Tele2 stopt met Zonnet email

  • 10 August 2023
  • 10 reacties
  • 1273 x bekeken

Reputatie 1

Vandaag bericht ontvangen van Tele2 dat mijn Zonnet email adressen stoppen omdat deze maar “door een beperkt aantal mensen worden gebruikt ..” Alternatief: Een extra abonnement afsluiten voor uiteindelijk € 12,00 bij een bedrijf InterNL dat telefonisch of per mail niet bereikbaar is en met veel slechte recensies van Tele2 klanten op dit forum. 

Zou het niet netjes zijn om dit kostenneutraal te doen zeker omdat het een “beperkte groep” klanten betreft? En mag het Tele2 klantenbestand überhaupt overhandigd worden aan een zelfstandig opererend commercieel bedrijf? 

Ik stoor me ook aan de communicatie in de mail. De suggestie b.v. dat “omdat de dienst gratis is” deze ook zonder consequentie mag worden stopgezet. Nergens een excuus of een sorry.  O ja, je mag ook kosteloos opzeggen, dat is toch wel mooi! En of de klant zijn nieuwe emailadres ook nog even wil doorgeven aan Tele2… 

Ik vraag me af of de managers enig idee hebben hoeveel inspanning er nodig is om 25 jaar gehanteerde e-mailadressen bij belastingdienst, banken, ziekenhuizen etc. te wijzigen. 

Moeten Tele2 klanten na de overname door T-mobile ook zorgen maken om het verdwijnen Tele2 email adressen?

Personen met een zonnet email adres zijn klanten die 25 jaar gebruik maken van de dienstverlening, die mee gegaan zijn naar Versatel, naar Tele2 en naar T-Mobile. Die loyaal zijn en ooit nog eens 2,50 extra betaald hebben vanwege een investering in de Tele2 infrastructuur...Die zou je als bedrijf moeten koesteren en niet in de kou moeten laten staan..

 

Marciano van Tele2 8 maanden geleden

Hi, allereerst van harte welkom op de Community! Leuk om te lezen dat je al zolang gebruik maakt van de e-maildienst. Ik snap volkomen dat het niet fijn is om na zo’n lange tijd over te moeten gaan op een ander e-mailadres. Echter is daar niets aan te veranderen en heb je zeven maanden de tijd om al je belangrijke mails over te zetten naar een nieuw e-mailadres. Ik weet zeker dat dit je gaat lukken!

Dit is inderdaad één van de alternatieven. Ik raad zelf een gratis e-mailaccount aan, zoals Gmail. Deze gebruik ik al jaren zonder problemen en met veel meer voordelen dan nu. O.a. meer dan genoeg opslag en een goed spamfilter.

We overhandigen uiteraard ons klantenbestand niet. Tenzij je er zelf voor kiest om dit extra abonnement af te sluiten. Waarom er niet is gekozen om dit kostenneutraal te doen, daar kan ik je geen antwoord op geven. Dat de e-maildienst altijd al een (gratis) extraatje is geweest vind ik persoonlijk al mooi en het abonnement van € 12 is natuurlijk niet verplicht. Er zijn genoeg gratis e-mailaccounts om uit te kiezen.

Ik begrijp dat de reden je stoort. Dit had naar mijn mening ook beter verwoord kunnen worden. Ik geef deze feedback absoluut intern door en mijn excuses voor het ongemak dat de webmaildienst stopt. Ik snap alleen niet wat je bedoelt met ‘En of de klant zijn nieuwe emailadres ook nog even wil doorgeven aan Tele2…’. We hebben uiteraard je nieuwe e-mailadres nodig om belangrijke mails te verzenden, verificaties te doen, etc. Je kunt je e-mailadres gemakkelijk en snel wijzigen via MijnTele2. Dat is het enige dat je hoeft te doen en dan is het zo geregeld. Mocht je hier hulp bij nodig hebben, dan sta ik uiteraard voor je klaar!

We snappen absoluut dat het wel wat werk is om je e-mailadres over te zetten. Daarom willen we je er ook zeven maanden de tijd voor geven. Als ik hard op met je mee mag denken; zet alle instanties en accounts die je hebt voor jezelf op een rijtje (op papier of in een notitie/document) en zet ze één voor één over naar je nieuwe e-mailadres, zodat je er geen een vergeet.

