Mobiel aan op vakantie


Reputatie 6
Eindelijk grenzeloos bellen, sms’en en internetten op vakantie! Met Tele2 kon je altijd al zorgeloos genieten binnen Nederland. Maar binnenkort kun je roaming gewoon aan laten staan als je de grens overgaat. Zonder verrassingen als je eenmaal weer thuis bent.

Je gebruikelijke belbundel én databundel zijn namelijk vanaf 8 juni 2017 geldig in de hele EU plus Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland! Dit grenzeloos goede nieuws geldt voor alle bestaande en nieuwe abonnementen van Tele2.

Als je je bundel voor bellen, sms’en en internetten hebt verbruikt terwijl je in het buitenland bent, gelden de normale buiten-de-bundeltarieven van Tele2. Je kunt dan ook een Extra Internetbundel kopen in het buitenland, net zoals nu al in Nederland.

Heb je een Unlimited bundel, dan kan je uiteraard helemaal losgaan in Nederland. In de EU heb je dan 6GB per maand.

Kijk hier voor meer informatie en de actuele tarieven.

Wij wensen iedereen alvast een hele prettige zomervakantie.

Weten wat de beste stranddag wordt? Bekijk op ons blog de 5 beste weer apps ☀️ ⛅️ 🌧️

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

154 reacties

Reputatie 5

Youfone en Simpel (providers die op netwerk roamen in nederland de een kpn en de andere T-Mobile) kunnen wel 4G in de EU aanbieden en dat zijn zoals genoemd geen groten partijen..


Youfone en Simpel zijn Enhanced Service Providers en hebben geen eigen netwerk of simkaart, ze gebruiken een "branded" versie van KPN of T-Mobile en liften dus in het buitenland mee op de MNO roaming overeenkomsten.


Waar staat dat ze "meeliften" ? ... ze kopen bel/sms en data in bij MNO en dat is alles.. hun moeten nog steeds afspraken maken (info van half jaar geleden die ik verkregen had dat ze alleen inkopen maar wel contracten moeten afsluiten).

Telfort bijvoorbeeld ook een sim only die zelfs onder KPN valt kan niet 4G roamen in de EU alleen op 3G... terwijl een YouFone dat goedkopere abonnementen aan aanbied dit wel kan.
Reputatie 7
[
Mhmm ik snap wat je bedoelt, kpn dan?


KPN is de default provider voor iedereen die niet bij Vodafone, Telekom of Tele2 zit, het waarom is vrij logisch denk ik, oudste en grootste provider van NL.

Daarnaast de prijzen van KPN zijn net wat hoger, dus ze kunnen misschien meer aanbieden... Bijvoorbeeld in het buitenland, krijg met met KPN 500 minuten en MBs voor 39€, terwijl met andere operators betaal je 30€ voor 100MB. Je vergelijkt wat het best bij jou past.



Kijk dat je terug valt op het 3 of 2G voor bellen is niet zo een groot probleem,



Dat was niet mijn punt,

Als twee providers een roaming akkoord willen maken, betekent dat klanten van beide providers op elkaars netwerken kunnen bellen, sms'en en internetten.

Als een van die providers geen 2G of 3G netwerk hebben, wat kunnen ze aanbieden? Klanten van de andere providers kunnen wel internetten maar niet bellen op hun netwerk, dus die provider staat wel in een mindere sterk positie, wordt dus extra betalen voor het gebruiken van 4G van de andere provider.

Kunnen ze dit prijs doorberekenen aan hun klanten, of kiezen om 4G over te slaan tot dat de situatie verandert is.

Ook is Tele2 NL een vrij nieuwe provider (de MVNO periode dan niet geteld).

> Wat precies Tele2 tegen houdt om 4G te leveren in Europa is mijn niet bekend, dat zijn dan theorieën die hier en daar gesproken worden, daarnaast is ( was) een probleem bij andere kleine providers, zoals yoygo...
Reputatie 5
[
Mhmm ik snap wat je bedoelt, kpn dan?


KPN is de default provider voor iedereen die niet bij Vodafone, Telekom of Tele2 zit, het waarom is vrij logisch denk ik, oudste en grootste provider van NL.

