ACM: Tele2 moet 4G in het buitenland aanzetten

  • 19 February 2020
  • 30 reacties
  • 6224 x bekeken

Reputatie 1

Tele2 is eindelijk terecht op de vingers getikt door de autoriteit consument en markt (ACM). De provider laat klanten nog steeds niet roamen op buitenlandse 4G netwerken. Dat is, zoals door klanten op dit forum al meerdere malen aangegeven, in strijd met Europese regels.

Klanten moeten volgens die regels namelijk de zelfde snelheden kunnen halen als thuis. Het is jammer dat Tele2 wacht op een standje van de ACM voordat dit mogelijk wordt. Tele2 heeft op dit punt dus duidelijk niet geluisterd naar haar klanten.

Lees het hele artikel op: Bright.nl


30 reacties

Reputatie 1

 

Reputatie 7
Badge +12

Wordt opgelost. Zie hier.

Wij gaan ...... dat is nogal vrijblijvend en zegt verder weinig over het wanneer.

Stapsgewijs, hoelang gaat het dan duren?

Deze aankondiging roept veel vragen op maar zegt verder weinig, ja dat ze wat gaan doen maar wanneer en wie?

Reputatie 7
Badge +8

Misschien nieuwe Sims voor iedereen van T-mobile? En dan Tele2 masten omnoemen naar T-mobile of uitschakelen? 

Reputatie 7
Badge +12

Dat ze van 2 netwerken nu 1 maken hebben ze natuurlijk afgekeken van KPN/Telfort en T-mobile/Dutchtone.  Logische stap om kosten te besparen en meer frequenties in 1 netwerk te bieden. Als ze iedereen een t-mobile identiteit geven in het buitenland is 4G roaming ook gelijk opgelost. Waarschijnlijk hebben ze dan wel een deal gemaakt met de ACM.

Reputatie 3

Het zal fijn zijn dat dit snel gebeurd, zelfs mijn vriendin heeft 4G in het buitenland met een goedkoop abonnement. 3G is niet meer van deze tijd. 

Reputatie 6

Tele2 is het budget merk, iedereen zou nu wel moeten weten dat ze sinds hier in NL vier jaar geleden  hun eigen 4G netwerk bouwden, geen 4G EU roaming hebben. Mensen die daar nu nog over klagen hebben gewoon niet opgelet toen ze met Tele2 in zee gingen.    

Reputatie 7

Inderdaad geen info over wanneer of hoe. Ze spreken over individueel bericht over migreren, dus ik gok dat iedereen in batches nieuwe simkaarten krijgt. De lokale roaming lijkt een tijdelijke zodat de netwerken konden worden samengevoegd. Inderdaad waarschijnlijk een deal met de ACM, ik zet in dat het voor de zomervakantie is geregeld. Iedereen in 4-5 maanden een nieuwe simkaart moet lukken. Tegen die tijd is de netwerk migratie ook net klaar.

Reputatie 7
Badge +12

Heb het al jaren zonder 4G in het buitenland gedaan, maar betaal liever 25 dan 35 euro per maand voor unlimited 4G data in Nederland. Voor mij ook geen probleem, kom 1 keer per jaar in EU, dus wacht wel even af totdat ik bericht krijg en zal het dan wel eens proberen.

Reputatie 7

Heb het al jaren zonder 4G in het buitenland gedaan, maar betaal liever 25 dan 35 euro per maand voor unlimited 4G data in Nederland. Voor mij ook geen probleem, kom 1 keer per jaar in EU, dus wacht wel even af totdat ik bericht krijg en zal het dan wel eens proberen.

Ik had er ook nooit zo'n last van in het buitenland. Het argument dat veel providers 3G afbouwen vind ik inmiddels wel valide, dus toch goed dat 4G roaming er gaat komen. Met een glaslijn krijg je Unlimited bij T-Mobile toch ook gewoon voor EUR 25,-? :)

Reputatie 7
Badge +12

Ook zonder glaslijn, gewoon Vdsl tot 100mbit.

Nog een update wanneer je als Tele2 klant via het T mobile netwerk in het buitenland kan roamen?

