Onterechte BKR, Tele-2 geeft geen thuis

  • 7 January 2023
  • 5 reacties
  • 192 x bekeken

Omstreeks april 2022 werd ineens mijn creditcard geblokkeerd. Uit navraag bleek dat dit was wegens een negatieve BKR-registratie. Aangezien ik nergens op achterliep heb ik ingelogd bij het BKR en kwam er zo achter dat het om een toestelkrediet van Tele-2/T-Mobile ging. Ik heb daar zelf geen abonnement maar mijn ex wel. Omdat ik daar geen duidelijk antwoord van kreeg, Tele-2 gebeld. Bleek dat mijn ex de facturen januari t/m maart niet had betaald, totaal zo'n 770 euro. Situatie uitgelegd, maar ik werd simpelweg aansprakelijk gehouden omdat het op mijn naam zou lopen. Advies was om op bericht van BOS Incasso te wachten. De openstaande vordering + resterende abo gelden en aflossingen t/m december zou daaraan worden overgedragen. Splitsen van het krediet en het abonnementsgeld was volgens hen niet mogelijk.

In eerste instantie dacht ik nog als brug tussen m'n ex en BOS te gaan handelen, maar dit leek me niet verstandig. De relatie was hierdoor al aardig bekoeld en qua geldzaken schort er dus ook nogal wat bij m'n ex.

Na ontvangst van de brief van BOS direct bezwaar ingediend. Reden: ik heb dit abonnement niet afgesloten en ben dit krediet niet aangegaan. Wat was er namelijk gebeurd:

Mijn ex is Belg en toen we in 2018 een abonnement wilden afsluiten kon dat enkel op mijn naam. Dit dus gedaan met een toestel erbij, abonnement onbeperkt met maandelijkse opzegmogelijkheid. In mei 2020 zijn we uit elkaar gegaan, en ging het abonnement en toestel met m'n ex mee. Toestelkrediet afgelost, dat moest wegens de contractovername. Alleen is dat blijkt achteraf niet goed verwerkt. Het abo bleef daardoor op mijn naam staan (zonder dat ik dit wist). In december 2020 heeft m'n ex een nieuw abo gesloten met een nieuwe telefoon op krediet. Je raadt het al, Tele-2 heeft alles op mijn naam gezet. Volstrekt idioot natuurlijk, hoe kun je nou een krediet registreren op iemands naam terwijl een ander dat heeft afgesloten. Vraag me af welke gegevens ze dan voor de BKR en ILT toetsingen hebben gebruikt.

BOS heeft natuurlijk n.a.v. mijn bezwaar contact opgenomen met Tele-2. Nog los van het feit dat alle communicatie fout liep (antwoorden werden eerst naar mijn ex gestuurd) vond Tele-2 dat hun vordering op mij terecht was. Al met al inmiddels meerdere bezwaren gemaakt, (aangetekende) brieven naar Tele-2 gestuurd, maar nul reactie. Ik heb overal bewijzen van, zelfs de door mijn ex ondertekende overeenkomsten (!). Inmiddels zijn we dan wel zover dat Tele-2 aan BOS (niet aan mij) heeft gezegd dat ze fouten hebben gemaakt, en is dat incassodossier gesloten. Ook is het krediet bij het BKR op beëindigd gezet. Maar die idioten hebben de achterstandscodering laten staan en weigeren deze te verwijderen. Wtf.

Bij Tele-2 zelf loop ik tegen een muur aan. Klantenservice verwijst simpelweg naar de enige door hun gemaakte (onjuiste en achterhaalde) beslissing n.a.v. 1 van mijn eerste bezwaren. Spreken met iemand van incasso "kan niet". Klacht inmiddels dan maar bij het Kifid ingediend.

Gevolgen voor mij: achteraf blijkt dat de verhoging van mijn hypotheek eind 2021 beperkt werd door de foute registratie bij het BKR. Creditcard geblokkeerd en daar een aflossingsregeling moeten treffen (waarvoor incassokosten moeten betalen). Ik ben dringend aan een nieuwe auto toe wegens een promotie en veel meer reiskilometers daardoor, maar kredietaanvragen worden uiteraard direct geweigerd. Dus extra kosten moeten maken voor een auto die ik eigenlijk wil inruilen. Het kan Tele-2 blijkbaar allemaal niks schelen. Op informatieverzoeken nul reactie, op bezwaren nul reactie. Ik heb er maar 1 woord voor: schofterig.