Daarnaast de prijzen van KPN zijn net wat hoger, dus ze kunnen misschien meer aanbieden... Bijvoorbeeld in het buitenland, krijg met met KPN 500 minuten en MBs voor 39€, terwijl met andere operators betaal je 30€ voor 100MB. Je vergelijkt wat het best bij jou past.



Kijk dat je terug valt op het 3 of 2G voor bellen is niet zo een groot probleem,



Dat was niet mijn punt,

Als twee providers een roaming akkoord willen maken, betekent dat klanten van beide providers op elkaars netwerken kunnen bellen, sms'en en internetten.

Als een van die providers geen 2G of 3G netwerk hebben, wat kunnen ze aanbieden? Klanten van de andere providers kunnen wel internetten maar niet bellen op hun netwerk, dus die provider staat wel in een mindere sterk positie, wordt dus extra betalen voor het gebruiken van 4G van de andere provider.

Kunnen ze dit prijs doorberekenen aan hun klanten, of kiezen om 4G over te slaan tot dat de situatie verandert is.

Ook is Tele2 NL een vrij nieuwe provider (de MVNO periode dan niet geteld).

> Wat precies Tele2 tegen houdt om 4G te leveren in Europa is mijn niet bekend, dat zijn dan theorieën die hier en daar gesproken worden, daarnaast is ( was) een probleem bij andere kleine providers, zoals yoygo...


Kijk in de baltische staten, Zweden en kroatie is Tele2 actief in de eu en snap ik nog wel dat ze 4G kunnen aanbieden, nu kan je met Tele2 in denemarken op TDC en in Finland op DNA 4G roamen.. deze laatste 2 providers zijn niet onderling verbonden met Tele2 maar daarmee kan Tele2 Nederland wel 4G afspraken maken blijkelijk (in de praktijk) kan het dus wel... blijkbaar kunnnen ze wel wat inbrengen.
Reputatie 7
Ik zeg niet dat het niet kan, ik leg mijn theorie uit van waarom het nog niet mogelijk is overal.

Misschien hadden de boven genoemde providers een goede deal?
Reputatie 5
Ik zeg niet dat het niet kan, ik leg mijn theorie uit van waarom het nog niet mogelijk is overal.

Misschien hadden de boven genoemde providers een goede deal?

Zou kunnen, hoop in iedergeval dat er afspraken gemaakt worden.

Op de plaats waar ik nu ben kom ik toevallig als ik handmatig zoek nog E-Plus tegen en op wat meerdere locaties ook waar meerendeel al gewoon O2 is.. dacht dat het al allemaal geïntegreerd was ondertussen.
Merk wel dat O2/E-Plus het slechtste bereik heeft in dorpen of minder bewoonde gebieden dan Vodafone of Telekom kan dit kloppen? Want als ik hier naar 4G zoek kom ik alleen op Vodafone of Telekom vaker uit dan O2/E-Plus... (waar Telekom voor mij gevoel het beste in Duitsland is qua dekking, heb ook tijdje een vodafone prepaid gehad en de 4G dekking daarmee in Duitsland wat toch vaak minder in de zin van 1 of 2 streepjes vaak en Telekom 3 a 4 (vol bereik) 4G heb.
Reputatie 7
Eplus als merk bestaat niet meer, toen ik nog klant was kon ik roamen op de O2 netwerk, het wordt nu allemaal als O2 verkocht, maar misschien is het integratie nog niet afgerond, en hebben ze nog Eplus sites die het oude Eplus netwerk code uitzenden :/

Maar goed, to the point,

Zelfs samen zijn beide netwerken erg slecht, 4G van O2 is werkbaar, maar 3G is gewoon dramatisch... Ging ik (met Aldi talk, bij Eplus net) net 2 s-bahn stations buiten München centrum en was internetten onmogelijk.

