Bundel plotseling leeg

  • 31 January 2023
  • 17 reacties
  • 959 x bekeken

  • Aan het warmlopen
  • 4 reacties

Gisteren had ik nog 8430 MB over. De hele dag thuis op de wifi en nu is mijn bundel plotseling leeg. Hoe kan dat?

Marciano van Tele2 1 jaar geleden

Hi @Petjepet, mijn collega’s hebben ernaar gekeken en er blijkt geen probleem te zijn. Ik geef je hieronder graag meer informatie en tips om het verbruik bij te houden om erachter te komen waar de data aan is verbruikt. Wat bedoel je precies met je contract had 20GB bundel en je nieuwe bundel heeft ook 20GB bundel?

Het verbruik wordt via je simkaart geregistreerd. Wij kunnen niet zien wat je verbruikt hebt en/of waar de data precies aan is opgegaan. Je kunt eventueel via de instellingen van je toestel nagaan waaraan je data is opgegaan. Hiervoor is het belangrijk dat je wel dezelfde billcycle aanhoudt als wij. Het verschilt per toestel waar je dit kunt vinden:

  •  iPhone: Instellingen > Mobiel netwerk > Huidige periode
  •  Android: Instellingen > Verbindingen > Gebruik Mobiel gegevens

Let op: je kan hier geen rechten aan ontlenen, de simkaart-geregistreerde data is leidend.

Ik geef je graag wat tips om dataverbruik in de hand te houden:

(1) Maak zoveel mogelijk gebruik van wifi. Zeker wanneer je updates uitvoert of apps downloadt. Dit kan bijvoorbeeld door updates alleen te laten doen via Wifi of controleer of 'Slimme netwerkwissel' aanstaat op het toestel.
 

Instellen voor Apple
(1) App Store > Instellingen > Apps automatisch updaten > Apps alleen via wifi automatisch updaten 
(2) Instellingen > Mobiel netwerk > Wifi-assistentie (moet uit staan)
 
Instellen voor Android
(1) Play store > Instellingen > Apps automatisch updaten > Apps alleen via wifi automatisch updaten
(2) Instellingen > Meer instellingen > Mobiel netwerk > Slimme netwerkselectie (moet uit staan)
     Je kan het ook onder de WiFi instellingen vinden.


(2) Automatische diensten. Zet automatische diensten uit. Zoals het downloaden van foto’s in WhatsApp, het checken op software-updates, het direct afspelen van video's op Facebook, het verversen van apps op de achtergrond en het gebruik van HD video.

Houd het de komende maand goed bij. Ik hoop dat uit deze gegevens duidelijk wordt waaraan je data wordt verbruikt.

Bekijk origineel bericht

17 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @Alex1 , welkom. 

Een provider mag alleen het aantal verbruikte bytes opslaan en niet naar de inhoud kijken. 

Op jouw telefoon is wel een functie om te zien welke toepassing welke hoeveelheid mobiele data heeft gebruikt.  

Er bestaat echt geen spookdata, die mb's zijn gewoon door jouw telefoon gebruikt.  Kijk ook eens naar functies als wifi assist. Dan gaat je telefoon toch mobiele data gebruiken als de wifi niet optimaal is.

Nu is mijn saldo weer terug. Ik had het dus niet gebruikt. Dus toch iets fout bij Tele2. Niet antwoorden als je alleen maar probeert te raden. Dat gaat altijd fout. Zo kan ik ook aan zoveel reacties komen.

Reputatie 7
Badge +12

Mijn advies om in je telefoon te kijken naar welke applicatie data had verbruikt was gebaseerd op jouw melding van een lege bundel. Jij schreef namelijk: “ mijn bundel plotseling leeg”. Dat was dus niet zo…  Zoals ik al zij, spookdata bestaat niet :)

Het saldo stond op nul, anders zou ik het hier melden.

Reputatie 7
Badge +12

Hey Alex, wat raar dat je bundel opeens leeg leek te zijn, maar fijn dat 'ie daarna direct terug was! Ik heb even wat navraag gedaan en we denken dat het een hick up was in het systeem. Mocht je dit in de toekomst nog een keer hebben, maak dan even een screenshot van de bundel met de tijd waarop je dit zag, dan kan ik het voor je controleren. Alles nu weer helemaal goed? Ik hoor het graag van je! 😊

Als het forum de datum en de tijd zou vermelden in plaats van die niets zeggende "x dagen geleden" hoefde je niet te vragen wanneer dit het geval was. Het was op 31 januari even na middernacht. In de nacht van 30 op 31 januari dus. Het was ook niet de laatste hickup want de volgende dag stond Bellen/sms op nul. Dat is ook weer over.

Reputatie 7
Badge +12

Hoi Alex, ik kan de datum en het tijdstip van alle berichten zien, maar dat geeft mij geen garantie dat het ook precies op dat tijdstip gebeurde. Ik zou het daarom altijd vragen. Bedankt voor de melding, ik heb dit in ieder geval doorgestuurd naar de juiste afdeling. Ik hoop dat ze er snel iets mee kunnen!

Ik heb precies hetzelfde. Gisteren (03-02-2023) tussen 19:00 en 20:00 is er 10GB en 4.9GB verdwenen van mijn bundel. Resultaat: bundel op! Aan de telefoon kreeg ik de vraag of ik misschien veel films op Netflix had gekeken,… 

2GB tegoed gekregen maar ik vind het toch een rare zaak,… en het is ook niet de eerste keer dat dit gebeurd. 

