beantwoord

Internet en bellen valt steeds uit

  • 21 December 2020
  • 85 reacties
  • 1443 x bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik heb sinds vanmorgen het probleem dat steeds mijn internet en bellen steeds met tussenpozen uitvalt.

De power en wifi lampjes op mijn modem blijven branden, maar het internet en het bellen lampje gaan dan helemaal uit. Deze blijven dan zo'n 10 seconden uit, dan flits het internet lampje een fractie van seconde rood en dan groen, en 3 seconden later is ook het bellen lampje weer groen. Dit is vanmorgen nu zo'n 20-30 keer gebeurd, soms is het een half uurtje goed, soms maar een paar minuten voordat het weer gebeurt.

 

Modem reset is gedaan en bekabeling gecontroleerd. Kan iemand van tele2 een blik werpen? Bellen is ondoenlijk omdat de telefoon ook steeds mee uitvalt.

icon

Beste antwoord door Anonymous 23 December 2020, 09:43

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

85 reacties

Reputatie 2

Ik heb dit zelfde probleem al een paar maanden en probeer het met tele2 op te lossen, er zijn al twee verschillende monteurs thuis komen kijken. 1 van KPN en 1 van Guidion. Ook heb ik een nieuwe modem gekregen en nu is KPN bezig met te kijken of er buiten iets mis is. Dus het is weer afwachten voor mij.

 

@Shilka Na het lezen van jouw forum post ben ik begonnen met het bijhouden van wanneer het disconnect. Ik ga het een paar dagen bijhouden en zal mijn resultaten hier posten.

Hallo @Fais , als je dat zou willen doen graag!

 

Heb je ook een ZTE modem? En normaliter ook vooral last op doordeweekse dagen rond einde middag / begin van de avond?, Soms in het weekend idem? En had je ook tijdens de kerstvakantie tijd weinig tot geen last, maar daarna weer wel? Ik ben benieuwd of we overeenkomsten vinden…

Vandaag was het al weer 3 x mis trouwens :(

Reputatie 2

@Shilka Hey,

Ik heb inderdaad ook een ZTE modem sinds vorig jaar, mijn problemen zijn ook meestal in de middag en in de avond. Vaker in de avond. Heel af en toe in de ochtend.

Rond de kerstvakantie was het wel wat minder als ik me dat goed herinner.

Hmm, vandaag heb ik ook precies 3 uitvallen gehad en dat was rond 16:00-17:00

Reputatie 7

KPN. 

Ja als het KPN glasvezel is en de KPN koper lijn, dan zou het zo maar eens met elkaar te maken kunnen hebben.

KPN. 

Ja als het KPN glasvezel is en de KPN koper lijn, dan zou het zo maar eens met elkaar te maken kunnen hebben.

Ik hoop het van harte, want dat zou betekenen dat er uiteindelijk een einde zou komen aan deze onderbrekingen in connectie van zowel internet als telefoon…

 

@Shilka Hey,

Ik heb inderdaad ook een ZTE modem sinds vorig jaar, mijn problemen zijn ook meestal in de middag en in de avond. Vaker in de avond. Heel af en toe in de ochtend.

Rond de kerstvakantie was het wel wat minder als ik me dat goed herinner.

Hmm, vandaag heb ik ook precies 3 uitvallen gehad en dat was rond 16:00-17:00

@Fais mijn uitvallen op Maandag waren rond andere tijden (10:48, 19:52 en 21:38)  dus het lijkt er op dat we daar geen exacte overeenkomst in gaan vinden. Maar wel hetzelfde modem dus. 

Zijn er bij jou in de omgeving ook werkzaamheden die van invloed zouden kunnen zijn (aanleg glasvezel, aanbouw complete wijk in oplever fase etc?) waardoor er veel veranderingen zouden kunnen zijn aan het lokale netwerk, wijkkast (aan en afsluitingen van andere connecties) etc?

