Omstreeks april 2022 werd ineens mijn creditcard geblokkeerd. Uit navraag bleek dat dit was wegens een negatieve BKR-registratie. Aangezien ik nergens op achterliep heb ik ingelogd bij het BKR en kwam er zo achter dat het om een toestelkrediet van Tele-2/T-Mobile ging. Ik heb daar zelf geen abonnement maar mijn ex wel. Omdat ik daar geen duidelijk antwoord van kreeg, Tele-2 gebeld. Bleek dat mijn ex de facturen januari t/m maart niet had betaald, totaal zo'n 770 euro. Situatie uitgelegd, maar ik werd simpelweg aansprakelijk gehouden omdat het op mijn naam zou lopen. Advies was om op bericht van BOS Incasso te wachten. De openstaande vordering + resterende abo gelden en aflossingen t/m december zou daaraan worden overgedragen. Splitsen van het krediet en het abonnementsgeld was volgens hen niet mogelijk.
In eerste instantie dacht ik nog als brug tussen m'n ex en BOS te gaan handelen, maar dit leek me niet verstandig. De relatie was hierdoor al aardig bekoeld en qua geldzaken schort er dus ook nogal wat bij m'n ex.
Na ontvangst van de brief van BOS direct bezwaar ingediend. Reden: ik heb dit abonnement niet afgesloten en ben dit krediet niet aangegaan. Wat was er namelijk gebeurd:
Mijn ex is Belg en toen we in 2018 een abonnement wilden afsluiten kon dat enkel op mijn naam. Dit dus gedaan met een toestel erbij, abonnement onbeperkt met maandelijkse opzegmogelijkheid. In mei 2020 zijn we uit elkaar gegaan, en ging het abonnement en toestel met m'n ex mee. Toestelkrediet afgelost, dat moest wegens de contractovername. Alleen is dat blijkt achteraf niet goed verwerkt. Het abo bleef daardoor op mijn naam staan (zonder dat ik dit wist). In december 2020 heeft m'n ex een nieuw abo gesloten met een nieuwe telefoon op krediet. Je raadt het al, Tele-2 heeft alles op mijn naam gezet. Volstrekt idioot natuurlijk, hoe kun je nou een krediet registreren op iemands naam terwijl een ander dat heeft afgesloten. Vraag me af welke gegevens ze dan voor de BKR en ILT toetsingen hebben gebruikt.
BOS heeft natuurlijk n.a.v. mijn bezwaar contact opgenomen met Tele-2. Nog los van het feit dat alle communicatie fout liep (antwoorden werden eerst naar mijn ex gestuurd) vond Tele-2 dat hun vordering op mij terecht was. Al met al inmiddels meerdere bezwaren gemaakt, (aangetekende) brieven naar Tele-2 gestuurd, maar nul reactie. Ik heb overal bewijzen van, zelfs de door mijn ex ondertekende overeenkomsten (!). Inmiddels zijn we dan wel zover dat Tele-2 aan BOS (niet aan mij) heeft gezegd dat ze fouten hebben gemaakt, en is dat incassodossier gesloten. Ook is het krediet bij het BKR op beëindigd gezet. Maar die idioten hebben de achterstandscodering laten staan en weigeren deze te verwijderen. Wtf.
Bij Tele-2 zelf loop ik tegen een muur aan. Klantenservice verwijst simpelweg naar de enige door hun gemaakte (onjuiste en achterhaalde) beslissing n.a.v. 1 van mijn eerste bezwaren. Spreken met iemand van incasso "kan niet". Klacht inmiddels dan maar bij het Kifid ingediend.
Gevolgen voor mij: achteraf blijkt dat de verhoging van mijn hypotheek eind 2021 beperkt werd door de foute registratie bij het BKR. Creditcard geblokkeerd en daar een aflossingsregeling moeten treffen (waarvoor incassokosten moeten betalen). Ik ben dringend aan een nieuwe auto toe wegens een promotie en veel meer reiskilometers daardoor, maar kredietaanvragen worden uiteraard direct geweigerd. Dus extra kosten moeten maken voor een auto die ik eigenlijk wil inruilen. Het kan Tele-2 blijkbaar allemaal niks schelen. Op informatieverzoeken nul reactie, op bezwaren nul reactie. Ik heb er maar 1 woord voor: schofterig.
Onterechte BKR, Tele-2 geeft geen thuis
Reageer
Rich Text Editor, editor1
Editor toolbars
Press ALT 0 for help
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.