Tele2 Unlimited is niet meer Unlimited

  • 5 March 2021
  • 16 reacties
  • 1431 x bekeken

Hi all,

 

Mijn abbo verloopt binnenkort en heb dus de keuze te verlengen of om over te stappen. Ik ben eigenlijk altijd hele tevreden geweest met mijn Tele2 unlimited tot de grote overstap naar het nieuwe netwerk. Ik ben namelijk vaak op plekken waar geen WiFi aanwezig is dus ik ben vaak afhankelijk van 4G.

 

Na deze update is het eigenlijk niet meer unlimited in mijn ogen. In het begin vond ik de dagbooster al een beetje apart i.p.v gewoon unlimited aan te bieden (stel je voor je internetprovider zou het zo doen) maar ik kon hier nog mee leven aangezien je via een SMS alvast je bundel kon activeren (en eventueel zelfs meerdere) zodat je niet meer zomaar offline komt.

 

Sinds de overstap is dit weg en kan je alleen nog via de app je bundelbooster activeren als je door je 5GB heen bent, en ook maar eentje te gelijk. Kortom, ik val weg uit lessen die ik via Zoom volg, als ik een update download die een beetje groot is valt dit weg en kan ik weer opnieuw beginnen, mijn film loopt opeens vast. Dit zijn maar een paar voorbeelden maar dankzij dit absurde systeem heb ik in mijn ogen geen unlimited meer. Steeds via de app zo'n bundelbooster activeren als je door je extra bundeltje heen bent is niet handig, ik verlies constant m'n verbinding en het gebruiksgemak is ver te zoeken. Ik zie op de forums al meerdere dicussies rondzweven waar @pipodeclown vaak aangeeft dat dit altijd al het geval was en dat het kunnen aanvragen van meerdere bundel een systeemfout was en dat als je je Netflix of YouTube gewoon in SD kwaliteit zet je er veel minder last van hebt. Wat een beroerd antwoord, ooit de reclame's van Tele2 gezien? #omdathetkan?  Kan dus blijkbaar allemaal niet. In mijn geval mis is vaak de 80% sms aangezien ik bijv. mijn zoom les volg op m'n laptop via de hotspot en dan merk ik het pas als ik m'n verbinding kwijt ben. In de gevallen dat ik optijd ben en na de 80% melding de extra GB activeer werkt het vaak gewoon niet en verlies ik toch nog even de verbinding met als gevolg dat ik uit de les val.

 

Zoals eerder gezegd vind ik het hele 5GB dagbundel + 1GB extra al een raar systeem maar vroeger was er prima mee te leven, nu niet meer. Ik wilde tot dit nieuwe systeem helemaal niet overstappen en zat prima bij Tele2, maar nu komen er toch twijfels. Het zou al een stuk beter zijn als we gelijk 5GB aan extra bundel zouden kunnen activeren maar het liefst zie ik het oude systeem weer terug zien. Het nadeel is echter dat de concurrentie allemaal een stuk duurder zijn als je unlimited wilt, misschien dat dat prijsverschil de rede is tot dit nieuwe systeeem. Maar alsnog, dit is amper meer unlimited te noemen.

 

Ik zou het enorm waarderen om te weten of dit binnenkort gaat veranderen zodat ik een beslissing kan nemen betreffende verlenging of overstap, mocht iemand van Tele2 dit met zekerheid kunnen zeggen blijf ik de komende twee jaar weer loyaal klant bij Tele2. In het geval dat Tele2 hier geen beslissing over heeft genomen zou ik graag de dicussie starten over dit onderwerp en kijken of er genoeg animo is voor Tele2 om hier wat aan te doen.

 

Fijn weekend all! 


16 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Het officiele standpunt staat gewoon bij de product beschrijving:

5Gb Fair Use Policy per dag en dan per 1Gb aanvullen. Dit is inderdaad net zoals bij de andere providers.

Als je een product zoekt wat beter bij je past is misschien 4G voor thuis iets. Daar zijn de maandbundels veel groter en de bundelboosters zijn per 5Gb.