Voel je niet verplicht tot antwoorden, maar ik heb het gevoel dat we zelf op onderzoek uit zullen moeten. Ik hoop nog steeds op iemand met expertise die eventuele oorzaken nog zou kunnen aandragen, misschien een foutje in de laatste firmware voor het ZTE modem, waardoor een bewerking die normaalgesproken geen her-connectie zou moeten veroorzaken dit nu toch per ongeluk doet, of zoiets…

Wellicht melden zich nog meer mensen met hetzelfde probleem waardoor we dit toch nog aangekaart kunnen krijgen op een ander niveau bij de technische dienst. 

 

Reputatie 2

@Shilka 

Voor zover ik het weet zijn er geen grote verbouwingen aan de hand in mijn omgeving, er is wel een straat verderop een planning om glasvezel te leggen volgens KPNnetwerk.nl. Ik heb dit probleem al een paar maanden en vandaag duikt weer een probleem op, en dat is een instabiele connectie. Het is geen volle disconnectie maar als ik online games speel valt mijn ping naar 0 of stijgt het naar 60+. Heb jij daar ook last van gehad vandaag op 21 januari? Ik gebruik een CAT6 netwerkkabel. Ben nu gestopt met gamen en kijk later of het probleem er nog is.

 

Verder heb ik ook niets van KPN gehoord, ze zouden nog buiten kijken of er wat aan de hand is. Ik zal tele2 binnenkort bellen of hun nieuws hebben gekregen van wat er aan de hand kan zijn.

 

Mijn ping is redelijk stabiel (heb vandaag niet echt gecontroleerd), mijn snelheden zijn niet altijd even stabiel de laatste maanden. Ik doe niet zo veel online gaming meer de laatste tijd, wel stream ik nog wel eens (singleplayer) games op twitch, en dan zijn die disconnect/reconnect momenten vervelend omdat de stream dan gewoon ophoudt en kijkers naar groenere weides vertrekken voordat de stream weer het weer doet.

Dit zijn mijn down en upload van de laatste tijd (21 december tot nu), je ziet dat het niet zo stabiel is als DSL hoort te zijn;

 

Hier zijn de momenten van de afgelopen week waarop ik de connectie verloor en het modem een reconnect deed (en dit zijn natuurlijk alleen de tijden waarop ik het gemerkt heb doordat het een telefoongesprek onderbrak, of de stream die ik host plat ging, mijn zoontje uit zijn teams gegooid werd tijdens thuisscholing etc, het kan natuurlijk vaker voorgekomen zijn). 

 

zo 17-1 om 20.09u

ma 18-1 om 10.48u

ma 18-1 om 19.52u

ma 18-1 om 21.38u

di 19-1 om 20.26u

za 23-1 om 20.41u

 

Ik vind het wel jammer dat ik niet meer op mijn internet en telefoon connectie kan vertrouwen. We hangen hier nog wel eens met de spoeddienst of 112 aan de lijn en dan zou het fijn zijn dat een vaste connectie (op een zeldzame sporadische storing na) te vertrouwen is en je niet het gevoel hebt dat elk moment je connectie verbroken kan worden.

Reputatie 2

Ik had 3 dagen geen last maar het begint nu weer, dit zijn mijn tijden waarop ik disconnect. De telefoon doet het ook niet, het is hinderlijk voor meerdere mensen in mijn huishouden..

16:04 18-1-2021
16:12 18-1-2021
16:42 18-1-2021

00:54 19-1-2021

07:43 20-1-2021

06:49 21-1-2021
12:55 21-1-2021
13:06 21-1-2021

16:03 24-1-2021
16:20 24-1-2021

Ik ga maandag weer met tele2 bellen.

Wow dat is best wel vaak inderdaad, nog vaker dan bij mij zo te zien. Geen overeenkomst in tijden in ieder geval, wel beiden internet met bellen op het ZTE modem als overeenkomst.

Mocht er al een oplossing komen voor je via de helpdesk, dan hoor ik graag wat het probleem en oplossing zijn geweest. Andersom zal ik dit natuurlijk ook melden :)

Reputatie 2

@Shilka 

Ik heb met tele2 gesproken gistermiddag en volgens hem moet ik mijn modem verplaatsen. Op dit moment staat mijn modem in de woonkamer, en zou volgens hem in de meterkast horen te staan maar dit gaat nu niet omdat er geen stopcontact in de meterkast zit. Dus moest ik de woningbouw bellen om te vragen of hun eentje kunnen plaatsen. Bij ons in de meterkast is er een oud PTT doosje.

