beantwoord

SMS: Je hebt meer dan de helft verbruikt!

  • 7 February 2022
  • 11 reacties
  • 252 x bekeken

  • Blijvertje
  • 28 reacties

Ik krijg net een SMS van tele2 dat ik meer dan de helft van m’n bunden verlbruikt zou hebben.  Soms negeer ik dat, bijvoorbeeld als het de 27e is. Maar vandag is het de 7e, dan is het een beetje vroeg om er (voor de helft) doorheen te zijn. 

 

Ik heb en 200min/sms bundel. 

M’n telefoon zegt dat ik zo’n 15 minuten gebeld heb deze maand. Meer dan ik normaal doe maar lang niet de 97 die tele2 zegt gezien te hebben. 

SMS  ook zoiets. Dus dan ga je je afvragen: Zit er op m’n telefoon iets stiekum te SMSen of te bellen? 

 

Kan ik inzien of het om SMS of belminuten gaat? Kan ik inzien wie/wat/waar ik gebeld of geSMSed zou hebben? 

icon

Beste antwoord door eric 8 February 2022, 14:59

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

11 reacties

Volgens mij gaan deze meldingen niet over het telefoongebruik, maar over internet (data)

Nee, dat dacht ik eerst ook, maar in mijn controlpanel kan ik zien dat ik bijna de helft van de belminuten heb verbruikt en nog 1971 van 2000Mb aan data mag deze maand. (mijn telefoon zegt dat ik 27Mb verbruikt heb. Tele2 zegt 29Mb: ik zeg klopt met mekaar!  ) Control panel zegt dat ik 97 van de 200 belminuten verbruikt heb. Niet “ruim de helft “ zoals het SMSje claimed, maar close enough. 

Reputatie 7
Badge +12

Een poging om naar iemand te bellen, dan hoor je zijn voicemail en hangt op.

In jouw telefoon is dat 2 seconden gesprek, in Tele2 systeem 1 minuut. Zo kunnen die verschillen oplopen.

Elk gesprek wordt op de seconde berekend met een minimum van 1 minuut. Er wordt geen apart start tarief berekend.

Ik heb in de telefoonapp alle uitgaande gesprekken lopen optellen. Ik kom op 28 minuten, waarbij ik alle onder-1-minuut gesprekken naar 1 hele minuut heb afgerond. 

Ik heb verder 17 SMSjes verstuurd. samen 45, minder dan de helft als wat Tele2 zegt te hebben geregistreerd. 

 

Waar ik van baal is dat ik de specificaties pas na volgende factuur kan inzien. Dat duurt nog een maand. En ga ik dan er aan denken om terug te kijken wat er in de 1e week van feb is gebeurd? Misschien. Kan ik de informatie gebruiken om te sturen wat ik de rest van de maand doe?  Nee.

 

Ik stuurde 1 feb 3 SMSjes met een smiley (getikt als :-) , maar door de app in een smiley veranderd)

Een SMS die ik stuurde… 

Zou de “google messages” app daar soms een 3kb image file (=18 SMSjes) aan hangen om die stomme smiley te transporteren???? Ik stuurde exact 3x exact deze smiley. 

Reputatie 7
Badge +12

Absoluut, als je meer dan ASCII karakters verstuurd deelt de telefoon het op in meerdere smsjes. Dus dan zie je op de factuur een aantal smsjes met of hetzelfde tijdstip of max 1 seconde later. 

Het telt wel als aparte smsjes op je factuur. 

Ik dacht dat de basic smileys als :-) gewoon als zodanig door mij ingetikt, alleen bij de presentatie naar mij in dat gele gezichtje veranderd werd. Dan verstuurd als :-) (3 bytes, 24 bits (*)) En de andere kant kan dan weer besluiten om dat naar zijn gebruiker als geel gezichtje te laten zien. Of niet. 

 

Daarnaast verwacht ik dat de standaard smileys zowel hier als daar bekend zijn, dus dat die niet iedere keer overgestuurd hoeven te worden. Er is vast een UTF8 code van niet langer dan 32 bits die dat gele gezichtje voorstelt. Dus dan het hele plaatje IEDERE KEER oversturen is belachelijk. Ik heb in een tijdspanne van 11 minuten 3x dezelfde smiley verstuurd.  Dus ALS ie er van uit gaat dat de andere kant hem niet heeft, dan nog hoeft ie hem geen tweede keer te sturen. 

 

(*) SMS is geloof ik zelfs maar 7 bits per karakter. 1 SMS = 140 bytes, 160 karakters. 

Reputatie 7
Badge +12

Dus dan het hele plaatje IEDERE KEER oversturen is belachelijk. Ik heb in een tijdspanne van 11 minuten 3x dezelfde smiley verstuurd.  Dus ALS ie er van uit gaat dat de andere kant hem niet heeft, dan nog hoeft ie hem geen tweede keer te sturen. 

