beantwoord

Klacht over hoog dataverbruik

  • 24 October 2022
  • 13 reacties
  • 772 x bekeken

Goeiedag tele2,

 

Hierbij wil ik namens mees van mourik een klacht indienen wegens het razendsnel afdalen van mijn mobiele data terwijl mijn telefoon uit stond. Het ging als volgt, ik zat in een restaurant te eten wanneer ik ineens tijdens mijn toetje een melding binnen kreeg dat mijn verbruik op 80% was. Dit vond ik al raar aangezien de maand toen nog niet eens voor de helft voorbij was. 6 minuten nadat ik die melding kreeg stond er ineens een bericht met dat mijn bundel 100% op was. Ik schrok hiervan want ik kan helemaal niet zo veel mb opmaken in die tijd als ik mijn telefoon optimaal gebruik. Ik heb toen gekeken in de app en daar stond dat ik 9000mb heb verbruikt op die dag terwijl mijn gemiddelde rond de 400 per dag is. Ik heb alles nagekeken in mijn telefoon en zie dat er niks raars gebeurd is of gedownload heeft. Het aller raarste vind ik nog dat ik die berichten 6 minuten na elkaar binnen heb gekregen wat betekent dat ik meer dan 3000mb binnen die 6 minuten heb moeten opmaken wat niet mogelijk is zelfs al zet ik alles aan wat mb kan verbruiken. Ik heb daardoor online gekeken naar andere klachten en had er eentje gevonden die precies hetzelfde is als die van mij waarbij iemand niks deed op zijn telefoon maar zijn bundel wel opeens binnen 10 minuten helemaal leeg was gegaan. Ik heb al collega’s gesproken via de telefoon alleen die konden mij niet verder helpen aangezien zei de data niet terug kunnen lezen wegens privacy maar als je een beetje logisch nadenkt kan geen enkele telefoon op deze aarde meer dan 4000mb binnen enkele minuten opmaken dit is ook mijn reden waarom ik deze klacht schrijf ik doe namelijk een studie in de ict en weet hier wel aardig wat dingen van en denk niet dat dit zomaar de fout is van mijn telefoon. 

 

Met vriendelijke groet Mees van Mourik

icon

Beste antwoord door Marciano van Tele2 24 October 2022, 12:44

Bekijk origineel bericht

13 reacties

 @meesvm   ATTENTIE:

Haal het telefoonnummer uit je bericht. Dit is een openbaar forum en iedereen kan dus dat nummer zien.

Je hebt daarvoor een uur na plaatsing van het bericht dus tot ongeveer 12 uur

Klik daarvoor op de drie puntjes rechtsonder in het bericht en kies dan bewerk.

top dankjewel heb het aangepast

Reputatie 7
Badge +12

Hey Mees, allereerst van harte welkom op onze Community! Goed dat je je 06-nummer in je profiel hebt gezet. (Thanks @WhTurner dat je altijd zo scherp bent!)

Ik zie dat je inderdaad al vaker contact hebt gehad met mijn collega’s en dat er al een compensatiebundel uit coulance is gegeven. Aangezien er al een compensatiebundel is gegeven, kan ik je op dit moment niets meer aanbieden, maar ik geef je wel graag wat meer informatie over dataverbruik en hoe je het zelf kunt bijhouden.

Het verbruik wordt gewoon via je simkaart geregistreerd. Wij kunnen alleen niet zien wat je verbruikt hebt en/of waar de data precies aan is opgegaan. Je kunt eventueel via de instellingen van je toestel nagaan waaraan je data is opgegaan. Hiervoor is het belangrijk dat je wel dezelfde billcycle aanhoudt als wij. Het verschilt per toestel waar je dit kunt vinden:

  •  iPhone: Instellingen > Mobiel netwerk > Huidige periode
  •  Android: Instellingen > Verbindingen > Gebruik Mobiel gegevens

Let op: je kan hier geen rechten aan ontlenen, de simkaart-geregistreerde data is leidend.

Ik geef je graag wat tips om dataverbruik in de hand te houden:

(1) Maak zoveel mogelijk gebruik van wifi. Zeker wanneer je updates uitvoert of apps downloadt. Dit kan bijvoorbeeld door updates alleen te laten doen via Wifi of controleer of 'Slimme netwerkwissel' aanstaat op het toestel.
 