Waar heb je jouw modem staan?

Reputatie 7
Badge +12

@Fais  Probeer eerst eens even met een verlengsnoer of de verbinding inderdaad stabieler wordt. De verwachting is er zeker. Een modem moet je eigenlijk binnen 1.5 meter van het ISRA punt plaatsen voor het beste resultaat.

Mijn modem staat met een 1 meter snoer aangesloten op het isra punt. Ik heb geen ptt doosje in de meterkast, bij mij zit gewoon een stekker aansluiting in de muur op 10cm naast mijn pc. Laten we ook niet vergeten dat mijn modem het 2 jaar lang prima gedaan heeft zonder dit reconnect gedrag, wat een paar maanden geleden begonnen is. Heeft bij jou het modem het eerst ook gewoon goed gedaan totdat dit gereconnect een paar maanden geleden begon @Fais ?

KPN heeft tegen mij gezegd dat er niks mis ws met de aansluiting binnenshuis. Die zag er prima uit, en bovendien heeft de KPN monteur de aansluiting binnenshuis ook nog eens opnieuw gemaakt.

De telefonische helpdesk medewerker van tele2 neem ik altijd met een korreltje zout, die vroeg me de gegevens van de voedingsstekker (hoeveel volt staat er op) op te lezen en beweerde dat het aan de voeding lag, terwijl ik gewoon de door tele2 bij het modem meegeleverde voeding gebruik...

 

Reputatie 2

Dit speelt alleen de pas afgelopen maanden, ik zou zeggen nu zo een 4 maanden. Daarvoor was het nooit zo erg, misschien één in de maand dat mijn internet uitviel voor een paar minuten. En toen zat het modem nog verder van het ISRA punt met een lange DSL kabel. Zonder problemen. Modem verplaatst naar de woonkamer met een kortere DSL kabel en nog steeds hetzelfde probleem.

Ik heb nu een afspraak ingepland staan met een monteur van Guidion over een weekje om te kijken of het modem in de meterkast kan. Ook is het nog afwachten op de woningbouw hun antwoord.

@Shilka ik betwijfel of dit het probleem zal fixen maar ik probeer alle opties. Heb jij nog dingen geprobeerd?

@Fais Ik heb zelf wel alle aansluiting nagekeken, aan alles getrokken gedraaid en bewogen om te zien of er sprake was van losse contacten, stekkers of iets dergelijks, maar dat doorstaat mijn modem allemaal met glans. Voor de rest is geen andere manier van aansluiten voor mij mogelijk.

 

Ik had net als jou hiervoor wel eens zo ééns in de drie/vier weken dat het modem uitviel en opnieuw verbinding maakte, maar dat was anders. Dan bleef het internet lampje een stuk langer rood voordat de verbinding weer terug kwam. Naar ik begrepen heb zijn dat gepushte firmware updates. Daarom blijft het lampje langer rood omdat dat de tijd is die het modem nodig heeft om de nieuwe firmware te downloaden en installeren voor het de verbinding weer hersteld en open zet. (correct me if I'm wrong @eric of andere experts). Dat beschouwde ik altijd als normaal. Bovendien kon je dat voorkomen door zo nu en dan je modem zelf een soft reset te geven op een moment dat het jezelf uitkomt, dan wordt eventuele nieuw beschikbare firmware meteen gedownload en geïnstalleerd zonder dat je tot het moment komt waarop het echt gedwongen gepushed word. (again correct me if I'm wrong) Bovendien is een korte uitval zo ééns in de maand nog wel iets waar mee te leven valt in mijn optiek.

 

Nu zijn het echt gewoon korte reconnects waarbij ik niet het idee heb dat er sprake is van een firmware download; het internet en bellen lampje floepen uit terwijl het power en wifi lampje groen blijven branden. Tien tot 20 seconden later gaat het internet lampje héél eventjes rood aan (amper een halve seconde misschien) en wordt dan meteen groen, enkele seconden later wordt het bellen lampje dan ook weer groen. Voor mijn gevoel wordt er dan dus niet firmware gedownload, maar is er echt puur alleen sprake van een ‘reconnect’.