Reputatie 7
Badge +12

Nee, er is geen update. Er is alleen gemeld dat Tele2 in gesprek is met de ACM. Dat Tele2 klanten nu ook op het 4G netwerk van t-mobile NL kunnen roemen is een mooie eerste stap. Er is op dit moment ook niet heel veel aandacht voor het buitenland. Iedereen is terug in Nederland. Maar mocht je er echt nu behoefte aan hebben, dan is overstappen naar een echt t-mobile abonnement het beste advies. Als je nu simonly hebt kunnen ze misschien de rest van je Tele2 abonnement looptijd vrijgeven. Vragen kan altijd natuurlijk.

Reputatie 6

Het beste advies is naar een provider overstappen die 4G in het buitenland doet. Dat zijn er vele, incl. providers die ‘meeliften’ op een van de drie nationale telco's. 

Dat is idd het beste advies, dan weet je iig zeker dat je 4G in het buitenland hebt (E.U.)

 

Reputatie 7

Nog een update wanneer je als Tele2 klant via het T mobile netwerk in het buitenland kan roamen?

Nee, zodra de netwerken, systemen en klanten bestanden zijn samengevoegd. Uiterlijk 30-6 wordt de eerste 5G frequentie toegewezen. T-Mobile heeft aangegeven dat het in 2020 een landelijk 5G netwerk aanbiedt. Op dat moment bestaat het Tele2 netwerk niet meer. Je zou kunnen concluderen dat het dus ergens in de tweede helft van het jaar zou moeten zijn. Tot die tijd blijft 3G roamen natuurlijk gewoon mogelijk.

Reputatie 5

Het beste advies is naar een provider overstappen die 4G in het buitenland doet. Dat zijn er vele, incl. providers die ‘meeliften’ op een van de drie nationale telco's. 

Dit is toch geen advies :sweat_smile: , Tele2 had dit eerder op orde proberen te krijgen en dat kon ook gewoon. Maar 4G roaming gaat er dit jaar wel komen heb ik zo een gevoel bij.

Maar dat even terzijde T-Mobile had al lang iedere Tele2 klant over kunnen zetten op hun roaming overeenkomsten. Misschien wilt T-Mobile eerst alle Tele2 masten die ze niet meer gaan gebruiken overzetten.

Reputatie 7
Badge +12

Alle Tele2 sims kunnen al gebruik maken van t-mobile NL zendmasten via national roaming. Daar hoeft het Tele2 netwerk niet voor uit. Het heeft ook geen relatie met international roaming.  Daar zullen andere IMSI's voor moeten worden uitgerold.

Een groot deel van de Nederlanders blijft deze zomer toch in NL. De Tele2 sims maken dan al gebruik van 4G t-mobile en internationaal houdt de ACM wel in de gaten, dus dat komt goed. Je betaald voor een Tele2 unlimited data abonnement nog steeds een stuk minder dan bij anderen, dus je zit goed deze zomer!

Ik vind het persoonlijk een heel goed advies, dan heb je iig de zekerheid van.

Bij Tele2 is het koffiedik kijken.

Reputatie 7

Het beste advies is naar een provider overstappen die 4G in het buitenland doet. Dat zijn er vele, incl. providers die ‘meeliften’ op een van de drie nationale telco's. 

Dit is toch geen advies :sweat_smile: , Tele2 had dit eerder op orde proberen te krijgen en dat kon ook gewoon. Maar 4G roaming gaat er dit jaar wel komen heb ik zo een gevoel bij.

Maar dat even terzijde T-Mobile had al lang iedere Tele2 klant over kunnen zetten op hun roaming overeenkomsten. Misschien wilt T-Mobile eerst alle Tele2 masten die ze niet meer gaan gebruiken overzetten.

Onderhandelen met buitenlandse providers kan behoorlijk wat tijd kosten en toen Tele2 zelfstandig was had Tele2 als kleine partij de buitenlandse provider niet zoveel te bieden, zeker niet omdat ze alleen 4G zelf kon leveren. Daarin was Tele2 uniek. Tevens was een zelfstandig Tele2 op langere termijn niet winstgevend en meer roamingkosten zou het alleen maar erger gemaakt hebben. Om in het buitenland van de TM roaming overeenkomst gebruik te maken zal de buitenlandse provider je als TM gebruiker moeten herkennen. Daarvoor is het waarschijnlijk nodig dat je als gebruiker direct op het TM netwerk zit en niet op het Tele2 netwerk en roamt op TM. Als ze Tele2 gebruikers rechtstreeks op het TM netwerk zetten, wil je ook dat meten van verbruik, bundel wijziging en facturatie goed gaat. Daarvoor is het nodig de klanten te migreren. Het is dus niet zo eenvoudig. Tegelijk is TM een landelijk 5G netwerk aan het bouwen en het Tele2 netwerk aan het afbreken (/toevoegen), bij elkaar een gigantische operatie.