Instellen voor Apple
(1) App Store > Instellingen > Apps automatisch updaten > Apps alleen via wifi automatisch updaten 
(2) Instellingen > Mobiel netwerk > Wifi-assistentie (moet uit staan)
 
Instellen voor Android
(1) Play store > Instellingen > Apps automatisch updaten > Apps alleen via wifi automatisch updaten
(2) Instellingen > Meer instellingen > Mobiel netwerk > Slimme netwerkselectie (moet uit staan)
     Je kan het ook onder de WiFi instellingen vinden.


(2) Automatische diensten. Zet automatische diensten uit. Zoals het downloaden van foto’s in WhatsApp, het checken op software-updates, het direct afspelen van video's op Facebook, het verversen van apps op de achtergrond en het gebruik van HD video.

Ik hoop dat je hiermee in het vervolg gemakkelijk de maand kunt doorkomen met je bundel. Mocht je nou écht heel het internet willen leegtrekken? Dan kun je uiteraard altijd je bundel wijzigen naar Unlimited Data via de Tele2-omgeving! Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Groetjes,

Marciano

Beste Marciano, 

Ik begrijp wat jij allemaal hierboven hebt omschreven en dat het misschien aan mijn simkaart kan liggen aangezien die al aan paar jaar oud is, maar ik heb mijn telefoon zo ingesteld dat er geen onnodige data verbruikt kan worden aangezien ik voor dit abonnement maar moest leven van 2GB hierdoor heb ik alles uitstaan en niks kan verspillen. daarom vraag ik mij nog steeds af hoe er dan zo veel GB in 1 dag verbruikt kan worden en al helemaal in die tijd waarin ik de meldingen kreeg. daarin geven de systemen van tele2 aan dat ik in 5 minuten(de tijd wanneer de melding van 100% binnen kwam na die van 80%) meer dan 3GB aan data heb verbruikt wat totaal niet mogelijk is ookal laat ik mijn telefoon maximaal aanstaan. dan zou het toch niet aan de systemen van mijn telefoon kunnen liggen?  

 

Reputatie 7
Badge +12

Hi Mees, ik snap je hoor, het is veel data. Ik weet niet waaraan het is verbruikt, maar ik weet wel dat het systeem waterdicht is. Wij kunnen de databundel niet zomaar leegtrekken. Ik wil je vragen volgende maand even goed in de gaten te houden wat je verbruikt. Voor zowel Android als Apple toestellen heb je hier ook apps voor. Het moet namelijk echt ergens vanuit apps en/of updates vandaan komen.

Mocht je merken dat je maandelijks meer data nodig hebt, dan kun je uiteraard altijd je bundel wijzigen naar Unlimited Data. Ik hoop dat je dataverbruik vanaf volgende maand weer volledig onder controle is, zodat je elke MB kunt spenderen waaraan je wil en niet aan onbewuste dingen op de achtergrond.

Groetjes,

Marciano

Beste Marciano, 

ik heb een bundel van 15 duizend MB die ik nooit op krijg aan het einde van de maand dus unlimited is iet nodig voor mij alleen deze keer plotseling niet. ik snap dat vanuit jullie perspectief het lijkt dat het systeem waterdicht is maar als het probleem even logisch bekeken wordt kan er geconcludeerd worden dat een telefoon niet 3000mb in 5 minuten op kan maken ookal gebruik je een telefoon maximaal en download je films op de achtergrond kan het nog steeds niet. Dat vinden de 3 medewerkers die ik heb gesproken aan de telefoon ook zo. ik werk momenteel nu in de ICT en kan goed met de systemen omgaan van mijn telefoon en daarin zie ik niks raars staan enof dat er onnodig data is verbuikt. dus dan denk ik toch dat er iets mis is met jullie systemen want het lijkt mij ook niet logisch dat ik de 80% meding en 100% melding ook zo snel achter mekaar krijg. zelfs al zet ik mijn hotspot aan en ga ik op mijn laptop downloaden en gamen kan het nog steeds niet 3gb in 5 minuten is onmogelijk en dat is het punt wat ik duidelijk probeer te maken dat het dus niet aan mijn telefoon kan liggen. 

mvg Mees

Reputatie 7
Badge +12

De sms waarschuwingen zijn  niet realtime. 1) Data wordt bij abonnementen om de x periode berekend. 2) SMS kent ook proces en verwerkingstijd.  