 

Op zich iets wat je niet snel zult merken tijdens gewoon internet browsen bijvoorbeeld (tenzij je net tijdens die 30 seconden een nieuwe pagina aanklikt) maar dus wel als je net in een telefoon gesprek zit, of tijdens online game, of, zoals meestal bij mij, terwijl ik zelf aan het streamen ben. iedereen die mijn stream bekijkt verliest dan verbinding met de stream. Mijn streaming software doet wel aan automatisch her-verbinden, maar dan is de helft van mijn viewers wel vertrokken, als ze niet allemaal vertrekken. Afgelopen maandag viel hierdoor mijn stream nog 5 keer uit binnen anderhalf uur tijd. Ik krijg dan een seintje van stream-manager software die ik op een apart device heb lopen en dan kijk ik meteen naar mijn modem en zie dat de lampjes weer uit zijn dan. Begint nu best wel erg irritant te worden...

 

Reputatie 2

@Shilka Krijg jij ook veel CRC errors?

En misschien niet dat het veel uitmaakt maar dit is mijn software versie:

 

@ Fais Hier is mijn data:

 

Lijkt er p dat jij in 12 minuten net zoveel CRC errors hebt als ik in 25 uur tijd (of zijn dat errors per uur of zo, heb er niet veel verstand van)...

Voor de rest zijn de versie nummers bij mij hetzelfde als die van jou.

Reputatie 2

@Shilka Ik heb zitten kijken naar mijn modem en het lijkt erop dat de CRC errors iets te maken heeft met het resetten van mijn internetverbinding. Wanneer er teveel CRC errors achter elkaar zijn dan reset mijn verbinding . Niet elke keer, soms blijft mijn verbinding intact maar heb ik wel dat websites slomer laden of een hogere ping in online games.

5 Feb. komt een monteur bij mij langs.

Vraag me toch af hoe het komt. Mijn modem is nu 56 uur zonder probleem online, terwijl ie maandag in anderhalf uur tijd 6 uur down ging. Je verwacht dat het dan niet aan bekabeling ligt, die verbeterd toch niet van de ene op de andere dag.  Ik ga toch eens langere tijd alles wekelijks bijhouden en zien of ik een overeenkomst zie. Ik zal binnenkort mijn weekoogst weer posten.

Bedankt voor het op de hoogte houden @Fais 

Hier is mijn weekoogst van modem reconnects die me opgevallen zijn doordat telefoongesprekken onderbroken werden of mijn stream, thuisscholing etc. down ging;

ma 25-01 om 18.41u

ma 25-01 om 18.50u

ma 25-01 om 19.02u

ma 25-01 om 19.25u

ma 25-01 om 19.44u

ma 25-01 om 20.01u

wo 27-01 om 13.46u

wo 27-01 om 18.22u

do 28-01 om 08.51u

 

Zoals je ziet was maandag een slechte dag. Om één of andere reden sinds donderdagochtend helemaal geen disconnect meer gehad (modem laat nu 75+ uur uptime zien).

Ik begin zowaar stille hoop te krijgen dat iemand ergens iets veranderd of gemaakt heeft, alhoewel het wel eens vaker opeens een paar dagen goed gaat voordat het opeens een periode weer slecht is, ik ben benieuwd. Eerst maandag maar weer eens afwachten.