Met O2 4g/3G had ik midden Simbach am inn (Duitse stad aan de grens) betere dekking van Oostenrijkse providers.
Reputatie 5
Eplus als merk bestaat niet meer, toen ik nog klant was kon ik roamen op de O2 netwerk, het wordt nu allemaal als O2 verkocht, maar misschien is het integratie nog niet afgerond, en hebben ze nog Eplus sites die het oude Eplus netwerk code uitzenden :/

Maar goed, to the point,

Zelfs samen zijn beide netwerken erg slecht, 4G van O2 is werkbaar, maar 3G is gewoon dramatisch... Ging ik (met Aldi talk, bij Eplus net) net 2 s-bahn stations buiten München centrum en was internetten onmogelijk.

Met O2 4g/3G had ik midden Simbach am inn (Duitse stad aan de grens) betere dekking van Oostenrijkse providers.


Mhmm duidelijk, ik hoop dat hier echt een verbetering in komt... maar heb me al deels bij neergelegd..
Reputatie 5
@Rena Chan @JeroenK van Tele2 @Kim van Tele2 @Kevin van Tele2 @Jeanette van Tele2

Op de plaats waar ik nu ben (binneshuis) heb ik met de T-Mobile prepaid simkaart ook bereik met 3G (H+) en dan roam ik op Telekom.de.
Speedtest gedaan geen denderende snelheid maar dit ging nog. Daarna precies hetzelfde gedaan met de Tele2 simkaart, als eerst wat het lastiger om te verbinden toen ik op 3G zat kon ik geen speedtest doen en eigenlijk helemaal niks... zit nu op edge (2G) in heel het gebied waar ik met T-Mobile goede 4G verbinding had...

Merk dus gewoon dat je als Tele2 klant nu pas echt slechte voorwaarde heb en echt niks kan... hoe nu verder?
Ben heel tevreden in Nederland met Tele2 tot ik de grens over ga en aan me lot wordt over gelaten.
Reputatie 7
We hebben vorige jaar geleerd dat storingen in de verbinding tussen providers kunnen zorgen voor internet problemen. ( voorbeeld ).

Maar goed ook werkt 3G prima bij optimale bereik, het probleem is dat je niet vaak optimale 3G bereik gaat vinden in Duitsland, vooral in de bergen of buiten grote steden.

Persoonlijk zou ik gaan kijken naar andere alternatieven die voor jou zowel in Nederland als in het buitenland een goede ervaring levert, want tot dat 4G roaming voor onze buurlanden aangekondigd wordt, zal je te maken hebben met de tekortingen van de 3G netwerken in andere landen.
Reputatie 5
We hebben vorige jaar geleerd dat storingen in de verbinding tussen providers kunnen zorgen voor internet problemen. ( voorbeeld ).

Maar goed ook werkt 3G prima bij optimale bereik, het probleem is dat je niet vaak optimale 3G bereik gaat vinden in Duitsland, vooral in de bergen of buiten grote steden.

Persoonlijk zou ik gaan kijken naar andere alternatieven die voor jou zowel in Nederland als in het buitenland een goede ervaring levert, want tot dat 4G roaming voor onze buurlanden aangekondigd wordt, zal je te maken hebben met de tekortingen van de 3G netwerken in andere landen.
III
Dat klopt, het jammere is bij her afsluiten van mijn abonnement het beloofd was met de nieuwe eu regels dat ik 4G kan gebruiken in de EU nu wordt er helaas gezegd dat dit niet gezegd mocht worden en ik gewoon pech heb..
Maar heb nog een contract die 1 jaar loopt, en om het af te kopen vind ook wat... en dat doe ik liever niet natuurlijk.
Reputatie 5
@Rena Chan nu wel voor melkaar gekregen om 3G een beetje fatsoenlijk werkende te krijgen op de locatie.

Als ik automatisch instel gaat het elke keer terug naar O2 waar ik alleen maar 2G heb en geen 3G, alleen Telekom heeft hier 3G en geen andere provider maar moet hem wel handmatig op 3G zetten anders valt hij elke keer terug naar 2G raar genoeg. Terwijl het 3G bereik bijna net zo goed is als 2G op dit moment. Waarom is dat denk je?
Reputatie 7
Ah nee, abonnementen afkopen is gewoon geld gratis geven aan de provider... Inderdaad geen optie.

