Sticky

[Info] Mijn mobiele abonnementskosten zijn verhoogd: inflatiecorrectie 2020

  • 14 augustus 2020
  • 13 reacties
  • 919 x bekeken

Reputatie 5
Badge

Whaaaat? Mijn factuur is hoger! Ik hoor het je denken en de vragen die bij je opkomen zijn begrijpelijk. Nee, je hebt niet buiten je bundel gebeld of geïnternet! En geen zorgen, je hebt ook niet ongemerkt een abonnementsdienst afgesloten. Jouw factuur is vanaf nu iets hoger door de inflatiecorrectie. Benieuwd naar wat dit inhoudt en welke gevolgen dit heeft voor jou? Dan ben je hier aan het juiste adres. We hebben hierde meest voorkomende vragen voor je beantwoord.


Waarom een inflatiecorrectie?

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Met deze prijsinflatie stijgen ook onze kosten. Daarom passen wij een inflatiecorrectie toe op onze abonnementstarieven.  
In 2020 voert Tele2 een inflatiecorrectie door op de vaste kosten van je mobiele abonnement. Dit geldt voor je bel/SMS-bundel en je databundel. De inflatiecorrectie wordt jaarlijks bepaald door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en is voor dit jaar vastgesteld op 2,6%. De correctie gaat in op 1 juli 2020. Op de factuur die je in augustus ontvangt, zie je de correctie voor het eerst.


De inflatiecorrectie geldt voor alle consumentenabonnementen en contractverlengingen, met uitzondering van abonnementen die na 7 januari 2020 zijn besteld of verlengd. De inflatiecorrectie geldt voor de volgende bundels:
•    Bel/SMS-bundel
•    Databundel


De prijzen van andere (losse) bundels en de tarieven voor verbruik buiten de bundel worden niet verhoogd.

 

Mag ik nu kosteloos opzeggen?

Je kunt je abonnement niet kosteloos opzeggen naar aanleiding van deze wijziging. In de Algemene Voorwaarden die bij je contract horen, staat deze inflatiecorrectie namelijk ook vermeld.


Hoe berekent Tele2 de inflatiecorrectie?

Tele2 volgt de door het CBS berekende inflatie (consumentenprijsindex). Het CBS berekent elke maand de hoogte van de inflatie op consumentenproducten en -diensten. Ze meten de procentuele verandering van de consumentenprijsindex (CPI) ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Onze aanpassing wordt gebaseerd op de stijging van het CPI-cijfer van het CBS over het voorafgaande kalenderjaar. Dit inflatiepercentage was 2,6% in 2019. Lees hierover meer op de website van het CBS.

 

Geldt dit ook voor Tele2 Thuis?

Ja, dit geldt ook voor Tele2 Thuis diensten, alleen wordt deze correctie per 1 januari ingevoerd. Dit kan je controleren op je factuur van januari. 

 

Heb je een andere vraag? Laat dan hieronder een reactie achter en de Community helpt je meteen verder! 


 


13 reacties

Beste Cas van tele2

Ja de inflatie is er idd bij op gekomen, maar van een mb abonement van 10 euro naar 12.31 toch wel een erg hoge stijging.

En er staat ineens wel een korting op het factuur maar nergens kan ik vinden waar dat vandaan komt. 

Mvg

Wat een onzin!

Jullie vast klanten gaan meer betalen maar ondertussen kunnen nieuw klanten gewoon een goedkoop abonnement afsluiten. 

Ik krijg nu 5GB en onbeperkt bellen voor 15,38. Nieuw klanten betalen voor 7GB en onbeperkt bellen 15 euro. Hoe leg je dat uit?

 

Reputatie 7
Badge +4

Elke keer zijn er prijs aanpassingen en aanbiedingen. Als je elke keer mee wilt profiteren kun je een maandelijks opzegbare / verlengbare sim only nemen.

Reputatie 7
Badge +1

Wat een onzin!

Jullie vast klanten gaan meer betalen maar ondertussen kunnen nieuw klanten gewoon een goedkoop abonnement afsluiten. 

Ik krijg nu 5GB en onbeperkt bellen voor 15,38. Nieuw klanten betalen voor 7GB en onbeperkt bellen 15 euro. Hoe leg je dat uit?

 

Elke organisatie heeft tijdelijke acties en aanbiedingen. Tele2 heeft onder andere de Dit Wil Ik weken. Ook zijn de abonnement prijzen in de loop der jaren structureel gewijzigd, bijvoorbeeld eerst 5 en nu 7GB voor 15 euro.

ik begrijp de inflatiecorrectie, en meestal wordt die in juli doorgevoerd en is te zien op de factuur van augustus.

Maar wat ik dan niet begrijp is waarom dit dan pas op de factuur van September wordt doorgevoerd. 

Hoezo is de inflatiecorrectie niet op de factuur van augustus te zien maar pas op die van september?

Reputatie 7
Badge +1

ik begrijp de inflatiecorrectie, en meestal wordt die in juli doorgevoerd en is te zien op de factuur van augustus.

Maar wat ik dan niet begrijp is waarom dit dan pas op de factuur van September wordt doorgevoerd. 

Hoezo is de inflatiecorrectie niet op de factuur van augustus te zien maar pas op die van september?

Bij mij op de factuur over juli (verstuurd in augustus), dus dan heb je nog een maand mazzel.

 

ik begrijp de inflatiecorrectie, en meestal wordt die in juli doorgevoerd en is te zien op de factuur van augustus.

Maar wat ik dan niet begrijp is waarom dit dan pas op de factuur van September wordt doorgevoerd. 

