Nog 1GB aanvragen niet mogelijk sinds netwerk verandering

  • 24 September 2020
  • 48 reacties
  • 5599 x bekeken

Sinds gisternacht ben ik (onvrijwillig) naar een ander netwerk overgezet. Op dit nieuw netwerk merkte ik meteen een groot verandering. Ik kan namelijk geen extra GB aanvragen als mijn bundel 80% verbruikt is, pas als het 100% verbruikt is. Dit werkt best wel tegenstrijdig aangezien je via de app extra data moet aanvragen, maar je hebt hiervoor dus internet nodig.

Ik ben ervan bewust dat ik een SMS kan sturen om een GB aan te vragen, maar toch ben ik benieuwd waarom ik pas kan aanvragen als ik 100% m’n internet heb verbruikt? Waarom niet gewoon op 80%?

 

Ik heb het forum doorgekeken en er zijn meerdere mensen die dit hebben aangekaart. Nu ben ik benieuwd of dit vanaf nu altijd zo blijft of dat het een tijdelijk iets is? Ik heb de klantenservice gebeld en er werd mij verteld dat ik vanaf morgen weer normaal data kan aanvragen, maar in een van de threads lees ik dat het overzet naar ander netwerk juist het doel was om dit te veranderen.

Voor de mensen die al een tijdje zijn overgezet naar het nieuw netwerk, kunnen jullie wel vanaf 80% bundelverbruik nieuw data aanvragen of kan dat nog steeds niet?


Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

48 reacties

Reputatie 7

Niet 80% of 100%, maar je zou met nog 500MB resterend een 1GB bundel moeten kunnen aanvragen.

 

Niet 80% of 100%, maar je zou met nog 500MB resterend een 1GB bundel moeten kunnen aanvragen.

 

Nope, werkt niet. Slecht gedaan dit. Tijd om een nieuwe provider te zoeken.

Het sms sturen werkt trouwens niet meer na de samenvoeging met t-mobile voor nieuwere klanten, en nu schijnt het zo te zijn dat direct na de overgang (in ieder geval de eerste dag(en)) naar het nieuwe netwerk boosten van je bundel met extra GB's via internet ook niet werkt, pas als de bundel helemaal opgebruikt is. En dan heb je dus geen internet meer om de booster aan te vragen, en via sms werkt dan dus ook niet meer. Dat sms daarnaast helemaal niet meer werkt voor nieuwere klanten is natuurlijk sowieso superonhandig als je je bundel helemaal opgebruikt hebt, maar ‘ze zijn er mee bezig’:

 

 

 

 

 

Reputatie 7

Niet 80% of 100%, maar je zou met nog 500MB resterend een 1GB bundel moeten kunnen aanvragen.

 

Nope, werkt niet. Slecht gedaan dit. Tijd om een nieuwe provider te zoeken.

Er zijn wat reacties die aangeven dat het vanwege de migratie een dag kan duren voordat het aanvullen weer goed werkt.

Reputatie 6
Badge +2

Hallo @sheeplk,
Welkom op de Community! Bedankt voor jouw uitgebreide uitleg en vraag. Ik zie dat je hebt rondgekeken op de Community naar informatie, goed bezig!

Heb je dit topic gezien? Tijdens het overzetten heeft het systeem even de tijd nodig om alles te updaten. Daardoor werkte de bundelbooster even niet, sorry! Als het goed is kan je nu de bundelbooster weer activeren. Wij sturen een sms op het moment dat je nog 500MB van je 5GB dagbundel over hebt. Dan kan je in MijnTele2 de bundelbooster aanvragen. 

Ik hoor graag of het bij jou weer goed werkt want ik wil niet dat je ons gaat verlaten! Dit gaan we dan meteen voor je fixen. Als je andere vragen hebt, let me know. Ik sta voor je klaar! :thumbsup:

Reputatie 2

Dit is echt slecht geregeld tijdens deze netwerk aanpassing. 
Tegenwoordig moet ik wachten tot de bundel 0% is. Dan is de zoom/teams/meets sessie al verbroken en kan ik met veel gedoe na 10 minuten weer een extra GB aanvragen. 
sessie bijna voorbij…

tijd voor echte unlimited..was Tele2 wegens die Unlimited, maar het stopt gewoon telkens.

adverteer dan met 5Gb per dag. Dan weet je tenminste tevoren dat het niet echt Unlimited is. 

