Je bent hier terecht gekomen omdat jouw factuur van januari 2025 iets hoger is. Dit komt door de inflatiecorrectie. Benieuwd naar wat dit inhoudt en welke gevolgen dit heeft voor jou? Dan ben je hier aan het juiste adres. We hebben hier de meest voorkomende vragen voor je beantwoord.
Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Door deze prijsinflatie stijgen ook onze kosten. Daarom passen wij op 1 januari 2025 een inflatiecorrectie van 3,2% toe op de Tele2 Thuis abonnementen. De wijziging zie je in januari 2025 op je factuur.
Inflatiecorrectie: Waarom?
Als de prijzen in Nederland stijgen, dan stijgen ook onze kosten. Daarom passen wij een inflatiecorrectie toe op onze abonnementstarieven.
Hoe hoog is de inflatiecorrectie?
De inflatiecorrectie die Tele2 dit jaar (2025) doorvoert, is door het CBS vastgesteld op 3,2%. Wij volgen - zoals voorgaande jaren - de door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekende inflatie (consumentenprijsindex) over de maand juni. Je vaste maandelijkse abonnementstarief gaat met dit percentage omhoog.
Hoe wordt het inflatiepercentage bepaald?
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent elke maand de hoogte van de inflatie op consumentenproducten en -diensten. Ze meten de procentuele verandering van de consumentenprijsindex (CPI) ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Onze aanpassing baseren wij op het specifieke consumentenprijsindexcijfer van het CBS van de maand juni van het voorafgaande jaar. Dit inflatiepercentage was 3,2% in juni 2024.
Hoe ben/word ik geïnformeerd over de inflatiecorrectie?
Deze inflatiecorrectie is in lijn met de contractuele afspraken met onze klanten. We informeren klanten vooraf via de factuur van december dat de inflatiecorrectie er aan gaat komen. Alle klanten zien de inflatiecorrectie vervolgens toegepast en uitgelegd worden op de factuur van januari, met een verwijzing naar meer informatie op de website.
Valt inflatiecorrectie onder de contractvoorwaarden?
Ja, inflatiecorrectie is een standaard onderdeel van het contract en is opgenomen in de Algemene Voorwaarden Tele2 Thuis.
Wanneer gaat de correctie in?
Wij corrigeren het abonnementstarief elk jaar op 1 januari. Is jouw contract op of na 1 oktober 2024 afgesloten of verlengd? Dan zal het abonnementstarief pas volgend jaar gecorrigeerd worden met het dan geldende inflatiepercentage.
Waarom geldt de inflatiecorrectie niet voor abonnementen afgesloten of verlengd sinds 1 oktober 2024?
De looptijd van een contract dat op of na 1 oktober is afgesloten, is daarvoor nog te kort. Omdat wij in januari de inflatiecorrectie doorvoeren, moeten wij in oktober onze systemen aanpassen. Nieuwe contracten die op of na 1 oktober zijn afgesloten, worden pas in een volgende inflatiecorrectieronde gecorrigeerd met het dan geldende inflatiepercentage.
Geldt de inflatiecorrectie voor alle abonnementen en diensten?
De inflatiecorrectie geldt voor alle Tele2 Thuis abonnementen en voor alle diensten: Internet, TV en Bellen. Uitgezonderd zijn:
- Abonnementen die zijn afgesloten of verlengd sinds 1 oktober 2024
- Aanvullende diensten als Slimme wifi
- Aanvullende tv-pakketten als het Pluspakket en Ziggo Sport Totaal
- Tarieven voor bellen en het huren van video’s
- Eenmalige kosten
Op lopende kortingen wordt inflatiecorrectie toegepast, zodat deze hoger worden. Het voordeel blijft dan procentueel gelijk
Mag ik mijn contract opzeggen?
Het is niet mogelijk om je abonnement naar aanleiding van deze inflatiecorrectie –voor het einde van de contracttermijn– op te zeggen. Omdat de inflatiecorrectie onderdeel is van je contract en vermeld staat in de Algemene Voorwaarden Tele2 Thuis, ben je hieraan gebonden.
Hoe kan het dat ik geen verhoging zie op mijn factuur?
Als je een abonnement hebt afgesloten of verlengd sinds 1 oktober 2024, dan geldt deze inflatiecorrectie niet voor jouw abonnement.
Check ook altijd de servicepagina op de website: Inflatiecorrectie | Tele2
Mocht je hier nog andere vragen over hebben laat het dan gerust weten in de comments onder dit bericht!