Sticky

Inflatiecorrectie op je mobiele abonnement 2023

  • 9 June 2023
  • 10 reacties
  • 3663 x bekeken
Inflatiecorrectie op je mobiele abonnement 2023
Reputatie 7
Badge +12

Je bent hier terecht gekomen omdat jouw factuur van juli 2023 iets hoger is. Dit komt door de inflatiecorrectie. Benieuwd naar wat dit inhoudt en welke gevolgen dit voor jou heeft? Dan ben je hier aan het juiste adres. In dit topic beantwoorden wij al jouw vragen.
 

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Door deze prijsinflatie stijgen ook onze kosten. Daarom passen wij op 1 juli 2023 een inflatiecorrectie van 10% toe op onze mobiele abonnementen. De wijziging zie je in augustus 2023 op je factuur van juli 2023.
 



Waarom een inflatiecorrectie?

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Met deze prijsinflatie stijgen ook onze kosten. Daarom passen wij een inflatiecorrectie toe op onze abonnementstarieven. 

In 2023 voert Tele2 een inflatiecorrectie door op de vaste kosten van je mobiele abonnement. Dit geldt voor je Bel/SMS-bundel en je databundel. De inflatiecorrectie wordt jaarlijks bepaald door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en is voor dit jaar vastgesteld op 10%. De correctie is ingegaan op 1 juli 2023. Op de factuur die je in augustus ontvangt, zie je de correctie voor het eerst.

De inflatiecorrectie geldt voor alle consumentenabonnementen en contractverlengingen, met uitzondering van abonnementen die na 1 april 2023 zijn besteld of verlengd. De inflatiecorrectie geldt voor de volgende bundels:

  • Bel/SMS-bundel
  • Databundel

De prijzen van andere (losse) bundels en de tarieven voor verbruik buiten de bundel worden niet verhoogd.

 

Wanneer gaat de correctie in?

Per 1 juli 2023 wordt de jaarlijkse inflatiecorrectie doorgevoerd voor klanten van Tele2 (Mobiel). Contracten die na 1 april 2023 zijn afgesloten worden niet meegenomen.

 

Mag ik nu kosteloos mijn contract opzeggen?

Je kunt je abonnement niet kosteloos opzeggen naar aanleiding van deze wijziging. In de Algemene Voorwaarden die bij je contract horen, staat deze inflatiecorrectie namelijk ook vermeld.

 

Hoe berekent Tele2 de inflatiecorrectie?

Tele2 volgt de door het CBS berekende inflatie (consumentenprijsindex). Het CBS berekent elke maand de hoogte van de inflatie op consumentenproducten en -diensten. Ze meten de procentuele verandering van de consumentenprijsindex (CPI) ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Onze aanpassing wordt gebaseerd op de stijging van het CPI-cijfer van het CBS over het voorafgaande kalenderjaar. Dit inflatiepercentage is 10% in 2023. Lees hierover meer op de website van het CBS.

 

Valt inflatiecorrectie onder de contractvoorwaarden?

Ja, inflatiecorrectie is een standaard onderdeel van het contract en is o.a. opgenomen in: Tele2 Mobiel: Algemene Voorwaarden

 

Geldt dit ook voor Tele2 Thuis?

Ja, dit geldt ook voor Tele2 Thuis diensten, alleen wordt deze correctie per 1 januari ingevoerd. Dit kun je controleren op je factuur van januari.

 

Ik zie geen verhoging op mijn factuur. Hoe kan dit?

Als je een abonnement hebt afgesloten op of na 1 april 2023, dan geldt deze inflatiecorrectie niet voor jouw abonnement.

 

Heb je een vraag die hier niet tussenstaat? Laat hieronder en reactie achter – de Community helpt je graag verder. Je kunt ook altijd een nieuw topic starten. Meer weten over de kosten op je factuur? Bekijk dan deze pagina op onze website.

 

Relevante kennisartikelen

 


10 reacties

Ik kreeg vandaag dus de mail en deze is inderdaad 10% hoger.

Ik moet zeggen dat ik dit erg veel vind. Mijn salaris gaat ook geen 10% omhoog.

