beantwoord

Europese betaalrekeningnummer

  • 5 December 2022
  • 8 reacties
  • 588 x bekeken

  • Aan het warmlopen
  • 2 reacties

Ik probeer mij aan te melden voor een Sim only abonnement. Bij het invullen van mijn bankrekeningnummer stuit ik echter op het probleem dat alleen Nederlandse IBAN rekeningnummers ingevuld kunnen worden.
Ik heb echter een Europees rekeningnummer met volledige ondersteuning van SEPA betalingen.
Ik heb inmiddels de klantenservice gebeld maar die stellen dat alleen Nederlandse bankrekeningen kunnen worden gebruikt.

Als het echt niet mogelijk is om een SEPA bankrekening te gebruiken dan is dit een overtreding van artikel 9 van de SEPA regeling en is er sprake van SEPA en IBAN-discriminatie.
https://www.dnb.nl/betalen/elektronisch-betalen/sepa-en-iban-discriminatie/

Graag verneem hoe ik mij kan aanmelden met mijn Europese IBAN rekening.

icon

Beste antwoord door MacB 7 December 2022, 15:43

Bekijk origineel bericht

8 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @MacB tof om te horen dat je een Sim Only bij ons wil afsluiten! Dit zou wel moeten kunnen met een buitenlands IBAN. Kun je deze punten eens controleren:

Heb je een Nederlandse Europese identiteitskaart of Nederlands Paspoort? Dit moet altijd in combinatie met een bankpas van een Nederlandse of buitenlandse bank met IBAN-rekeningnummer:

- Een tijdelijke bankpas wordt niet geaccepteerd.
- Alleen het IBAN-nummer van de bankpas mag gebruikt worden voor de aanvraag.
- De bankpas moet op naam van de aanvrager staan.

Welke melding ontvang je precies als je je IBAN invult? Mocht bovenstaande allemaal kloppen, bel dan even met mijn collega's van Sales (0800-1602). Ik kan vanuit hier verder niet helpen met de bestelling, maar ik weet zeker dat zij je er wel doorheen kunnen helpen. Laat je het me weten of via hun lukt? Ik hoor het graag van je!

Groetjes,

Marciano

Hallo,  bedankt voor je reactie.

Het is dus niet mogelijk om een niet  NL-iban nummer in te vullen op de aanmeldpagina.

Mijn Openbank rekeningnummer begint met ES49……  , maar dat is niet in te vullen.

Er volgt de melding : Geen geldig rekeningnummer (IBAN) ingevoerd.

Dit rekeningnummer voldoet echter wel aan de SEPA.

(SEPA staat voor Single Euro Payments Area: één Europese betaalmarkt)

Citaat afkomstig van de site van de Nederlandse Bank:

Ik kan alleen een Nederlandse IBAN invullen op de site van een bedrijf of instelling. Is hier sprake van IBAN-discriminatie?

Ja. Er is sprake van IBAN-discriminatie als uw rekeningnummer geweigerd wordt omdat deze afkomstig is uit een ander Europees land. Dit kan in strijd zijn met de wet- en regelgeving. Het is namelijk verplicht om rekeningnummers uit alle landen van de EER te accepteren.

Bij 0800-1602 wordt gemeld dat alleen een Nederlandse Iban gebruikt kan worden bij het aangaan van een abonnement.

Het gaat zo dus niet lukken met een buitenlands IBAN rekeningnummer.

 

 

 

 

 

 

Reputatie 5
Badge +6

Hoi @MacB

Het klopt inderdaad dat je op onze website geen abonnement kunt afsluiten met een buitenlands rekeningnummer. Ik moet je inderdaad gelijk geven over het feit dat wij geen klanten mogen weigeren met een buitenlandsrekeningnummer, echter bieden wij dit wel aan, maar niet bij Tele2. Zoals je wellicht wel weet is Tele2 onderdeel van T-Mobile en bieden wij(/zij) dat daar wel aan, je kunt een abonnement afsluiten in een T-Mobile winkel bij jou in de buurt.

Hopelijk kom je zo verder en kun je een abonnement aanvragen via mijn collega’s in een T-Mobile winkel. Mocht ik nog niets voor je kunnen doen, dan hoor ik het graag. 

Groetjes,
Johrick

Het klopt inderdaad dat je op onze website geen abonnement kunt afsluiten met een buitenlands rekeningnummer. Ik moet je inderdaad gelijk geven over het feit dat wij geen klanten mogen weigeren met een buitenlandsrekeningnummer, echter bieden wij dit wel aan, maar niet bij Tele2. Zoals je wellicht wel weet is Tele2 onderdeel van T-Mobile en bieden wij(/zij) dat daar wel aan, je kunt een abonnement afsluiten in een T-Mobile winkel bij jou in de buurt.

Hopelijk kom je zo verder en kun je een abonnement aanvragen via mijn collega’s in een T-Mobile winkel.

 

Bedankt voor dit antwoord.

De hamvraag is dan wel of  dit abonnement voor dezelfde prijs en voorwaarden wordt geleverd als welke ik bij Tele2 probeer te verkrijgen.

Als dit niet het geval is, is er nog steeds sprake van Iban discriminatie door Tele2 want ik wordt geweigerd vanwege mijn betaalrekening en wordt gedwongen een ander product te kopen.

Reputatie 7
Badge +12

Je bent zelfs beter af bij t-mobile... denk aan de mogelijkheid van e-sim en ondersteuning van LTE watches en natuurlijk meer dan 140 winkels waar je met je vragen en voor ondersteuning langs kunt. Er is ook een veel grotere de community bij t-mobile. Is naast gezellig ook heel handig bij specieke vragen.

Ik wil even reageren hierop, ik loop tegen hetzelfde probleem aan (blijkbaar 8 maanden later). De TMobile winkel biedt absoluut niet hetzelfde abbo aan (geen maandcontract, veel duurder) dus wat kan ik doen om met een Bunq bankrekening een Tele2 sim only abbonaf te sluiten. Ik ben bij MediaMarkt geweest, zonder resultaat (want internet banken worden geweigerd), maar ik lees hierboven dat dit niet mag. Dus, hoe nu verder zonder een veel duurder abonnement af te sluiten tegen slechtere voorwaarden?

Reputatie 7
Badge +12

Probeer eens om telefonisch een abonnement bij Tele2 af te sluiten. Misschien kan de verkoop afdeling wel je rekeningnummer handmatig invoeren.

Helaas, natuurlijk eerst telefonisch geprobeerd nadat het online niet werkte, maar dat lukte ook niet. Derde stap was MediaMarkt, maar zoals gezegd, die mogen van de telecom providers (groot A3 info blad) geen internetbanken accepteren.

 

Reageer