beantwoord

Internet en bellen valt steeds uit

  • 21 December 2020
  • 85 reacties
  • 1443 x bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik heb sinds vanmorgen het probleem dat steeds mijn internet en bellen steeds met tussenpozen uitvalt.

De power en wifi lampjes op mijn modem blijven branden, maar het internet en het bellen lampje gaan dan helemaal uit. Deze blijven dan zo'n 10 seconden uit, dan flits het internet lampje een fractie van seconde rood en dan groen, en 3 seconden later is ook het bellen lampje weer groen. Dit is vanmorgen nu zo'n 20-30 keer gebeurd, soms is het een half uurtje goed, soms maar een paar minuten voordat het weer gebeurt.

 

Modem reset is gedaan en bekabeling gecontroleerd. Kan iemand van tele2 een blik werpen? Bellen is ondoenlijk omdat de telefoon ook steeds mee uitvalt.

icon

Beste antwoord door Anonymous 23 December 2020, 09:43

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

85 reacties

Oh, dus ook bij jou gaat het opeens beter? Hmm, misschien dat er dan toch ergens iets door iemand is aangepast ...

Helaas toch weer een reconnect hier vanmorgen  (04-02-21 om 8.56u), natuurlijk net tijdens een super belangrijk telefoongesprek met mijn interniste… dan ben ik echt even niet blij hoor zacht gezegd… arf. Maar goed, hier maar even stoom afblazen.

Wel weer op donderdag ochtend voor mij op bijna dezelfde tijd als vorige week. Ik blijf maar de weekcijfers bijhouden om te zien of er overeenkomsten in de tijden te ontdekken zijn. Mocht dat blijken, dan zijn de connectie interrupts eerder te wijten aan een actie , dan aan random interrupts die je aan een slechte kabel of zoiets kunt wijten.

Waah, het gaat hier goed mis nu;

Do 04-02-2021:

8.56u reconnect

10.48u reconnect

18.10 t/m 18.34 Na reconnect 24 minuten lang wel bellen, maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

18.35 reconnect

18.39 reconnect

18.42 t/m 18.46 Na reconnect 4 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

18.56 reconnect

18.59 t/m 19.03 Na reconnect 4 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

19.04 t/m 19.06 Na reconnect 2 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

 

heb tussendoor zo nu en dan een speedtestje gedaan, zat iets van een dipje in het verloop; (deze grafiek loopt van 18.35 tot 19.08 u)

 

 

Helpdesk gebeld, wacht nu op smsje om guidion afspraak te maken...

Reputatie 2

@Shilka 

17:47 4-2-2021
18:14 4-2-2021
18:33 4-2-2021
18:55 4-2-2021
18:58 4-2-2021
19:05 4-2-2021

Vandaag gaat het ook niet zo lekker hier. Ik heb afgelopen 2 weken ook paar speedtests gedaan maar bij mij geen dipjes raar genoeg. Wilde er net nog eentje doen maar toen viel mijn internet uit, haha. Morgen zien wat de monteur zal zeggen, ik heb alleen nog geen toestemming gehad van de woningbouw of er nou wel een stopcontact in de meterkast mag… maar ik betwijfel of dat het probleem zal fixen sinds ik in 10+ jaar dat er internet hier in huis is dit nog nooit mee heb gemaakt.

Pfff, eerstvolgend beschikbare tijdslot voor monteur, over 2 weken…

Edit, nagenoeg identieke tijden nu  bij jou en mij zie ik?

Reputatie 2

@Shilka klopt, dat heb ik ook gemerkt en volgens allestoringen.nl zijn er niet veel meldingen van een storing tussen 17:00-20:00

4 minuten geleden weer een reconnect.

 

Hier bijft t modem nu vooralsnog online, wel slechts een download snelheid die een stuk  lager is dan normaal nog steeds (onder de 50 nu ipv rond de 57 Mbps)

Ben benieuwd of de monteur morgen nog iets voor je kan betekenen… succes in ieder geval!

Nu vanaf  21.10 tot 21.51 wel telefoon, maar internet lampje rood gebrand en dus geen internet. Elke paar minuten reconnecte het modem met steeds hetzelfde resultaat. Na 21.51 dus wel weer internet. Zo ziet mijn modemstatus er uit terwijl het rode lampje brandt, geen IPv4 connectie, maar link status is up en geeft wel bandbreedte weer;

Als het modem reconnect geeft deze als reden aan:

Disconnect reason No Carrier

 

Ook zoals je ziet nu opeens veel meer CRC errors in korte tijd terwijl thuis hier niets veranderd is.

Iemand enig idee?

