik gelijk via 'instellingen', 'mijn apparaten', 'Oproepen', 'Oproep weigeren', 'Lijst voor automatisch weigeren' het nummer toegevoegd zodat ze me (als het allemaal werkt) ook niet kunnen bellen of sms'en met dat nummer.
Dit is trouwens voor de 1e keer in mijn 28-jarige leven dat ik van dit soort appberichten krijg en een nummer moet blokkeren.
..Ik ben al meerdere keren door meerdere verschillende nummers gebeld .. ik heb ze geblokkeerd en de ene keer 1 of 2 opgegeven als fraude .. maar dan wordt je gewoon weer gebeld door een ander nummer .. ik ben wel bang dat er kosten zijn gemaakt bij de eerste keer want die heb ik terug gebeld (onwetendheid) ..want ik bel bijna nooit en toch zit ik 1,57 boven mijn bundel met nog bijna 2weken te gaan voor nieuw factuur. .. nou valt dat nog mee .. maar toch .. ik ga er van de week achteraan om te zorgen dat ik geen extra kosten hoeft te betalen ....!! ?
Weet alleen de nummers niet meer .. maar ze zijn gewoon opvolgend .. eindnummers 12-13-14-15 .. word er een beetje moe van nu... !


De nummers die "Gerda" in een bovenstaande bericht stuurt zijn ook de nummers waardoor ik gebeld ben ... dus opgelost .. !! en kosten mij dus ook geld na de eerste keer .. ik moet nog ff zien hoeveel precies ..!! 🙄
@Riyaz & @Irsjaad jullie ook bedankt voor het doorgeven!

@denfic75 ik hoop dat je de de ''verdachte'' nummers nog kunt achterhalen, wij gaan ons best doen om deze te blokkeren!

Ik ga mijn best doen ... ben nu al ff niet meer gebeld .. door die onozelen ..!! Maar ja je weet maar nooit ..!

De nummers die "@GerdaS" in een bovenstaande bericht stuurt zijn ook de nummers waardoor ik gebeld ben ... dus opgelost .. !! en kosten mij dus ook geld na de eerste keer .. ik moet nog ff zien hoeveel precies ..!! ?
43315644910

49104233755

3250928860

Gebeld door deze nummers.
Zojuist telefonisch besproken..
Ben eergisteren gebeld door een telefoonnummer uit de seychellen, +248 6 423 255. Ken daar niemand, dus zal niet van een bekende geweest zijn. Ook een wangirifraude-nummer?
Reputatie 5
Dank voor het doorgeven, we gaan onderzoeken of we deze nummers kunnen blokkeren!
Ik krijg schijnbaar sms jes van Portugal met nummer +351915692826
In de telefoon is niks te vinden van dit nummer
Ik zag het ivb factuur van afgelopen maand
Vijf berichten op 22-5-2018
Van 10.56.14 tot 11.18.29
Heb het nummer van af vandaag geblokkeerd
In de hoop dat dit ophoud
Hopelijk komt tele2 der achter wat dit is zo dat ze ander klanten kunnen beschermen
Vriendelijke groet
+35924028856

Graag toevoegen aan de lijst, zelfde soort wangiri-fraude.
hoi,

Ik ben zojuist gebeld door een buitenlands nummer omdat mijn telefoon ook nog verbonden was met mijn werk telefoon heb ik terug gebeld omdat ik dacht dat het een klant was.
Ik zag later pas dat het een buitenlands nummer betrof uit Somalië. Ik heb het nummer inmiddels geblokkeerd maar dus wel teruggebeld.
Daarom wil ik er graag een melding van maken.
Het betreft het volgende nummer:
+252 85277621

Zijn er op dit moment nog andere stappen die ik kan ondernemen?

Alvast bedankt,

Marieke
Reputatie 7
Badge +12
Nee, je hoeft geen stappen te ondernemen. Gewoon oppassen dat je weet wat je zelf belt. De dames en heren daar gebruiken steeds andere nummers.
hoi,

Ik ben zojuist gebeld door een buitenlands nummer omdat mijn telefoon ook nog verbonden was met mijn werk telefoon heb ik terug gebeld omdat ik dacht dat het een klant was.
Ik zag later pas dat het een buitenlands nummer betrof uit Somalië. Ik heb het nummer inmiddels geblokkeerd maar dus wel teruggebeld.
Daarom wil ik er graag een melding van maken.
Het betreft het volgende nummer:
+252 85277621

Zijn er op dit moment nog andere stappen die ik kan ondernemen?

Alvast bedankt,

Marieke


Verdraaid!!! Ik had om 17.50 uur precies hetzelfde (maar dan ook precies)! Ook ik ben gebeld door +252 85277621 en heb teruggebeld (zonder leesbril is het net het kengetal van Beverwijk).

Ik heb direct het nummer geblokkeerd en de politie gebeld op 0900-8844 maar die verwezen mij naar Tele2. Uiteraard gebeld met Tele2 en uiterst vriendelijk te woord gestaan door Annabel. We hebben mijn nummer opgeheven en een nieuw 06 aangevraagd.

Vraag die ik nu nog heb: moet ik reken houden met een torenhoge rekening aan het eind van de maand of heb ik voldoende maatregelen genomen om schade te voorkomen?

Hoor het graag!

Met vriendelijke groet,

Jan
Reputatie 7
Badge +12
Je nummer vervangen is echt overkill.. Ze draaien willikeurig nummers en zolang jij niet terugbelt kost het je niets. Als je wel terugbelt betaal je de kosten naar dat land. Somalië kost maximaal 1,52 cent per minuut. Dus als je de verbinding niet uren hebt opengehouden valt dat dus wel mee.
https://www.tele2.nl/mobiel/tarieven/buitenland/
net gebeld door +88182180510
Ik ben een aantal keer gebeld door een Duits nummer en besloot uiteindelijk eens terug te bellen. Het nummer ging 1x over en daarna was het stil. Mijn man heeft het ook geprobeerd en hetzelfde gebeurde: 1x overgaan en daarna stil.

vandaag heeft mijn telefoon op de een of andere manier dit nummer weer gebeld, voor bijna 2 uur! Kosten 96 euro. We vermoeden Wangi fraude. Het gaat om het volgende nummer:

+4917646872960
Reputatie 7
Badge +8
I Nooit terugbellen. Dit is mobiel nummer.
Je betaalt gewoon internationaal tarief.
Reputatie 7
Badge +12
mmm, Dat is nu juist wat je niet moet doen.. Het 1 keer overgaan en dan stil is eigenlijk, 1 keer overgaan en dan wordt er opgenomen en niets gezegt/afgespeelt. Als jij dan niet goed ophangt blijft het gesprek staan en zal na 2 uur door Tele2 de verbinding worden verbroken. Dat is een standaard timer voor ALLE gesprekken. De mensen in Duitsland zullen natuurlijk niet de verbinding ophangen.
Je telefoon is door gebelt te worden echt niet besmet of zo met een belvirus waardoor het spontaan nummers gaat bellen.

Advies is en blijft: Als je het nummer niet kent, en zeker niet als het uit het buitenland komt, niet terugbellen.

Reageer