Maar,

Elke provider heeft een "preferred roaming provider" per land ingesteld, kan het zijn dat dit bij Tele2 O2 is, dan zou je telefoon eerst een O2 netwerk zoeken.

Maar waarom als je Telekom handmatig selecteert dat je telefoon terug naar 2G gaat zou ik niet weten... Misschien is de dekking van 2G toch sterker dat jou telefoon denkt dat het beter is? 😕
Reputatie 5
Ah nee, abonnementen afkopen is gewoon geld gratis geven aan de provider... Inderdaad geen optie.

Maar,

Elke provider heeft een "preferred roaming provider" per land ingesteld, kan het zijn dat dit bij Tele2 O2 is, dan zou je telefoon eerst een O2 netwerk zoeken.

Maar waarom als je Telekom handmatig selecteert dat je telefoon terug naar 2G gaat zou ik niet weten... Misschien is de dekking van 2G toch sterker dat jou telefoon denkt dat het beter is? :/


Uhm ik heb van de 4 streepjes 3 streepjes 3G en haal een snelheid van bijna 10mbps op 3G, dus zo slecht zou ik het niet kunnen noemen.
Reputatie 7
@Roman007 volgens mij kan @simnlru je veel vertellen over roaming in Duitsland, veel niet positief helaas :/

Wat je kunt proberen is handmatig netwerk zoeken, en kijken als Telekom beter netwerk heeft dan O2 of andersom maar ik twijfel dat O2 ergens beter netwerk heeft dan Telekom..

En Vodafone hebben ze ook nog, kun je daar kijken hoe goed het is.
Succes.
Reputatie 5
@Roman007 volgens mij kan @simnlru je veel vertellen over roaming in Duitsland, veel niet positief helaas :/

Wat je kunt proberen is handmatig netwerk zoeken, en kijken als Telekom beter netwerk heeft dan O2 of andersom maar ik twijfel dat O2 ergens beter netwerk heeft dan Telekom..

En Vodafone hebben ze ook nog, kun je daar kijken hoe goed het is.
Succes.

Als je op vodafone wilt roamen moet je in de simkaart toolkit wel op handmatig zetten en in het buitenland aangeven.

Dan nog is vodafone niet echt beter... als je terug gaat op je netwerk ga je sneller terug naar gprs dan edge... maakt niet zoveel uit want in duitsland kan je op beide niks...

O2 zou ik niet op gaan roamen want waar ik kwam was het meestal edge dus 2g, en met telekom had ik nog wel eens iets meer 3G maar ook niet denderent.

Vorig jaar vodafone prepaid getest in Duitsland met toegang tot 4G, dit was niet echt super als ik 4G had was het goed maar onderweg schakelde het soms best snel naar gprs of edge...

Deze week T-Mobile getest met toegang to 4G en heb overal 4G gehad, zelf op plaatsen waar ik het niet verwachten. Ook de dekking van 4G is gewoon vele malen beter, heb dit ook getest met mijn Tele2 simkaart die op 3G en 2G roamde en de T-Mobile simkaart waar ik toegang tot 4G had. Was ergens in een dorpje, met Tele2 dus 0 bereik en met T-Mobile (Telekom.de) netjes goed 4G bereik... dit zegt ook en bij navraag aan Telekom duitsland is het 4G net zo goed als het edge netwerk en 3G is een grote gaten kaas waar je eigenlijk geluk mee moet hebben...

@Rena Chan jammer dat @JeroenK van Tele2 of @Mark van Tele2 of een andere moderator hier niet op reageerd, ben benieuwd wat hun te zeggen hebben 😉
Okay, met interesse heb ik dit topic gelezen. Ik ben afgelopen zomer overgestapt naar Tele2, maar hoewel het in Nederland wel prima loopt, ben ik er in het buitenland niet enthousiast over.

Begrijp ik het nu goed dat Tele2 in het buitenland geen 4G ondersteund, maar er bijvoorbeeld in Duitsland een slechte 3G dekking is? Dat zou mijn ervaringen verklaren.

Ik merk dat ik vaak slecht of geen internet in het buitenland heb en dan heb ik het niet alleen over afgelegen plaatsen in de bergen, maar ook regelmatig binnen de bebouwde kom.