Ook ik heb gisteren precies hetzelfde meegemaakt ! Ik kreeg plotseling een SMS’je van Tele2 dat mijn databundel van de maand februari al voor 80% gebruikt zou zijn , en ook gelijk daarna een SMS’je dat mijn databundel helemaal op was … ??? Heel raar …  daar klopt helemaal niets van , want ik heb nauwelijks mijn data aangehad deze maand , c.q. de afgelopen 4 dagen … Ik heb gisteren meteen contact opgenomen met Tele2 en het meisje dat ik aan de telefoon kreeg kon niks raars vinden of wanneer mijn data dan gebruikt zou zijn … Ik had het gevoel dat ze het niet echt serieus nam … Zij bood ook een tegoed aan van 1 MB om het goed te maken , maar ook dat is niet goed gegaan , want dat tegoed is er nog steeds niet ! Ik kan nog steeds geen data gebruiken ! Echt belachelijk , want hier klopt helemaal niets van … Dit moet haast wel een technische fout bij Tele2 zijn , als meer mensen hier last van hebben ...

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @KJ1976 @FLS hier lijkt inderdaad iets niet helemaal goed te gaan. Ik zet het direct door naar de juiste collega’s om het te onderzoeken. Zodra ik meer weet horen jullie het van me. @FLS ik heb je zojuist 1GB compensatiebundel gegeven en gecheckt. Deze werkt en kun je direct gebruiken tot 01-04-2023. Bedankt voor de meldingen allebei!

Hallo Marciano,

Bedankt voor het oppakken, ik kijk uit naar de bevindingen.

 

Gr kj

Dank voor het oppakken inderdaad , Marciano ! En bedankt voor het checken en activeren van de compensatiebundel ! Als je nog iets te weten komt over de oorzaak van het probleem dan hoor ik het graag nog een keer ...

Reputatie 7
Badge +12

Hoi allebei, uiteraard graag gedaan! Ik houd jullie absoluut op de hoogte zodra ik een update heb! 😊

Hier eenzelfde geval.
Gisteren nog 16GB van de bundel over en vanochtend nog ca 2GB.
Deze week wel contract verlengd en op 16 februari ingegaan.
Contract had 20GB bundel en nieuwe heeft ook 20GB bundel.
Wat gaat hier mis?

Reputatie 7
Badge +12

Hi @Petjepet, mijn collega’s hebben ernaar gekeken en er blijkt geen probleem te zijn. Ik geef je hieronder graag meer informatie en tips om het verbruik bij te houden om erachter te komen waar de data aan is verbruikt. Wat bedoel je precies met je contract had 20GB bundel en je nieuwe bundel heeft ook 20GB bundel?

Het verbruik wordt via je simkaart geregistreerd. Wij kunnen niet zien wat je verbruikt hebt en/of waar de data precies aan is opgegaan. Je kunt eventueel via de instellingen van je toestel nagaan waaraan je data is opgegaan. Hiervoor is het belangrijk dat je wel dezelfde billcycle aanhoudt als wij. Het verschilt per toestel waar je dit kunt vinden:

  •  iPhone: Instellingen > Mobiel netwerk > Huidige periode
  •  Android: Instellingen > Verbindingen > Gebruik Mobiel gegevens

Let op: je kan hier geen rechten aan ontlenen, de simkaart-geregistreerde data is leidend.

Ik geef je graag wat tips om dataverbruik in de hand te houden:

(1) Maak zoveel mogelijk gebruik van wifi. Zeker wanneer je updates uitvoert of apps downloadt. Dit kan bijvoorbeeld door updates alleen te laten doen via Wifi of controleer of 'Slimme netwerkwissel' aanstaat op het toestel.
 

Instellen voor Apple
(1) App Store > Instellingen > Apps automatisch updaten > Apps alleen via wifi automatisch updaten 
(2) Instellingen > Mobiel netwerk > Wifi-assistentie (moet uit staan)
 
Instellen voor Android
(1) Play store > Instellingen > Apps automatisch updaten > Apps alleen via wifi automatisch updaten
(2) Instellingen > Meer instellingen > Mobiel netwerk > Slimme netwerkselectie (moet uit staan)
     Je kan het ook onder de WiFi instellingen vinden.


(2) Automatische diensten. Zet automatische diensten uit. Zoals het downloaden van foto’s in WhatsApp, het checken op software-updates, het direct afspelen van video's op Facebook, het verversen van apps op de achtergrond en het gebruik van HD video.

Houd het de komende maand goed bij. Ik hoop dat uit deze gegevens duidelijk wordt waaraan je data wordt verbruikt.

Dat is weer zo'n verhaal waar je niets aan hebt en waaruit blijkt dat je er niets van begrepen hebt. Het probleem is dat je tegoed ineens weg is en dan later weer terug.

Ik denk dat ik door heb wat er in mijn geval gebeurd is.

Er was een behoorlijk pakket aan Spotify data op de oude telefoon.

Account wordt op de nieuwe telefoon over gezet maar de update en oude gedownloade data wordt niet mee genomen. De instelling in Spotify zorgt er enerzijds voor dat tijdens het omzetten van de podcasts en muziek niet plaats vindt via wifi maar anderzijds als je een wandeling maakt en muziek luistert (zelfs meer dan 24 uur na het bijwerken van de data op je telefoon) opeens je data wordt gesynchroniseerd. Dan  kan het heel hard gaan.

Jammer dat die synchronisatie in de nacht ervoor niet via wifi gebeurt (dat in dat tijdsbestek prima gekund): zal een verdien model zijn van de Spotify club.

Reageer