Hallo,
Een waarschuwing: Op veerboten naar Engeland/Ierland (in ieder geval op die van Stena Line) zijn de kosten buiten je bundel, ondanks de SMS van Tele2 “Welkom in Noorwegen, Je kunt hier bellen, sms’en en data verbruiken uit je normale bundel ...”.
Voor de internetverbinding (in mijn geval met Noorwegen via de satelliet) wordt een maritiem tarief gerekend. Vanaf Noorwegen vasteland gebruik je inderdaad je normale bundel maar niet voor de satellietverbinding!
In mijn geval was de schade beperkt door de limiet die Tele2 op de buitenbundelkosten heeft gezet, 9 euro. Dit is mogelijk niet voor iedereen zo geconfigureerd, er zijn genoeg horrorverhalen op internet te vinden hierover. Dit probleem speelt mogelijk ook op andere veerdiensten.
Zodra je telefoon verbinding maakt met de “zendmast” op de boot gaat dit probleem spelen, dat kan zijn als je nog op de kade staat. Stena Line waarschuwt wel voor deze situatie maar ik heb maar 1 onduidelijk en klein bordje gevonden op het hele schip. Stena Line biedt ook (langzame) wifi aan, zelfs 20 gratis minuten per keer inloggen, dus dat is een alternatief. Zet mobiel internet uit en bel niet!
Groeten,
Jan