Ik ben momenteel weer in Duitsland en onderweg heb ik gebruik gemaakt van Android Auto met Google maps. In Nederland werkt dat super, maar onderweg in Duitsland viel regelmatig de internet verbinding weg en als dat te lang duurt, valt Android Auto uit omdat die internet verbinding nodig heeft.
Het ging zo vaak mis dat ik de ingebouwde navigatie weer ben gaan gebruiken.

Ik ben blij dat ik niet aan een jaarabonnement vast zit want ik denk dat mijn Tele2 avontuur van korte duur is geweest.....jammer
Reputatie 5
Okay, met interesse heb ik dit topic gelezen. Ik ben afgelopen zomer overgestapt naar Tele2, maar hoewel het in Nederland wel prima loopt, ben ik er in het buitenland niet enthousiast over.

Begrijp ik het nu goed dat Tele2 in het buitenland geen 4G ondersteund, maar er bijvoorbeeld in Duitsland een slechte 3G dekking is? Dat zou mijn ervaringen verklaren.

Ik merk dat ik vaak slecht of geen internet in het buitenland heb en dan heb ik het niet alleen over afgelegen plaatsen in de bergen, maar ook regelmatig binnen de bebouwde kom.

Ik ben momenteel weer in Duitsland en onderweg heb ik gebruik gemaakt van Android Auto met Google maps. In Nederland werkt dat super, maar onderweg in Duitsland viel regelmatig de internet verbinding weg en als dat te lang duurt, valt Android Auto uit omdat die internet verbinding nodig heeft.
Het ging zo vaak mis dat ik de ingebouwde navigatie weer ben gaan gebruiken.

Ik ben blij dat ik niet aan een jaarabonnement vast zit want ik denk dat mijn Tele2 avontuur van korte duur is geweest.....jammer

In deze topic staat beschreven waar Tele2 wel 4G roaming aanbied: https://forum.tele2.nl/tips-vanuit-de-community-328/tele2-4g-roaming-69100

Behalve deze landen bied Tele2 alleen 2 en 3G aan..

Met welke provider ben je verbonden? Als dit o2 is verbind dan met Telekom.de handmatig, dit netwerk is wat beter dan o2 op 2 en 3G gebied.

Als 4G in de EU belangrijk is voor jou zou ik overstappen want op dit moment is er voor de rest nog niks bekent over verdere uitbreiding van roaming op 4G....

Btw zoals ik al eerder zei en je waarschijnelijk gelezen hebt is het 4G netwerk (dekkingsgraad) veel beter in alle landen dan 3G, zeker in Duitsland omdat dit als voorwaarde was van de aankoop van de frequenties voor het bouwen van de 4G netwerk...

Hoor graag van je of je met telekom.de wat betere ervaring ervaart.

Hoor graag van je of je met telekom.de wat betere ervaring ervaart.


Bedankt voor je reactie! Ik hoef niet perse 4G te hebben, maar als er als alternatief geen 3G is dan heb ik dus eigenlijk niets....misschien ga ik dan toch eens bij T-mobile of Simpel kijken....

Voor nu heb ik mijn telefoon zojuist handmatig overgeschakeld op Telekom.de
Bedankt voor de tip. Als ik merkbaar verschil merk, hoor je het wel!
Reputatie 5

Hoor graag van je of je met telekom.de wat betere ervaring ervaart.


Bedankt voor je reactie! Ik hoef niet perse 4G te hebben, maar als er als alternatief geen 3G is dan heb ik dus eigenlijk niets....misschien ga ik dan toch eens bij T-mobile of Simpel kijken....

Voor nu heb ik mijn telefoon zojuist handmatig overgeschakeld op Telekom.de
Bedankt voor de tip. Als ik merkbaar verschil merk, hoor je het wel!


Top, ik merkte het verschil van de week wel maar dan nog is het bereik nogsteeds minder dan iemand die wel 4G toegang heeft (zelf getest). Btw soms moet je bij je instelling op 3G zetten, ik had best vaak dat hij op 2G overschakelde terwijl er wel 3G was.