Tele2 heeft een toezegging gedaan en die is van een aantal factoren afhankelijk. Wil je NU 4G roaming, dan kan je inderdaad beter naar bijvoorbeeld T-Mobile. Als Tele2 klant zal je waarschijnlijk wel vervroegd kunnen overstappen of kwijtschelding kunnen krijgen van de aansluitkosten. In deze tijd zullen de meeste klanten het niet missen en geloof ik dat het in de tweede helft van dit jaar goed komt. De ACM was heel stellig en zelfs zij zijn overtuigd.

Het beste advies is naar een provider overstappen die 4G in het buitenland doet. Dat zijn er vele, incl. providers die ‘meeliften’ op een van de drie nationale telco's. 

 

Ik blijf dit toch het beste advies vinden, wat voor theorieën er ook gespuid worden.

Reputatie 7
Badge +12

 

Wil je NU 4G roaming, dan kan je inderdaad beter naar bijvoorbeeld T-Mobile. Als Tele2 klant zal je waarschijnlijk wel vervroegd kunnen overstappen of kwijtschelding kunnen krijgen van de aansluitkosten. 

Dit is inderdaad een heel goed idee. Gewoon even overleggen met de klantenservice. Zo kun je als Tele2 klant waarschijnlijk direct overstappen en 4G in het buitenland krijgen!  Moet je natuurlijk wel nog besluiten om even naar het buitenland te gaan :)

Reputatie 5

Om even kritisch te blijven verwacht ik dat Tele2 met haar eigen netwerk geen 4G roaming gaat aanbieden.

Langzaam aan worden Tele2 4G masten uitgeschakeld en zul je dus uiteindelijk over gaan op het T-Mobile netwerk. Ik verwacht dat zodra iedereen op het T-Mobile netwerk zit ze de 4G roaming zullen gaan aanbieden via het T-Mobile netwerk. Op deze manier hoeft Tele2 namelijk geen nieuwe roaming contracten aan te gaan. 😉!

 

EDIT: zie dat het inmiddels ook hier gecommuniceerd wordt. Had hierboven even beter moeten lezen, my bad.

Reputatie 6

Om even kritisch te blijven verwacht ik dat Tele2 met haar eigen netwerk geen 4G roaming gaat aanbieden.

Langzaam aan worden Tele2 4G masten uitgeschakeld en zul je dus uiteindelijk over gaan op het T-Mobile netwerk. Ik verwacht dat zodra iedereen op het T-Mobile netwerk zit ze de 4G roaming zullen gaan aanbieden via het T-Mobile netwerk. Op deze manier hoeft Tele2 namelijk geen nieuwe roaming contracten aan te gaan. 😉!

 

EDIT: zie dat het inmiddels ook hier gecommuniceerd wordt. Had hierboven even beter moeten lezen, my bad.

Allemaal koffiedik kijken. De zekerste weg is nog steeds een provider kiezen die gewoon 4G aanbiedt via de EU roaming partners. Heb je een 2 jarig abo afgesloten wordt dat lastig er zijn ook maandelijkste abo's. Maar handiger is om tevoren kijken _voor de aankoop van het abo_ hoe het met de buitenlandse roaming is gesteld Of een simmetje ter plaatse in het buitenland kopen die 4G data aanbiedt.  Afhankelijk van het land kan dat ook nog eens goedkoper uitvallen dan de max. 8GB per maand met de _roam like home_ kreet van de EU.  

Reputatie 7

Indien je een Unlimited abonnement hebt dan sta je natuurlijk niet te springen om bij een andere provider meer te gaan betalen, dan moet je die 4G buitenland roaming wel heel erg graag willen hebben. De toezegging is gedaan, meer updates zijn er op dit moment niet.

Reageer