Reputatie 7
Badge +12

Als je teams sessie op je mobiel doet kost het echt niet zoveel data, daar is het voor geoptimaliseerd. Als je de mobiele telefoon alleen maar als wifi hotspot gebruikt met een FAT laptop, dan houd teams geen rekening met een metered verbinding en loopt het aardig uit de klauwen voor een mobiele verbinding. Je deelt de maximale snelheid altijd met alle gebruikers in dezelfde cell. Mobiel is een shared medium.

Reputatie 2

Als je teams sessie op je mobiel doet kost het echt niet zoveel data, daar is het voor geoptimaliseerd. Als je de mobiele telefoon alleen maar als wifi hotspot gebruikt met een FAT laptop, dan houd teams geen rekening met een metered verbinding en loopt het aardig uit de klauwen voor een mobiele verbinding. Je deelt de maximale snelheid altijd met alle gebruikers in dezelfde cell. Mobiel is een shared medium.

Hi Eric (van Tele2),

dit heet collaboration en is helemaal hot sinds 2020. Je kan er onwijs leuke dingen mee doen, zoals al je teamleden zien op die FAT laptop. Schermdelen bijvoorbeeld zodat iedereen meteen je tekeningen kan zien. Hierop input geven en zo. Probeer het eens!

 

Gezien de toon van al jouw reacties op het Tele2 forum, wil je graag dat we eigenlijk alleen nog push-berichten ontvangen via EDGE of GPRS. Vervolgens een WiFi HotSpot (GEEN TETHERING!!) opzoeken om de inhoud van die mails/berichten te downloaden. Waarna pas de GPRS weer aan mag. 
 

welkom in 2020. 5G is inmiddels beschikbaar met snelheden tot 300Mbps. De belofte is zelfs ooit 20Gbps. Als je die technologische vooruitgang aanbiedt, ben je als gebruiker in 3 seconden door die 5Gb heen…

Bij de huidige LTE 4G van 200Mbit kan je die 5Gb al opmaken in 200 seconden…

 

 

Reputatie 7

Als je teams sessie op je mobiel doet kost het echt niet zoveel data, daar is het voor geoptimaliseerd. Als je de mobiele telefoon alleen maar als wifi hotspot gebruikt met een FAT laptop, dan houd teams geen rekening met een metered verbinding en loopt het aardig uit de klauwen voor een mobiele verbinding. Je deelt de maximale snelheid altijd met alle gebruikers in dezelfde cell. Mobiel is een shared medium.

Hi Eric (van Tele2),

dit heet collaboration en is helemaal hot sinds 2020. Je kan er onwijs leuke dingen mee doen, zoals al je teamleden zien op die FAT laptop. Schermdelen bijvoorbeeld zodat iedereen meteen je tekeningen kan zien. Hierop input geven en zo. Probeer het eens!

 

Gezien de toon van al jouw reacties op het Tele2 forum, wil je graag dat we eigenlijk alleen nog push-berichten ontvangen via EDGE of GPRS. Vervolgens een WiFi HotSpot (GEEN TETHERING!!) opzoeken om de inhoud van die mails/berichten te downloaden. Waarna pas de GPRS weer aan mag. 
 

welkom in 2020. 5G is inmiddels beschikbaar met snelheden tot 300Mbps. De belofte is zelfs ooit 20Gbps. Als je die technologische vooruitgang aanbiedt, ben je als gebruiker in 3 seconden door die 5Gb heen…

Bij de huidige LTE 4G van 200Mbit kan je die 5Gb al opmaken in 200 seconden…

 

 

Tja, mijn auto kan ook best hard rijden, maar dat is niet toegestaan en niet verstandig.

Pas als de netwerken het aankunnen kan er gekeken worden naar het verruimen van de initiële bundel. Zoals Eric aangeeft is het een gedeeld medium en als er genoeg buren flink aan het streamen zijn, dan wordt het voor jou best lastig om dan nog data te gebruiken. Om te zorgen dat iedereen data kan blijven gebruiken is deze maatregel ingesteld.

Tja, mijn auto kan ook best hard rijden, maar dat is niet toegestaan en niet verstandig.