We willen je absoluut niet in de kou laten staan. Mijn excuses als dit zo overkomt. Ik hoop dat je met bovenstaande vooruit komt, maar mocht je nog verdere vragen hebben, bekijk dan ook eens dit topic. Hier hebben we de meestgestelde vragen ook voor je op een rijtje gezet. Je kunt ook altijd bellen met mijn collega’s van de klantenservice op 020-7544465. Zij hebben toegang tot onze mailsystemen (die ik zelf niet heb), dus zij zouden altijd nog dieper in je account kunnen duiken voor alle andere vragen. Uiteraard ben je ook altijd welkom om je vragen (aan andere klanten) te stellen hier op de Community! 😄

Ps. Ik zag dat je twee topics had aangemaakt. Dat is uiteraard niet nodig, dus ik heb je eerste topic zojuist verwijderd om het overzicht te bewaren.

Bekijk origineel bericht

10 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Hi, allereerst van harte welkom op de Community! Leuk om te lezen dat je al zolang gebruik maakt van de e-maildienst. Ik snap volkomen dat het niet fijn is om na zo’n lange tijd over te moeten gaan op een ander e-mailadres. Echter is daar niets aan te veranderen en heb je zeven maanden de tijd om al je belangrijke mails over te zetten naar een nieuw e-mailadres. Ik weet zeker dat dit je gaat lukken!

Dit is inderdaad één van de alternatieven. Ik raad zelf een gratis e-mailaccount aan, zoals Gmail. Deze gebruik ik al jaren zonder problemen en met veel meer voordelen dan nu. O.a. meer dan genoeg opslag en een goed spamfilter.

We overhandigen uiteraard ons klantenbestand niet. Tenzij je er zelf voor kiest om dit extra abonnement af te sluiten. Waarom er niet is gekozen om dit kostenneutraal te doen, daar kan ik je geen antwoord op geven. Dat de e-maildienst altijd al een (gratis) extraatje is geweest vind ik persoonlijk al mooi en het abonnement van € 12 is natuurlijk niet verplicht. Er zijn genoeg gratis e-mailaccounts om uit te kiezen.

Ik begrijp dat de reden je stoort. Dit had naar mijn mening ook beter verwoord kunnen worden. Ik geef deze feedback absoluut intern door en mijn excuses voor het ongemak dat de webmaildienst stopt. Ik snap alleen niet wat je bedoelt met ‘En of de klant zijn nieuwe emailadres ook nog even wil doorgeven aan Tele2…’. We hebben uiteraard je nieuwe e-mailadres nodig om belangrijke mails te verzenden, verificaties te doen, etc. Je kunt je e-mailadres gemakkelijk en snel wijzigen via MijnTele2. Dat is het enige dat je hoeft te doen en dan is het zo geregeld. Mocht je hier hulp bij nodig hebben, dan sta ik uiteraard voor je klaar!

We snappen absoluut dat het wel wat werk is om je e-mailadres over te zetten. Daarom willen we je er ook zeven maanden de tijd voor geven. Als ik hard op met je mee mag denken; zet alle instanties en accounts die je hebt voor jezelf op een rijtje (op papier of in een notitie/document) en zet ze één voor één over naar je nieuwe e-mailadres, zodat je er geen een vergeet.

We willen je absoluut niet in de kou laten staan. Mijn excuses als dit zo overkomt. Ik hoop dat je met bovenstaande vooruit komt, maar mocht je nog verdere vragen hebben, bekijk dan ook eens dit topic. Hier hebben we de meestgestelde vragen ook voor je op een rijtje gezet. Je kunt ook altijd bellen met mijn collega’s van de klantenservice op 020-7544465. Zij hebben toegang tot onze mailsystemen (die ik zelf niet heb), dus zij zouden altijd nog dieper in je account kunnen duiken voor alle andere vragen. Uiteraard ben je ook altijd welkom om je vragen (aan andere klanten) te stellen hier op de Community! 😄

Ps. Ik zag dat je twee topics had aangemaakt. Dat is uiteraard niet nodig, dus ik heb je eerste topic zojuist verwijderd om het overzicht te bewaren.

Vandaag bericht ontvangen van Tele2 dat mijn Zonnet email adressen stoppen omdat deze maar “door een beperkt aantal mensen worden gebruikt ..” Alternatief: Een extra abonnement afsluiten voor uiteindelijk € 12,00 bij een bedrijf InterNL dat telefonisch of per mail niet bereikbaar is en met veel slechte recensies van Tele2 klanten op dit forum. 

