Holiday Spirit

Top 3 kerstdesserts

  • 17 December 2021
  • 1 reactie
  • 61 x bekeken
Top 3 kerstdesserts
Reputatie 2

Kerst komt steeds dichterbij. Waarschijnlijk heb je al een prachtig diner uitgestippeld of ga je gourmetten. Maar voor de mensen die nog inspiratie nodig hebben voor het dessert, I got you!


Ik deel graag een paar makkelijke maar mooie feestelijke desserts die perfect zijn om een kerstdiner mee af te sluiten!
 


 

#1 Pavlova 

Dit is dé favoriet in onze familie. Bij mijn vader thuis wordt eigenlijk elk jaar het kerstdiner afgesloten met een pavlova. Maar wat is een 'pavlova’? Eigenlijk kan je het zien als een enorme meringue. Ik weet niet exact het recept, gezien ik de pavlova alleen maar eet en niet maak (alle credits naar mijn vader's vriendin!) zal ik het pavlova recept delen van mijn favoriete TV chef: Miljuschka

Voor veel personen (is machtig)

https://miljuschka.nl/zomerse-pavlova-met-slagroom-en-rood-fruit/

 

Wat heb je nodig?

  • schone mengkom en mixer (moet vetvrij zijn!)
  • 4 eiwitten
  • 225 gr suiker
  • 1 tl witte wijn azijn
  • Fruit naar keuze (wij gebruiken altijd frambozen, bosbessen, bramen en aardbeien)
  • Poedersuiker ter decoratie

 

Instructies

Voorbereiding

  1. Verwarm de oven voor op 150 graden celsius (Niet hoger, we willen de pavlova niet verbranden)
  2. Neem de vier eieren en scheidt de eidooiers van het eiwit en doe alle eiwitten in de mengkom
  3. Klop de eiwitten tot het dikker wordt en voeg langzaam tijdens het kloppen de suiker toe tot de merigue bgeint te glanzen en mooie stijve pieken vormt
  4. Zeef de maizena boven de meringue in de kom en voeg de witte wijn azijn toe en verdeel dit met de spatel door het mengsel
  5. Leg bakpapier op een bakplaat en leg het eiwit in een cirkel van ongeveer 18 cm

 

Bakken

  1. Doe de bakplaat in de oven en zet gelijk de temperatuur omlaag naar 120 graden celsius en laat de pavlova er één uur in staan (doe tussendoor NIET de ovendeur open, want dan zakt de pavlova in. Been there done that)
  2. Vervolgens haal je na het uur de pavlova nog niet uit de oven, maar laat je deze helemaal afkoelen in de oven, zo blijft de vorm het mooist
  3. Is de oven helemaal afgekoeld en zo ook de pavlova? Dan mag je de pavlova er eindelijk uithalen (geduld is een schone zaak:wink: )

 

Presentatie

  1. Zoek als eerst de allermooiste schaal die je hebt waarop we de pavlova gaan presenteren
  2. Haal dan voorzichtig het bakpapier eraf en leg de pavlova neer op de schaal
  3. Nu gaan we decoreren! Smeer een goede portie geklopte verse slagroom over de hele bovenkant van de pavlova
  4. Decoreer het fruit over de slagroom en druk het zachtjes in de slagroom, zodat alles op zijn plek blijft zitten en strooi was poedersuiker over het geheel
  5. Taadaa! Serveer de prachtige pavlova aan jouw gasten en geniet!:heart_eyes:

#2 Tiramisu 

In plaats van een grote bak tiramisu maken, is het ook leuk om voor elke gast een eigen tiramisu te maken. Je kan dit heel mooi opdienen door het gebruik van kleine cocktail glazen of potjes. Met dit recept ben je ook niet heel lang bezig, zeker handig voor als je last minute nog een dessert op tafel wil zetten!

Voor 4 personen

https://www.laurasbakery.nl/snelle-tiramisu/

Wat heb je nodig?