 

En pas brandstof bij mogen tanken op voorwaarde dat je eerst helemaal zonder benzine moet komen te staan is dan toch ook vervelend? Dat de benzine opraakt bij de pomp als we met z'n allen op dezelfde ochtend tegelijk naar zuid afrika gaan rijden dat snappen we wel, daar hoeven we niet over te steggelen. Dat je maar 5 liter per keer mag bijtanken zou al genoeg moeten zijn om er voor te zorgen dat mensen niet naar zuid afrika karren?

 

IAW, het nut van de FUP wordt hier toch niet betwist, alleen het feit dat de booster eerst helemaal opgebruikt moet zijn voordat je een nieuwe kunt vragen ipv (net) voordat je internet er uit knalt.

Reputatie 7

Tja, mijn auto kan ook best hard rijden, maar dat is niet toegestaan en niet verstandig.

 

En pas brandstof bij mogen tanken op voorwaarde dat je eerst helemaal zonder benzine moet komen te staan is dan toch ook vervelend? Dat de benzine opraakt bij de pomp als we met z'n allen op dezelfde ochtend tegelijk naar zuid afrika gaan rijden dat snappen we wel, daar hoeven we niet over te steggelen. Dat je maar 5 liter per keer mag bijtanken zou al genoeg moeten zijn om er voor te zorgen dat mensen niet naar zuid afrika karren?

 

IAW, het nut van de FUP wordt hier toch niet betwist, alleen het feit dat de booster eerst helemaal opgebruikt moet zijn voordat je een nieuwe kunt vragen ipv (net) voordat je internet er uit knalt.

De metafoor ging over snelweg capaciteit, niet die van tankstations. Internet er uit laten knallen is precies datgene dat streamen/downloaden (het grote verbruik) ontmoedigt, waardoor normaal gebruik in een mobiele telefoon voor iedereen mogelijk blijft.

Reputatie 2

Tja, mijn auto kan ook best hard rijden, maar dat is niet toegestaan en niet verstandig.

 

En pas brandstof bij mogen tanken op voorwaarde dat je eerst helemaal zonder benzine moet komen te staan is dan toch ook vervelend? Dat de benzine opraakt bij de pomp als we met z'n allen op dezelfde ochtend tegelijk naar zuid afrika gaan rijden dat snappen we wel, daar hoeven we niet over te steggelen. Dat je maar 5 liter per keer mag bijtanken zou al genoeg moeten zijn om er voor te zorgen dat mensen niet naar zuid afrika karren?

 

IAW, het nut van de FUP wordt hier toch niet betwist, alleen het feit dat de booster eerst helemaal opgebruikt moet zijn voordat je een nieuwe kunt vragen ipv (net) voordat je internet er uit knalt.

De metafoor ging over snelweg capaciteit, niet die van tankstations. Internet er uit laten knallen is precies datgene dat streamen/downloaden (het grote verbruik) ontmoedigt, waardoor normaal gebruik in een mobiele telefoon voor iedereen mogelijk blijft.

Normaal gebruik blijft volgens jou dus mogelijk wanneer je internet er telkens uit laat knallen…? Je weet dat mobiele telefoons tegenwoordig méér kunnen dan alleen bellen en sms toch? Dus bijvoorbeeld Skype of FaceTime met je oma omdat je er al een paar maanden beter niet langs kan gaan. Of je collega volgen omdat je docent beter niet op school kan komen. 
Ik betwist op geen enkele manier dat misbruik moet worden voorkomen. Grootver(mis)bruikers moet je op allerlei wijze ontmoedigen. Dat kan ook door alleen in de laatste 500mb te mogen bijtanken. Via sms. 
Een studentenhuis met 4G router voor 6 man, is daarmee al snel nutteloos. Maar de gemiddelde gemiddelde truckchauffeur verricht die handeling graag om online te blijven. 

Tja, mijn auto kan ook best hard rijden, maar dat is niet toegestaan en niet verstandig.

 

En pas brandstof bij mogen tanken op voorwaarde dat je eerst helemaal zonder benzine moet komen te staan is dan toch ook vervelend? Dat de benzine opraakt bij de pomp als we met z'n allen op dezelfde ochtend tegelijk naar zuid afrika gaan rijden dat snappen we wel, daar hoeven we niet over te steggelen. Dat je maar 5 liter per keer mag bijtanken zou al genoeg moeten zijn om er voor te zorgen dat mensen niet naar zuid afrika karren?