Ok, gisteravond verder continu herstartend modem, dan weer wel, dan weer niet met internet. Telefoon kwam wel steeds online. Op de momenten dat er wel internet connectie was vele honderden CRC errors per minuut op de downloadzijde. Ben toen maar op bed gegaan…

 

Om 4.30 uur weer opgestaan en gekeken. Modem was online en liet zien vanaf middernacht online te zijn geweest. Ik heb toen het modem opnieuw laten opstarten voor een verse meting, en heb youtube op autoplay aangezet om een continue download te creëren. Download snelheid van 18.35u gisteren tot vanmorgen 4.30 uur zag er toen zo uit:

 

Net weer opgestaan, modem is nog online, en de verbinding ziet er opeens veel stabieler uit dan deze in de laatste maanden geweest is:

 

Er vallen een aantal dingen op. Ondanks continu video stream in bijna 3 uur tijd opeens 0/0 CRC errors!

Ook de FEC errors zijn gehalveerd. De attainable uprate is opeens ook met 2200 Kbps toegenomen.

 

Ik ga het eens even aankijken, maar het lijkt er dus sterk op dat er buitenshuis iets is stukgegaan, dat het waarschijnlijk problemen heeft veroorzaakt bij meer mensen dan alleen mij waardoor er ergens een reparatie of fix heeft plaatsgevonden, want mijn lijn is nu hij weer werkt opeens een stuk helderder dan de afgelopen maanden. En laat het duidelijk zijn dat ik in huis niets heb aangeraakt of veranderd.

Mocht de komende week opeens probleemloos verlopen dan annuleer ik de monteur van Guidion.

 

(Ik ben overigens niet bekend met guidion, maar ik kon voor de eerstkomende 3 weken geen monteur krijgen... pas nadat ik de planner een keer of 50 verzocht had om opnieuw een datum te zoeken vond ik een slot voor over 2 weken. Niet echt lekker als je internet er uit ligt. Dit voldoet niet echt aan het streven om eventuele downtijd van een internetconnectie tot maximaal 1 dag te beperken. Maar laat ik hopen dat ik geen monteur meer nodig zal hebben… )

Reputatie 2

@Shilka 

Een monteur van Guidion is net langs geweest, heeft mijn kabels gechecked en heeft tele2 een meting laten doen. Volgens de monteur is in huis alles in orde en volgens de meting is er ook niks aan de hand behalve een hoge aantal CRC errors. Hij heeft het probleem niet kunnen vinden in huis en heeft gevraagd aan tele2 voor een KPN monteur om buiten weer eens te checken aangezien de monteur van Guidion dat zelf niet mag.

Ik heb zelf geen ideeën meer wat het probleem zou kunnen zijn, bij mij thuis is er ook helemaal niks veranderend qua bekabeling/apparatuur.

Ik hoop dat ze iets kunnen vinden @Fais , het is gewoon niet leuk meer zo. Na mijn rampavond van gisteren is nu mijn modem nog steeds probleemloos online. Krijg nu wel wat CRC errors, maar dat blijft beperkt tot zo'n 30 per uur. Ik ga het gewoon maar aankijken de komende week. Blijft alles de hele week zonder enkele reconnect online dan annuleer ik guidion. Ben nou wel eens klaar met trouble shooten...

En net weer twee keer binnen 6 minuten een reconnect...crap. Ben d'r nu wel klaar mee. Wordt dus twee weken wachten met de verwachting dat de monteur van Guidion niet veel zal kunnen uithalen aan Fais’ verhaal te oordelen. Geen internet expert hier die hier chocola van de genoemde verschijnselen kan maken?

Reputatie 7
Badge +12

Crc errors kunnen alleen optreden tussen Dslam in de wijkcentrale en jouw modem. KPN gaat niet zoeken zolang er geen thuischeck door de provider is gedaan. Dus dat is inderdaad stap 1.

Dank je wel eric! Kan zo'n monteur gewoon de lijn tussen aansluitpunt en modem doormeten bij zo'n bezoek?

Ik heb geen idee hoe dat gaat.

 

En vind je het waarschijnlijk dat het probleem hier bij mij thuis ligt na zo'n avond als gisteren waar het internet er langdurig uitligt, en daarna opeens weer een halve dag zonder probleem functioneert zonder dat ik de bekabeling ook maar aanraak? Zegt het feit dat telefoon wel terug kwam maar internet niet iets?

 

Nu net had ik net in de modem gegevens gekeken en zag geen CRC errors, toch herverbond het modem weer nog geen halve minuut daarna. Duid herverbinden ook zonder CRC errors ergens op?