Het officiele standpunt staat gewoon bij de product beschrijving:

5Gb Fair Use Policy per dag en dan per 1Gb aanvullen. Dit is inderdaad net zoals bij de andere providers.

Als je een product zoekt wat beter bij je past is misschien 4G voor thuis iets. Daar zijn de maandbundels veel groter en de bundelboosters zijn per 5Gb.

Hi Eric,

 

Dank voor je reactie maar dit is niet echt wat ik aan probeer te geven. De FuP is inderdaad hetzelfde maar de aanpak hiervan is veranderd. Zoals ik in mijn post beschrijf werkt dit niet lekker en kom ik vaak offline te zitten. 4G voor thuis is niet echt een goeie oplossing hiervoor.

Reputatie 7
Badge +12

Het kan in de praktijk anders zijn geweest, maar nu is het dus aanvullen per 1gb. Dat is dus bij de andere providers die unlimited aanbieden ook. Maar als je het eigen t-mobile merk unlimited aanbod ziet, dan loopt je internet verbinding na de 1gb door via een langzame verbinding. Bij het Tele2 merk stopt de verbinding. Dat was vroeger ook al zo. Maar verklaard misschien waarom het ene duurder is dan het andere. En voor jou valt er dus wat te kiezen tussen wat jij belangrijk vind. Prijs of ononderbroken internet.

Het kan in de praktijk anders zijn geweest, maar nu is het dus aanvullen per 1gb. Dat is dus bij de andere providers die unlimited aanbieden ook. Maar als je het eigen t-mobile merk unlimited aanbod ziet, dan loopt je internet verbinding na de 1gb door via een langzame verbinding. Bij het Tele2 merk stopt de verbinding. Dat was vroeger ook al zo. Maar verklaard misschien waarom het ene duurder is dan het andere. En voor jou valt er dus wat te kiezen tussen wat jij belangrijk vind. Prijs of ononderbroken internet.

Nogmaals, heb je mijn hele post wel gelezen? Op z'n minst mijn vraag aan het einde, wat je me nu verteld kan ik zelf ook bedenken. @Cas van Tele2 zou jij misschien wat licht kunnen schijnen op mijn situatie?

Reputatie 7

Allereerst is het abonnement natuurlijk bedoeld voor (normaal) gebruik in een mobiele telefoon en niet als internet verbinding voor een laptop, ook al wordt dat wel gedoogd. Het Unlimited abonnement was altijd al 5GB met boosters van 1GB. Voor enkele klanten was het onbedoeld mogelijk om meerdere boosters tegelijk aan te vragen, maar dan heeft het systeem met boosters natuurlijk geen zin. Bescherming van het netwerk en de verbinding voor andere klanten is een belangrijke reden waarom alle providers met boosters werken.

Naast de app zijn boosters ook nog steeds aan te vragen via sms. Afschaffen van de boosters zal er (voorlopig) niet van komen. Tele2 heeft aangegeven te onderzoeken of de klant beleving met Unlimited verbeterd kan worden.

Reputatie 3

...ook al wordt dat wel gedoogd. ...

Gedogen impliceert dat iets wordt toegestaan dat verboden is. Dat is hier onjuist. Een mobiele verbinding mag gebruikt worden om mee te tetheren. Het is providers juist niet toegestaan tethering te verbieden (zie ook https://tweakers.net/nieuws/156346/rechter-klant-tele2-mag-simkaart-in-hotspot-stoppen.html).

Wat niet mag, is overlast veroorzaken. Maar tetheren staat niet direct gelijk aan overlast. Bovendien strookt deze gedachtegang van Tele2 ook niet echt met hun reclame-uitingen als "Trek het internet helemaal leeg".

Zie bijvoorbeeld de website van een andere mobiele provider met een rood logo: daar wordt juist uitgelegd hoe je met je hotspot lekker kunt Netflixen op je laptop door te tetheren.

Tele2 neemt hier een standpunt in dat wordt uitgelegd alsof het niet zou mogen. En dat is incorrect.