 

Reputatie 2

16:03 24-1-2021
16:20 24-1-2021
16:29 24-1-2021
16:53 24-1-2021

 

00:41 26-1-2021
01:29 26-1-2021
01:35 26-1-2021
15:46 26-1-2021
18:20 26-1-2021
18:45 26-1-2021
19:18 26-1-2021

20:00 26-1-2021

 

00:12 27-1-2021
00:14 27-1-2021
00:45 27-1-2021
00:50 27-1-2021
00:51 27-1-2021
13:40 27-1-2021
13:46 27-1-2021
13:54 27-1-2021
14:11 27-1-2021
15:14 27-1-2021
15:21 27-1-2021

 

00:56 28-1-2021
01:03 28-1-2021
16:37 28-1-2021
16:55 28-1-2021
17:00 28-1-2021
17:02 28-1-2021

 

01:38 29-1-2021
01:50 29-1-2021
01:57 29-1-2021

 

15:14 30-1-2021
15:25 30-1-2021
16:38 30-1-2021
17:22 30-1-2021
19:14 30-1-2021
22:35 30-1-2021
22:36 30-1-2021
22:38 30-1-2021
22:51 30-1-2021

 

10:51 31-1-2021

 

Dit zijn de momenten wanneer ik geen internet had/router resette van de afgelopen week. Ik had op de 25ste juist helemaal geen problemen maar zoals je ziet zijn de andere dagen afschuwelijk. Het langste dat mijn modem niet gereset heeft van de afgelopen 2 weken is 60 uur.

Hopelijk is het voor jou gefixed! 

Tjemig @Fais , dat is gewoon echt niet leuk meer zeg! Wat een gigantische sloot aan disconnects. Heeft er bij jou al eens iemand in de straat of wijkkast gekeken?

Geen idee ook waar je de oorzaak van zoiets moet zoeken. Ben zelfs al met het weer aan het vergelijken… Ik heb ook even gegoogled naar mensen met soortgelijke klachten maar niet echt veel kunnen vinden tot nu toe...

Reputatie 2

@Shilka KPN heeft alleen een paar keer gemeten op afstand, ik heb al een paar keer gevraagd of ze buiten kunnen kijken maar volgens hun ligt het probleem thuis. Ook hebben tele2 en KPN al een discussie met elkaar gehad over waar het kan liggen, en volgens mij hebben zij helemaal niet buiten gekeken. Ik heb tenminste niks over van gehoord als ze dat wel of niet hebben gedaan.

Het is nu even afwachten op de (derde) monteur en daarna kijken we weer. 

Hier is het vanaf vorige week donderdag verrassend goed gegaan, tot vanavond. Vanavond viel mijn stream weer eens weg, maar ik zag dat dit keer het modem wel online bleef. Toen ik in mijn modem informatie keek zag ik dit;

Zoals je ziet is de verbinding inderdaad weer weggevallen, maar het heeft maar zo miniem kort geduurd dat het modem gewoon door is blijven lopen en niet opnieuw gereconnect heeft.

Volgens mij kan ik nu wel concluderen dat de voeding van het modem in ieder geval niet het probleem is, anders was deze immers ook offline gegaan en gaan reconnecten. Het lijkt erop dat een connectie verlies van mini duur inderdaad de oorzaak is van de reconnects in ieder geval.

 

Waarom het nu bij mij opeens zo veel beter gaat (eerste keer dat  mijn stream onderbroken wordt in 157 uur) is mij overigens een raadsel. Ik heb thuis in ieder geval niets veranderd, ik heb mijn modem of bekabeling niet eens aangeraakt.

Misschien dat er toch iets aan de hand was in een straat of wijk kast en dat er ook van andere partijen klachten zijn geweest waardoor er iets gemaakt is. Misschien dat kpn of zelfs tele2 ergens iets gewijzigd heeft. Of misschien houdt het bij mij toch alsnog verband met de werkzaamheden ivm de aanleg van het glasvezel netwerk in mijn woonplaats, wat zich langzamerhand steeds verder van mijn woning af beweegt.

 

Hoe gaat het bij jou @Fais heeft de monteur nog iets kunnen ontdekken? Gaat het bij jou plotseling ook beter, of gaan bij jou de connectie onderbrekingen nog onverminderd voort?

Reputatie 2

@Shilka Ik heb dat ook een paar keer gehad waar mijn modem gewoon zijn uptime behield maar er geen internet was. Ik kan niet concluderen of dat nou een storing was vanuit hun kant. Sinds 1 februari is mijn internet maar 3x uitgevallen. 2x in de avond en 1x in de middag. Verder heb ik niets veranderd aan mijn setup/bekabeling.

De monteur komt pas op vrijdag.