 

@eric overigens moet ik er nog bij vermelden dat alle lijnmetingen nog steeds instabiel zijn. Dat was de reden dat de eerste keer meteen KPN werd ingeschakeld. Ook de laatste keer dat ik belde was de lijnmeting instabiel. De reden dat ze toch guidion ipv kpn aansturen sturen was omdat de kpn monteur vorige keer was geweest en had gemeld dat de aansluiting in orde was. Dat was hij thuis ook wel, maar in de wijkkast zeker niet. Daar liet de kabel los van mijn aansluiting toen hij hem beetpakte immers. De aansluiting heeft hij opnieuw gesoldeerd, en hij is er toen van uitgegaan dat dat het probleem was en heeft verder daar geen controles uitgevoerd. Toch waren de problemen toen niet over. Ik vind dus de reden om kpn nu niet aan te sturen omdat de vorige keer 'alles’ in orde was niet helemaal steekhouden.

 

Ik heb ook momenten dat ik na een modem reset vele uren lang geen enkele crc error heb, met name tijdens de rustige internet momenten (midden in de nacht bijv, terwijl ik dan wel actief van mijn verbinding gebruik maak). Dat zou je niet verwachten bij een probleem thuis met verkeerde bekabeling of manier van aansluiten, Dan zou je de crc errors dan toch ook moeten zien? Of redeneer ik nu verkeerd?

Ik zat even cijfertjes te vergelijken in de modem data, en wat me opvalt is dat vooral Noise Margin (down) aan het dalen is;

Zoals je ziet is hij nu 4.6, vanmorgen nog 5.2 en gisteravond nog 6.3

 

Ik heb het opgezocht, en google verteld mij dat noise margin aangeeft hoeveel sterker het signaal is dan de ruis op de lijn (hoe hoger, hoe beter). Is het juist om de conclusie te trekken dat het downloadsignaal steeds zwakker aan het worden is? De noise margin voor upload blijft wel stabiel hierbij op 5.1 Of is de noise hoger aan het worden. Dat kon o.a. veroorzaakt worden door drukte op de DSLAM. Is het gewoon te druk en zorgt dat voor de heel lage noise margin? Dat zou verklaren waarom ik op de rustige momenten geen CRC errors heb, en bij drukte wel. Ik las recentelijk ook dat KPN erg veel druk op hun systemen zag in de lockdown, maar dat die systemen het wel aankonden. Kan het zijn dat mijn verouderde wijkcentrale (soldeerstrookaansluitingen) gewoon de drukte niet aan kan, waardoor de ruis te erg wordt, waardoor het modem zo nu en dan het signaal even kwijtraakt en moet herverbinden?

 

Is jouw noise margin ook erg laag @Fais ?

 

Hierbij ook, kan iemand uitleggen hoe mijn actual rate groter kan zijn dan de attainable rate? Ik dacht dat attainable rate het maximum was?

 

Ik wou dat ik hier verstand van had. Hoop nog steeds op een tech wonder die iets met die cijfertjes kan…

 

 

Reputatie 2

Ik zat vandaag ook te denken aan mijn thuis situatie en de situatie van mijn buren. Ik woon in een appartement en heb goede buren waarmee makkelijk te praten valt. Mijn buurvrouw heeft KPN, een buurman heeft ook tele2 en de buurman naast hem heeft Ziggo. Ik heb beide buurmannen gesproken en allebei hebben dit probleem niet. De buurman dat Ziggo heeft vertelde mij dat het ook kan liggen aan een oude lijn.

Ik zat ook aan te denken of het iets met de lockdown te maken zou kunnen hebben maar soms reset mijn internet rond 6:00-8:00 en ik denk niet dat zoveel mensen veel MB's gebruiken rond dat tijdstip.

Op dit moment gaat het wel goed aangezien mijn internet al 33 uur online is met maar 11/108 CRC errors terwijl de monteur van gisteren niks heeft gedaan aan de modem/bekabeling.

@Shilka Noise Margin(Up/Down) 6.9/5.5 dB

Dat is mijn noise margin op dit moment, ik heb er niet op gelet dus ik kan niet vertellen of het juist hoger of lager was de afgelopen tijd. Voor nu is mijn internet stabiel maar dat kan zo weer veranderen.

Mjah het is heel grillig. Ik heb nu bijvoorbeeld om half negen nog een reconnect gehad, maar heb in de 3 uur daarna maar 1 CRC error gehad (En gedurende die drie uur heb ik ook nog met 6000 Kbps gestreamd, zelf mn stream meteen terug gekeken terwijl mn zoontje op de xbox  youtube zat te kijken, dus volop gebruikt).

De avond dat mijn internet half plat lag had ik honderden CRC errors per minuut.

I heb geen idee hoe er zoveel verschil in kan zitten. Je zou zeggen dat een kabel niet van de ene op de andere dag zoveel slechter kan worden, en dan na een reconnect opeens weer helemaal beter zijn. Ik zal eens zien of ik wat online vrienden te pakken kan krijgen die in de server support zitten, eens kijken of die er iets van kunnen zeggen...

