beantwoord

Verbruik buitenland extra betalen

  • 4 August 2022
  • 6 reacties
  • 318 x bekeken

Ik zit hier toch met een probleem ( of niet), ik heb al een aantal jaren een mobiel internet van 20 GB op mijn mobiel, sinds kort gaan we geregeld naar frankrijk voor een maand of 2,3. dit jaar kreeg ik een bericht dat mijn verbruik in buitenland onevenredig was met verbruik in nl. en of ik een maand mijn gedrag wilde aanpassen, nou moesten we toch voor overlijden tussentijds naar nl dus geen probleem, nu kreeg ik gisteren weer zo'n bericht terwijl ik alweer maand in nl ben. klantenservice gaf aan dat mijn verbruik in frankrijk anders is dan in nl, nogal logisch, want in nl gebruik ik haast geen GB want ik heb supersnelle wifi.  Ik begrijp het niet meer geloof ik: ik betaal al jaren 20 GB die ik niet afneem, ik neem in frankrijk 2 maanden 12GB af en dan wordt je bedreigd met extra kosten??? En de kers op de taart is dan ook nog eens dat ik in frankrijk een berichtje kreeg of ik extra data wilde bijkopen? wat ik dan zo stom nog gedaan heb(de maximum van 15 euro die ik geeneens gebruikt heb.dus wordt ik straks ook voor dat bedrag aangeslagen.  Ben ik nu van het padje af? weet nu niet meer wat te doen, ik ga over 2 wkn weer naar fr voor 6 wkn , daar is geen wifi. oplossing? naar een andere provider? iemand enig advies. 

icon

Beste antwoord door eric 4 August 2022, 20:43

Bekijk origineel bericht

6 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Elke provider werkt met dezelfde wettelijke regels. Jij hebt het recht om data te gebruiken uit je NL bundel en de provider heeft het recht om de verhouding tussen dat gratis EU gebruik in verhouding te controleren met je NL verbruik. Ze hebben dit ook beschreven in de aanvullende voorwaarden. 

Het verkeer in de EU is namelijk voor een provider een hoge kostenpost en de EU regelgeving was niet bedoeld om qua tijd of dataverbruik oneigenlijk gebruik te creëren. De bedoeling is dat als je voor langere tijd in een het buitenland data verbruikt je een locale oplossing moet kopen. B.v. een prepaid kaart.

Dat is helemaal duidelijk, maar waar het mij om gaat is dat 1: als je je data niet verbruikt(20GB)in Nederland je ook je data niet mag verbruiken in het buitenland. Dus gebruik je thuis je WiFi en gebruik je niets van de betaalde GB, mag je ook niks buiten nl verbruiken. 2: ze vragen via een bericht of ik extra data wil waar ik dus op inga en aanvullend koop! Dus nu zou ik thuis in nl mijn Phone van de WiFi die veel sneller is moeten halen en opzettelijk 20GB moeten gaan verbruiken zodat ik in het buitenland ook data kan verbruiken….3: moet ik nu de komende maand wél of géén GB gebruiken.?? 

Reputatie 7
Badge +12

Tja, als je in het home netwerk geen data verbruikt en alleen wel in het buitenland dan is de verhouding scheef en dat is dus niet de bedoeling van die EU regelgeving.  Bedenk dat data in NL 'niets' kost en voor elke mb in het buitenland aan de buitenlandse provider betaald moet worden.  Daarom dat het merendeel in het home netwerk moet blijven.

In jouw specifieke situatie pakt dit net niet goed voor je uit. Maar het is algemene regelgeving die op alle aansluitingen wordt gecontroleerd. 

Reputatie 1

Als ik jou was zou ik het abo van Tele2 naar beneden bijstellen en bij je volgende bezoek aan Frankrijk een simkaartje van Free aan te schaffen. Is ook in esim. Kijk eens op deze sites:

https://mobile.free.fr/

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1367022/last

 

Succes !

Ik heb me nog eens goed georiënteerd, antwoord of ik nu wel of niet GB moet gaan verbruiken om een “ boete” te ontlopen heb ik nog steeds niets. Maar bij kpn heb je bij unlimited data 50 GB in Europa voor 25 euro, de tijd dat je in het buitenland zit wordt alleen geturfd als je dat niet hebt aangegeven. Zij hebben een policy voor gepensioneerde of expats die 5 of 6 mnden in Europa. Zitten. Je moet alleen aantonen dat je duurzame band met nl hebt. En als je toch kiest voor mifi en lokaal kan je je abonnement “bevriezen of op zijn laagst zetten voor de tijd dat je weg bent. Ik ga nu zondag weer terug voor 2 maanden en dat betekent dat ik nu dus geen internet kan gebruiken met dit tele2 abonnement,dus helemaal vervreemd van thuisfront. En dat alleen omdat ik thuis wel voor internet betaal maar WiFi gebruik. Pffff ben echt pissig

 

Reputatie 7
Badge +12

Je kan prima internet gebruiken met je Tele2 abonnement. Technisch wordt er niets geblokkeerd. Je hebt alleen dat er op een gegeven moment een kleine toeslag per MB wordt gevraagd.

Als je veelgebruiker bent, koop dan een lokale simkaart. Als je alleen maar whatsapp berichten uitwisseld zullen die meerkosten beperkt zijn.

Reageer