  • 125 ml verse slagroom
  • 2 el suiker
  • 250 gr mascarpone
  • 4 el melk
  • 1 pak lange vingers 
  • 1 kop sterke koffie/ 2 espresso (afgekoeld)
  • cacaopoeder naar smaak en ter decoratie

Instructies

Voorbereiding

  1. Als eerste kan je de koffie alvast klaar zetten. Het is wel belangrijk dat dit een sterke koffie is om de meeste smaak eruit te halen. Laat de koffie afkoelen.
  2. Breek de lange vingers in stukjes, doe dit ongeveer in het formaat van het glaasje of bakje dat je gaat gebruiken. Dit zal 2 a 3 keer breken zijn per lange vinger.
  3. Doe de slagroom in een kom en voeg hieraan de suiker toe. Klop dit stijf. 
  4. Pak een andere grotere kom en doe hier de mascarpone in samen met de melk en meng dit. 
  5. Vervolgens doe je de kom met slagroom bij de kom met mascarpone en meng je dit er ook weer doorheen.

 

Presentatie

  1. leg wat stukjes tiramisu op de bodem, zodat de bodem bedekt is en giet hier 1 el koffie overheen. Mocht je een klein glaasje hebben, dan kan je iets minder koffie gebruiken. Ik doe het altijd een beetje op gevoel. De koffie moet er wel in kunnen trekken, maar niet in een plas onder staan!
  2. Wanneer de koffie is ingetrokken, beginnen we met de volgende laag. Dit doen we met het mascarpone mengsel. Je kan dit netjes doen met een spuitzak, maar die heb ik niet. Ik doe dit dan gewoon met een lepeltje en verspreid dit over de lange vingers tot er een mooie laag ontstaat.
  3. maak net zoveel laagjes als dat jij wil door stap 1 en 2 toe te voegen, maar eindig wel met een laag mascarpone.
  4. Is jouw glas vol? dan kan je deze decoreren met een lange vinger en cacaopoeder. Ben je een echte zoetekauw? Dan kan je over de laatste laag mascarpone ook nog een beetje karamel drizzelen of andere toppings toevoegen!:yum:

 

 

#3 Cheesecake (no bake) 

Ook dit keer gaan we niet voor een grote ronde cheesecake. We pakken hem door met de glaasjes, want ja, het is feest!:tada: Makkelijk en snel te maken + errug lekker. Stel je hebt net gegourmet, dan heb je geen zin meer in een zwaar dessert. Door de glaasjes maak je de porties kleiner en zal je je niet zo snel misselijk eten. Ik deel dan ook graag dit super snelle Cheesecake recept!

Voor 4 personen

https://www.lekkerensimpel.com/no-bake-cheesecake-met-frambozen-en-aardbeien/

Wat heb je nodig?

  • Mixer 
  • 500 ml opgeklopte slagroom
  • 400 gr monchou
  • 2 zakjes vanillesuiker (8 gr per zakje meestal)
  • 250 gr bastognekoekjes
  • 100 gr frambozen
  • 100 gr aardbeien

 

Instructies

Voorbereiding

  1. We gaan eerst de bastognekoekjes verkruimelen. Dit kan je doen in een keukenmachine of met een deegroller als je deze hebt (ik improviseer vaak met een boterhamzakje en een hamer om het te kunnen verkruimelen, lol!)
  2. Pak een kom en doe daar de monchou in samen met de zakjes vanillesuiker en klop dit een paar minuten tot het luchtig is
  3. Voeg de slagroom toe en roer dit met een spatel door het monchou mengsel heen
  4. Verwijder het topje van de aardbeien en snijd ze doormidden
  5. Zet vier glaasjes klaar voor de presentatie

 

Presentatie

  1. Net zoals met de tiramisu, gaan we laagjes maken in het glas. Je begint met een laagje bastognekruimels. Verdeel de helft van de bastognekruimels over de vier glazen
  2. Doe een laagje monchou in elk glas en verspreid wat frambozen over de monchoulaag
  3. Verspreid vervolgens de rest van de bastognekruimels over de glaasjes
  4. Doe weer een laagje monchou over de bastognekruimels
  5. Decoreer de aardbeien over de monchou laag en strooi als laatste nog een beetje van de bastognekruimels (als je over hebt) en klaar is kees! Easy peasy toch?:blush:

 

 

 

 

Welk dessert ga jij maken? Laat het weten in de comments!:grinning:


1 reactie

Reputatie 6

Dat ziet er wel lekker uit allemaal hoor! 

Kans is vrij groot dat ik voor de tiramisu ga. Klaarmaken in die kleine glazen ziet er ook écht top uit, daar ga ik niet voor denk ik. :innocent:

Wat ga je zelf maken, @Demi?

Reageer