Ok hier is de hele weekoogst op een rijtje:

Do 04-02-2021 om 8.56u reconnect

Do 04-02-2021 om 10.48u reconnect

Do 04-02-2021 vanaf 18.10u t/m 18.34u Na reconnect 24 minuten lang wel bellen, maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

Do 04-02-2021 om 18.35u reconnect

Do 04-02-2021 om 18.39u reconnect

Do 04-02-2021 vanaf 18.42u t/m 18.46u Na reconnect 4 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

Do 04-02-2021 om 18.56u reconnect

Do 04-02-2021 vanaf 18.59u t/m 19.03u Na reconnect 4 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

Do 04-02-2021 vanaf 19.04u t/m 19.06u Na reconnect 2 minuten lang wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), daarna weer reconnect

Do 04-02-2021 om 20.16u reconnect

Do 04-02-2021 om 20.21u reconnect

Do 04-02-2021 vanaf 21.10 t/m 21.51 Na reconnect wel bellen maar geen internet (lampje blijft rood), vervolgens reconnect het modem elke 2 minuten met hetzelfde resultaat totdat om 21.51 ook internet weer online komt. Gedurende de online tijden in de voorgaande uren laat modem honderden CRC errors per minuut zien en tijdens de disconnects disconnect reason: no carrier.

 

Vr 05-02-2021 Modem info laat zien dat het modem om 0.00u  weer gelopen heeft, IPv4 geeft aan vanaf 4.24u weer online te zijn. Vervolgens vandaag tot aan de reconnect van 18.15u laat het modem 0 CRC errors zien

Vr 05-02-2021 om 18.15u reconnect vanaf nu weer een klein aantal CRC errors zichtbaar (enkele tientallen per uur)

Vr 05-02-2021 om 18.21u reconnect

Vr 05-02-2021 om 19.23u reconnect

 

Za 06-02-2021 om 13.38u reconnect

Za 06-02-2021 om 20.26u reconnect

Za 06-02-2021 om 20.33u reconnect

 

Vanaf de laatste reconnect 13+ uur online met slechts 1 CRC, go figure;

Oftewel, donderdagavond had ik 258.000 keer zoveel CRC errors per uur dan dat ik nu heb. Een absurd verschil.

 

Reputatie 2

@Shilka donderdag had ik inderdaad ook veel CRC errors maar nu opeens niks. Mijn internet is al 80 uur ongestoord online terwijl er helemaal NIKS veranderd is in huis.

 

Ik had gisteravond nog 1 reconnect (terwijl ik mn modem aan t monitoren was en maar 22 CRC errors had in 25 uur), dit is hoe het er bij mij uitziet nu:

 

Er valt echt geen lijn op te trekken… 

Wat me nu ook opviel is dat bij speedtests m'n IP niet meer als tele2 IP herkend wordt maar als t-mobile IP. Gaat de KPN nu ook nog weer bij jou kijken of weten ze het nu bij jou ook niet meer.. @Fais 

Reputatie 2

@Shilka Bij mij staat er ook T-mobile bij de speedtests, ik probeerde nog naar speedtests te kijken van een paar maanden terug maar kon geen vinden met 'Tele2’ en ik kon zweren dat ik een speedtest van Tele2 3-4 maanden terug had maar misschien onthoud speedtest.net het niet van zo lang geleden?

Ik heb de monteur van KPN nog niet inschakelt nu ik zie dat mijn internet stabiel is om 1 of andere reden. 

Ja ik zat er aan te denken wat er nu eigenlijk voor ons veranderd is, want de modem gegevens gaan ons niet helpen volgens mij. Het enige wat er is veranderd is de overgang naar t-mobile. Misschien moet tele2 maar eens gaan kijken naar wat er toen veranderd is aan vast internet met het ZTE modem en of dat eventueel oorzaak is van onze reconnects. (andere carrier?)

Ik had overigens afgelopen nacht weer een reconnect volgens mijn modem stats, terwijl ik maar op gemiddeld 3 CRC errors per uur zat.

Hoe gaat het bij jou @Fais ? Hier valt het modem, ondanks het lage aantal CRC errors toch nog wel eens uit (tot nu toe 3 keer deze week).

En ik eens even op het t-mobile forum gekeken, en als je daar leest zie je nog veel meer meldingen van mensen die hier ook last van hebben, reconnectende modems; https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-489

We zijn duidelijk niet alleen!

Reputatie 2

@Shilka ik had vorig week ook even een kijkje genomen op het t-mobile forum, daar zijn zo ook wat actiever.

Mijn modem is nu al 127 uur online met geen inkomende CRC errors, snap nog steeds niet wat er veranderd zou kunnen zijn… op de ochtend wanneer de monteur kwam had ik nog 7000 CRC errors.