Hoezo is de inflatiecorrectie niet op de factuur van augustus te zien maar pas op die van september?

Bij mij op de factuur over juli (verstuurd in augustus), dus dan heb je nog een maand mazzel.

ja, klopt ik zag dat ook bij een vriend van mij, maar die heeft contractvrij, maandelijks opzegbaar.

Ik heb 2 jarige contract dat pas afloopt in okt 2021.

ik weet dat het wettelijk gewoon kan en mag. Maar tele2 deed binnen de contract periode eigenlijk nooit de inflatiecorrectie toepassen. Zal ook wel een ideetje van t-mobile zijn..

 

Reputatie 7
Badge +1

 

ik begrijp de inflatiecorrectie, en meestal wordt die in juli doorgevoerd en is te zien op de factuur van augustus.

Maar wat ik dan niet begrijp is waarom dit dan pas op de factuur van September wordt doorgevoerd. 

Hoezo is de inflatiecorrectie niet op de factuur van augustus te zien maar pas op die van september?

Bij mij op de factuur over juli (verstuurd in augustus), dus dan heb je nog een maand mazzel.

ja, klopt ik zag dat ook bij een vriend van mij, maar die heeft contractvrij, maandelijks opzegbaar.

Ik heb 2 jarige contract dat pas afloopt in okt 2021.

ik weet dat het wettelijk gewoon kan en mag. Maar tele2 deed binnen de contract periode eigenlijk nooit de inflatiecorrectie toepassen. Zal ook wel een ideetje van t-mobile zijn..

 

Voorgaande jaren was de door het CBS berekende inflatie dusdanig laag dat er geen inflatiecorrectie werd doorgevoerd.

 

ik begrijp de inflatiecorrectie, en meestal wordt die in juli doorgevoerd en is te zien op de factuur van augustus.

Maar wat ik dan niet begrijp is waarom dit dan pas op de factuur van September wordt doorgevoerd. 

Hoezo is de inflatiecorrectie niet op de factuur van augustus te zien maar pas op die van september?

Bij mij op de factuur over juli (verstuurd in augustus), dus dan heb je nog een maand mazzel.

ja, klopt ik zag dat ook bij een vriend van mij, maar die heeft contractvrij, maandelijks opzegbaar.

Ik heb 2 jarige contract dat pas afloopt in okt 2021.

ik weet dat het wettelijk gewoon kan en mag. Maar tele2 deed binnen de contract periode eigenlijk nooit de inflatiecorrectie toepassen. Zal ook wel een ideetje van t-mobile zijn..

 

Voorgaande jaren was de door het CBS berekende inflatie dusdanig laag dat er geen inflatiecorrectie werd doorgevoerd.

ik wil je geloven en de inflatiecorrectie is ook wel lager in vorige jaren.

2015: 0,6%

2016: 0,3%

2017: 1,4%

2018: 1,7%

2019: 2,6%

Echter heb ik nadat mijn contract afgelopen is wel steeds een inflatiecorrectie doorberekend gekregen.

En de vriend met maandelijks opzegbaar abonnement heeft elk jaar de CPI doorberekend gekregen.

En betekent dat als de inflatiecorrectie lager uitpakt dan 1,7% dit volgend jaar niet wordt doorberekend voor klanten met een lopend contract (niet maandelijks opzegbaar)?

 

bron: https://opendata.cbs.nl/statline/?dl=3F0E#/CBS/nl/dataset/83131NED/table

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben niet van Tele2 dus ik kan dat niet bevestigen. Op basis van de voorwaarden en de inflatie kan Tele2 bepalen of ze een correctie doorvoeren. De inflatie zoals berekend over 2017 was voor het eerst enigszins op niveau en volgens mij werd dit in 2018 doorberekend. In 2019 en 2020 werd de inflatie van 2018 en 2019 doorberekend. Als je contract redelijk kort voor 1 juli is ingegaan dan wordt de inflatie dat jaar niet aan je doorberekend. De startdatum (of datum van verlengen) heeft dus invloed op het doorberekend krijgen van de inflatie.

Reputatie 5
Badge

Hey @Vraaguurtje,
Welkom op de Community! Dat is inderdaad een grote stijging, meer dan de inflatiecorrectie.
Als je jouw 06-nummer en klantnummer invult in jouw Community account dan zoek ik uit of we deze stijging kunnen verklaren!
Geef je mij een seintje als ik dit voor je kan uitzoeken? Dan duik ik er direct voor je in. We staan voor je klaar! :innocent:

 

Ik had een abbo van € 11  1 Gig en 100 belminuut.. het bleef maar met kwartjes omhoog gaan. Vorige maand mijn abbo verlengt € 10 voor 1 Gig en 200 belminuten.

De eerste faktuur bedraagt al € 10,42…. Gaat weg gekkies… Sluit ik nu weer een nieuw abbo af voor € 10

Reputatie 7
Badge +1

Ik had een abbo van € 11  1 Gig en 100 belminuut.. het bleef maar met kwartjes omhoog gaan. Vorige maand mijn abbo verlengt € 10 voor 1 Gig en 200 belminuten.

De eerste faktuur bedraagt al € 10,42…. Gaat weg gekkies… Sluit ik nu weer een nieuw abbo af voor € 10

Kijk even op de factuur, het kan zijn dat er een verrekening op staat met eerdere periode. Als je bijvoorbeeld een paar dagen van de maand het oude tarief betaalde en de rest van de maand het nieuwe tarief, dan kan 10,42 heel goed mogelijk zijn. De volgende factuur is dan uiteraard 10,00 euro.

Reageer