 

IAW, het nut van de FUP wordt hier toch niet betwist, alleen het feit dat de booster eerst helemaal opgebruikt moet zijn voordat je een nieuwe kunt vragen ipv (net) voordat je internet er uit knalt.

De metafoor ging over snelweg capaciteit, niet die van tankstations. Internet er uit laten knallen is precies datgene dat streamen/downloaden (het grote verbruik) ontmoedigt, waardoor normaal gebruik in een mobiele telefoon voor iedereen mogelijk blijft.

Dat is nu juist mijn punt @pipodeclown  deze hele discussie begon niet over de snelweg capaciteit, maar over het bijtanken. Daarom heeft het geen nut om met metaforen over de snelwegcapaciteit te komen.

Daarnaast vind ik dat door sommigen hier normaal telefoongebruik wel heel snel als ‘extreem’ wordt aangemerkt;

Tele2 biedt zelf tv kijken via telefoon, oftewel streamen aan:

Maar als je het gebruikt dan:

 Internet er uit laten knallen is precies datgene dat streamen/downloaden (het grote verbruik) ontmoedigt, waardoor normaal gebruik in een mobiele telefoon voor iedereen mogelijk blijft.

Moet ik nu echt geloven dat tele2 zelf producten aanbied die ze tegelijkertijd zelf als misbruik beschouwt?

TV kijken via smartphone is niet 'misbruik’’, het is niet ‘extreem’, het is gewoon telefoongebruik van deze tijd.

Een filmpje opnemen en uploaden naar you tube is ook geen misbruik of extreem, het is gewoon telefoongebruik. Een smartphone kan tegenwoordig al in 4K filmen. Bij 30 fps is dat ook al 1 GB voor een filmpje van 3 minuten. Tele2 verkoopt telefoons met deze features toch gewoon zelf in samenhang met het unlimited abonnement!

 

En dan werkt het boosten ook nog eens niet meteen nadat de data is opgebruikt, omdat de systemen even nodig hebben voordat ze in de gaten hebben dat de bundel inderdaad op is. Hierdoor ontstaat er dus (kortdurend) de situatie dat de bundel wel op is maar er toch nog even niet geboost kan worden. Dat is gewoon vervelend, zelfs voor een pipo en een eric toch?

 

Je kunt mensen met honderd redenen voor het bestaan van een FUP om de oren slaan, dat gaat volledig voorbij aan het feit dat midden in je film, livestream, upload, download, thuiswerk sessie, scholing sessie, of systeemupdate gedwongen zonder internet te komen zitten terwijl je een unlimited abo hebt gewoon ruk is.

 

 

Reputatie 2

Tja, mijn auto kan ook best hard rijden, maar dat is niet toegestaan en niet verstandig.

 

En pas brandstof bij mogen tanken op voorwaarde dat je eerst helemaal zonder benzine moet komen te staan is dan toch ook vervelend? Dat de benzine opraakt bij de pomp als we met z'n allen op dezelfde ochtend tegelijk naar zuid afrika gaan rijden dat snappen we wel, daar hoeven we niet over te steggelen. Dat je maar 5 liter per keer mag bijtanken zou al genoeg moeten zijn om er voor te zorgen dat mensen niet naar zuid afrika karren?

 

IAW, het nut van de FUP wordt hier toch niet betwist, alleen het feit dat de booster eerst helemaal opgebruikt moet zijn voordat je een nieuwe kunt vragen ipv (net) voordat je internet er uit knalt.

De metafoor ging over snelweg capaciteit, niet die van tankstations. Internet er uit laten knallen is precies datgene dat streamen/downloaden (het grote verbruik) ontmoedigt, waardoor normaal gebruik in een mobiele telefoon voor iedereen mogelijk blijft.

Dat is nu juist mijn punt @pipodeclown  deze hele discussie begon niet over de snelweg capaciteit, maar over het bijtanken. Daarom heeft het geen nut om met metaforen over de snelwegcapaciteit te komen.

