beantwoord

Opheffen Versatel e-mail account

  • 19 December 2020
  • 5 reacties
  • 1102 x bekeken

Oude e-mail accounts die ik al jaren niet meer gebruik worden nu gebruikt om ID-fraude mee te plegen (aanmaningen via Klarna,  waarin in de aanmaning mijn allang vergeten emailadressen vermeld staan)

Zou u mijn oude versatel e-mail account willen verwijderen?

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door eric 19 December 2020, 14:26

Bekijk origineel bericht

Dit topic is gesloten. Maak een nieuw topic aan als je een vraag hebt.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Per 1 januari worden alle zonnet en versatel accounts, waar geen geld meer voor betaald wordt via een internet abonnement of een email only account, automatisch verwijderd. 

Per 1 januari worden alle zonnet en versatel accounts, waar geen geld meer voor betaald wordt via een internet abonnement of een email only account, automatisch verwijderd. 

 

Goede actie!

Dan hoop ik dat hiermee verder leed bespaard blijft.

Thanks

Beste Sneeuwvlok,

Je hebt geen toegang nodig tot het account van een e-mailadres om deze als afzender te gebruiker. Veel internetproviders (smtp-servers) controleren retouradressen, soms vereisen ze hierbij ook een wachtwoord, en ze blokkeren alle e-mails met retouradressen die niet bij henzelf geregistreerd zijn. Als een provider of smtp-server deze controle echter niet toepast, kun je in een e-mailprogramma élk denkbaar e-mailadres als afzender gebruiken (te vergelijken met een retouradres dat je achterop een enveloppe schrijft).

Het is dus goed mogelijk dat er misbruik van de betreffende e-mailadressen gemaakt wordt terwijl uw accounts helemaal niet gehackt zijn. Opheffen van deze e-mailadressen is dan ook geen oplossing. Waarschijnlijk zullen veel internetproviders deze e-mails alsnog markeren als spam als iemand ze binnenkrijgt, en hoewel het vervelend is, is het dus gelukkig geen echt probleem.

Met vriendelijke groet,

Ron.

Beste Sneeuwvlok,

Je hebt geen toegang nodig tot het account van een e-mailadres om deze als afzender te gebruiker. Veel internetproviders (smtp-servers) controleren retouradressen, soms vereisen ze hierbij ook een wachtwoord, en ze blokkeren alle e-mails met retouradressen die niet bij henzelf geregistreerd zijn. Als een provider of smtp-server deze controle echter niet toepast, kun je in een e-mailprogramma élk denkbaar e-mailadres als afzender gebruiken (te vergelijken met een retouradres dat je achterop een enveloppe schrijft).

Het is dus goed mogelijk dat er misbruik van de betreffende e-mailadressen gemaakt wordt terwijl uw accounts helemaal niet gehackt zijn. Opheffen van deze e-mailadressen is dan ook geen oplossing. Waarschijnlijk zullen veel internetproviders deze e-mails alsnog markeren als spam als iemand ze binnenkrijgt, en hoewel het vervelend is, is het dus gelukkig geen echt probleem.

Met vriendelijke groet,

Ron.

Beste Rondel, 

 

Dank voor het meedenken.

Ik heb op dit moment geen flauw idee wat de ID-fraudeurs wel/niet kunnen. Daarnaast kan ik de desbetreffende e-mail accounts ook niet meer in (gewoonweg omdat ik de wachtwoorden niet meer weet, of misschien aangepast is door de fraudeur).

Vannacht blijkt dat ze een nieuwe poging gedaan hebben om een bestelling te plaatsen met gebruikmaking van het e-mail account (+volledige naam + ons oude woonadres). Gelukkig is het deze keer door de webwinkel wel tijdig opgemerkt dat er iets niet helemaal in de haak was.

De webwinkel wilde geen gegevens vrijgeven over de bestelling, maar gaf wel aan als de politie ze zouden bellen ze gegevens konden doorspelen die kon leiden tot de dader. Nu maar hopen dat de politie ook die moeite gaat nemen (we hebben uiteraard aangifte gedaan).

Dus voor nu; hoe eerder het account wordt opgeheven des te meer rust dit ons gaat geven (dan kunnen ze iig dit e-mail adres niet meer gebruiken).

Groet!

Dat een e-mailadres wordt gebruikt als afzender, is niet netjes, maar het gebeurt nou eenmaal, en daar is niets tegen te doen. Maar wat jij omschrijft, dat niet alleen je e-mail maar ook je NAW wordt gebruikt, is wel erg vervelend, Sneeuwvlok! Ik hoop dat je er gauw vanaf bent.