Reputatie 7

Complete onzin, lees de uitspraak goed in plaats van alleen de kopregel. Deze uitspraak is eerder voorbijgekomen op dit forum, maar gaat hier niet op. In die tijd stond het in de voorwaarden niet uitgesloten, daarom bepaalde de rechter dat het toegestaan is. Daarbij ging de rechter overigens volledig voorbij aan het feit dat van de ACM 06 nummers alleen gebruikt mogen worden in apparatuur die kan bellen. Voor data apparatuur zijn speciale data nummers benoemd, omdat Nederland schaarste heeft in 06 nummers. De uitspraak zorge dus meteen voor conflicterende wetgeving. Maar goed, die uitspraak is weinig relevant meer, want het staat nu gewoon in de voorwaarden.

Een hotspot op de mobiele telefoon is overigens wel gewoon toegestaan, maar wordt niet actief ondersteund want de abonnementen blijven bedoeld voor gebruik in een telefoon. Tethering mag vanaf de telefoon, maar daar is het abonnement niet voor ontworpen.

Reputatie 3

Complete onzin, lees de uitspraak goed in plaats van alleen de kopregel. Deze uitspraak is eerder voorbijgekomen op dit forum, maar gaat hier niet op. In die tijd stond het in de voorwaarden niet uitgesloten, daarom bepaalde de rechter dat het toegestaan is. Daarbij ging de rechter overigens volledig voorbij aan het feit dat van de ACM 06 nummers alleen gebruikt mogen worden in apparatuur die kan bellen. Voor data apparatuur zijn speciale data nummers benoemd, omdat Nederland schaarste heeft in 06 nummers. De uitspraak zorge dus meteen voor conflicterende wetgeving. Maar goed, die uitspraak is weinig relevant meer, want het staat nu gewoon in de voorwaarden.

Een hotspot op de mobiele telefoon is overigens wel gewoon toegestaan, maar wordt niet actief ondersteund want de abonnementen blijven bedoeld voor gebruik in een telefoon. Tethering mag vanaf de telefoon, maar daar is het abonnement niet voor ontworpen.

Pardon? Blijkbaar heb je zelf niet verder dan de kopregel gelezen, want in de laatste alinea gaat het wel degelijk over tethering, dus misschien moet je zelf even naar onderen scrollen voordat je op deze wijze reageert. Ook in de voorwaarden die je toont staat niet dat tethering niet mag. Reden? Omdat een provider dat niet mag verbieden. Lijkt me einde discussie.

Reputatie 3

Mocht je toch nog twijfelen, zie dan ook:

https://tweakers.net/nieuws/125271/juristen-tele2-mag-tethering-niet-verbieden.html

https://www.nu.nl/mobiel/4735722/tele2-schrapt-tethering-verbod-voorwaarden-mobiele-abonnementen.html

https://www.iculture.nl/nieuws/tele2-tethering-netneutraliteit/

https://www.ictrecht.nl/blog/acm-geeft-telecombedrijven-laatste-waarschuwing-netneutraliteit

En hier hoef je, lekker makkelijk, niet verder te scrollen dan de kopregel.

Reputatie 7
Badge +12

Thetering is prima, maar dan ben je sneller door de 5gb FUP heen en ga je gewoon gratis 1gb booster bundels bestellen. Als je dat niet wenst dan is dit product niet de beste keus.

Reputatie 7

Zoals ik zei is tethering met de telefoon zelf toegestaan. Jij kwam in eerste instantie op de proppen met een artikel dat ging over gebruik in een router en dat had niets met dit topic te maken. Zoals je in de screenshot kan zien is gebruik in een telefoon gewoon toegestaan en niet uitgesloten. De links hierboven zijn daarmee achterhaald.

De eerste betekenis van gedogen is toelaten en dat is precies hier het geval. Waarom de klant eerder een andere ervaring had is inmiddels toegelicht. De vraag in het topic of het systeem van boosters op korte termijn gaat veranderen is beantwoord.

Eric en pipo hoe vaak hebben jullie nu vragen over hetzelfde onderwerp behandeld? Wordt tijd dat er eens echte tele 2 medewerkers gaan reageren. 