Daarnaast vind ik dat door sommigen hier normaal telefoongebruik wel heel snel als ‘extreem’ wordt aangemerkt;

Tele2 biedt zelf tv kijken via telefoon aan:

 

TV kijken via smartphone is niet 'misbruik’’, het is niet ‘extreem’, het is gewoon telefoongebruik van deze tijd.

Een filmpje opnemen en uploaden naar you tube is ook geen misbruik of extreem, het is gewoon telefoongebruik. Een smartphone kan tegenwoordig al in 4K filmen. Bij 30 fps is dat ook al 1 GB voor een filmpje van 3 minuten. Tele2 verkoopt telefoons met deze features gewoon zelf in samenhang met het unlimited abonnement.

 

En dan werkt het boosten ook nog eens niet meteen nadat de data is opgebruikt, omdat de systemen even nodig hebben voordat ze in de gaten hebben dat de bundel inderdaad op is. Hierdoor ontstaat er dus (kortdurend) de situatie dat de bundel wel op is maar er toch nog even niet geboost kan worden. Dat is gewoon vervelend, zelfs voor een pipo en een eric toch?

 

Je kunt mensen met honderd redenen voor het bestaan van een FUP om de oren slaan, dat gaat volledig voorbij aan het feit dat midden in je film, livestream, upload, download, thuiswerk sessie, scholing sessie, of systeemupdate gedwongen zonder internet te komen zitten terwijl je een unlimited abo hebt gewoon ruk is.

 

 

Eric en Pipo de clown 🤡 (clowns zijn eng btw) fungeren als forum-bot om de boel te trollen voordat Cas van Tele2 zijn gescripte riedel Copy/paste over “Dank voor je xxx, tijdens onze  werkzaamheden is xxx. Hopelijk heb je geduld tot xxx. Dan zou het verholpen moeten zijn. We houden je op de hoogte”

Waarna je zelf naar een update moet vragen.

 

Eric heeft ruim 17k reacties geplaatst (lijkt meer op 2,5FTE op de afdeling WebCare/Online) en Pipo een kleine 4K reacties. Zulke helpende “klanten” met expert opinions zijn goud waard voor bedrijven. 😉

Ik zou zeggen laten alle providers de Unlimited abonnement voor een maand echt Unlimited maken en kijken of het netwerk/systeem het aan kan. Volgens mij moet dat gewoon kunnen, hooguit dat je geen 100mbps meer haalt maar 60 (dat maakt voor het normalen telefoon gebruik dan ook niet uitmaken).

Zo, jij gaat er wel met gestrekt been in Jippecoen! :grimacing:

 

Alhoewel ik de onderliggende essentie van je opmerking begrijp en ik ook wel eens mijn aanvaringen heb met pipo en eric wil ik nu toch wel een beetje voor ze op de bres springen door te zeggen dat ze ook menig klant hier wel tot een oplossing hebben weten te begeleiden. Ik weet dan ook niet of zo op de man spelen zal helpen een oplossing over het boosten dichterbij te brengen. Ik ben het in ieder geval met de essentie van de klacht over het bundel boosten met je eens, zelf had ik het iets genuanceerder gebracht. Je windt er in elk geval geen doekjes om! :smiley:

 

Goedemorgen, 

ik zit thuis te vergaderen voor werk en mijn internet is op. Ik kan geen extra MB’s aanvragen via SMS of de app. Net met de klantenservice gebeld en zij vertelden me dat ik (elke keer in de wachtrij moet en) hun moet bellen voor 1GB. Die GB is echter na 15 minuten op, dus zo kan ik niet werken. Ik heb geen andere optie om met internet te verbinden. Afspraken gaan nu niet door en ik kan niet werken. Hoe gaan jullie dit oplossen Tele2? Dit gaat een duur grapje worden voor jullie als ik mijn uren (en waarschijnlijk vele anderen)  niet kan werken door jullie. 

 

Waarom voeren jullie deze werkzaamheden niet uit in het weekend, als de meeste mensen niet hoeven te werken? 

Reputatie 7

@Jippecoen en @Shilka ik heb niet onder een steen gelegen, dus ik weet dat FaceTime een mogelijkheid is. Het gaat niet om dat FaceTime gesprek of een keer een video stream. Een FaceTime gesprek wordt beëindigd als je eerst bijna 5GB er door hebt gejaagd. En een video in een app bekijken kan ook via WiFi als die video lang duurt, zeker als het nou net één van de weinige apps is die te dom is om voor een mobiele telefoon de resolutie lager te zetten en daarmee minder data te verbruiken.