Ik heb zelfs een energiecontract wat het bedrijf geld kost want mijn prijs ligt onder de inkoopprijs. Deze voeren ook geen inflatiecorrectie toe.
Ik zit al 10 jaar bij tele2 mobiel maar dit valt me echt tegen. Andere mobiele providers gaan minder omhoog, maar tele2 de max van het CBS. Mijn contract loopt nog even maar tegen die tijd ga ik toch kijken of er wat anders is. Als ik nu zou verlengen zou ik minder betalen dan wat ik nu moet betalen.
Erg jammer dit.
Groetjes van een teleurgestelde tele2 gebruiker.

Ik snap dat Tele2 zelf een bedrijf is en geld moet verdienen. Ik betaal voor mijn 2GB + 1GB + 5GB = 8GB + 200 bel/sms voorheen €12,50 en nu €13,75. precies 10% meer dus.

Als ik nu een sim-only abonnement af wil sluiten met precies dezelfde configuratie, dan kost het maar €11 in de maand. Dat is dan iets wat ik niet begrijp.

Voor mij is dit een leermoment geweest. Ik ga geen 1 of 2 jarige contracten meer nemen. Dan ben je ook ook meteen de volgende maand af en kan je alle kanten weer op, dan maandelijks maar wat meer geld betalen.

Tip voor Tele2: Stuur een e-mail of in ieder geval een berichtje als die inflatiecorrectie komt, ik moest zelf maar uitzoeken waarom mijn kosten opeens omhoog gingen. Uiteindelijk heb ik de klantenservice gebeld en ben daarna er pas op aangewezen.

Hier hetzelfde. Ik heb tele2 gebeld.

Staat wel met grote letters op de factuur onder het bedrag maar zover was ik niet gekomen :)

Volledig eens met @GarField000 en @Developer. Onlangs verlengd en als ik nu u verlengen of afsluiten, betaal ik minder. Nooit meer een 1 of 2 jarig contract dus. En hoogstwaarschijnlijk zal ik ook niet verlengen meer bij Tele2. Tenzij ik een korting krijg + een terugbetaling van de verhoogde 10% van al die maanden. Aangezien dat laatste niet zal gebeuren, weet ik nu al dat ik niet ga verlengen. Alvast de groeten!

Bij maandcontract betaal je elke maand ook 1 of 2 extra dus dan maakt het niet uit.

Maar als ze inflatie op de maandprijs doen moeten ze het ook op nieuwe abo's doen.

Dit is nu zoals het altijd gaat, ieder jaar een inflatie correctie bestande abonnement, maar als je verlengt weer de oude prijs. Dus in werkelijkheid niets te maken met moeten verhogen, maar willen verhogen om mensen te motiveren een contract te verlengen onder nieuwe voorwaarden voor 1 of 2 jaar.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/32/inflatie-daalt-naar-4-6-procent-in-juli

Bij het CBS komt de inflatie 2023 tov van vorig jaar op 5.2 procent, maar Alle telecom providers baseren het toch spontaan op 10% 

 

@Marciano van Tele2 , welke maand van 2023 pakken jullie dan ?. 

 

Het komt gewoon neer op naar elkaar kijken en precies hetzelfde doen. IPV gewoon een echt anders te zijn !

Ze baseren het op de cijfers van vorig jaar. 2022.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/02/inflatie-10-procent-in-2022

Nu het geen tele 2 meer is zijn de prijzen ook weer gestegen.

onbeperkt bellen met 2 gb voor 16,50 ….. Ik heb nu 5gb voor 14 .. o nee, 15,40
2 is te weinig, 5 bestaat niet meer, dus moet naar de 10 voor 20 euro.
Na 10 jaar ben ik bang dat het einde tele2 is bij de volgende verlenging.

Reputatie 7
Badge +12

 

Na 10 jaar ben ik bang dat het einde tele2 is bij de volgende verlenging.

Dat is een feit. Zolang jij niks doet wordt je abonnement gewoon maandelijks opzegbaar. Zodra jij verlengt wordt het altijd een ander merk dan Tele2.

Ja dat snap ik Eric.

Maar de abo's die ik had zijn al meerdere keren ‘niet beschikbaar’ en moest ik naar wat anders. Internet verbruik werd steeds meer dus ook daar waren er veranderingen.

Dus ja 10 jaar, maar wel steeds met een verlenging van een jaar of soms 2 jaar ….

Reageer