Zou het niet netjes zijn om dit kostenneutraal te doen zeker omdat het een “beperkte groep” klanten betreft? En mag het Tele2 klantenbestand überhaupt overhandigd worden aan een zelfstandig opererend commercieel bedrijf? 

Ik stoor me ook aan de communicatie in de mail. De suggestie b.v. dat “omdat de dienst gratis is” deze ook zonder consequentie mag worden stopgezet. Nergens een excuus of een sorry.  O ja, je mag ook kosteloos opzeggen, dat is toch wel mooi! En of de klant zijn nieuwe emailadres ook nog even wil doorgeven aan Tele2… 

Ik vraag me af of de managers enig idee hebben hoeveel inspanning er nodig is om 25 jaar gehanteerde e-mailadressen bij belastingdienst, banken, ziekenhuizen etc. te wijzigen. 

Moeten Tele2 klanten na de overname door T-mobile ook zorgen maken om het verdwijnen Tele2 email adressen?

Personen met een zonnet email adres zijn klanten die 25 jaar gebruik maken van de dienstverlening, die mee gegaan zijn naar Versatel, naar Tele2 en naar T-Mobile. Die loyaal zijn en ooit nog eens 2,50 extra betaald hebben vanwege een investering in de Tele2 infrastructuur...Die zou je als bedrijf moeten koesteren en niet in de kou moeten laten staan..

 

Ik sluit mij hier als ook al jarenlange trouwe Tele2 gebruiker van het eerste uur helemaal bij aan! Het scheelt mij een hoop typewerk want ik wilde een bericht met exact dezelfde inhoud schrijven en posten. Vooral de communicatiestijl met de nadruk op “dat het een gratis emailadres betreft” schiet toch echt ook bij mij in het verkeerde keelgat! 

Reputatie 7
Badge +12

Bij andere internet access providers zie je hetzelfde plaatsvinden.  Tijd om een provider onafhankelijk afhankelijk email adres te gebruiken.  Wil je ook voor de verre toekomst zeker zijn, dan adviseer ik een eigen domeinnaam met email hosting. Die blijft van jou en kun je zonder problemen van email hosting provider wisselen.

Reputatie 1

Ik vind de reactie van Marciano van Tele2 echt een heel stuk klantvriendelijker dan het Officiële Tele2 mailbericht aan mij. Dank je wel, Marciano! 

Provideronafhankelijke mailadressen op zich zijn niet bezwaarlijk (als je het vóóraf maar weet) maar dan is het toch wel logisch dat als de klant zoals nu, niet meer kan e-mailen er een verlaging van je abonnementstarief volgt? Tele2 geeft zelf aan hoeveel het kost: 12 euro! Anders is het toch gewoon een verkapte tariefverhoging?

Juist de opmerking van Eric bevestigt en benadrukt m.i. dat Tele2 over haar email dienst wel eens wat (beleids) uitspraken mag doen (In mijn eerste mail vroeg ik aan Tele2 hierover een uitspraak). De huidige situatie zou weleens kunnen betekenen dat binnen afzienbare tijd ook Tele2 en Versatel klanten niet meer kunnen emaillen als Tele2 alleen internet diensten gaat leveren. 

En als deze constructie: “we ontnemen een (deel)dienst maar je abonnementsbedrag blijft gelijk en anders zeg je je abonnement maar op” zomaar door klanten wordt geaccepteerd dan staat de weg voor T-Mobele ook open voor verwijdering van Versatel en Tele2 adressen. Voor de duidelijkheid: e-mailen doe je maar elders.

Marciano schrijft dan wel “We overhandigen uiteraard ons klantenbestand niet”, maar waarom zitten we op de site van Zonnet als ik mijn Zonnet webmail wil bekijken? En welke gegevens hebben zij van ons? 

En een maand geleden werkte opeens bij een aantal Zonnet klanten de uitgaande mail niet. Zonnet bleek de SMTP poort veranderd te hebben van 25 naar 2025 (hele ongebruikelijke poort!) . Was dat ook geen actie om te peilen hoeveel klanten zouden “piepen"?

Kortom het zou een groot bedrijf als Tele2/T-Mobile sieren als zij, jarenlange trouwe", klanten die ook nog eens volgens Tele2 "erg beperkt in aantal zijn” zouden compenseren of gewoon hun email adres laten behouden.

