beantwoord

Port forwarding met ZTE router raspberry pi

  • 14 May 2021
  • 3 reacties
  • 208 x bekeken

Ik probeer port forwarding mogelijk te maken, zodat ik met ssh verbinding kan maken met mijn raspberry pi als ik niet thuis ben. Ik heb een ZTE router en heb de beschrijving hier gevolgd: https://www.tele2.nl/klantenservice/thuis/portforwarding-instellen

 

Bij Internet → security → DMZ → LAN Host heb ik het lokale ip-adres van de raspberry pi ingevuld. Dit is een statisch ip-adres.

Bij Internet → security → port forwarding heb ik gekozen voor TCP, opnieuw hetzelfde ip-adres ingevuld en bij alle vier de port-vakjes 22 ingevuld.

Dit werkt helaas niet.

Ook geprobeerd: bij Internet → security → port forwarding → LAN Host het externe ip-adres invullen ipv het lokale ip-adres. Helaas zonder succes.

 

Heeft iemand een idee wat ik fout doe?

icon

Beste antwoord door ItsNaud 21 May 2021, 14:53

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

3 reacties

Reputatie 5

Goedemorgen,

Kun je lokaal wel via SSH de Pi benaderen? Indien nee, dan ligt het niet aan de port forwarding maar doen je SSH nog op je Pi in te schakelen.

Daarnaast is het veiliger om een VPN op te zetten en dan via SSH verbinding maken in plaats van poorten te openen.

Hoor graag van je!

Goedemorgen,

Kun je lokaal wel via SSH de Pi benaderen? Indien nee, dan ligt het niet aan de port forwarding maar doen je SSH nog op je Pi in te schakelen.

Daarnaast is het veiliger om een VPN op te zetten en dan via SSH verbinding maken in plaats van poorten te openen.

Hoor graag van je!


Hoi Naud,

 

Dank voor je bericht! Ja, lokaal kan ik gewoon SSH-en naar de Pi.

 

Interessant wat je zegt over een VPN. Kun je hier iets over uitwijden of een link geven naar een bron die dit uitlegt?

Ik gebruik regelmatig VPN voor andere zaken (inloggen op uni, locatie veranderen, anonimiteit op het internet), maar ik heb zoiets nooit voor de raspberry pi toegepast. Is het idee dat ik met een VPN mijn IP-adres kan aanpassen, zodat ik ook als ik van huis ben met hetzelfde IP-adres SSH naar de Pi? Dat klinkt zeer handig.

 

Groeten - Emma

 

 

 

Reputatie 5

Hoi Emma,

Sorry voor de latere reactie.

Zelf heb ik een modem (Fritz!Box) die een build in VPN heeft. Maar heb het volgende gevonden in combinatie met een PI: https://raspberrytips.nl/pivpn-de-eenvoudige-manier-om-openvpn-te-installeren/.

Hierbij dien je alleen ook poorten te openen. Wat ik mij af vraag, heb je in je modem ook aangegeven dat het apparaat (de PI) die geopende poort mag gebruiken?

Wel goed om te weten dat SSH lokaal werkt, dan is dat in ieder geval goed geconfigureerd!