Jullie zorgen alleen maar voor ontevreden klanten

Reputatie 7

Op dezelfde vragen volgen dezelfde antwoorden, die Tele2 zelf ook geeft. Tele2 heeft recent aangegeven te bekijken of de klant ervaring met de boosters verbeterd kan worden, maar daarover is nog geen nieuws.

Reputatie 3

 

1: Jij kwam in eerste instantie op de proppen met een artikel dat ging over gebruik in een router en dat had niets met dit topic te maken.

 

2: De eerste betekenis van gedogen is toelaten en dat is precies hier het geval.

 

1: Én over tethering, en dat had je kunnen weten als je het artikel gelezen had, iets dat je mij ten onrechte verwijt niet gedaan te hebben.

2: Ja, "toelaten", "toestaan" of "dulden" in de context van strafbare feiten. Je snapt best dat je hier het woord gedogen gebruikt om een rookgordijn op te werpen.

Reputatie 7

 

1: Jij kwam in eerste instantie op de proppen met een artikel dat ging over gebruik in een router en dat had niets met dit topic te maken.

 

2: De eerste betekenis van gedogen is toelaten en dat is precies hier het geval.

 

1: Én over tethering, en dat had je kunnen weten als je het artikel gelezen had, iets dat je mij ten onrechte verwijt niet gedaan te hebben.

2: Ja, "toelaten", "toestaan" of "dulden" in de context van strafbare feiten. Je snapt best dat je hier het woord gedogen gebruikt om een rookgordijn op te werpen.

Zoals ik zei vallen we nu in herhaling. In het artikel stond al dat de uitspraak achterhaald was voor gebruik van een telefoon als hotspot, omdat het in de voorwaarden al niet meer was uitgesloten. Ik had het artikel én de uitspraak wel reeds eerder goed gelezen. 

Tethering wordt toegestaan (gedoogd) maar uiteraard wel met het systeem van boosters en daar gaat het hier om. Dat het niet handig werkt als je uren gaat videobellen snapt iedereen, maar dat is dus het gevolg van het feit dat het abonnement is bedoeld voor gebruik in een mobiele telefoon. Wil je met name tethering gebruiken dan kan dat binnen de voorwaarden van de boosters en anders is het niet het juiste abonnement voor je. Tele2 onderzoekt mogelijkheden tot verbetering van de klant ervaring met de boosters. Of dat de ervaring voor tethering gaat verbeteren is niet bekend.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi @Waaromisditeenapartaccount,

Welkom op de Community! Ik ga je meteen helpen met jouw bundelbooster.

We zijn op dit moment hard werk om alle problemen met de bundelbooster op te lossen. Ik raad je aan om de app opnieuw te installeren, dit helpt vaak! Het is niet de bedoeling dat jouw verbinding helemaal uitvalt maar ik heb dit vaker gezien, het activeren verloopt niet vlekkeloos. Onze technische afdeling is bezig om alles recht te zetten. Ik verwacht dat problemen met de bundelbooster en het netwerk volgende week worden opgelost. Ook zijn wij bezig om te onderzoeken of wij de bundels kunnen aanpassen, waardoor de ervaring voor jou beter wordt!

Ik snap dat meerdere bundels in 1 keer bestellen makkelijker en prettiger was. Ik moet alleen wel zeggen dat het nooit echt 100% de bedoeling was dat het Unlimited abonnement zo gebruikt werd. Het was altijd al de bedoeling om 1 booster per keer aan te kunnen vragen. Deze 'feature' is er nu alsnog uitgehaald om ons netwerk nog beter te kunnen beschermen. We willen graag dat iedereen het internet helemaal leeg trekt, maar dan moet het wel voor iedereen een prettige ervaring blijven. Deze regeling waarborgt dat. Het aanvragen van de bundelbooster blijft en dat een zoommeeting kan je misschien beter via een vaste internetaansluiting doen om ervoor te zorgen dat de verbinding niet verbeekt.


Als je hier vragen over hebt dan hoor ik het graag. De Community staat voor je klaar!

Reageer