5 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Inderdaad heel vervelend. Maar een contract overname is niet zomaar iets wat je even over de schutting gooit en dan niet uiteindelijk de uitkomst even verifieert. Het contract stond op jouw naam en je had je ex blijkbaar ook nog toegang laten hebben tot je mijn.tele2.nl.

Het kifid is inderdaad een goed loket om te bekijken of de krediet verstrekker Tele2 de juiste zaken omtrend jouw toestelkrediet heeft gedaan. Want bij het BKR registreren ze geen achterstanden op abonnement kosten. Alleen als je op toestel aflossingen achterstand oploopt. 

Na betaling van achterstanden moet de kredietverstrekker een Herstel bij een Achterstand plaatsen. Na 5 jaar verdwijnt de registratie. Zo zijn nu eenmaal de regels van het BKR waar Tele2 als kredietverstrekker zich aan moet houden.

Dus hopelijk beslist het Kifid in jouw voordeel, maar de aanpak en vooral de controle door jou en je ex zijn helaas ook niet volledig geweest. 

Moeilijk lezen blijkbaar?

Mijn ex nam het abonnement mee, dus natuurlijk had m'n ex toegang tot mijntele2 🙄

Maar feitelijk doet dat helemaal niet ter zake. Het punt is dat m'n ex in december 2020 een nieuw abonnement heeft afgesloten, dat is onjuist op mijn naam geregistreerd. Je kan immers niet een abonnement afsluiten op iemand anders naam.

Hoewel ze ook dát zelfs eerst ontkenden bij Tele-2, maar inmiddels snappen zij zelfs dat ze dit fout hebben gedaan. Zoals ik namelijk al zei hebben ze het incassodossier laten sluiten en tegen BOS gezegd dat ze fouten hebben gemaakt. Dat heb ik zwart op wit.

En zelfs dát doet verder niet eens ter zake. De grootste blunder die ze hebben gemaakt is dat mijn ex een toestelkrediet afsloot, maar die prutsers het op mijn naam hebben gezet. Op heel de overeenkomst van dat krediet komt mijn naam en adres niet eens voor en het is door m'n ex ondertekend. En dat kan natuurlijk absoluut niet.

Ze hebben kennelijk ook wel al door dat het niet klopte, aangezien ze het krediet op beëindigd hebben gezet (zonder dat er betaald is). Alleen weigeren dit stel idioten om heel dit krediet van mijn naam te verwijderen en/of de achterstandscodering weg te halen.

Je hoeft me echt niet te vertellen hoe een krediet, de registratie daarvan bij het BKR en achterstands- en herstelcoderingen werken. Dat weet ik allemaal wel. Ze hebben het hele ding gewoon op de verkeerde persoon geregistreerd en weigeren het botweg op te lossen. Natuurlijk ga ik via het Kifid gelijk krijgen, dat kan niet anders. Alleen duurt heel dit gedoe nu al een maand of 8 en ik wordt er zwaar door gedupeerd.

Reputatie 7
Badge +12

Ja, bij het Kifid voeren ze natuurlijk hoor en wederhoor. Dus de kredietverstrekker zal haar kant van het verhaal moeten opgeven en daar zullen vast ook documenten bijhoren. Bij eenvoudige zaken beslissen ze binnen 90 dagen. Als ze al langer bezig zijn, dan is deze zaak toch niet zo uitgemaakt als je beschrijft.

Als iemand toegang heeft tot jouw (oude) online omgeving is het helemaal belangrijk dat je had gecontroleerd of jouw contractovername goed zou zijn uitgevoerd. Immers, jouw gegevens waren aan dat account gekoppeld en al eerder gecontroleerd. Dan kan er met toegang tot die online omgeving heel normaal een verlenging op dat account worden gedaan. Jammer dat die controle achterwege is gebleven. Hopenlijk zorgt het Kivid snel voor duidelijkheid waarmee je verder kan of mee moet leren leven.

Allemensen, jij bent al net zo hardleers als Tele-2 zeg. Wat begrijp je niet aan het FEIT dat je niet een krediet op iemand anders naam kunt afsluiten?! Is echt NIKS ingewikkelds aan. Ze hebben ook geen enkele documentatie die ze kunnen aanleveren aangezien ik heel dat krediet niet heb afgesloten.

Klacht bij Kifid is vorige week ingediend. Wacht nog op toewijzing aan secretaris.

Maar echt, het is zo klaar als een klontje. Tele-2 heeft gewoon geen poot om op te staan.

Reputatie 7
Badge +12

 

Klacht bij Kifid is vorige week ingediend. Wacht nog op toewijzing aan secretaris.

 

Kijk, dat is de juiste stap. Hopenlijk heb je snel duidelijkheid. 

Reageer