Hoor het wel voor de rest!

Top, ik merkte het verschil van de week wel maar dan nog is het bereik nogsteeds minder dan iemand die wel 4G toegang heeft (zelf getest). Btw soms moet je bij je instelling op 3G zetten, ik had best vaak dat hij op 2G overschakelde terwijl er wel 3G was.

Hoor het wel voor de rest!


Ik heb die ervaring eerder ook wel eens gehad dat het beter is om 3G vast te zetten en dat heb ik nu ook maar eens gedaan!
Tnx
Reputatie 7
Laat het dan weten als het beter is.

Het probleem in Duitsland is de frequentie dat ze voor 3G gebruiken.

Je hebt hoog, middel en lage frequenties.
Hoog = meer capaciteit maar minder bereik, signaal komt niet zo ver van de antenne en dwingt minder goed binnen

Middel = gebalanceerd

Laag = minder capaciteit maar goed bereik ook binnen.

In Duitsland:

2G 900Mhz (laag) en 1800Mhz (middel)
3G 2100Mhz (hoog)
4G 800Mhz (laag), 1800Mhz (middel) en 2600Mhz (hoog)


Terwijl in Nederland:

2G 900Mhz (laag) en 1800Mhz (middel)
3G 900Mhz (laag) en 2100Mhz (hoog)
4G 800Mhz (laag), 900Mhz (laag), 1800Mhz (middel), 2100Mhz (hoog) en 2600Mhz (hoog)
Reputatie 5
Laat het dan weten als het beter is.

Het probleem in Duitsland is de frequentie dat ze voor 3G gebruiken.

Je hebt hoog, middel en lage frequenties.
Hoog = meer capaciteit maar minder bereik, signaal komt niet zo ver van de antenne en dwingt minder goed binnen

Middel = gebalanceerd

Laag = minder capaciteit maar goed bereik ook binnen.

In Duitsland:

2G 900Mhz (laag) en 1800Mhz (middel)
3G 2100Mhz (hoog)
4G 800Mhz (laag), 1800Mhz (middel) en 2600Mhz (hoog)


Terwijl in Nederland:

2G 900Mhz (laag) en 1800Mhz (middel)
3G 900Mhz (laag) en 2100Mhz (hoog)
4G 800Mhz (laag), 900Mhz (laag), 1800Mhz (middel), 2100Mhz (hoog) en 2600Mhz (hoog)

True had dit aangegeven in de andere topic die ik gelinkt had.

Alle providers hebben alleen 900mhz in Duitsland behalve telekom die ook nog 1800mhz heeft. 3G klopt alle providers in Duitsland hebben alleen een frequentie op 2100mhz, op 4G frequenties in duitsland mis je een paar de 900mhz en de 2100mhz.

Vodafone Duitsland: 800/1800/2100/2600 MHz
O2 Duitsland: 800/1800/2600 MHz
Telekom Duitsland: 800/900/1800/2600 MHz
Reputatie 6

Hoor graag van je of je met telekom.de wat betere ervaring ervaart.


Bedankt voor je reactie! Ik hoef niet perse 4G te hebben, maar als er als alternatief geen 3G is dan heb ik dus eigenlijk niets....misschien ga ik dan toch eens bij T-mobile of Simpel kijken....


T-Mobile is duur, je kan beter Youfone nemen, die zit op het KPN netwerk en roamed in de EU op 4G. Heb ik ook gedaan.
Reputatie 5

Hoor graag van je of je met telekom.de wat betere ervaring ervaart.


Bedankt voor je reactie! Ik hoef niet perse 4G te hebben, maar als er als alternatief geen 3G is dan heb ik dus eigenlijk niets....misschien ga ik dan toch eens bij T-mobile of Simpel kijken....


T-Mobile is duur, je kan beter Youfone nemen, die zit op het KPN netwerk en roamed in de EU op 4G. Heb ik ook gedaan.
@

Simpel zou opzich wel kunnen, vraagje welke roaming partners heeft youfone voor 4G?
Reputatie 7
Ha Nice to know, de database die ik gevonden heb is dan niet up to date, thanks voor de info.