De aanvullers zijn nu later te activeren dan voorheen, daar hebben de Unlimited klanten zeker een punt. Echter, dat er een systeem is met 5GB bundel en aanvullers is altijd zo geweest en zijn daar goede argumenten voor.

Je laatste zinnen , daar ben ik het helemaal mee eens.

 

In de term ‘altijd zo geweest’ zit echter ook een nadeel verwerkt, het groeit niet mee met het gemiddelde data gebruik.

 

Even een quote van het ACM:

In het eerste kwartaal van 2020 steeg het verbruik van mobiele data via 4G voor het eerst boven de 200 miljard MB. Het verbruik van mobiele data via 3G en 4G was in totaal 214 miljard MB, tegenover 159 miljard MB in Q1 2019, een stijging van 34,5 procent.

 

En dat terwijl er in hetzelfde tijdbestek maar 4% meer mobiele aansluitingen bij kwamen. In 2016 was het maar 23 miljard MB, oftewel het data verbruik via 4G is in 4 jaar tijd vernegenvoudigd! (3G was in 2016 11 miljard en nu rond 10 miljard MB) Oftewel, het gemiddeld verbruik, waar ook de FUB op gebaseerd is, is aan een enorme stijging onderhevig. Positief is dat inmiddels T-mobile, tele2 meegerekend, meer dan de helft van al die mobiele data aflevert! :thumbsup_tone4: Maar punt is, als de unlimited bundel met gemiddeld datagebruik was meegegroeid, hoe groot had ie inmiddels moeten zijn? 30GB per dag met aanvullers van 6gig, á 150 euro per maand? :thinking: Feit is, dat bundel hetzelfde blijft, terwijl het dataverbruik wel toeneemt. En dat gaat op een gegeven moment wringen.

 

Dat je dingen ook via wifi kunt bekijken dat weten mensen natuurlijk wel, prima work around (doe ik zelf ook altijd, ik heb prepaid en nog nooit een kb aan data verbruikt). Maar via de telefoon is ideaal voor juist die situaties waarin dat juist niet mogelijk of aanwezig is. Juist in dat studentenhuis met 8 man, daar hebben ze geen 8 aparte vaste aansluitingen op 1 adres. En als je mensen meer dan 1000 euro laat neertellen voor een super HD telefoon inclusief gekoppelde, betaalde streaming diensten en unlimited data abo, dan kun je toch niet meer aankomen met, ga maar via wifi op vaste verbinding of in SD kijken? Een paar jaar terug misschien nog wel, maar kun je dat in deze super snel ontwikkelende markt nog steeds? Ik weet het niet...

Reputatie 7

Tele2 laat je geen 1000 euro neertellen, die keuze maken klanten zelf. Als studenten in studentenhuizen willen streamen, dan is dat mogelijk binnen de grenzen van het abonnement.

Unlimited is al oneindig veel GB (misbruik daargelaten), dus dat hoeft niet mee te groeien met het gemiddelde verbruik. Kwestie van een paar keer extra aanvullen.

Ik snap echt wel dat er behoefte is aan een abonnement zonder aanvullers of met hogere grenzen, maar die zijn er in Nederland simpelweg niet. Het is goed om op fora te laten horen dat gebruikers dat wel graag zouden willen, maar betekent niet dat het ook meteen te realiseren is. Daarnaast bieden de grote providers zowel mobiele als vaste abonnementen aan en zullen ze niet op zitten te wachten dat klanten hun vaste verbinding opzeggen als het mogelijk is om tegen lage kosten oneindig te blijven streamen via het mobiele abonnement.

Ik denk dat onze meningen elkaar al aardig naderen hier pipo :)

 

Ik neem aan dat er op een gegeven moment toch wel iets gaat gebeuren met het unlimited abo, er komt natuurlijk een moment dat boosters van 1 gig met de telefoons en het netwerk van de (nabije) toekomst binnen een minuutje op kunnen zijn. En er is geen ontkennen aan dat de mobiel markt in snel toenemende mate bestookt wordt met data vretende apps.

