Buitenbundel kosten op veerboot

  • 8 August 2023
  • 3 reacties
  • 150 x bekeken

Hallo,

 

Een waarschuwing: Op veerboten naar Engeland/Ierland (in ieder geval op die van Stena Line) zijn de kosten buiten je bundel, ondanks de SMS van Tele2 “Welkom in Noorwegen, Je kunt hier bellen, sms’en en data verbruiken uit je normale bundel ...”.

Voor de internetverbinding (in mijn geval met Noorwegen via de satelliet) wordt een maritiem tarief gerekend. Vanaf Noorwegen vasteland gebruik je inderdaad je normale bundel maar niet voor de satellietverbinding!

In mijn geval was de schade beperkt door de limiet die Tele2 op de buitenbundelkosten heeft gezet, 9 euro. Dit is mogelijk niet voor iedereen zo geconfigureerd, er zijn genoeg horrorverhalen op internet te vinden hierover. Dit probleem speelt mogelijk ook op andere veerdiensten.

Zodra je telefoon verbinding maakt met de “zendmast” op de boot gaat dit probleem spelen, dat kan zijn als je nog op de kade staat. Stena Line waarschuwt wel voor deze situatie maar ik heb maar 1 onduidelijk en klein bordje gevonden op het hele schip. Stena Line biedt ook (langzame) wifi aan, zelfs 20 gratis minuten per keer inloggen, dus dat is een alternatief. Zet mobiel internet uit en bel niet!

Groeten,

Jan

eric 8 maanden geleden

Ja, de Stenaline wijst naar de provider. Maar in de tussentijd installeren ze wel mobiele zenders op hun boten en stralen die aan via satteliet. Ik neem aan dat het business model is dat zij van die sattelietproviders betaald krijgen…

 

Bekijk origineel bericht

3 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Ja, de Stenaline wijst naar de provider. Maar in de tussentijd installeren ze wel mobiele zenders op hun boten en stralen die aan via satteliet. Ik neem aan dat het business model is dat zij van die sattelietproviders betaald krijgen…

 

De vraag is nu, weet Tele2 hier van?

Eerst wordt gemeld dat ik opeens in Noorwegen zit, een half uur later mag ik 9 euro betalen voor “buitenbundelkosten”.

Zelfs met mijn beperkte kennis van geografie weet ik dat je zonder teleporter niet in een minuut van Frankrijk naar Noorwegen kan reizen.

Dus het antwoord is denk ik Ja, men weet het maar verzuimd dit te melden aan de gebruiker.

Het zou me niet verbazen als die veerbootbedrijven de apparatuur en installatie gratis krijgen van Telenor Maritime, die verdienen er wss ook goed aan.

Stenaline FAQ: “ Whilst roaming charges when travelling in EU countries ended on 15 June 2017 the EU roaming rules only apply when you are connected to terrestrial mobile networks. The EU binding price cap does not apply if you use your mobile phone onboard via the ferry’s satellite connection and therefore the charges set by your network provider can be high. ”

N.B. uit jouw link “ Als je mobiele telefoon het Telenor Maritime netwerk opvangt, ontvang je een sms met de mededeling dat je nu op het Telenor Maritime netwerk zit

Dat is dus niet correct wat StenaLine zegt, ik krijg een SMS dat ik in Noorwegen zit met normale bundel kosten.

Reageer