 

Intressant is om in te zien waaraan die data is besteed. @Marciano van Tele2 gaf je al aan waar je dat kunt vinden in een telefoon:

  •  iPhone: Instellingen > Mobiel netwerk > Huidige periode
  •  Android: Instellingen > Verbindingen > Gebruik Mobiel gegevens

beste eric,

ik heb zoals hierboven ook al meerder keren gezegd gekeken naar mijn data verbruik en daar is niks raars gebeur. ik heb het zelf zo ingesteld dat apps niet zomaar mijn MB kunnen gebruiken alleen de apps die ik buitens huis gebruik, maken gebruik van mijn data en in de jaren dat ik bij jullie zit is er met die apps nog nooit iets raars mee gebeurt. het mooie is nog dat ik tijdens die meldingen van dat mijn bundel op was gegaan rustig uiteten was en mijn telefoon helemaal uit stond met niks draaiend op de achtergrond dus het kan mijn telefoon niet geweest zijn. 

Reputatie 7
Badge +12

Tja Mees,

Tele2 kan dus niet in je databits kijken. Hou het gewoon in de gaten wat er deze / komende maand verder gebeurt. Als je dagelijks even in de Tele2 app kijkt kun je ook e.e.a. in de gaten houden. Mocht het in de nieuwe maand weer zo hard gaan, pak dan eens een andere telefoon voor een paar dagen en check de app dan met enige regelmaat. Een fabrieksreset van je eigen telefoon kan ook nog wel eens helpen,  misschien zijn het virussen of andere rare apps die dit veroorzaken.

Reputatie 3
Badge +1

Hi @meesvm, wat @eric zegt is inderdaad een goed idee. Zou je het voor eens eens willen testen in een ander toestel? Daarnaast kan je naast je huidige verbruiksstatus in je toestel zelf ook een externe datateller op je toestel installeren. Deze externe datateller zijn gratis te downloaden. Hiermee krijg je ook inzicht krijgen in je verbruikte GB's. Zo zie je precies welke app of systeem het meeste verbruikt in jouw toestel - super handig! 

Groetjes,
Manouk

Beste Tele2,

 

ik heb alles bijgehouden zoals ik normaal doe met mijn bundel en weet dat er niks onnodig verbruikt is. dit weet ik zeker omdat ik weet dat de app die ik gebruik niet zo veel mb op kunnen maken in de tijd waarin jullie zeggen dat mijn mb is opgegaan. ik vind het echt belachelijk dat er niet vanuit een ander perspectief gekeken is naar dit probleem want als je even logisch na denkt kan geen enkele telefoon 3GB in 5 minuten (en uiteindelijk 9GB in een paar uur) opmaken ookal werkt het op volle toeren. 

 

MVG Mees

Reputatie 7
Badge +12

Hoi Mees,

Goed om te horen dat je het bijhoudt. Ik snap je hoor, ik kan echter niks meer voor je doen, omdat er al een compensatie is gegeven. Ik heb gelijk even gekeken in je Tele2-omgeving en volgens mij gaat het goed met je data. Ik hoop dat het zo doorgaat en dat dit niet meer voorkomt!

Groetjes,

Marciano

Beste Tele2,

 

ik heb alles bijgehouden zoals ik normaal doe met mijn bundel en weet dat er niks onnodig verbruikt is. dit weet ik zeker omdat ik weet dat de app die ik gebruik niet zo veel mb op kunnen maken in de tijd waarin jullie zeggen dat mijn mb is opgegaan. ik vind het echt belachelijk dat er niet vanuit een ander perspectief gekeken is naar dit probleem want als je even logisch na denkt kan geen enkele telefoon 3GB in 5 minuten (en uiteindelijk 9GB in een paar uur) opmaken ookal werkt het op volle toeren. 

 

MVG Mees

Hoi Mees,

Heb hier ook zo'n geval. De helpdesk dreunt alleen op wat ik in de Tele2 app ook kan aflezen. Ik moet maar wachten tot de factuur want dan zie ik de details van gebruik (tijdstip en hoeveel).
Heb jij inmiddels de factuur over die periode bekeken en een verklaring gevonden?

Gr,
Ron

Reageer