Misschien ooit eens een unlimited plus met 3 keer zo grote start en aanvul bundel, en een hogere prijs? Ik heb natuurlijk geen kennis hoe dicht we bij de capaciteit van wat het huidige net aan kan zitten. Maar als je ziet hoe snel het gemiddeld verbruik groeit zal daar óf heel erg in capaciteit geïnvesteerd moeten worden, of zal er een gedragsomslag moeten komen in wat we met mobiele technologie maximaal kunnen doen, nu en in de toekomst. Of er moet een IT talent opstaan die een revolutionaire manier van data compressie uitvindt.

 

Voor mij is vast internet in combinatie met een prepaid telefoon dan gewoon ook de beste combinatie, als ik een nieuwe PC klaarmaak voor gebruik gaat er hier al gauw zo'n 700 GB aan software op, ik moet er niet aan denken om dat met boosters te moeten doen :joy: Ik ben echter toevallig wel iemand die heel weinig buitenshuis op pad is, ik kom 98% van de tijd niet verder dan een paar km van huis.

 

Blijft het feit dat een booster pas kunnen aanvragen als je internet er helemaal uit komt te liggen gewoon pet is, ik denk niet dat je veel booster gebruikers zult kunnen vinden die dat een fijne constructie vinden, zeker in deze bijzondere corona tijden.

Reputatie 7
Badge +8

Voor die capaciteitsproblemen in het mobiele netwerk is juist 5G uitgevonden. 

Natuurlijk duurt het nog enkele jaren tot dit volledig geïntegreerd is. Er moet natuurlijk ook een maatschappelijke verandering ontstaan. Met zoveel brandstichtingen duurt het natuurlijk langer. 

Reputatie 7

Precies, en het echte 5G komt pas over een jaar of 3 als de nieuwe frequenties na een veiling beschikbaar komen. Gebruikerswensen gaan momenteel sneller dan de techniek.

Aan de andere kant zal een supersnel abonnement zonder aanvullers uiteraard duurder zijn en dan zien we de klanten weer op het forum, omdat die juist wilden besparen door vast internet op te zeggen (geldt niet voor iedereen, maar wel voor velen).

Toch blijf ik het met de apps van tegenwoordig niet helemaal eerlijk meer vinden om elke unlimited gebruiker maar gaan te bestempelen als iemand die misbruikt maakt en dat wel zal doen om geld op vast internet te besparen. En je kunt je afvragen of geld willen besparen per definitie als een vorm van misbruik bestempeld moet worden;

Als iemand 12 uur per dag onderweg is en daardoor volop mobiel internet gebruikt en een unlimited abo heeft, is het dan nog wel redelijk om van die persoon te verwachten dat hij voor dat uurtje tv kijken 's avonds nog even een tv abo of vast internet aanschaft, terwijl hij al internet heeft op zijn telefoon en met een voor telefoon bestemd appje en een kabeltje aan zijn tv kan kijken? En een gezin van 4, die per persoon allemaal al databundels op hun telefoon hebben? Die moeten ook nog vast internet hebben, en tv? 4 Mobiele abonnementen is toch helemaal niet goedkoper dan 1 vast internet/tv combo? Kun je die als misbruiker gaan bestempelen omdat ze een tv streampje op hun telefoon bekijken?

Als het door tele2 als misbruik wordt beschouwd om wel een unlimited bundel en geen internet te hebben, dan koppelen ze de unlimited  bundel toch gewoon verplicht aan een internet abo? :dizzy_face:

Ben toch best wel benieuwd wat een telecom aanbieder zelf nu ‘officieel’ als misbruik beschouwt.

Is een tv streampje kijken met een bundel misbruik? Of is het met een 20 GB bundel geen misbruik, maar met een unlimited bundel wel? Want daar lijkt het nu bijna op neer te komen…..

Reputatie 7

Ja, dat is redelijk, omdat een mobiel abonnement op dit moment nu eenmaal geen volwaardige vervanging is voor een vaste verbinding.

De beschikbare apps zijn overigens niet de norm waar de abonnementen zich maar naar moeten schikken. Het abonnement is wat er beschikbaar is en als je een app gebruikt die meer data nodig heeft dan het abonnement toestaat (of: handig is), dan is WiFi een alternatief. Je kunt niet providers beschuldigen dat het abonnement niet goed is omdat er apps bestaan die meer vragen.