 

We hebben het hier over SMS… Dat is een protocol uit 1992, zo basic en plat, daar zit echt geen intelligentie achter. 

Het wordt nog platter bij het versturen van een sms dat uit meerdere berichten bestaat.  Dan wordt extra data gebruikt om aan te geven dat het om een 'multi-part'-bericht gaat. Hiervoor worden 7 bytes (of acht 7 bitstekens) van elk bericht gebruikt. Bij het versturen van een bericht dat uit twee sms-berichten bestaat, kunnen niet 320 (= 2 × 160) maar 304 (= 2 × (160-8)) tekens worden verzonden.

Dus gebruik whatsapp als je veel van dit soort zaken wilt versturen. Of neem voor een paar euro meer een unlimited spraak/sms bundel.

Ik gebruik Whatsapp veel. Maar heb enkele (2) contacten die “liever niet met whatsapp werken”. En 1 feb dus iemand die ik normaliter mail, maar hij was voor mij dingen aan het doen op een plek waar wel SMS maar geen email bereikbaar was  voor hem. Waarom hij SMS en niet whatsapp gebruikte: ik weet het niet. Voor eenmalig totaal een stuk of 10 SMSjes niet de moeite waard om te gaan vragen waarom ie SMS gebruikt en of het ook via whatsapp kan. 

 

Dat protocol uit 1992 heeft geen support voor “inline plaatjes”. Mijn google messages beweert uit te zoeken of de tegenpartij ook google messages gebruikt en zoja, dan zou ie “internet” moeten gebruiken. Als de andere partij geen ‘messages heeft, dan zou ie SMS compatible moeten zijn. 
Dus… Is er een uitbreiding op SMS dat mijn google messages voor iedere smiley 3kB aan data over SMS gaat lopen sturen? Dan hebben we de boosdoener: Ik heb ongewild 20x meer SMSjes lopen sturen dan wat ik dacht te doen (ongeveer 20 SMSjes voor “ werkt! 🙂 “ 
Als dat zo is kan ik noteren dat ik NOOIT meer smileys in SMSjes moet zetten. Maar ik betwijfel of die ene smiley zo ontzettend lomp is. Kortom, ik weet nog steeds niet waar mijn hoge verbruik over de afgelopen 8 dagen vandaan komt. 

 

Update: test-sms verstuurd naar 1 van mijn kennissen die weigert Whatsapp te gebruiken. Met smiley. Dat was 15:40, maar in het overzicht op de site staat nog last update 14:10 en mijn oude saldo: 97 belminuten/SMS verbruikt. Ik probeer te updaten als dat ververst. 

Reputatie 7
Badge +12

De app met het bel/sms overzicht is niet realtime. Kijk vanavond/morgenochtend even. Er moet toch minimaal 1, maar waarschijnlijk meerdere “afboekingen”zijn geregistreerd.  Maar zolang je gewoon alleen korte tekst gebruikt is er niets aan de hand en moet het 1:1 afgeschreven worden.

Het bericht van 180 karakters met 1 smiley heeft me 3 “tikken” gekost, terwijl ik er maar 2 had verwacht. Maar geen 20. 

Reputatie 6

Laten we vooropstellen dat niemand op (ongewenste) verrassingen zit te wachten. Onduidelijkheid waar kosten vandaan komen valt hier zeker onder. In deze gevallen adviseren we eigenlijk altijd het ‘controlepanel’ in te zien om meer duidelijkheid te krijgen over het verbruik. Dat heb je natuurlijk al gevonden.

In sommige gevallen varieert de bundel ten opzichte van wat je gewend bent naar aanleiding van een wijziging in je abonnement. Bijvoorbeeld bij een verlenging. Als daar hier geen sprake van is mag je de vorige 2 zinnen negeren. 😇

Totdat de specificatie opgemaakt is kunnen we hier echter enkel over speculeren, wat dus geen zekerheid geeft. Ik wil je daarom toch vragen de specificatie af te wachten. Mocht het in het uitzonderlijke situatie zo zijn dat dit niet klopt, zullen we dat uiteraard herstellen! Geef dat alsjeblieft te zijner tijd aan. Blijf het dus goed in de gaten houden. Wat je nu al doet! 

P.s,
Op verzoek heb ik de reactie van @eric gedeselecteerd als ‘beste antwoord’, dat gezegd hebbende is het wel de informatie die tot nu toe het meest richting de oplossing gaat. Zou je ons sowieso terug willen koppelen wat de uitkomst is? Dan zorgen we dat dit geselecteerd wordt als verklaring/antwoord. De verklaring kan andere mensen in de toekomst zeer goed helpen namelijk!