Ik ben het helemaal eens met wat “de Wilde” hier schrijft : het is zeer klant-onvriendeliijk en onprofessioneel hoe Tele2 hier met klanten omgaat ! Met name dan met trouwe klanten die al jaren bij Zonnet / Versatel / Tele2 zitten en waar het bedrijf dus goed aan verdiend heeft …

Die worden nu gewoon in de kou gezet en moeten het zelf maar uitzoeken … Geen geleidelijke transitie naar de nieuwe situatie (zoals het bij de meeste commerciële en professionele organisatie gebeurt) , maar alle trouwe klanten worden gelijk in het diepe gegooid. Succes ermee , en als het niet bevalt dan ga je maar lekker weg  …

 

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @stehmann ,

De transisitie ia een aantal maanden geleden in gang gezet. Iedereen is geïnformeerd en de volgende stap is dat je een ander email adres aanmaakt, kan gratis zoals bij Gmail of Outlook. Een toekomst gerichte oplossing is een eigen NL domeinnaam met email service. 

Daarna heb je nog eem paar maanden de tijd om alle contacten te informeren over deze email adres wijziging. Dat kan een vriendelijk mailtje zijn naar je kennissen tot inloggen op je 'mijn omgeving" van bedrijven en daar je nieuwe adres ingeven en bevestigen.

Reputatie 1

Dag Eric,

Zonder je te willen beledigen, maar ik vraag me toch af of je, zoals in mijn geval, beseft wat het betekent om ruim 400 accounts van de afgelopen jaren te gaan omzetten. Gemiddeld ben ik 30 minuten per account bezig. Het gaat mij hier te ver om dit verder te verduidelijken, maar neem het maar van me aan. Dat is dus even 200 uur stampen vol ergernis omdat er iets niet werkt. Al mijn schijven uit mijn NAS configuraties staan b.v. voor de garantie bij Seagate geregistreerd op een niet wijzigbaar emailadres. Je benoemt (enkele) van de processtappen en dat is wat anders dan uitvoeren en doorlooptijd.

Daar praat Tele2 ook heel erg makkelijk over en vervolgens bij Odido en media volop “klantvriendelijkheid” te benoemen. En wat Stehman ook aangeeft en waar ik ook op ageer is het feit dat Tele2 de meest trouwe klanten, die al die 20-25 jaren Tele2 trouw zijn gebleven, zo behandelt. Ik hoop dat je dat begrijpt. En o ja, wel volop door betalen want “het was gratis” 

 

 

Reputatie 7
Badge +12

hoi @de Wilde ,

Ik geloof best dat dit veel werk is, maar dan ben je eigenlijk de afgelopen jaren hier nog niet heel bewust mee bezig geweest. 400 accounts op een provider email, dat is natuurlijk geen toekomst bestendige oplossing. Mijn advies is om nu een eigen accountnaam te nemen en ook geen Gmail of Outlook. Ook die oplossingen kennen geen levenslange ondersteuning. Door jouw eigen domeinnaam, geregistreerd bij SIDN heb je wel volledig eigen controle over waar jij je email hosting uitvoerd en kun je het domein overdragen naar een nieuwe email provider zonder alle contacten te hoeven in te lichten. Ik heb mijn eigen domeinnaam incl. email hosting ondergebracht bij Strato.nl. Maar er zijn natuurlijk veel meer bedrijven. 

Tele2 en T-mobile waren provider merknamen en die verdwijnen uit Nederland. Ze kondigen dit vele maanden van te voren aan. Het is helaas niet anders dan nog een keer door de zure appel heen te bijten en dit goed op te lossen voor jezelf.

Reputatie 1

@Eric,

Ik hoop niet dat je nu wilt zeggen dat het eigenlijk de schuld van de klant is, dat deze niet zelf jaren geleden een hosting pakket heeft genomen. Had Tele2 haar klanten dan niet jaren geleden moeten wijzen op de gevaren van het gebruik te maken van haar emaildienst?  Kom op!

 

 

 

Reputatie 7
Badge +12

Bij een afhankelijkheid met met 400 login accounts? Tja, dan had je hier best over na kunnen denken. Niet altijd maar vingerwijzen naar een ander. Provider email domeinen zijn ook in het verleden met de ondergang van die providers verdwenen. 

Reageer